Siis onko työkokeiluun osallistuminen pakollista ettei saa karenssia?
Jos on työtön niin voiko työkkäri vain osoittaa työkokeilupaikan ja käskeä sinne ilmaistöihin? Vai voiko kieltäytyä ja silti saada pitää tt-tuen?
Kuulostaa hurjalta että valtion virasto voisi vaan sanella että mihin kukakin menee töihin palkatta.
Kommentit (23)
Kuntouttava on pakollista, työkokeilu ei.
Periaatteessa juu. Onhan noihin vaikka mitä sääntöjä että oman alan työkokeiluun ei tarvitse mennä jne.. mutta käytännössä vähän eri.
Kyllä se juuri noin on. Vaikka olisit hyvin koulutettu ja pitkä työkokemus, sinut voidaan määrätä jonnekin pajalle askartelemaan. Voit yrittää itse hankkia työkokeilupaikan, mutta sanktiota on luvassa, ellei ole pätevää syytä. Esim. pitkäaikainen sairaus.
Voit mennä työkokeiluun, jos sinulla ei ole ammattitutkintoa. Silloin tutustut pohtimaasi alaan tai ammattiin esim. 3 kertaa 1 kk jaksoissa erilaisissa työpaikoissa.
tai sitten työkokeilua käytetään työhönpaluun tukena eli olet ollut pitkään pois työelämästä ja haluat saada selville, mitä osaamisen päivittämistä kaipaat. Silloinkin se 1 kk riittää asian selvittämiseen.
Ei sinua voi pakottaa, mutta aika moni on kiinnostunut kokeilemaan. Päiväkodit haluavat kokeilijoita 6 kk ajaksi, koska siellä kokeilija lasketaan (laittomasti) työntekijäksi.
Mutta jos sinulla on tutkinto, ei ole mitään pakkoa lähteä työkokeiluun. Sen tarkoitus kun ei ole työllistää tai tarjota työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy muistaa, että voit tehdä viikossa yhtenä päivänä 4h/päivä. Tämän enempää eivät voi velvoittaa. Toki yrittävät nakittaa vaikka joka päivälle orjatöitä, mutta niihin ei ole pakko suostua. Lukekaa laki ja pitäkää puolenne, se on ainoa keino saada nämä orjatyöt loppumaan.
Tarkoitat tuolla varmaan kuntouttavaa työtoimintaa, joka on tarkoitettu kunnan velvoittamana pitkään työttömänä olleille? Sinne on velvollisuus mennä karenssin uhalla ja sitä varten tehdään aktivointisuunnitelma, jossa on kunnan sossu ja Te-toimiston edustaja paikalla.
Työkokeilu on yleensä sellainen, minkä sopivuudesta omaan tilanteeseen voi neuvotella. Ei kannata hyväksyä sitä omaan suunnitelmaan, jos sinne ei halua mennä. Yleensähän työkokeilupaikat pitää etsiä itse ja niihin nimen omaan halutaan mennä, koska ajatellaan, että se auttaa löytämään sopivan ammattialan itselle eli pääsee kokeilemaan unelma-ammattiaan käytännössä.
Kuntouttavaan työnnetään kaikki, jotka ovat saaneet työmarkkinatukea yli 300 päivää, huolimatta koulutuksesta ja työkokemuksesta. Se on säästökeino, koska kunta joutuu muuten maksamaan työttömästä "rangaistusmaksua". Kunta saa jokaisesta kuntouttavaan työtoimintaan ohjatusta työttömästä tietyn summan, joka on muutama kymmenen euroa. Tämä on syy, miksi kuntoutettavaan työnnetään kaikki, karenssin uhalla.
Hyvä vaan jos työnnetään. Vaihtoehtohan on mennä myös oikeisiin töihin.
Karenssia? Häh? Mitäh? Ai että jos ei tee jotain mitä vaaditaan niin väistämättä saisi karenssia? Hah! Olet ap ihan pihalla!
Minä olen ollut työtön jo 5 vuotta enkä ole kertaakaan suostunut mihinkään mitä työkkäri on minulta vaatinut enkä kertaakaan ole saanut karenssia.
Karenssi = määräaikainen katko työttömyysetuuteen, siis sen pituus on tietyn mittainen, sen jälkeen työttömyysetuutta alkaa taas saada automaattisesti.
Tuollaista minulla ei ole ollut. Kun en ole tehnyt yhtikäs mitään mitä työkkäri on vaatinut, niin työkkäri on vain kokonaan lopettanut asiakkuuteni eli kokonaan lopettanut oikeuteni työttömyysetuuteen, pysyvästi. Ei se ole karenssi. Se on pysyvä loppuminen työttömyysetuudelle, sille ei ole mitään kestoa määrätty. Toki myöhemmin olen saattanut taas uudestaan ilmoittautua työttömäksi työvoimatoimistoon. Viimeisen 5 vuoden aikana olen todella monta kertaa menettänyt työkkärin asiakkuuteni, ja yhtä monta kertaa olen taas ilmoittautunut sinne uudestaan asiakkaaksi. Mutta kertaakaan en ole saanut karenssia!
t. Ammattilaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut työtön jo 5 vuotta enkä ole kertaakaan suostunut mihinkään mitä työkkäri on minulta vaatinut enkä kertaakaan ole saanut karenssia. t. Ammattilaistyötön
Mitäs kaikkea puuhaat ohi verottajan vai väitätkö että työmarkkinatuki ja mahdollinen asumistuki riittää elämiseen?
Menkää nyt herran jumala palkkatukitöihin 8kk ajaksi ja voitte olla sitten rauhassa ansiosidonnaisella ja muutenkin sen kaksi vuotta. Saatte oikeaa palkkaa, lisätuloja. Ei ole iso panostus olla töissä 8kk, olla lomalla 2v, olla töissä 8kk, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut työtön jo 5 vuotta enkä ole kertaakaan suostunut mihinkään mitä työkkäri on minulta vaatinut enkä kertaakaan ole saanut karenssia. t. Ammattilaistyötön
Mitäs kaikkea puuhaat ohi verottajan vai väitätkö että työmarkkinatuki ja mahdollinen asumistuki riittää elämiseen?
Mitäh häh? En ymmärrä kysymystäsi, outo kysymys. Olet varmaan jokin kummajainen, friikki. Ihan pöhkö kysymys.
Mutta kerron nyt sen minkä osaan kertoa, ehkä tämä jotenkin liittyy kysymykseesi:
Kun olen työkkärin kirjoilla niin saan asumistukea + työttömyystukea + toimeentulotukea.
Kun työkkäri lopettaa asiakkuuteni niin saan vain asumistukea + toimeentulotukea.
Myöhemmin kun taas ilmoittaudun työkkärin asiakkaaksi niin saan taas asumistukea + työttömyystukea + toimeentulotukea.
Ja myöhemmin kun taas työkkäri lopettaa asiakkuuteni niin saan taas vain asumistukea + toimeentulotukea.
En nyt yhtään tiedä osasinko kertoa sinulle mitään sellaista mitä halusit kuulla. Mutta noin yksinkertainen tilanteeni on. Noin helppoa se työkokeiluiden ja karenssien välttäminen on.
Tjaa, no, voin vielä kertoa sinulle, jos sinua kiinnostaa: mitään muita tuloja minulla ei ole. Ei mitään muita tuloja. Nuo Kelan tuet riittävät minulle, niillä minä elän.
Vierailija kirjoitti:
Menkää nyt herran jumala palkkatukitöihin 8kk ajaksi ja voitte olla sitten rauhassa ansiosidonnaisella ja muutenkin sen kaksi vuotta. Saatte oikeaa palkkaa, lisätuloja. Ei ole iso panostus olla töissä 8kk, olla lomalla 2v, olla töissä 8kk, jne.
Mentäisiin jos niitä olisi, mutta ainakin kaupungin palkkatukityöt näyttää täällä menevän suhteilla tutuille ja sukulaisille. Toki sääntöjen mukaan ne pitää ilmoittaa avoimeksi, mutta käytännössä ne on aina täytetty jo etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mentäisiin jos niitä olisi, mutta ainakin kaupungin palkkatukityöt näyttää täällä menevän suhteilla tutuille ja sukulaisille. Toki sääntöjen mukaan ne pitää ilmoittaa avoimeksi, mutta käytännössä ne on aina täytetty jo etukäteen.
Kyllä töitä löytyy jos ei ole turhan nirso.
Mitäs ne hänen asiansa sulle kuuluu.
Ootko verottajan poika.
Mulle yritettiin ehdottaa jotain tuollaista, johon vastasin että haluan oikeaa palkkatyötä enkä mitään tilastojenkoristelupuuhastelua. Tämä mun tietoihin merkittiin ja keskustelu työkokeiluista loppui siihen.
Työttömänä ollessa ajattelin itse työkokeilua ja siitä oli monesti puhettakin. Missään vaiheessa työkkäri ei yrittänyt patistaa mihinkään pakkotyöhön. Työkokeilua mietin koska harkitsin alanvaihtoa ja olisi ollut parempaa kuin kotona lojuminen. Se jäi kuitekin toteuttamatta ja jatkoin omalla alalla ja nykyisin vakinaisessa työssä. Ei työkkäriä tarvitse mieltää vihollisekseen vaikka sieltä ei paljoa oikeaa apua saakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaan työnnetään kaikki, jotka ovat saaneet työmarkkinatukea yli 300 päivää, huolimatta koulutuksesta ja työkokemuksesta. Se on säästökeino, koska kunta joutuu muuten maksamaan työttömästä "rangaistusmaksua". Kunta saa jokaisesta kuntouttavaan työtoimintaan ohjatusta työttömästä tietyn summan, joka on muutama kymmenen euroa. Tämä on syy, miksi kuntoutettavaan työnnetään kaikki, karenssin uhalla.
On muitakin vaihtoehtoja, kuten työkokeilu. Minulle sattui niin onnellinen tilanne, että lyhyellä varoitusajalla tarvittiin uusi työntekijä sijaiseksi sellaiseen paikkaan, johon olin aiemmin hakenut, mutta en tullut valituksi. Menin ensin työkokeiluun kuukaudeksi ja nyt vuosien määräaikaisuuksien jälkeen olen vakityössä.
Täytyy muistaa, että voit tehdä viikossa yhtenä päivänä 4h/päivä. Tämän enempää eivät voi velvoittaa. Toki yrittävät nakittaa vaikka joka päivälle orjatöitä, mutta niihin ei ole pakko suostua. Lukekaa laki ja pitäkää puolenne, se on ainoa keino saada nämä orjatyöt loppumaan.