Hei sinä. taloustaituri, jolle ei koskaan tule yllätysmenoja.
Täällä aina kehoitetaan köyhää budjetoimaan elämänsä, sillä yllättäviä menoja/laskuja ei voi olla.
Miten ihmeessä olette päässyt tähän? Minäpä kerron meidän keskiluokkaisen perheen yllättävistä menoista viime kuukausina. Heinäkuussa puhjeksi autosta rengas, niin iso viilto ettei sitä voinut paikata, pakko ostaa neljä uutta rengasta, ajatus oli ostaa ne ensi keväänä, 500€.
Elokuussa mummo sairastui, kävimme häntä katsomassa 100km päässä joka toinen päivä, bensakuluja, valmisruokaa, ulkona syömistä, pieniä viemisiä mummolle, en edes tiedä miten paljon enemmän rahaa kului, tavalliseen arkeen verrattuna, kerran ostettiin jopa uusi paita nuorelle joka sotki sen matkalla sairaalaan. Ehkä 1000€.
Syyskuussa mummon hautajaiset, osalle perheestä uusia vaatteita, kukkalaite, ylimääräisiä matkoja hautajaisjärjestelyihin, taas välillä pikaruokaa, valmisruokaa. Ylimääräiset kulut ehkä 1000€.
Nämä kulut eivät meidän taloutta kaada, mutta aikamoisen loven tekevät parissa kuukaudessa, minun yhden kuukauden tuloni, ylimääräisiin menoihin.
Muistutuksena vaan köyhien ihmettelijöille, yllätyksiä tulee.
Kommentit (89)
En minä ainakaan jaksa miettiä ja varautua kaiken maailman epäsäännöllisiin kuluihin. Kuukausittaiset menoni ovat sellaisessa suhteessa tuloihini, että rahaa jää säästöön juuri tällaisia juttuja varten. Palkkapäivänä lähtee osa palkasta säästöön automaattisesti, ja se siitä. Mitään budjetteja en ole koskaan viitsinyt laatia.
No nuokin yllätysmenot olisi hoituneet halvemmalla.Käytetyt renkaat,eväät yms.No totta ettei hätätilassa ehkä ajattele kuluja. Ja näitä varten se hätärahasto on hyvä olla.
Mulle tulee useinkin yllättäviä menoja, auto on yksi paholaisen keksintö ja kun sitä tarvitsee työmatkoilla, se on pakko pitää kunnossa. En näiden takia ole joutunut luottokorttia höyläämään mutta pitäisi tehdä kotona vähän remonttia ja ostaa uusi sohva - ne siirtyvät aina vaan kun ei koskaan ole sopivasti säästössä sitä varten. Säästö aina hupenee. Makuusohvan hankinta on ollut mielessä jo monta vuotta satunnaisia yövieraita varten.
Nyt meni autosta laakeri 350 € (varoittivat että kohta varmaan menee toinen kun ne siinä yhtä kauan ovat pyörineet) ja samalla huomasivat autossa toisen vian, sen korjaus 205 €. Tämä viime viikolla.
Eilen paukahti motarilla tuulilasi, on tuulilasivakuutus (koska tämä oli kolmas kerta...) mutta omavastuu 200 €. Nämä siis tässä kuussa pelkästään auton yllärimenoja.
Uuden sohvan hankinta menee ensi kevääseen. Vieraille taas patja lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti ei ollut se, että vararahastoa ei olisi ollut vaan se, että niitä yllättäviä kuluja tulee jokaiselle.
Meistä, niin kommentoijat ja minä, elämme tilateessa, jossa ne renkaat voi ostaa heinäkuussa, vaikka piti ostaa maaliskuussa, jos näin ei olisi ollut olisimme varmaan jostain etsineet yhden vanhan renkaan tai ostaneet kaksi. Jos olisi ollut tiukkaa olisi syöty matkalla sairaalaan sämpylää ja lapset kotona keittäneet nuudeleita, ei olisi käyty ravintolassa syömässä jne.
Pointti oli se, että parissa kuukaudessa voi mennä kuukauden tulot ylimääräisiin menoihin, eväisiin, sairaalamaksuihin, siihen monikäyttöiseen vaatteeseen.Rahasummalla ei sinänsä ole väliä, pienempi tuloisella pienemmät ylimääräiset menot kaatavat talouden.
Hienoa että tulee neuvoja miten säästää, mutta ymmärrystä myös sille että niitä ylimääräisiä kuluja voi olla joka kuukausi ja ne mahdolliset säästöt ovat menneet.
ApOlisiko kannattanut laittaa nuo kommentit jo alkuperäiseen viestiin. Alkuperäisessä viestissä nimenomaan silmään pisti rahankäytön holtittomuus, ei itse yllättävät menot.
Okei, en kyllä noissa tilanteissa nähnyt mitään holtittomuutta, kirjoitin kyllä että olemme keskiluokkaisia, kuvittelin sen jo kertovan jotain ja lisäsin että taloutemme ei kaatunut, vaikka rahaa meni mielestäni yllättäen, tervaskanto 90v mummon kun kaiketi kuvittelin elävän ikuisesti, enkä halunnut viedä 10v ja 12v lapsia hautajaisiin leggareissa ja lenkkareissa.
Kaikenkaikkiaan vastauksia lukiessa ymmärrän miksi kokoomus on suurin puolue.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista ei olekaan kuin yllätysmeno. Jokainen meistä tietää, että jokin saattaa mennä rikki, saatamme sairastua tai läheinen sairastuu. Voimme jäädä työttömäksi, voimme erota, jne...Tämä kaikki pitää osata ottaa huomioon ja suhteuttaa menot tuloihin niin, että pärjää jos tulota laskee tai tulee niitä "yllättäviä"menoja.
Vakuutusyhtiöt rikastuvat sinun kanssasi
Vierailija kirjoitti:
Pointti ei ollut se, että vararahastoa ei olisi ollut vaan se, että niitä yllättäviä kuluja tulee jokaiselle.
Meistä, niin kommentoijat ja minä, elämme tilateessa, jossa ne renkaat voi ostaa heinäkuussa, vaikka piti ostaa maaliskuussa, jos näin ei olisi ollut olisimme varmaan jostain etsineet yhden vanhan renkaan tai ostaneet kaksi. Jos olisi ollut tiukkaa olisi syöty matkalla sairaalaan sämpylää ja lapset kotona keittäneet nuudeleita, ei olisi käyty ravintolassa syömässä jne.
Pointti oli se, että parissa kuukaudessa voi mennä kuukauden tulot ylimääräisiin menoihin, eväisiin, sairaalamaksuihin, siihen monikäyttöiseen vaatteeseen.Rahasummalla ei sinänsä ole väliä, pienempi tuloisella pienemmät ylimääräiset menot kaatavat talouden.
Hienoa että tulee neuvoja miten säästää, mutta ymmärrystä myös sille että niitä ylimääräisiä kuluja voi olla joka kuukausi ja ne mahdolliset säästöt ovat menneet.
Ap
Pointti on se, että tuossa listassasi ei ollut yhtään yllättäviä kuluja! Olit itse valinnut ihan jokaisen maksun, ei mikään pakottanut sinua ostamaan teinille uutta vaatetta tai autoon uusia renkaita 6 kk aiemmin kuin pitikään. Ihan näin meidän kesken: jos vaihdoit kaikki 4 rengasta uusiin, niin sinulle jäi 3 ehjää, ajokelpoista rengasta. Mitä teit niille? Myit edelleen vai lahjoitit rengasliikkeelle?
Ylimääräisiä kuluja ei ole, on vain sinun päätöksesi käyttää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Yllätyksiä varten on vähintään 3 kk palkkaa vastaava "puskurirahasto", eli toinen tili, jonne on säästetty pitemmällä aikavälillä.
Ja ihan oikeasti, onko oikeasti sellaisia ihmisiä, joilla tilille tuleva palkka on esim. sen 2000e ja silti se menee kuukaudessa lähes nollille?
Ajatteles miten kauan köyhällä kestäisi saada tuo puskurirahasto, joka pitäisi olla? Paljon muutakin on mikä pitäisi, periaatteessa olet oikeassa, säästäminen hyve.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani mummosi poismenon johdosta.
Itse olen pienituloinen ja juuri budjetoimalla olen kasannut itselleni puskurirahaston. On ajan kysymys koska joku telkkari tai kodinkone kosahtaa niin voin hankkia tilalle uuden ilman että siitä koituu kohtuutonta haittaa arkielämälle.
Sähkölaskujen, vakuutusten yms. eräpäivät on merkitty kalenteriin, joten ne eivät ainakaan pääse yllättämään.
Onko telkkari tosiaan niin tärkeä vehje että siihen käytetään puskurirahaston rahoja? Tai tidkinpesukone? Ymmärrän pyykinpesukoneen hankinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani mummosi poismenon johdosta.
Itse olen pienituloinen ja juuri budjetoimalla olen kasannut itselleni puskurirahaston. On ajan kysymys koska joku telkkari tai kodinkone kosahtaa niin voin hankkia tilalle uuden ilman että siitä koituu kohtuutonta haittaa arkielämälle.
Sähkölaskujen, vakuutusten yms. eräpäivät on merkitty kalenteriin, joten ne eivät ainakaan pääse yllättämään.
Onko telkkari tosiaan niin tärkeä vehje että siihen käytetään puskurirahaston rahoja? Tai tidkinpesukone? Ymmärrän pyykinpesukoneen hankinnan.
Mainitsin sen esimerkinomaisesti. Mutta juu, haluan että taloudessani on telkkari, tiskikone, pyykinpesukone, mikro, imuri, puhelin...joku toinen ei halua mutta itse kyllä.
Vierailija kirjoitti:
SIlloin kun mä olin köyhä, "yllättävistä" menoista selvittiin siten, että heti kun tiedettiin, että niitä tulee, alettiin säästää. Eli kun tiedettiin, että rahaa kuluu esim ylimääräisiin bensakuluihin sairaan mummon luo ajaessa, niin alettiin pihistää ruokakuluissa ja vaatekuluissa ja harrastuskuluissa, niin että kuukauden alijäämä jäi lopulta aika pieneksi. Ja me ei todellakaan tämmöisessä tilanteessa poikettu pikaruoalle matkalla, vaan ostettiin lähisiwasta sämpylöitä, kurkkua ja banaania matkaevääksi. Ylimääräisiä hautajaisvaatteita ei ostettu, vaan sellaiset vaatteet, jotka kävi sekä hautajaisiin että normaalielämään: koko jengi kulki sitten hautajaisten jälkeisen talven mustissa, koska mustat/tummat vaatteet oli ostettu.
Tärkeintä on ehkä kuitenkin, että tietää paljonko rahaa on käytettävissä, ja säätää kulunsa sitten niin, että se riittää. Tämä tarkoittaa myös sitä, että ei pidä sitoa itseään mihinkään ei-pakollisiin säännölisiin kuluihin, joihin ei voi itse vaikuttaa. Ei pidä ostaa osamaksulla tai ottaa pikavippejä tai viihdepaketteja, joista tulee säännöllinen, pakollinen kuukausikulu, josta ei pääse irti. Vuokra ja sähkölasku on ainoita sallittuja tämmöisiä kuluja. Muutenhan sitä on todella pulassa heti kun jotain tapahtuu, koska jos kaikki rahat on jo ennalta sidottu johonkin menoon, "yllätyksiä" ei voi mitenkään kompensoida.
Näin. En ihan ymmärrä ap:n logiikkaa, että jos tulee hätätilanne, niin sitten annetaan mennä budjetin oikein kunnolla yli kun kerran menee alkuperäiset laskelmat pieleen. Esim. juuri ulkona syöminen ja valmisruoka... Ruokaan menee tosi paljon rahaa. Omilla eväillä olisi säästänyt jo paljon. Ja sellaisten hautajaisvaatteiden ostaminen, joita ei voi muuten käyttää. Tuo on just sitä, ettei ajatella yhtään pidemmälle ja kaivetaan kuoppaa koko ajan isommaksi. Jos on tarpeeksi vähän rahaa, niin noin ei vain voi toimia.
Appiukko on 83v. Kun muksu tarvitsee seuraavan kerran uuden juhlamekon, niin mahdollisuuksien mukaan se on tumma... onpahan valmiina eikä tule tarve yllätyksenä.
Autoon, asuntoon, vaatteisiin on laskennallinen budjetti kun niitä renkaita, pyyhkijänsulkia ja koiranluita tai farkkuja kuluu säännöllisen epäsäännöllisesti. Ei auton tai kiinteistön omistajalle voi huollot ja korjaukset tulla yllättäen, niitähän tulee jatkuvasti :) Joskus niitä laskeskelin ja silloin varasin pari tonnia korvamerkittyä rahaa "yllätyksiin". Yhtenä syksynä meni goretexit, tv ja tiskikone kk sisään.
Ostettiin okt, jossa sakokaivot. Koko tämä aika meillä on ollut 6 tonnia jemmassa viemäriliityntöjä varten. Sen piti silloin tulla parin vuoden sisään, nyt on mennyt 12 vuotta ja yllätys on ettei sitä remppaa ole vielä tarvinnut tehdä :)
Hautajaisvaatteet löytää helposti ja edullisesti Kontista tai Fidasta. Siellä on jatkuvasti paljon mustia ja harmaita perusvaatteita. Suoria housuja, kynähameita, kotelomekkoja, puseroita, hameita, paitapuseroita jne. Itse olen ainakin sieltä löytänyt kaikki tällaiset perusjutut, joista voi yhdistellä sitten muiden vaatteiden kanssa iloisempia arkiasuja. Vaatteet ovat hyväkuntoisia, ilmeisesti rankkaavat huonoimmat pois ennen esille laittoa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt teillä puskurista hokevilla ei selvästi lanttu leikkaa.
Eihän ap:kaan sanonut, etteikö hänellä olisi ollut rahaa noihin kuluihinsa.
Ihan yhtä lailla yllättävät menot ovat yllättäviä menoja, on puskuria tai ei ole.
Pointti olikin ap:lla, että ei, yllättäviä menoja ei VOI budjetoida, koska ne - ylläripylläri - todellakin ovat jo ihan määritelmällisesti YL-LÄT-TÄ-VIÄ!
Totta kai puskuria on hyvä olla, jos vain suinkin sellaisen saa kasattua.
Se vaan voi pienituloisella karttua niin hitaasti, että JOS tulee USEITA yllättäviä menoja läjässä, puskuri on nopeasti mennyt.
Siksi on vähän noloa täällä jonkun esitelmöidä, miten hänellä jää säästöön niin ja niin paljon pienestä palkasta. Koska totta kai säästää voi, jos perusmenot ovat pienet.
Mutta mitä pienemmästä palkasta on kyse, sitä hauraampi se yllärivarautumiskyky on, jos huonolla tuurilla tulee paljon yllättäviä, taloutta samanaikaisesti heikentäviä asioita eteen.
Jumankekka, joku ymmärsi mitä tarkoitin!:-)
Ap
Kun ei elä, kun elämä on "säästöliekillä" tai "odottamassa parempia päiviä", niin silloin ei tule koskaan yllätyksiä. Sillä elämä on yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt teillä puskurista hokevilla ei selvästi lanttu leikkaa.
Eihän ap:kaan sanonut, etteikö hänellä olisi ollut rahaa noihin kuluihinsa.
Ihan yhtä lailla yllättävät menot ovat yllättäviä menoja, on puskuria tai ei ole.
Pointti olikin ap:lla, että ei, yllättäviä menoja ei VOI budjetoida, koska ne - ylläripylläri - todellakin ovat jo ihan määritelmällisesti YL-LÄT-TÄ-VIÄ!
Totta kai puskuria on hyvä olla, jos vain suinkin sellaisen saa kasattua.
Se vaan voi pienituloisella karttua niin hitaasti, että JOS tulee USEITA yllättäviä menoja läjässä, puskuri on nopeasti mennyt.
Siksi on vähän noloa täällä jonkun esitelmöidä, miten hänellä jää säästöön niin ja niin paljon pienestä palkasta. Koska totta kai säästää voi, jos perusmenot ovat pienet.
Mutta mitä pienemmästä palkasta on kyse, sitä hauraampi se yllärivarautumiskyky on, jos huonolla tuurilla tulee paljon yllättäviä, taloutta samanaikaisesti heikentäviä asioita eteen.
Jumankekka, joku ymmärsi mitä tarkoitin!:-)
Ap
Mutta ainakaan sinä et kyennyt kertomaan yhtäkään yllättävää menoa listassasi. Kerroit vain kohtalaisen holtittomasta rahankäytöstä, jonka oikeutit sillä, että isoäiti oli sairastunut.
Lasten hautajaisvaate-etiketti on onneksi hyvin löyhä. (Siistiä, ei kovin värikästä ym.). Joten helposti voi ostaa sellaiset vaatteet, jotka menee sitten myöhemmin arjessa. Esim. pojalle ostaisin tummansiniset/harmaat puuvillahousut ja vaikka siistin hillityn neulepaidan. Kengiksi mustat nahkatennarit. Kaikki näistä käyvät ihan vaikkaa kouluun, varsinkin jos yhdistää jotain värikästä kaveriksi. (Lapsi voisi toki myös mennä vaikka mustissa farkuissa (toki uusissa ja tasavärisissä, etteivät ole kulahtaneet) hautajaisiin, eikä kukaan ihmettelisi.) Samantapainen setti menisi hyvin myös tytölle, ehkä kevyemmillä kengillä ja vaikka neuletakilla. (Ei tytön ole mikään pakko mennä mustassa juhlahameessa, jos sellaiselle ei ole käyttöä myöhemmin.) Itsekin olen naisena kaikki hautajaiseni käynyt mustissa housuissa, koska hameita en juurikaan käytä. Tällä tekniikalla ei mene 1000 euroa hautajaisvaatteisiin vaan ehkä parisataa euroa ihan vaan vaatteisiin, jotka käytetään loppuun sitten arjessa.
Mitä väliä sillä on, yllättävätkö menot vai eivät, jos niihin on hyvin varaa? En minä tiedä, koska televisio päättää hajota tai polkupyörä tulla varastetuksi, mutta ei sillä ole merkitystä. Otan puskurista rahaa ja ostan uudet. En pidä itseisarvoisena sitä, ettei yllätyksiä tulisi.
Auto on kyllä minunkin mielestäni yksi pirun keksintö. Voi kun voisi olla ilman. Me ollaan pidemmän aikaa säästetty, että saadaan ostettua uudet talvirenkaat. Sitten tulikin huolto ja korjattavaa, jonne meni meidän rengasrahat. En nyt tiedä mistä revin ne rahat niihin renkaisiin.
En ymmärrä miten hautajaisiin meni tonni, järjestikö ap siis ne? Olin äskettäin hautajaisissa lasten kanssa 400 kilometrin päässä, meni alle 200e. Rahaa kului junaan, kukkiin ja ruokaan. Yövyttiin mummolassa ja siistit vaatteet löytyi kaikille. Jos olisi pitänyt olla hotellissa yötä, olisi kulunut satanen lisää, jos uusia kahden lapsen juhlavaatteet, toinen satanen. Millään ilveellä ei tonnia olisi saanut menemään.
Auton kulut ei myöskään ole mitään yllätyskuluja. Kesästä saakka omat kulut olleet 140e+380e huoltoon, mut vuoden huoltobudjetti on aina ollutkin 600 e. Voihan olla et tänä vuonna ylittyy, mut satanen sinne tai tänne on aika pientä. Tiedossa on, että autoilu maksaa ja useimmiten "yllättäin". Oikea yllätyskulu voisi olla auton kosahtaminen korjaamiskelvottomaksi. Silloin ostettais käteisellä toinen, sellainen johon on varaa.
Perheemme on kaksilapsinen ja keskituloinen (yksi hyväpalkkainen ja toinen pienipalkkainen). Ei elämää voi elää ilman yllätyskuluja. Mutta jos budjetti on 500-1000 e ylimääräinen kuussa, ei haittaa jos tulee jollekin kuulle tonninkin lasku. Ei niitä joka kuulle tule jos ei kutsumulla kutsu, jolloin rahaa vaan kertyy varastoon.
Sit jos joutuu elämään oikeesti pienellä rahalla kuusta toiseen, säästäminen on paaaaljon vaikeampaa, mutta juuri rahan vähyyden vuoksi vielä tärkempää, ettei tarvitse hädässä ottaa kallista luottoa. On murheellista, että sosiaalituista ei saa välttämättä säästää lainkaan, vaan taloushallinnassa tukemisen sijaan pakotetaan elämään kädestä suuhun ja opettelemaan hakemuksilla kikkailua, järjetön systeemi.
Sellaista ei olekaan kuin yllätysmeno. Jokainen meistä tietää, että jokin saattaa mennä rikki, saatamme sairastua tai läheinen sairastuu. Voimme jäädä työttömäksi, voimme erota, jne...Tämä kaikki pitää osata ottaa huomioon ja suhteuttaa menot tuloihin niin, että pärjää jos tulota laskee tai tulee niitä "yllättäviä"menoja.