Himohamstraajat - Onko Suomessa hamstraajia
Televisiosarja jossa ammattiauttajan läsnäollessa siivotaan ihmisten koteja. Löytyykö samanlaisia huusholleja Suomesta?
Kommentit (20)
Minä olen ainakin jollain tasolla hamstraaja, sillä tilaan internetistä paljon kaikenlaista tavaraa itselleni, sellaistakin jota en edes oikeasti tarvitsisi. Kuitenkaan tilanteeni ei ole läheskään niin paha, kuin mitä jossain Himohamstraajat-ohjelmassa olevat tapaukset ovat olleet, että vaikka ihmisellä olisi kotona melko iso omakotitalo, niin se on niin täynnä tavaraa, että siellä ei pääse kulkemaan kuin kiipeilemällä tavarapinojen päältä paikoista toiseen tai siellä on vain kapeat käytävät, joita voi kulkea eikä mitään tavaraa voi heittää pois, ei edes roskia. Minä vien säännöllisesti roskia roskiin ilman, että se olisi minulle mikään ongelma ja olen nyt parhaillaan luopumassa mahdollisimman suuresta osasta turhista tavaroista laittamalla niitä kirpputorille myyntiin.
Kuinka tyhmää ostaa tavaraa jota ei edes tarvitse!
Meidän kylällä asui lapsuudessani 90-luvulla kissojen hamstraajapari. 80 neliön talossa eleli pariskunta ja n. 50 kissaa. Mummoni keräsi aikanaan yhteisvastuuta ja oli päässyt/joutunut tuonne taloon sisälle. Kissankakkaa ja pissaa oli kaikkialla, ja talo oli käytännössä asumiskelvoton.
Nykyään asialle tehtäisiin jotakin viranomaisten toimesta, mutta tuohon aikaan yhteiskunta vain nauroi noille "hulluille kissanaisille/miehille".
Jokunen vuosi sitten tsloyhtiömme joutui tekemään yli 60 000€ rempan kun hamstraajan romut olivat pilanneet kämpän. Äijä sitten kuoli jossain vaiheessa ja perikunta myi kämpän ja taloyhtiö sai rahansa takaisin.
Onko näitä himohamstraajia Suomessa? Tiedätkö himohamstraajan? Nyt televisiosta tuleva Himohamstraajat-ohjelma on kuvattu Yhdysvalloissa. Kun katsoo kuvia, niin tekee mieli siivota!
- https://www.kaleva.fi/himohamstraajien-taydet-asunnot-ovat-paloturvalli…
-
-
-
On ja mielisairaitahan nuo hamstraajat pääasiassa. Sitä ei vain terve ymmärrä minkälaisia pakkomielteitä sairaalla voi olla.
On jonkinlaisia hamstraajia ja keräilijöitä ja hamstraus on yleensä jonkun aiheuttama oire. Joskus sellainen hallitsematon ostelu ja hamstraus on jonkin lääkkeen aiheuttamaa ja siitä pääsee kun lopetetaan väärä lääke.
On meitä, mutta emme tilaa ja osta uutta vaan keräämme ja varastoimme Huovisen malliin. Se on suomalainen tapa.
Minun äitini on hamstraaja, eikä varmaan ainoa. Rintamamiestalo ja kaksi kesämökkiä täynnä roinaa, pari vuotta ollaan siivottu eikä loppua näy. Olisikin edes sellaista roinaa, jota voisi antaa pois vaikka roskalavaryhmässä, mutta ei. Säilykepurkkeja, muovipusseja, pahvinpaloja, sukkahousuja, rikkinäisiä kankaita, vanhoja lehtiä, käyttökelvotonta elektroniikkaa, nuhjaantuneita sohvatyynyjä ja tuhansittain jogurttipurkkeja.
Vanhemmillani. Ollaan kaikki lapset muutettu ja viety omamme jo pois mutta mitä vielä, tavaramäärä on moninkertaistunut ja entiset lastenhuoneet täynnä vanhaa tavaraa lattiasta kattoon. Taitaa olla suvun tapa, monta jakamatonta homehtunutta kuolinpesääkin ties missä pöndellä ympäri Suomen.
Oon yrittänyt vuosikausia tarjota järjestelyapua, mutta aina katsellaan muualle, vaihdetaan puheenaihetta ja leikitään kuollutta. Ovat kuitenkin psyykkisesti ja fyysisesti terveitä eläkeläisiä.
Eipä ketään viranomaisiakaan voi vaivata, kun asuvat omakotitalossaan.
Mun isoäiti oli hamstraaja. Asunto oli miltei kattoon asti täynnä kaikenlaisia kasoja ja pinoja, lähinnä vaatteita ja koristetavaraa. Roskat onneksi vei säännöllisesti, joten ei ollut pahemmin mitään haju- tai hygieniaongelmaa, vaikkei asunnossa liiemmälti päässyt siivoamaan. Ja sinne oli muodostunut myös pieniä käytäviä niistä kasoista.
Jotenkin tuntuu, että kulkee meillä suvussa, vasta eläkkeelle jäänyt äitini alkaa näyttää samanlaisia keräilemisen merkkejä ja siskon tyttö vaikuttaa olevan samalla tiellä.
Mun ystävätär on 60 vee hamstraaja. Ei ole heittänyt pois mitään. tallessa on kaikki aikuisiän hankinnat: on 1980 luvulla ostetut vaatteet, vhs videokasetit, c kasetit nauhuriin, paperiset kalenterit min 20 vee ajalta, edesmenneen miehen lääkkeet ( yli 20 vee vanhat ) rikkinäistä elektroniikkaa , meikkejä ja hygieniatuotteita mitkä ovat jo kuivuneet, yms yms.
Valitettavasti hamstraa myös ruokaa. Säilykepurkit räjähtelevät välillä kaapeissa, sokeritoukat ovat vallanneet jauho, mauste, jyväpussit.
Asunnossa on ötököitä laidasta laitaan, turkiskuoriaisia, koiperhosia, pölykoita jne.
Kylppäriä ei voi käyttää koska on täynnä tavaraa, parveke on täynnä roinaa.
Näin haluaa elää ja oma on valibnta. En viitsi saarnata: Voi joskus tulla tarpeeseen tämäkin.
Vierailut harvenee, ei pysty.
Kieltämättä Himohamstraajat-ohjelman katsominen on järkyttävää katsottavaa ja tuo ajoittain mieleen sekä vanhempieni että isoäitini talon joiden varastotilat ovat melkein täynnä. Myös helposti muistuu omasta asunnostani mieleen muutama kasa täynnä lehtiä joista osan on heittänyt menemään ja olen leikannut joistakin lehdistä juttuja talteen sekä kaappi täynnä kirjoja ja taiteilijatarvikkeita jolle ehkä pitäisi tehdä jotain, esimerkiksi viedä osa kirjoista myyntiin kirpputoreille ja järjestellä tilaa hieman. Musta oli vähällä tulla hamstraaja mutta onneksi tajusin tuon asian paljon aikaisemmin ja nykyään ruokapöydälläni ei ole enää lehtiä.
Himohamstraajista muistan joitakin tapauksia liiankin hyvin kuten yhden naisen joka ei suostunut aluksi luopumaan omasta kartanostaan vaikka se oli vaihtanut omistajaa paljon aikaisemmin mutta sitten muutti asuntovaunuun asumaan sekä maailmanloppua pelkäävän naisen jonka maatila oli täynnä tavaraa.
Suuret ikäluokat ovat pahimpia himohamstraajia.
Omakotitalot ovat täynnä turhaa tavaraa kolmessa kerroksessa (alakerta, yläkerta ja kellari). Autotallit, ulkovarastot ja puuliiterit on tungettu lattiasta kattoon täyteen roinaa. Jos suurilla ikäluokilla on kesämökki, niin kesämökille raahataan vanhat ja kulahtaneet huonekalut, astiat ja vaatteet.
Tavaran hamstraaminen on pakkomielteistä ja mistään turhasta ja ylimääräisestä ei voi luopua. On koomista, että iäkkäällä, 70-80-vuotiaalla pariskunnalla on pihassa kaksi henkilöautoa. Toisella vanhuksella ei ole edes ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmillani. Ollaan kaikki lapset muutettu ja viety omamme jo pois mutta mitä vielä, tavaramäärä on moninkertaistunut ja entiset lastenhuoneet täynnä vanhaa tavaraa lattiasta kattoon. Taitaa olla suvun tapa, monta jakamatonta homehtunutta kuolinpesääkin ties missä pöndellä ympäri Suomen.
Oon yrittänyt vuosikausia tarjota järjestelyapua, mutta aina katsellaan muualle, vaihdetaan puheenaihetta ja leikitään kuollutta. Ovat kuitenkin psyykkisesti ja fyysisesti terveitä eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että hamstraajaa ei voi sanoa psyykkisesti terveeksi.
Koko ajan kasvava ongelma. Kiitos kulutuskapitalismi ja kaksi aivosolua..
Pari prosenttia väestöstä on himohamstraajia eli aika paljon. Anoppini on tuollainen, viranomaiset tekivät huoli-ilmoituksen, kun asunto täynnä ulostetta, roskia, rottia ja tavaraa. Arvatkaapa kuka joutui siivoamaan...
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmää ostaa tavaraa jota ei edes tarvitse!
Tai antaa lahjoja/ottaa niitä vastaan!
Molemmat vanhempani ovat, kaikki, siis ihan kaikki, roskia myöten otetaan talteen. Koskaan eivät ole siivonneet. Huoli-ilmoituksia olen heistä tehnyt ja toivonut että joku ottaisi huostaan. Ei ota. Siellä asuvat roskiensa keskellä. Käyn siellä säännöllisesti "siivoamassa" eli kerään monta jätesäkkiä roskia suht'koht kunnossaolevien tavaroiden keskeltä ja toimitan jätekeräykseen. Eivät ole eläessään siivonneet, siivosin kun asuin vielä kotona. Kun muutin omilleni tilanne räjähti täysin.
Juu