Eroon veloista pienituloisena
Olen pienituloinen opiskelija ja asun mieheni kanssa. Nuorempana olin holtiton rahankäyttäjä ja onnistuin saamaan aikaan 15 000 euron ulosottovelat. En saa mitään opintotukea enää ja elän osa-aikatyöstäni saamalla palkalla.
Täällä on viime aikoina ollut paljon puhetta puskurirahastoista ja säästämisestä, mutta ne keskustelut eivät oikein ole auttaneet minua. Kaikki tuloni menevät asumiseen, liikkumiseen ja syömiseen (joskin syömisestä voisin karsia turhia kuluja). Joskus kun sain enemmän rahaa, onnistuin laittamaan sijoittamaan 110 euroa, mutta niitä en saisi käyttää, koska ne ovat pitkänaikavälin säästämistä.
Missä järjestyksessä minun kannattaisi tehdä asioita ottaen huomioon, että minulla ei ole paljon ollenkaan rahaa. Yritänkö maksaa ensin velkaa pois vai kerätä puskurirahastoa? Puskurirahastoon saisin ehkä parikymppiä kuussa, joten kolmen kuukauden palkan kerääminen sille kestäisi useamman vuoden. Ulosotto vie joka palkasta osansa, mutta haluaisin yrittää maksaa velkaani hieman nopeammin pois. Onko tämä mahdollista?
Opintoni jatkuvat vielä vuoden tai kaksi ja jos nyt lähtisin töihin, en varmaan saisi sitä koskaan valmiiksi. Olen jo 31-vuotias, joten haluaisin opintoni loppuun ilman keskeytyksiä.
Ärsyttää aikaisempi typeryyteni ja toivon, että saisin raha-asiani korjattua. Vinkkejä?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienennä menoja: muuta halvempaan asuntoon, lopeta tupakointi ja juopottelu, luovu autosta ja matkakortista, liiku kävellen. Hanki toinen työ, myy omaisuutta, kerää pulloja viikonloppuiltaisin.
En tupakoi tai juo, ei ole autoa ja matkakortti on välttämätön, että pääsen töihin ja opiskelemaan, koska kävellen työmatkaan kuluisi yli 5 tuntia yhteen suuntaan.
Työni on aika joustavaa, joten pystyn tekemään ylimääräisiä tunteja kun ehdin. Olen harkinnut viikonlopputyötä, mutta silloin minulla ei olisi yhtään vapaapäivää enkä tiedä miten kauan kestäisin sitä. Omaisuutta voisin kokeilla myydä ja keräilen pulloja, kun niitä löydän. En kyllä kaiva roskista.
Ota käyttöön rabble ja ala täyttämään kyselyjä. Molemmista saat rahaa, et heti mutta vähitellen. Säästyvän summan siirrät heti säästötilille ja maksat sieltä velkoja sitten nopeammin pois. Noiden edellisten lisäksi siis. Tsemppiä, sinä selviät siitä.
Ja tosiaan ota niitä ylimääräisiä työvuoroja aina kun jaksat. Kaikki säästöön.
Eiköhän ap ole tässä vaiheessa jo saanut velat maksettua?
Jos opiskelet hyvin työllistävälle alalle, niin vuosi tai pari on pieni aika. Itse ehkä tekisin tuossa tilanteessa niin, että säästäisin esim. 500€ puskuria, ja kun se on kasassa, maksaisin korkeakorkoisinta velkaa 200€ pois. Toistaisin tätä kaavaa sitten uudestaan ja uudestaan. Voisit myös sopia puolisosi kanssa epävirallisesta luotosta, jos tulee jokin yllättävä katastrofimeno, ja maksaa korkeakorkoisinta velkaa pois ilman oman puskurin säästämistä. Näin teimme mieheni kanssa, kun hän maksoi velkojaan, eikä sitä luottoa tarvittu onneksi koskaan. Periaatteessa aina on kannattavinta maksaa ulosottovelkaa mahdollisimman nopeasti pois, jos siihen on mahdollisuus, ja etenkin jos valmistuminen ja työllistyminen on melkein nurkan takana.
Oletko ajatellut velkajärjestelyä ? Ulosottoon kun maksat ei pääoma lyhene vaan suurin osa menee toimisto kuluihin ja korkoihin
Ap, sanoit että menee rahaa karkkiin ja herkkuihin. Itse pääsin sokerikoukusta paastoamalla. Etsi siitä lisää tietoa kuinka se tehdään terveellisesti. Voit kysyä myös lääkäriltä neuvoa, jos et ole varma sopiiko paasto terveydellisistä syistä juuri sinulle.
Onhan sulla siellä mies makselemassa menoja, ei ruoka lopu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole ulosotosta kokemusta, mutta netissä lukemani perusteella sinne voi tehdä ylimääräisiä suorituksia ja silloin voi myös määrätä mihin velkaan se ylimääräinen suoritus kohdistuu. Jos sinulla on siis useampia velkoja, voit tällä menetelmällä saada niitä velkoja vähemmälle yksi kerrallaan. Ulosotosta tulee kai aina joku erittely missä velat näkyvät? Olisin yhteydessä ulosottomieheen ja kysyisin onko tämä kuvailemani menetelmä mahdollista. Jos osa veloista on niin tuoreita että niistä menee vielä se alkuperäinen korko eikä pidempään ulosotossa olleilta veloilta perittävä 8% niin lyhentäisin niitä korkeakorkoisimpia ensimmäiseksi.
Tuossa kohtaa kun velkaa on ulosotossa ja siellä juoksee jatkuvat kulut, parhaan tuoton sijoitetulle pääomalle saa maksamalla ne ulosottovelat mahdollisimman nopeasti. Se ulosoton suojaosa pitäisi olla ihan riittävä budjetti normaaliin elämään. Moni velkojensa kanssa kamppaileva tais
Jos pystyy maksamaan velkoja enemmän, niin maksu täytyy tehdä ulosoton kautta. Velkojalle suoritettu maksu ei välttämättä (Ei siirry koskaan) ulosoton tietoihin ja voit joutua maksamaan laskun kahteen kertaan. Ulosoton jälkeen velka on suoritettu ja velkoja ei enää pysty perimään siitä mitään. Ulosotolla omaehtoinen maksu on helppoa ulosoton sivuilla ja siellä voi lyhentää minkä summan pystyy, kun on jo ulosottosuunnitelma. Facebookin velalliset ryhmässä on paljon ohjeita
Mitä opiskelet? Älä vaan sano, että jotain huuhaa alaa joka ei työllistä.