Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä. taloustaituri, jolle ei koskaan tule yllätysmenoja.

Vierailija
13.10.2017 |

Täällä aina kehoitetaan köyhää budjetoimaan elämänsä, sillä yllättäviä menoja/laskuja ei voi olla.
Miten ihmeessä olette päässyt tähän? Minäpä kerron meidän keskiluokkaisen perheen yllättävistä menoista viime kuukausina. Heinäkuussa puhjeksi autosta rengas, niin iso viilto ettei sitä voinut paikata, pakko ostaa neljä uutta rengasta, ajatus oli ostaa ne ensi keväänä, 500€.
Elokuussa mummo sairastui, kävimme häntä katsomassa 100km päässä joka toinen päivä, bensakuluja, valmisruokaa, ulkona syömistä, pieniä viemisiä mummolle, en edes tiedä miten paljon enemmän rahaa kului, tavalliseen arkeen verrattuna, kerran ostettiin jopa uusi paita nuorelle joka sotki sen matkalla sairaalaan. Ehkä 1000€.
Syyskuussa mummon hautajaiset, osalle perheestä uusia vaatteita, kukkalaite, ylimääräisiä matkoja hautajaisjärjestelyihin, taas välillä pikaruokaa, valmisruokaa. Ylimääräiset kulut ehkä 1000€.
Nämä kulut eivät meidän taloutta kaada, mutta aikamoisen loven tekevät parissa kuukaudessa, minun yhden kuukauden tuloni, ylimääräisiin menoihin.
Muistutuksena vaan köyhien ihmettelijöille, yllätyksiä tulee.

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyksiä varten on vähintään 3 kk palkkaa vastaava "puskurirahasto", eli toinen tili, jonne on säästetty pitemmällä aikavälillä.

Ja ihan oikeasti, onko oikeasti sellaisia ihmisiä, joilla tilille tuleva palkka on esim. sen 2000e ja silti se menee kuukaudessa lähes nollille?

Vierailija
2/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksi rengas puhkeaa, miksi pitää ostaa neljä uutta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätyksiä varten on vähintään 3 kk palkkaa vastaava "puskurirahasto", eli toinen tili, jonne on säästetty pitemmällä aikavälillä.

Ja ihan oikeasti, onko oikeasti sellaisia ihmisiä, joilla tilille tuleva palkka on esim. sen 2000e ja silti se menee kuukaudessa lähes nollille?

Tottakai on, paljon.

Katsos kun sen pitkän säästämisajan aikana voi tulla näitä yllätyksiä.

Vierailija
4/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näihin reissuihin sisältyi valmisruokaa ja ulkona syömistä? Miksei eväät mukaan?

Vierailija
5/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Renkaat kun pitää olla turvallisuuden takia yhtä kuluneet. Ensi keväänä meillä olisi ollut kolme uutta ja yksi vähän kulunut rengas.

Vierailija
6/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on muutenkin ollut aikeissa uusia renkaat (niinkuin ap sanoi, ensi keväänä).

Toisaalta, tätä ei voi laskea yllättäväksi menoksi. Menoerä vaan siirtyi ensi keväältä aikaisemmaksi.

Vierailija
7/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puskuria, puskuria. Oikeasti, elämässä tulee aina näitä ns. yllättäviä menoja. Niitä varten pitää olla budjetoituna ekstraa. 

Esim. juurikin auton kanssa tulee tasaisin väliajoin "yllättäviä" menoja. Olenkin budjetoinut auton menoihin reilusti näitä yllätyksiä varten. Sitten jos joskus käy niin, etteivät ne kulukaan, on se iloinen, positiivinen yllätys.

Vierailija
8/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näihin reissuihin sisältyi valmisruokaa ja ulkona syömistä? Miksei eväät mukaan?

Johtuikohan ihan ajanpuutteesta ja hätätilanteesta?

Vierailija
9/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani mummosi poismenon johdosta.

Itse olen pienituloinen ja juuri budjetoimalla olen kasannut itselleni puskurirahaston.  On ajan kysymys koska joku telkkari tai kodinkone kosahtaa niin voin hankkia tilalle uuden ilman että siitä koituu kohtuutonta haittaa arkielämälle.

Sähkölaskujen, vakuutusten yms. eräpäivät on merkitty kalenteriin, joten ne eivät ainakaan pääse yllättämään.

Vierailija
10/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän rahaa aina jemmassa yllättäviä kuluja varten.

Vinkki; ostan aina vaatteita siten, että ne on monikäyttöisiä. Silloin on aina tilanteeseen sopivaa kaapissa, myös hautajaisiin löytyy heti vaatteet.

Vierailija
11/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on muutenkin ollut aikeissa uusia renkaat (niinkuin ap sanoi, ensi keväänä).

Toisaalta, tätä ei voi laskea yllättäväksi menoksi. Menoerä vaan siirtyi ensi keväältä aikaisemmaksi.

8-9kk aikaa säästää renkaiden hinta. Kyllä minulle ainakin olisi yllätysmeno, jos joutuisin maksamaan muutaman satasen laskun pari kuukauttakin etuajassa.

Vierailija
12/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Renkaat kun pitää olla turvallisuuden takia yhtä kuluneet. Ensi keväänä meillä olisi ollut kolme uutta ja yksi vähän kulunut rengas.

Höps, rengasmyyjien myyntipuheita. Ei se ensi kevääseen mennessä ehdi niin kulua. Tai jos ajatte todella paljon, niin sittenkin riittää jos ostaa rengasparin, eli eteen vanhat ja taakse uudet. Keväällä vain toinen pari uusia.

Vierailija
13/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIlloin kun mä olin köyhä, "yllättävistä" menoista selvittiin siten, että heti kun tiedettiin, että niitä tulee, alettiin säästää. Eli kun tiedettiin, että rahaa kuluu esim ylimääräisiin bensakuluihin sairaan mummon luo ajaessa, niin alettiin pihistää ruokakuluissa ja vaatekuluissa ja harrastuskuluissa, niin että kuukauden alijäämä jäi lopulta aika pieneksi. Ja me ei todellakaan tämmöisessä tilanteessa poikettu pikaruoalle matkalla, vaan ostettiin lähisiwasta sämpylöitä, kurkkua ja banaania matkaevääksi. Ylimääräisiä hautajaisvaatteita ei ostettu, vaan sellaiset vaatteet, jotka kävi sekä hautajaisiin että normaalielämään: koko jengi kulki sitten hautajaisten jälkeisen talven mustissa, koska mustat/tummat vaatteet oli ostettu.

Tärkeintä on ehkä kuitenkin, että tietää paljonko rahaa on käytettävissä, ja säätää kulunsa sitten niin, että se riittää. Tämä tarkoittaa myös sitä, että ei pidä sitoa itseään mihinkään ei-pakollisiin säännölisiin kuluihin, joihin ei voi itse vaikuttaa. Ei pidä ostaa osamaksulla tai ottaa pikavippejä tai viihdepaketteja, joista tulee säännöllinen, pakollinen kuukausikulu, josta ei pääse irti. Vuokra ja sähkölasku on ainoita sallittuja tämmöisiä kuluja. Muutenhan sitä on todella pulassa heti kun jotain tapahtuu, koska jos kaikki rahat on jo ennalta sidottu johonkin menoon, "yllätyksiä" ei voi mitenkään kompensoida.

Vierailija
14/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli sama tilanne mummon kanssa 5vuotta sitten. Laitettiin ruoka mummon keittiössä. Parin tunnin ajomatkan jaksoimme ilman kahvitteluakin. Hautajaisjärjestelyt tehtiin päivässä, hautaustoimisto hoiti loput ja sähköpostilla hoidettiin monet asiat. Hautajaiskulut menivät mummon rahoista. Vieläkin kaipaan mummoa ja kävisin katsomassa jos olisi elossa, maksoi sitten mitä maksoi.

Vierailija
15/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8-9kk aikaa säästää renkaiden hinta. Kyllä minulle ainakin olisi yllätysmeno, jos joutuisin maksamaan muutaman satasen laskun pari kuukauttakin etuajassa.

Mutta kuitenkin se renkaiden hinta säästyy ensi keväältä. 

Vierailija
16/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pötypuhetta! Lain mukaan akselilla pitää olla samanlainen rengaskuvio, tämä pätee jos esim poliisi pysäyttää. Ostat 2kpl uusia renkaita, lasku puolittuu. Sijoitat ne vetäviin pyöriin, kestää kulutuspinnat pidempään.

Itsellä on 2 tiliä: toiselle tulee palkka ja siltä maksan toistuvat maksut, lainat, vakuutukset, sähkölaskut, yms, siirrän joka kuukausi toiselle tilille (johon minulla on kortti) tasasumman josta maksan ruuat, ym. Elän sen mukaan että rahat riittää. Palkkatilillä on aina vararahaa joku n 100-150e/kk.

Vierailija
17/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta nyt on se että yllättävistä menoista ei helpolla selviä ellei ole etukäteen säästänyt.

Tämän vuoksi minulla on vararahastossa aina noin 15-20 000.

Vakavasti sairastuessa tuokaan ei riitä.

Toisten tyyli taas on tuhlata palkkansa jo etukäteen ja maksaa sitten palkkapäivänä ne kulutusluotot ja visalaskut ja elää taas velaksi tämä kuukausi.

Vierailija
18/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap; miksi ette ottaneet eväitä mukaan?

Miten pahasti sai paidan sotkettua, että uusi piti käydä ostamassa? Mummo olisi varmaan ymmärtänyt likaisen paidan ja ettei vaihtovaatteita ollut mukana.

Renkaita olisi voinut ostaa vain kaksi.

Mitä hautajaisjärjestelyjä varten pitää usein kulkea, eikö voinut niputtaa ja hoitaa puhelimessa?

Vierailija
19/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä tuosta olivat yllättäviä menoja? Jokaisen on voinut itse päättää! Ei ole pakko ostaa teinille uutta paitaa (me taloustaiturit varaudumme varavaatteilla, jos oletusarvoisesti vaatteet voi sotkea), ei syödä valmisruokaa (pakastin auttaa tässäkin), mietitään järkevästi ne pienet viemiset jne. Renkaita muuten saa rengasliikkeistä myös käytettynä muutamalla kympillä.

Edes ne bensakulut mummon luokse ja takaisin eivät ole yllättäviä menoja, nekin päätitte ihan itse. Olisiko voinut käydä joka kolmas päivä tai kahtena päivänä peräkkäin ja asua sillä aikaa ilmaiseksi sukulaisilla tms.

Elämä on valintoja. Meillä taloustaitureilla yksi yhteinen piirre on varautuminen.

Vierailija
20/89 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetissa on varattu tilaa myös yllättävillä menoille. Auton renkaisiin liittyvät menot ei edes sellaisia ole koska auton huoltoon on joka tapauksessa varauduttu. Budjetti myös tarvittaessa joustaa jos johonkin menee enemmän on säästettävä jostakin muusta.