Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko halpa arkku nolo?

Vierailija
13.10.2017 |

Onko noloa tai paheksuttavaa valita vainajalle halpa (600e) arkku? Arkku on päältä kaunista vekitettyä kangasta, sisältä paperia.

Vainaja on pitänyt erityisen tärkeänä että rahaa ei tuhlata turhaan. Varaa olisi ostaa vaikka kallein tammiarkku.

Tuleeko jollekulle mieleen että vainajaa ei arvosteta tai perikunta on vaan rahan perässä?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina mahdollisimman halpa arkku! Tähän on kaksi järkevää syytä

1. Vainaja ei itse näe arkkua

2. Arkku on esillä vain joitakin tunteja ja sen jälkeen maantuu maan alla katseilta piilossa vähitellen mullaksi kuten myös vainaja.

Siksi en tuhlaisi rahaa tällaisiin. Sama asia jos heittäisin seteleitä ikkunasta kadulle!

Vierailija
42/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan miljoonillani kultaisen arkun ja mut haudataan siinä. Kadehtikaa sitä.

Toi on tehty jo yhdessä novellissa,tosin arkku oli  platinaa ja vainaja viskattiin siinä mereen perillisten tajuamatta arkun materiaalia, lyjyksi luulivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nolo. Ex-mieheni kuoli varattomana ja poikani kanssa hommattiin hänelle halvin mahdollinen arkku tuhkaukseen. Tilaisuus oli kaunis vaikka meitä ei siellä ollut montaa. Pojan takia menin.

Vierailija
44/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ne mänty- tai kuusilaudasta valmistetut, yksinkertaiset arkut kalliimpia, kuin polyesterikankaalla verhoillut halvannäköiset?

Vierailija
45/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälle ostettiin halvin arkku. Isältä ei jäänyt käteisvaroja vaan itse jouduimme siskon kanssa maksamaan. Sisko on työtön ja minulla pieni palkka. Olisiko meidän pitänyt ottaa lainaa, että saadaan hieno arkku pantavaksi hautaan? Tässä ei ollut vainajan rahat kyseessä.

Vierailija
46/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hautaustoimistosta ostettu arkku pakollinen? Varsinkin tuhkauksessa on aivan älytöntä tuhlata monta sataa euroa kun se menee saman tien uuniin. Olisiko oikeasti mahdollista hankkia itse joku pahvilaatikko ja peittää se kauniilla kankaalla siunaustilaisuuden ajaksi?

Siinähän saisi samalla sitä kuolinsiivoustakin eteenpäin, jos heittäisi pahvilaatikon päälle vaikka vainajan olohuoneen verhot.

Vierailija
47/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä arkku sille viimeiselle matkalle valitaan perinteisesti vainajan mukaan. Se kertoo suoraan läheisten vainajaa kohtaan tuntemasta arvostuksesta ja kunnioituksesta. Arvokkaalle ja rakastetulle ihmiselle läheiset hankkivat mahdollisimman kalliin arkun, vaikka ottamalla lainaa, varmistaakseen että pois nukkunut pääsee ikuiseen lepoon arvokkaissa puitteissa. Läheisten vähäarvoisena pitämälle, halveksimalle ja vihaamalle vainajalle puolestaan hankitaan mahdollisimman halpa ja ruma laatikko, ikään kuin viimeisenä loukkauksena häntä kohtaan.

Vierailija
48/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä arkku sille viimeiselle matkalle valitaan perinteisesti vainajan mukaan. Se kertoo suoraan läheisten vainajaa kohtaan tuntemasta arvostuksesta ja kunnioituksesta. Arvokkaalle ja rakastetulle ihmiselle läheiset hankkivat mahdollisimman kalliin arkun, vaikka ottamalla lainaa, varmistaakseen että pois nukkunut pääsee ikuiseen lepoon arvokkaissa puitteissa. Läheisten vähäarvoisena pitämälle, halveksimalle ja vihaamalle vainajalle puolestaan hankitaan mahdollisimman halpa ja ruma laatikko, ikään kuin viimeisenä loukkauksena häntä kohtaan.

:DD Ikään kuin vainaja olisi tilaisuudessa hereillä ja arvostelisi arkkua. Hei haloo! Miksi ette samantien lahjoita rahaa köyhille kun olette kerran valmiit tuhlaamaan rahaa esineeseen mikä menee muutaman tunnin tilaisuuden jälkeen maanalle ja maantuu siellä!

Turha sitten valittaa jos hallitus säästää kuluissa karsimalla eri palveluiden määrää kun suomalaiset ovat itse niin tyhmiä etteivät osaa käyttää rahaa oikein!

Vierailija
49/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes muista kauheasti arkkua pohtineena, kun äitini hautajaisia järjestelin. Olin kyllä kuullut, että niitä pidetään hirveän hintaisina ja olin yllättynyt kun ne hinnat eivät olleetkaan niin kauheita. Taisin valita jonkun yksinkertaisen, mutta tyylikkään. Paremmin on jäänyt mieleen vaatteiden valinta. En nyt muista miksi niitä arkkukaapuja sanotaan, mutta äiti tykkäsi luonnonkuiduista ja valitti että keinokuidut hiostavat, niin tuntui tosi kivalta hankkia sitten äidille pellavainen kaapu arkkuvaatteeksi. 

Muutenkin järjestin hautajaiset niin, että ne oli äidin näköiset. Ja kovasti saatiin niistä kehuja. Se oli itselleni myös surutyötä, että sai pidettyä sellaiset hautajaiset mistä äiti olisi tykännyt. Äidillä ei mitään toivomuksia ollut, kun muistisairauden kanssa meni viimeiset vuodet. Mutta osasin silti miettiä mistä äiti olisi tykännyt ja tuntui hyvältä tehdä asiat sen mukaan.

Kun mummuni aikanaan kuoli, isäni (mummun poika) sanoi, ettei sitten mitään hautajaisia järjestetä, vaan ihan hiljaisesti haudataan. Äitini, viisas ihminen, halusi mummulle hautajaiset, johon kaikki kutsutaan. Niin mummu olisi halunnut ja niin myös tehtiin. Arkun näköä saati hintaa en muista, se lienee sivuseikka. Tuosta tulaisuudesta jäi ikuisesti hyvä muisto.

Vierailija
50/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko noloa tai paheksuttavaa valita vainajalle halpa (600e) arkku? Arkku on päältä kaunista vekitettyä kangasta, sisältä paperia.

Vainaja on pitänyt erityisen tärkeänä että rahaa ei tuhlata turhaan. Varaa olisi ostaa vaikka kallein tammiarkku.

Tuleeko jollekulle mieleen että vainajaa ei arvosteta tai perikunta on vaan rahan perässä?

Halpa arkku 600e?!?!? Laittaa 600e laatikkoon jonka ainoa tarkoitus on mätäneminen maassa! Sellainen on kyllä todella noloa. En ymmärrä miksi vainajia ei haudata ihan höyläämättömästä laudasta tehtyyn arkkuun? Hintaa tulisi pari kymppiä ja suoriutuisi tästä tehtävästä (mätänemisestä) aivan yhtä hyvin kuin kaikkein kalleimmat kilpailijansa! Äly hoi älä jätä!

Vierailija
51/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummi-tätini haudattiin poikansa tekemässä arkussa ja oli todella kaunis. Ei ole toista tuollaista vielä vastaan tullut, eikä se aiheuttanut mitään ongelmaa missään. Oma äitini oli jopa hiukan kateellinen, kun siskonsa poika on noin näppärä käsistään, että omalle äidilleen arkun teki. Toki äitini olisi tahtonut samanlaisen, mutta kävi niin ikävästi, että arkun tekijä kuoli ennen äitiäni, joten äiti lähti viimeiselle matkalle pellava-arkussa, mikä oli suhteellisen kallis, mutta todella oikean tyylinen maatilan emännälle, tai isännälle paremminkin.

Kansalaisopistoissa on ollut näitä arkunrakentamiskursseja, mutta ikävää, kun vaatii aika paljon varastointilaa, jos ei nyt ihan ole kuolinpäivä tiedossa.

Vierailija
52/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vainajasta.

Vierailija
53/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälle ostettiin halvin arkku. Isältä ei jäänyt käteisvaroja vaan itse jouduimme siskon kanssa maksamaan. Sisko on työtön ja minulla pieni palkka. Olisiko meidän pitänyt ottaa lainaa, että saadaan hieno arkku pantavaksi hautaan? Tässä ei ollut vainajan rahat kyseessä.

Ainakin sotaveteraaneilla on mahdollisuus saada avustusta hautauskuluihin, jos omaisuutta ei ole yhtään ja ehkä muillakin. Mitään pirskeitähän niinhin yhteiskunnan maksamiin hautajaisiin ei kuula vaan halvin mahdollinen arkku. (tästä taisi olla joku sota, kun perhe järjesti melkoiset juhlat, kun oli kuvitellut, että piikki on auki).

Vierailija
54/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sotaveteraaneilla on mahdollisuus saada avustusta hautauskuluihin, jos omaisuutta ei ole yhtään ja ehkä muillakin. Mitään pirskeitähän niinhin yhteiskunnan maksamiin hautajaisiin ei kuula vaan halvin mahdollinen arkku. (tästä taisi olla joku sota, kun perhe järjesti melkoiset juhlat, kun oli kuvitellut, että piikki on auki).

Heillähän pitäisi jo olla varat siihen vai mihinkä niistä keräyksistä menneet rahat joutuvat?

Vierailija
55/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun isä kuoli ja valitsimme arkkua, niin tuli tuo uskomaton rahastus arkulla meillekin eteen.

Ymmärrän että Mauno Koivisto haudataan upeassa arkussa, koska koko Suomi seuraa hautajaisia.

Pojalleni (23v) sanoin että jos joskus joutuu järjestämään hautajaisia, niin paras arkku on edullinen perusvalkoinen puinen joka maatuu hyvin. Hautajaisten ajan näyttää nätiltä ja kukat sopivat valkoiseen, mutta mullan alla sitä ei kukaan näe.

Vierailija
56/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollenkaan noloa. Hautaus on nykyään kovaa bisnestä, ja hinnat pilvissä. En muutenkaan ymmärrä, miksi esim. tuhkattavalle pitää ostaa myös arkku. Kaksinkertainen, ja aivan turha kustannus mielestäni.

Siksi että kaikille järjestetään hautajaiset, jossa arkku on paikalla, oli sitten kyseessä arkku- tai tuhkaushautaus. Jos itse haluat hautajaisissasi olevan vaikka pelkkä pahvilaatikko, missä ruumistasi säilytetään hautajaisseremonian ajan, kerro se läheisillesi.

Itse haluan tuhkattavaksi kuolemani jälkeen. Ei kävisi mielessäkään että arkkua ei ostettaisi. Hautajaisten kulut arkkuineen kaikkineen kuuluu kuolinpesälle, ja kuolinpesän varat ovat vainajan varoja. Joten mitä rahantuhlausta se on, että kuolinpesän varoista kustannetaan myös arkku? Kuollut käytännössä itse pääsääntöisesti maksaa omat hautajaisensa jos pesässä on varoja. Eipä täältä kukaan kuitenkaan saa mitään mukaansa viimeistä kertaa lähtiessään.

Itseasiassa hautajaiset, oletan että tarkoitat sanalla  siunaustilaisuutta, eivät ole pakolliset.

Itse en halua minkäänlaisia hautajaisia vaan kalmoni saa polttaa ihan ilman puheita ja kakkukestejä. Kirjaan tämän viimeiseen tahtooni ja valtuutan uskotun miehen  pitämään huolta siitä että  tahtoni tapahtuu juuri  niin kuin olen sen kirjannut. Muussa tapauksessa perilliseni saavat vain lakiosan ja loput omaisuudestani menee toiselle taholle.

Et sinä voi mihinkäään laittaa ylös, että poltetaan ilman kakkukestejä ja puheita ja aika julmakin tuollainen pakotus olisi. Hautajaiset on surevien surutyötä ja vaikka minkä testamentin tekisit, niin kyllä he voi silti kokoontua sinua muistelemaan ja syömään kakkua ja pitämään puheita, jos niin haluavat. Tuollainen vaatimus ei varmasti ole Suomessa laillinen.

Olen ollut hautajaisissa jossa uurna laskettiin hautaan ilman sen suurempia seremonioita, mutta senkin jälkeen oli kyllä muistotilaisuus (ei uskonnollinen), jossa syötiin ja juteltiin, puheita ei taidettu hirveästi pitää.

Vierailija
57/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän siellä kehossaan enää ole ja jos itsekin on eläessään toivonut ettei mitään kallista niin ei halpa arkku ole nolo. Eläväthän ne määrittelee mikä on noloa mikä ei.

Vierailija
58/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollenkaan noloa. Hautaus on nykyään kovaa bisnestä, ja hinnat pilvissä. En muutenkaan ymmärrä, miksi esim. tuhkattavalle pitää ostaa myös arkku. Kaksinkertainen, ja aivan turha kustannus mielestäni.

Siksi että kaikille järjestetään hautajaiset, jossa arkku on paikalla, oli sitten kyseessä arkku- tai tuhkaushautaus. Jos itse haluat hautajaisissasi olevan vaikka pelkkä pahvilaatikko, missä ruumistasi säilytetään hautajaisseremonian ajan, kerro se läheisillesi.

Itse haluan tuhkattavaksi kuolemani jälkeen. Ei kävisi mielessäkään että arkkua ei ostettaisi. Hautajaisten kulut arkkuineen kaikkineen kuuluu kuolinpesälle, ja kuolinpesän varat ovat vainajan varoja. Joten mitä rahantuhlausta se on, että kuolinpesän varoista kustannetaan myös arkku? Kuollut käytännössä itse pääsääntöisesti maksaa omat hautajaisensa jos pesässä on varoja. Eipä täältä kukaan kuitenkaan saa mitään mukaansa viimeistä kertaa lähtiessään.

Itseasiassa hautajaiset, oletan että tarkoitat sanalla  siunaustilaisuutta, eivät ole pakolliset.

Itse en halua minkäänlaisia hautajaisia vaan kalmoni saa polttaa ihan ilman puheita ja kakkukestejä. Kirjaan tämän viimeiseen tahtooni ja valtuutan uskotun miehen  pitämään huolta siitä että  tahtoni tapahtuu juuri  niin kuin olen sen kirjannut. Muussa tapauksessa perilliseni saavat vain lakiosan ja loput omaisuudestani menee toiselle taholle.

Et sinä voi mihinkäään laittaa ylös, että poltetaan ilman kakkukestejä ja puheita ja aika julmakin tuollainen pakotus olisi. Hautajaiset on surevien surutyötä ja vaikka minkä testamentin tekisit, niin kyllä he voi silti kokoontua sinua muistelemaan ja syömään kakkua ja pitämään puheita, jos niin haluavat. Tuollainen vaatimus ei varmasti ole Suomessa laillinen.

Olen ollut hautajaisissa jossa uurna laskettiin hautaan ilman sen suurempia seremonioita, mutta senkin jälkeen oli kyllä muistotilaisuus (ei uskonnollinen), jossa syötiin ja juteltiin, puheita ei taidettu hirveästi pitää.

Hautaustoimistoissa voi tehdä hautaustestamentin. Siinä pystyy hyvin tarkkaan määrittelemään, mitä omilta hautajaisiltaan haluaa. Ihan virallinen paperi todistajineen päivineen.

Vierailija
59/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina mahdollisimman halpa arkku! Tähän on kaksi järkevää syytä

1. Vainaja ei itse näe arkkua

2. Arkku on esillä vain joitakin tunteja ja sen jälkeen maantuu maan alla katseilta piilossa vähitellen mullaksi kuten myös vainaja.

Siksi en tuhlaisi rahaa tällaisiin. Sama asia jos heittäisin seteleitä ikkunasta kadulle!

Missä tiedät ettei se näe!

Vierailija
60/70 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

That's it!