Lapsi pelkää etävanhemman luona niin ettei voi nukkua. Mitä voi tehdä?
Lapsi on alakouluikäinen. Etä on arvaamaton,suuttuu,raivoaa,manipuloi,lannistaa ja on nyt alkanut jo satuttaa fyysisesti. Joka tapaamisella juodaan. Etä vaati tapaamiset aikanaan oikeusteitse. Elatusmaksuja ei maksa,mutta lasta käyttää vallankäytön välineenä. Lapsen koko elämä on kuormittavaa ja rikkonaista.
Lastensuojelu,perheneuvola,kuraattori,lastenvalvoja eivät auta. He kehoittavat rohkaisemaan ja kannustamaan lasta kestämään sekä keskustelemaan etän kanssa. Etän,joka jo raskausaikana oli käsittämättömän pelottava,uhkaava,arvaamaton ja epäluotettava.
APUA!
Kommentit (80)
Ei voi olla näin. Ensinnäkin; miksi olet suostunut antamaan tapaamisoikeudet? Toiseksi tulee kyllä mieleen että miksi olet tehnyt lapsen tällaisen kanssa, ja miksi olet tunnustanut isäksi? Eikös tuossa tapauksessa olisi parempi jos lapsi ei edes tuntisi isäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeudessa tiedetty isän olosuhteet, kun päätös on tehty? Joka tapauksessa se pitäisi muuttaa. Varmaan vaan hakemus sinne oikeuteen. Mietin sitäkin, kun sehän on lapsen oikeus tavata etävanhempaa eikä toisinpäin. Kato vielä sanamuoto päätöksestä kummin päin.
Sitten toisekseen, jos sosiaalipäivystys ja poliisi ei toimi, tai toimivat kuin vietissä #5 sanotaan ja olet heille sanonut, että siellä lapsi isänsä kanssa, joka humalassa, aggressiivinen ja lapsi pelkää. Niin Kylläpä virkavelvollisuuden laiminlyönniltä vaikuttaa eli aluehallintovirastoon valitusta/kantelua. Samoin lastensuojelun toiminnasta. Onko lastensuojelu jututtanut lasta?
Missähän päin Suomea näin huonosti toimitaan? Kiinnostaa vain tietää.
Kuiaan ei kyseenalaistanut isän puheita oikeudessa. Minulla oli paljon todisteita jo silloin,mutta henkilötodistelulla mentiin. Minua jopa puhuteltiin siitä,mitä hyvä vanhemmuus on,koska olin äärimmäisen järkyttynyt ja huolissani päätöksestä.
Lisäksi etän olosuhteet ovat muuttuneet jo kolme kertaa,joista minulle yksinhuoltajana ei edes tiedoteta ja lapsi on lisäksi ainakin kolmessa muussa osoitteessa tapaamisten aikana epäsäännöllisesti ja epämääräisesti. Autossa istuu 5-10 tuntia viikonloppujen aikana,enkä tosiaan tiedä missä.
Lastensuojelu ei ole jututtanut lasta. He sanovat,ettei ole tarpeen,kun asiakkuus ei ole auki. Lisäksi he painottavat asian hankaluutta,koska tapaamiset ovat toisella paikkakunnalla.
Yksityisesti voin kertoa paikkakunnan,mutta julkisesti en uskalla.
Tee itse lapsestasi lasu jos hän palaa etäviikonlopun jälkeen mustelmilla kotiin. Niin saadaan se asiakkuus auki.
Niin ja sinne lääkäriin tai muutenkin jos lapsi kertoo pahoinpitelystä / käsiksi käymisestä. Kyllä lääkärin pitäisi osata lasta jututtaa ja tehdä poliisille lastensuojelulain mukainen rikostutkinta pyyntö virkavastuullaan.
Lasten suojelusta pitää pyytää sosiaalihuoltolain 35 pykälän mukainen palvelutarpeen arviointi. Kyllä nuo valvotut tapaamisetkin on niitä sosiaalihuollon palveluja.[/quote
Etä tietää varoa,ettei jälkiä jää. Henkistä väkivaltaa,mitätöintiä,vallankäyttöä,huutamista jne on vaikea todistaa,vaikka lapsi niistä puhuu. Itselläni on lausuntoja ja dokumentteja miehen käytöksestä jo raskausajalta usealta taholta. Nyt samat toistuvat lapsen kohdalla. Mies on edelleen vaatinut "maineensa
puhdistamista". Hän on loistava viranomaisten kanssa ja kaikessa todella pelottava ja arvaamaton.Onnistuisikohan lapsi nauhoittamaan puhelimella todisteita?
Mene seuraavalla kerralla viemään lapsi itse, puhalluta mies, ja jos näyttää punaista, et anna lasta hänelle ja teet ls-ilmon.
TAi mene kesken viikonlopun viemään jotain lapsen tavaroita, puhalluta mies, ja soita poliisit!
Lapsi voi varmaankin kieltäytyä menemästä. Soita lastensuojeluun ja sano että lapsi ei suostu menemään. Aina on keinoja. En käsitä tällaisia naisia, joska miettivät vaan jotain lakipykäliä. Tuossa tilanteessa pitää laittaa kova kovaa vasten. Jos lapsi kieltäytyy menemästä, ei varmasti mikään lakipykälä pakota häntä menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmasti on jotain mitä voit tehdä. Soita poliisille, ja kerro mitä mies tekee. Poliisi on velvollinen mennä katsomaan. Miksi muka lastensuojelu ei tee mitään. Minä en usko tätä tarinaa.
Tämä onkin järkyttävyydessään uskomatonta. Olet aivan oikeassa. Poliisi sanoo,että asia kuuluu sosiaaliviranomaisille. Lastwnsuojelusta sanotaan,että tapaamisasiat eivät kuulu heille. Lisäksi he kokevat ongelmaksi sen,että tapaamispaikkakunta on eri kuin lapsen kotipaikka,jolloin on pyydettävä virka-apua.
Eli joko et ole kertonut viranomaisille kaikkea tai sitten värittelet täällä aika reilusti. Veikkaan jälkimmäistä.
Viranomaiset eivät tiedä kaikkea koska lapsi ei uskalla kertoa.
Enkä ole värittänyt mitään,valitettavasti.
Osaisitko sinä kertoa konkreettiset neuvot siitä,miten edetä ja kenen kautta? Lasu johtaisi yhteydenottoon virka-avun kautta isään ja isä puhuisi kaikki puolelleen kuten on tähänkin saakka aina tehty. Lapsi joutuisi kärsimään lisää :"sitten se ainakin raivoaa". Poliisi menee paikalle vain järjestyshäiriöissä tai jos on epäily rikoksesta. Sosiaalipäivystyksestä on todettu,että liian laajan päivystysalueen vuoksi hoidetaan vain jäävuoren huiput. Perheneuvolasta kehoitetaan juttelemaan isän kanssa,isän joka on epäluotettava ja pelottava,arvaamaton ja täysin muiden tunteista piittaamato . keskustelun jälkeen lapsella olisi jälleen vielä pelottavampaa mennä tapaamisiin. Jos en päästä lasta,pyörähtää käyntiin täytäntöönpanooikeudenkäynti uhkasakkoineen.
No jumalauta ei voi olla noin vaikeeta! Tee nyt ainakin lasu itse, ja selitä tilanne perinpohjaisesti. Käytät nyt heikkoja selityksiä. Tuntuu ettet itsekään jaksa yrittää. Miksi vtussa tuollainen isä on saanut tapaamisoikeuden? Voitko kertoa? Ja mikset vie lasta psykologille???Sinäkin syyllistyt lapsen kaltoinkohteluun, koska et osaa hoitaa tilannetta niin kuin kuuluisi.
Saanko puhalluttaa miehen? Saanko mennä kesken viikonloppua sinne?Eikö se ole kotirauhan häiritsemistä? Hän on sanonut tekevänsä kunnianloukkaussyytteen siitäkin,kun jouduin aikanaan käymään mm.turvakodissa. se oli hänen mustamaalaamistaan.
Ja lapsi ei uskalla nauhoittaa mitään,vaikka siitä on juteltu. Isä kuulema on jo siitä hänelle huutanut.
Kuinka pieni lapsi? 12-vuotiaan ei tarvitse mennä. Näin olen ainakin itse ymmärtänyt. Miksi et soita lastenvalvojalle, ja vaadi valvottuja tapaamisia, ja vähennä tapaamisoikeutta? Jos sinä kerrot kasvotusten lastenvalvojalle mikä on tilanne, eivät varmasti voi vaan pyöritellä päätään. Jotain on tehtävä. Jossain on nyt vika, ja mä luulen että se on sinussa, et uskalla toimia.
Miksi sä kyselet täältä, miksi et soita lastenvalvojalle????Eihän me voida sua auttaa, siihen tehtävään on lastenvalvoja. Minä itse nostaisin tuosta sellaisen haloon, että jos lasta ei auteta, se olisi sitten lehdissä samantien. Enkä IKINÄ, IKINÄ veisi lasta väkivaltaisen isän luokse. Ei, en koskaan. Siihen pisteeseen et olisi saanut päästää tilannetta. Jos lapsi kertoo sulle tuollaista, sun on suojeltava sun omaa lastasi. Ei enää päivääkään isän luona, tee kaikkesi. Muuten lapsesi vihaa sua, kun kasvaa aikuiseksi. Minä ainakin vihaisin.
Provohan tämä on ei kukaan voi olla oman lapsen väkivallanuhan edessä noin tossu ja keksiä tekosyitä jotka suojelevat miestä. Eikä se ole LAPSEN velvollisuus kertoa virkavallalle vaan HUOLTAJAN.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko apua jos hankkisit lastenpsykiatrin tms. lausunnon? Ei ole lapsen edun mukaista jatkaa tapaamisia, joista tulee noin kova pelkotila.
Täällä on nyt annettu hyviä neuvoja, kuten tämä. Ja se, että tee itse lasu kun lapsi on isällään. Ap;lle ei näytä kelpaavan mitkään neuvot, epäilen tätä provoksi. Haluat vain kiusoitella meitä. Ja jos tämä tarina on tosi, ahdistaa tuollainen aikaansaamattomuus! Tee jotain!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pieni lapsi? 12-vuotiaan ei tarvitse mennä. Näin olen ainakin itse ymmärtänyt. Miksi et soita lastenvalvojalle, ja vaadi valvottuja tapaamisia, ja vähennä tapaamisoikeutta? Jos sinä kerrot kasvotusten lastenvalvojalle mikä on tilanne, eivät varmasti voi vaan pyöritellä päätään. Jotain on tehtävä. Jossain on nyt vika, ja mä luulen että se on sinussa, et uskalla toimia.
Lastenvalvoja neuvoi että voin ainoastaan viedä tapaamiset uudelleen oikeuden käsiteltäväksi.
Ja tapaamiset mies sai,koska sai ilmaisen oikeusavun ja asiaa käsiteltiin niin pitkään kuin tarpeen oli hänen tavoitteidensa saavuttamiseksk. Hän on näihin päiviin asti uhkaillut myös tekevänsä uuden oikeusjutun lähihuoltajuudesta jos yhtään "uhittelen".
Sairasta provota näin vakavalla asialla. Meneppä itse ap psykologin puheille. Ei voi olla noin avuton, jos omaa lasta kohdellaan huonosti ja väkivallalla. Hyi helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenvalvoja neuvoi että voin ainoastaan viedä tapaamiset uudelleen oikeuden käsiteltäväksi.
Ja tapaamiset mies sai,koska sai ilmaisen oikeusavun ja asiaa käsiteltiin niin pitkään kuin tarpeen oli hänen tavoitteidensa saavuttamiseksk. Hän on näihin päiviin asti uhkaillut myös tekevänsä uuden oikeusjutun lähihuoltajuudesta jos yhtään "uhittelen".
Okei, no itse olet valinnut noin hullu miehen lapsesi isäksi. Jos ei neuvot kelpaa, ei sun kanssa täällä kukaan jaksa keskustella . Minä ainakin lopetan lukemisen tähän.
Kuvaa lapsen kanssa käytyjä keskusteluja. Laita kamera/kameroita sellaisiin paikkoihin ettei niitä huomaa että saat autenttista kuvaa. Itse varmaan menisin vastaavassa tilanteessa niin pitkälle että laittaisin myös lapsen laukkuun jonkinlaisen kameran/nauhurin keräämään todistusaineistoa. Sitten kuvien kanssa poliisille/lastensuojeluun/asianajajalle. Jos vieläkään ei tapahtuisi mitään kieltäytyisin antamasta lasta tapaamisiin, en vaan pystyisi sivusta seuraamaan lapsen ahdistusta.
Voimia vaikeaan tilanteeseen.
Kiitos. Ajattelimmekin nauhoittaa lapsen kertomaa kotioloissa,koska ulkopuolisille on vaikea puhua. Hän ei luota,etteivätkö hänen puheensa menisi isän tietoon.
Painottaiain vielä,että olen jo yhden oikeusprosessin kokenut ja nähnyt,ettei oikeus voita. Olen nähnyt miten kaikki voi kääntyä päälaelleen. Lähihuoltajuuden viemisellä uhkailu on julmaa pelottelua. Lapsikin tietää,että isä kykenee mihin vain pahaan.
Lapsi käy kuraattorilla,joka sanoo,että onpa kurjaa ja tiedätkö,että monella on tällaista.