Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verrataanpa säästäjän ja lainalla ostavan elämäntapoja!

Vierailija
13.10.2017 |

Lainarahalla ostava:

Lapset haluavat uuden puhelimen, äiti menee ja ostaa sen. Se on uusi ja vasta markkinoille tullut, kaikki puhuvat siitä ja lapset ovat onnellisia ja saavat jopa hieman statusta. MUTTA HEI MAMMA MENETTI 20 EUROA KOROISSA!

Säästäjä-pihistäjät:

Lapset tarvitsivat puhelimen. Äiti on tiukkana että EI. Säästätte sitä varten. Se vie semmoiset 18 kk, mutta näin on pakko tehdä sillä äiti on körttiläinen. Lapsilla ei ole kunnon puhelinta ja kun rahat on 18 kk päästä koossa, puhelin on jo vanha ja vahinko syntynyt. MUTTA HEI MAMMA SÄÄSTI 20 euroa!

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka 800 euron puhelimen ostaa kortilla ja sitä maksaa 6 kk, ei korkoja tule edes 20 euroa. Mutta se on tuomittavaa ja helvettiin joutuu.

Toisaalta puhelimen saa kaupasta nykyään ilman korkoja ja kuluja.

Vierailija
2/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainalla EI SAA ostaa. Pitää SÄÄSTÄÄ. Topeliuksen saduissa ja Vanhassa testamentissa säästeliäät palkittiin aina. Lainarahalla ostava oli kurjimus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärrä. Muutaman sadan puhelimen pystyy työssäkävijä "helposti" ostamaan käteisellä mutta jos jokin kodinkone, auto yms. maksaa tonnin ja yli niin harva kuitenkaan käteisellä sen menee ostamaan. Eli ei nyt välttämättä ole elämäntavoista kiinni tuo asia, vai ostatko sinä 10 000e auton heti lainarahalla vai säästätkö 5 vuotta kun tarve on nyt heti?

Vierailija
4/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mary83 kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä. Muutaman sadan puhelimen pystyy työssäkävijä "helposti" ostamaan käteisellä mutta jos jokin kodinkone, auto yms. maksaa tonnin ja yli niin harva kuitenkaan käteisellä sen menee ostamaan. Eli ei nyt välttämättä ole elämäntavoista kiinni tuo asia, vai ostatko sinä 10 000e auton heti lainarahalla vai säästätkö 5 vuotta kun tarve on nyt heti?

Säästän jatkuvasti ja voin ostaa 10 000e auton käteisellä milloin tahansa.

Vierailija
5/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei ole se yksi puhelin, vaan se että mammalla on osarilla myös pyykinpesukone, auto, olohuoneen sohvakalusto, hennesin vaatetili, vessaremontti, lasten pyörät hobbyhallista...

Vierailija
6/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen näissä mainituissa kahdessa kategoriassa sitten vissiin väliinputoaja. En osta mitään velaksi, mutta en myöskään varsinaisesti "säästä" mitään. Jos tarvitsen uutta (käytettyä, muutaman tonnin) autoa, odotan niin kauan että tilillä on tarpeeksi katetta sen ostamiseen, ilman mitään erityistä säästämistä. Ja jos rahaa jää ns. yli, käytän sen sitten shoppailuun, ulkomaanmatkoihin, viikonlopun kotikaupunkilomiin ym. 

Mulla ei ole kiire saada mitään materiaa heti. Jos rahaa autoon ei heti ole, kuljen kävellen, pyörällä ja julkisilla, kunnes taas on sitä rahaa. 

Vierailija
7/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykällä statusta lapsille :D Sallikaa mun nauraa!

Vierailija
8/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten puhelimen säästämiseen ei mene 18 kuukautta.

Vierailija
9/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuu ostamaan puhelimen lainalla, ei kannata ikinä ostaa yli 200 euron luuria.

Vierailija
10/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen köyhän pitää saada se 800e puhelin ?Säästäjä ostaa fiksumman hintaisen laitteen.Tai on säästänyt etukäteen.Tuo osamaksaja maksaa puhelinta vielä kun se on ollut jo vuosia kaatiksella.

Vierailija
11/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa uuden puhelimen joka vuosi vaikka osamaksulla. Sen täytyy olla luokan kallein. Kun vanha ei miellytä, niin rikkoo sen tahallaan. Vanhemmat antavat lapsen olla pari viikkoa rikkinäisen puhelimen kanssa, mutta sitten taipuvat ostamaan uuden osa-maksulla.

Lapsi saa uuden hyvää keskitasoa olevan puhelimen, josta vanhemmat maksavat 90% ja lapsi itse 10%. Hän pitää siitä hyvää huolta ja ihmettelee 4 vuoden päästä, kun se vieläkin kestää ja on hyvä, vaikka toiset ovat tyytymättömiä uusiin puhelimiinsa.  Muistia voisi olla enemmän? Vanhemmat ihmettelevät, että vieläkö sen ominaisuudet riittävät lapselle ja alkavat puhua vaihtamisesta uuteen, jos lapsi tahtoo, kun kavereillakin on. Yhdessä päätetään pitää vanhaa vielä muutama kuukausi, jotta  lapsi ehtii miettimään, että minkä uuden tahtoisi.

Vierailija
12/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt järjestelmällisesti noin 10 vuotta. Siitä huolimatta olen elänyt elämää monipuolisesti ilman puutetta ja pihistelyä. Nyt on kasassa noin 30 000 euroa pesämunaa, jonka turvin aion hankkia omistusasunnon. Taika on siinä, ettei pistä kaikkia ylimääräisiä rahoja väkisin menemään vaan ostaa mitä tarvitsee ja loput säästää.

Yleensä otan tähtäimeen jonkun laadukkaan tuotteen, jonka haluan. Teen tuotteelle hintavertailuja ja pohdin, olisiko markkinoilla jotain parempaa samankaltaista tuotetta, joka voisi olla vaihtoehto haluamalleni. Säästän tietoisesti rahaa tuota tuotetta varten ja jos vielä pitkän mietinnän ja vertailujen jälkeen olen sitä mieltä, että haluan tuotteen, ostan sen. Jos taas tuotevertailun ja hintavertailun lomassa minulle tulee tunne, etten ehkä sittenkään tarvitse tuotetta, jätän sen ostamatta.

Laadukkaat tuotteet kestävät pidempään ja niitä voi korjailla jos ne menvät riki, eikä aina tarvitse ostaa uutta vastaavaa. Myös elämänlaatu paranee kun ympärillä on laadukkaita tuotteita.

Vierailija
13/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoituksella ostettavissa puhelimissa ei ole korkoja muita kukuja ei ole korkoja ja se on itse asiassa muutaman sentin halvempi. 

Vierailija
14/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole säästöjä, niin säästää 30 € ja ostaa sitten edulullisimman mahdollisen yhteydenpitolaitteen ilman nettiä.

Vierailija
15/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahoituksella ostettavissa puhelimissa ei ole korkoja muita kukuja ei ole korkoja ja se on itse asiassa muutaman sentin halvempi. 

Jep, varmasti on.

Vierailija
16/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi saa uuden puhelimen joka vuosi vaikka osamaksulla. Sen täytyy olla luokan kallein. Kun vanha ei miellytä, niin rikkoo sen tahallaan. Vanhemmat antavat lapsen olla pari viikkoa rikkinäisen puhelimen kanssa, mutta sitten taipuvat ostamaan uuden osa-maksulla.

Lapsi saa uuden hyvää keskitasoa olevan puhelimen, josta vanhemmat maksavat 90% ja lapsi itse 10%. Hän pitää siitä hyvää huolta ja ihmettelee 4 vuoden päästä, kun se vieläkin kestää ja on hyvä, vaikka toiset ovat tyytymättömiä uusiin puhelimiinsa.  Muistia voisi olla enemmän? Vanhemmat ihmettelevät, että vieläkö sen ominaisuudet riittävät lapselle ja alkavat puhua vaihtamisesta uuteen, jos lapsi tahtoo, kun kavereillakin on. Yhdessä päätetään pitää vanhaa vielä muutama kuukausi, jotta  lapsi ehtii miettimään, että minkä uuden tahtoisi.

Ei lapsi sitä hajoita vaan myy. Näin saadan vähän käytetty puhelin kiertoon ja pääomaa uuden puhelimen hankintaan. Esim. myin 200€ puhelimen ja ostin 340€ puhelimen tilalle. 

Vierailija
17/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, varmasti on.

Niin mitä on?

Vierailija
18/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, varmasti on.

No, ei varmasti ole. Puhelinoperaatoreiden rahoitukessa EI ole kuluja ja korkoja. Ja lopullinen hinta on senttejä halvempi, kuin suoraan ostettaessa.

Vierailija
19/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, varmasti on.

No niin nyt vaan on, kun ostaa Dnalta. Meillä on taloudessa kolme puhelinta ja kolma padia ja akikki on ostettu Dnan rahoituksella. Ei korkoja, ei kuluja ja itseasiassa on aillä hetkellä ollut markkinoiden halvin hinta. Ne on tarkkaan tutkittu ennen päätöstä mistä ostetaan.

Vierailija
20/42 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joihinkin asioihin ei vaan kannata sitä omaa rahaa käyttää vaan sijoittaa ne säästetyt rahat, johonkin tuottavampaa kuin kulutustavaroihin. Puhelin ja auto on näistä oikein oivallinen esimerkki.  Operaattoreiden rahoitukset tarjoaa kulutonta ja korotonta rahoitusta, autorahoitus on lähes ilmaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän