Onko intiaanipäähineen pitäminen siis oikeasti väärin?
Paheksuisitteko meitä vanhempina jos lapsemme laittaisi esim. kerhon naamiaisiin sellaisen?
Kommentit (700)
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää että tämä vihervasemmiston järjestämä ajojahti kohdistuu juuri Halla-ahoon. Maaliskuussa eräs puoluetoveri kuvasi IS:lle Halla-ahoa sanomalla, että tämä on ”perhekeskeinen ihminen”, joka korostaa lojaaliutta perheelle ja puolueelle.
En tiedä miksi tässä ketjussa jauhetaan Halla-ahosta, mutta vähän kyllä naurattaa jos pettäjää joka siittää vauvoja millon kenellekin sivupanolle, kuvataan "perhekeskeiseksi ja lojaaliksi". :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yippiaiyei !! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toisen ihmisen kulttuuri ei ole toisen naamiaisasu... on teilläkin ongelmat. miksi on pakko olla juuri intiaani?
ja cowboy-asu on vähän eri juttu, tietääkseni heidän historiassaan ei ole kansanmurhaa heitä vastaan.
Eli kansanmurhan nyt siis tuomitset , mutta et niitä jotka olivat sen toimeksiantajien,(siis esim.niiden lännen vauraiden maanomistajien ja karjaparonien) puolella ?
Entä kenen luulet niitä intiaanisotia rahoittaneen ja keiden joukosta sinne kannatti värvätä ratsastuskykyistä ja aseenkäsittelyssä taitavaa, paikalliset maisemat ja maastot loistavasti tuntevaa iskukykyistä väkeä, jota kannatti houkutella hyvillä palkoilla ja mahdollisuudella kohota ratsuväessä yhteiskunnallisesti suureen arvostukseen ja hyville tuloille , ehkä jopa oman kartanon omistajaksi vanhalla itä-rannikolla, siis lähempänä politiikkaa ja hallintoa, kuten esim. Teddy Roosevelt aikanaan. (hänen kerrotaan viihtyneen hyvin vanhojen cowboy'den seurassa ja arvostaneen heitä suuresti.
Mitähän ja ketähän varten luulisit, että cowboyt liikkuivat aina aseistettuina, satulavyö Winchester-kivääriä myöten ?
'Cowboy' ei muuten viittaa mihinkään tiettyyn etnisyyteen , vaan on samalla tavalla ammattinimike, kuin esim. meillä 'poromies' tai vaikka Australiassa 'lammaspaimen'. Yhdysvalloissa oli myös taustaltaan esim. afro-amerikkalaisia cowboy'ta ja tietysti latinotaustaisia.
Varsinainen karjankasvatus- ja siihen liittyen se koko cowboy -kulttuurikin Yhdysvalloissa on levinnyt sinne 'vanhaan länteen' alun alkaen Meksikon suunnalta ja tullut sieltä päin kaikkineen mitä siihen siellä kuului.
Asut,(eli siis tarkoituksen mukaiset ratsastavan karjapaimenen työvaatteet ) työmenetelmät,laiduntamistavat ym.
Tosin 'cowboyt' tunnettiin Meksikossa nimellä 'm. vaquero, -s', eli siellä se heidän ammattinimikkeensä oli se.
Aivan, mutta jostain syystä tässä ketjussa cowboyt ja intiaanit oli vedetty samalle linjalle, vaikka tosiaan toinen on ihan itse (olosuhteiden vallassa tosin) valittu ammatti ja toinen ihan kulttuurillinen ja etninen olotila. En ihan viitsinyt lukea loppuun asti tätä ”mämämämä” ketjua.
Jos tuossa oli tosin tarkoituksena sanoa että intiaaneille annettiin ihan hyvät olotilat niin tarkista niiden alueiden koko ja tila nyt, sekä heidän kulttuuriensa kokonainen kielto (lapsilta kielletty kouluissa oman kulttuurin esiintuonti kielen, tukan kautta esim.). Ai niin, ja puhveleiden hävittämisen syy.
Näin yleisesti ottaen kansanmurha on aina tuomittavaa. :)
En tuossa millään tavoin vähätellyt intiaaneille,
(eli siis kuten nykyisin sanotaan; Amerikan alkuperäiskansoille )
historian mittaan tehtyjä vääryyksiä,
tai kieltänyt sitä tosiasiallista kansanmurhaa,
mikä heihin esim Wounded Kneen verilöylyssä sen viimeisenä suurempana näyttönä 1890-luvulla kohdistui.
(...kannattaisi muuten aina lukea ensin, ennen kuin arvostelee, saati tuomitsee)
Niitä aiempien sukupolvien tekemiä vääryyksiä Amerikan alkuperäiskansoja kohtaan on muuten jo vuosikymmeniä sitten (kansalaisoikeustaistelun myötä) siellä havahduttu korjaamaan ja heidän elämisensä olosuhteita parantamaan ja heidän kulttuurinsa perinteiden säilymistä turvaamaan.
Eli eivät siis tämän päivän amerikkalaiset suhtaudu heihin kuten 1800-luvulla siellä jo mahdollisesti eläneet esi-isänsä ,tai mistään sen ajan politiikasta nyt puhumattakaan.
Eli ajat ovat muuttuneet sielläkin.
ja silti on paikkoja alueilla joilla ei ole putkia tai sähköä. se että on havahduttu auttamaan ei tarkoita oikein mitään kunnes eivät tarvitse sitä apua enää...
ja tuo 1800 luvun juttu ei oikein vaikuta siihen miten sitä heidän kiellettyä, riistettyä, ja niin oudosti romantisoitua kulttuuria vieläkin matkitaan ja puetaan päälle halloweenina (tai käytetään jenkkifutisjoukkoeen symbolina...).
Ns. Uuden Ruotsin siirtokunta Delawaressa, (ennenkuin mitään Yhdysvaltoja oli edes perustettu) oli tiettävästi vanhin suomalaissiirtolaisyhteisö Amerikan mailla.
Noiden ,etupäässä jostain 1600-luvun savupirteistä sydän-Savon mailta kotoisin olleiden siirtolaisten kerrotaan tulleen erittäin hyvin juttuun paikallisten intiaanien kanssa aikanaan ja jopa sekoittuneen heidän kanssaan jossain määrin ja saunoneenkin yhdessä . Syntyi sanonta 'finn-tiaani'..
Ei ole. Kuka tahansa voi minusta laittaa päähänsä mitä haluaa naamiaisiin.
Olisin enemmän huolissani naisten pään pakkopaketoimisesta eräissä aatteissa, kyse ei ole edes naamiaisista.
Ei ole väärin. Kulttuuri ei ole omittava asia.
Vierailija kirjoitti:
Olisin enemmän huolissani naisten pään pakkopaketoimisesta eräissä aatteissa, kyse ei ole edes naamiaisista.
Voisitko lopettaa sen äitisi häirinnän. Aikuinen mies, hyi olkoon!
Vierailija kirjoitti:
Ns. Uuden Ruotsin siirtokunta Delawaressa, (ennenkuin mitään Yhdysvaltoja oli edes perustettu) oli tiettävästi vanhin suomalaissiirtolaisyhteisö Amerikan mailla.
Noiden ,etupäässä jostain 1600-luvun savupirteistä sydän-Savon mailta kotoisin olleiden siirtolaisten kerrotaan tulleen erittäin hyvin juttuun paikallisten intiaanien kanssa aikanaan ja jopa sekoittuneen heidän kanssaan jossain määrin ja saunoneenkin yhdessä . Syntyi sanonta 'finn-tiaani'..
Ensimmäiset suomalaiset Amerikassa olivat suomalaisia vankeja, jotka vietiin Amerikkaan Ruotsista. Suomalaiset eivät siis itse valinneet mennä sinne vaan heidät vietiin sinne.
Feikkisaamelaiset on kovia SJW:eita nykyään. Yhtä kovia kuin nuoret hipsterit isoissa rilleissään.
Katsokaapa joskus piruuttanne OIKEITTEN saamelaisten kuvia sadan vuoden takaa, verratkaa niitä näihin pallosilmäisiin pellavapäihin, jotka mouhottavat saamelaisista juuristaan ja sen varjolla vaativat millon mitäkin erivapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin enemmän huolissani naisten pään pakkopaketoimisesta eräissä aatteissa, kyse ei ole edes naamiaisista.Voisitko lopettaa sen äitisi häirinnän. Aikuinen mies, hyi olkoon!
Anteeksi? Viimeksi kun kävin vessassa, mulla oli vielä karvakolmio ja pissasin istualtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin enemmän huolissani naisten pään pakkopaketoimisesta eräissä aatteissa, kyse ei ole edes naamiaisista.Voisitko lopettaa sen äitisi häirinnän. Aikuinen mies, hyi olkoon!
Anteeksi? Viimeksi kun kävin vessassa, mulla oli vielä karvakolmio ja pissasin istualtaan.
Olettekohan kumpikin silti nyt väärässä ketjussa ?
(...kummankaan kommentilla en ainakaan minä näe mitään yhteyttä keskustelunaiheeseemme nyt täällä )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset suomalaiset Amerikassa olivat suomalaisia vankeja, jotka vietiin Amerikkaan Ruotsista. Suomalaiset eivät siis itse valinneet mennä sinne vaan heidät vietiin sinne.
Niin, kyllä suomalaissiirtolaiset Yhdysvalloissa myöhemminkin edustivat lähinnä ja pääsääntöisesti sitä kategoriaa 'immigrants, servants and foreign labour-force' , aina jonnekin 1920-luvun loppuun saakka .
1800-luvun ns. intiaanisotien kanssa tuskin kellään heistä on ollut mitään tekemistä, tai ei niihin osaa eikä arpaa.
Enin osa heistähän tuli vasta höyrylaivalinjojen siirtolaisliikenteen aloitettua, joskus 1880-luvun loppupuolen jälkeen ja he asettuivat seuduille joissa ei juurikaan enää intiaaneja edes ollut.
Suomalaisia ei siis, Yhdysvaltain siirtolaiskansojenkaan joukossa, voida pitää miteenkään syyllisinä, saati vastuullisina mistään intiaanien kansanmurhasta.
Oikeat intiaanit eivät osaa enää puhua edes omia kieliään, joten tuskin jonkin kornin karnevaaliasun pitäminen on rikos, eivätkä intiaanit omista värjättyjä kanan- ja hanhen sulkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(...kummankaan kommentilla en ainakaan minä näe mitään yhteyttä keskustelunaiheeseemme nyt täällä )
Pissaan istualtani, pissaat istualtasi, pissaa istualtaan, pissaamme istualtamme, pissaatte istualtanne, pissaavat istualtaan / istuviltaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeat intiaanit eivät osaa enää puhua edes omia kieliään, joten tuskin jonkin kornin karnevaaliasun pitäminen on rikos, eivätkä intiaanit omista värjättyjä kanan- ja hanhen sulkia.
Oikeat ja oikeat.. Miten nyt sinäkin määrittelet oikean intiaanin?
Ei ole pakko laittaa värjättyjä kanansulkia intiaaneilta kopioituun järjestykseen vaan voi keksiä niille ihan oman järjestyksen. Onhan EU:ssakin hirveä vouhkaaminen "oikeista" fetajuustoista ja karjalanpiirakoista. Pilkulleen määritellään mitä missäkin saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä kjerroin vain kjommentissani, että minusta kuka tahansa voi pitää mitä tahansa naamiaisissa päässään, ja joku valopää tuli syyttelemään mieheksi.
Kai mulla oli oikeus vastata, että olen nainen, vaikkei se ketjuun liitykään.
Vierailija kirjoitti:
Niin, älkääkä nyt sitten missään nimessä ainakaan käykö, edes aitouden tavoittelun hyväksi ampumaan jousillanne alas niitä viimeisiä luonnonvaraisia,uljaita maakotkiamme, joiden amerikkalaisten lajitoverien sulista ne aidot päälliköiden päähineet tietenkin oli tehty. (tavallisella 'rivi-intiaanillahan ' ei näet välttämättä ollut kuin muutama sulka jotenkin otsanauhaansa tms. kiinnitettynä ...)
muinaissuomalaisetkin on pitäneet sulkia päässään, joten on se kumma jos nykysuomalaiset ei saisi pitää. Ei kai missään ole sanottu, että' vain intiaanit pitävät sulkia päässään, monet muutkin heimot ovat pitäneet.
Ja onhan suomalaisissa samoja geenejäkin kuin intiaaneissa, samoilta paikoilta Aasiassa lähdettiin, vain eri suuntiin.
Shamanistisuus yhdistää kautta vuosituhansien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä kjerroin vain kjommentissani, että minusta kuka tahansa voi pitää mitä tahansa naamiaisissa päässään, ja joku valopää tuli syyttelemään mieheksi.
Kai mulla oli oikeus vastata, että olen nainen, vaikkei se ketjuun liitykään.
No vastasit jo.
Kannattaa ottaa selvää muinaissuomalaisista shamanistisista tavoista, melkolailla samanlaisia kuin intiaanienkin. Shamaanilla oli sarvet, sulkia jne, iso rumpu jne.
Samoin ne shamanistiset heimot vielä Aasiassakin toimii.
Tämä ei tarkota minusta, ettei ihmiset saisi ostaa tai tehdä itse lapsilleen sulkapäähineitä.
Haluaisin itsekin pitää sulkaa päässä, jossain takana, minusta se sopii suomalaisiin juuriini ja kunnioitan luontoa.
Tarkoitatko, että USAn lehdistö, joka intiaaniheimoihin kuuluvia haastattelee, loukkaantuu intiaanien puolesta julkaistessaan jutun? Mistäpä tänne Suomeen asti pelmahtaisi joku natiivi valisttamaan erilaisista mielipiteistä, saati AV:lle?