HS: Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus
Helsinkiläinen Ossi Nyman ei mene töihin, koska ei halua tulla pakotetuksi vastenmielisiin hommiin. ”Suuri osa työstä on turhaa”, esikoiskirjailija sanoo.
- - Ossi Nyman, 39, on ideologisesti työtön. Hän ei halua mennä töihin, koska hän ei halua tehdä omasta mielestään typeriä hommia. Eikä hän kursaile yhtään kertoessaan ajatusmaailmastaan.
- - "Koko aikuisiän olen taistellut työkkärin kanssa ja yrittänyt pysyä poissa töistä, että saisin tehdä mitä itse haluan, mutta saisin silti työmarkkinatukea."
HS 13.10.2017
Kommentit (578)
Kuinkahan moni ilmoittaa nyt TE-toimistolle, että olikin vaan huvikseen listoilla? Maksakaa silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä se Ossiakin kaduttaa, viimeistään kuolinvuoteella, kun ei ole oikein mitään saanut elämässään aikaiseksi ja elämä on muutenkin ollut aika rajoittunutta. Sitten se vaan on myöhäistä.
Jep, ei oo mitään saanut aikaan, mitä nyt kirjan kirjoittanut...
Sekö on sun mielestä suuri saavutus? Heh...
Sun mielestä ei ole? Just just...
No ei todellakaan! Mitä osaamista/saavuttamista on siinä että kehtaa kailoittaa röyhkeytensä koko kansalle?
Tässä on esimerkki miehestä palstalassukkaulisijoille, millaista miestä normaali itsekin työssäkäyvä nainen ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Hän haluaa vain mainostaa hiljattain julkaistua kirjaansa. Ja lehdet julkaisee, kun tuo on mannaa bisnesmiesten kukkaroille.
Taisi mennä vaan vähän reisille, kun harva kirjailija Suomessa elättää itsensä. Tuolla on jo ikää (kyllä, ne työmarkkinat), eikä ole aiempaa näyttöä osaamisesta. Tuet peruttu. Taas yksi, jolla on liian suuret luulot itsestään ja pyllykin pyyhitty aikuisiällä näköjään puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uliuliuli ja byhyy.
Teen töitä ja maksan veroja. Mulle on Ossi ja Ossin työttömyys ihan yhdentekevää. Tehkööt mitä lystää, on mulla suurempiakin huolia maailmassa kuin se mihin kaikkeen mun veroeurot venyy. Raha sitä ja tuotto tätä, se on kyllä tälläkin palstalla ihmisille näemmä kaikki kaikessa.
No hyvä! Maksa sä sitten veroilla loisten eläminen jos ei kerran kiinnosta eikä haittaa! Mua haittaa ja pitäisin mieluummin sen osuuden veroista joka menee pummien elättämiseen ihan itselläni ja sehän varmaan sulle siis sopii ku sulle asia on ihan yhdentekevä.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta sinä haluat kai sitten maksaa kontrolli- ja kyttäysjärjestelmät, joilla pidetään huoli, että korvauksia saavat vain työhalukkaat? Maksat varmaan myös muut kulut, jotka syntyvät, jos ihmisiltä viedään oikeus asuntoon ja ruokaan. Itse elätän mielummin työhaluttomia ja pääsen varmasti halvemmalla.
Ei kuule, mulla on ihan muut suunnitelmat enkä aijo enää kauaa osallistua millään tavalla tän älyvapaan touhun rahoittamiseen.
Meinasitko muuttaa kiertoradalle tai mahdollisesti Kuuhun?
Voi kuule! On paljon muitakin maita kuin Suomi! Sellaisia maita joissa jokainen huolehtii itsestään ja saa itse pitää tienaamansa omaisuuden eikä tarvitse sitä Osseille jakaa! Suomi on hyvä maa köyhille (toistaiseksi). Rikkaille täällä asuminen on taloudellinen itsemurha. Tai oikeasti rikkaita täällä ei edes ole, siitä huolehtii verotus.
Tänne tulee pieni määrä ulkomaalaisia korkeakoulututkinnolla. Sanovat silti, että antakaa mikä vaan rätti käteen, niin aletaan hommiin. Myöhemmin minulla on joskus sitten oma yritys, kun teen kovasti töitä. Eivät varmasti halua elättää noita. Suomen kansalaisuuden saaneina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa on sellainen terapiamuoto, että kiittämättömät ja patalaiskat koulupinnariteinit viedään erämaahan selviytymään. Toimii kuulemma hyvin. Eivät enää kehtaa pitää vanhempia palvelijoinaan ja maksuautomaatteinaan. Samanlainen terapia näille. Vaikka työkkärin kuntouttavana työtoimintana.
Aikuiset ihmiset teinejä? Eihän tuossa mitään, ite voisin huvin vuoksi lähteäkin mutta eipä tuollaiseen voida aikuista ihmistä pakottaa.
Ihan hyvin vois! Ei huono idea!
Nuo ossit putoavat aina jaloilleen? Sehän on täysin systeemin sätkynukke vailla mahdollisuutta vaikuttaa kovin paljon omaan elämään, mikäli muutoksia ja leikkauksia tulee? Parasta olla rikasta sukutaustaa, että moiseen ylpeilyyn on varaa. Monella muulla työttömällä ei ole. Taas yksi yhteiskunnan häpeäpilkku ja epäonnistunut kasvatus vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ossille käy ohraisesti viimeistään siinä vaiheessa kun hyvinvointivaltio romahtaa. 10-20 vuoden päästä Suomella tuskin on varaa maksaa työttömille yhtään enempää kuin on todella tarpeen. Myös minimieläkkeestä tulee niin huono, että Ossi saa vielä katua katkerasti työhaluttomuuttaan.
Kyllä nää Ossit on niitä jotka putoaa aina jaloilleen. Haloo, kyseessä on älykäs mies ja julkaissut kirjailija.
Valitettavasti ne on nimenomaan näille Osseille raivoavat keski/matalapalkkaduunarit joiden elintaso menee tulevaisuudessa kaikista rankimmin leikkuriin. Hölmöt vielä kaikenlisäksi kiroaa niitä yhteiskunnan turvaverkkoja, jotka nimenomaan takaavat sen että Suomessa tulee palkalla (toistaiseksi) toimeen. Niin se vaan menee että siinä vaiheessa kun näiden Ossien ja siinä sivussa kaikkien muiden työttömien tukia leikataan, palkkataso romahtaa samantien Tämä on toki samalla syy miksi niin ei yksinkertaisesti ole mahdollista tehdä ellei samalla aleta harjoittaa valtion ihan oikeaa työllisyyspolitiikkaa, mutta se menisi sitten täysin vastoin vallitsevaa uusliberalistista hegemoniaa ja hallituspuolueiden ideologiaa.
Mutta kannattaa joka tapauksessa ehkä kaksi kertaa miettiä miten nämä asiat todellisuudessa menee ja kuka tästä kaikesta hyötyykään.
No kuule kun se sama "työvoima" on jo nyt käytettävissä. Luuletko oikeesti että nää elämäntapatyöttömät luuserit alkais kiinnostaa työnantajia enemmän sitten kun niiden tuet lakkautetaan? Voin vakuuttaa että ei oo mikään meriitti työmarkkinoilla kun cv:ssä on 20 vuoden aukko. Ne jotka oikeasti hakee töitä tekee sitä jo nyt joten mikään ei muutu. Paitsi Ossit saa keksiä uuden tavan kusettaa rahat pois tyhmiltä.
Eihän tuo ihan täysillä käy, joutenolo pehmittänyt pään. Jäädään vaan kaikki kotiin kehittämään itseämme, ei tule kauppaan ruokaa eikä ole kukaan sitä myymässä, loppuu tukien lisäksi sähkön- ja vedentulo Ossilta ja tiet jäävät auraamatta talvella. Lääkäriin ja hammaslääkäriin ei ole asiaa kun ei ole ketään töissä. Sossusta ei kukaan jaa rahaa koska virkailijat ovat kehittämässä itseään.
Todellisuus kohtaa.
Mutta Te-toimiston johtaja on kyllä syyllistynyt johonkin rikkeeseen kun on julkisesti kailottanut että Ossin tuet menevät syyniin. Kyseessähän on ihmisen yksityisasia, ei kansan asia, vaikka Ossi julkisuuteen tulikin.
Työkkäri sai tästä nyt vaan valttikortin jota käyttää tehostaakseen ukaasejaan. "Näin käy jos lusmuilee". Ossi voikin tästä tehdä rikosilmoituksen ja saa vielä hyvät kärsimyskorvaukset kaupan päälle.
Hei sinä joka spämmäät täällä purkamassa pahaa oloasi, onko sulla kaikki hyvin? Relaa, tänään on lauantai
Eiköhän ossi vietä hyvin leppoisaa elämää,ei ole mistään mitään vastuuta,voi tehdä tai olla tekemättä mitään jos ei huvita.
Valtio maksaa kaiken,asumisen,netin,puhelimen,terveydenhuollon,veden,sähkön,pakolliset vakuutukset ja antaa vielä käyttörahaa.
Asuntokin on stadissa keskustassa kalliilla paikalla,kaikki on lähellä,ei tarvitse autoa eikä mitään.
Onko sillä muuten lapsia tai muijaa?
Ei kannata ainakaan asua samassa taloudessa työssä käyvän ihmisen kanssa.
Että häpeäisin silmät päästäni, jos julkisesti kehuskelisin eläneeni pummina ja aikaansaannos noin nelikymppiseksi on kirja siitä, miten elää pummina. Just. Ei tarvitse odottaa best selleriä.
Oliko Ossin tarkoitus se, että omat tuet lähtee, työministeriö lukee kirjan (tai ei), lakeja rukataan uusiksi ja koko aidosti töihin haluavien ryhmä kärsii ankeutuksesta? Hienosti tehty yhteiskuntavaikuttaminen kouluttamattomalta omasta mielestään oivaltavalta ihmiseltä. Kyllä näkee, että lorvittu on vailla alan aktiivista koulutusta. Näihin törmää vähän siellä ja täällä.
Vierailija kirjoitti:
Eräs rouva ei ole ollut vieraalla töissä vuosikymmeniin ja varmaan ei oo kirjoilla työkkärissä.
Mies elättää.
Tässähän ei oo mitään väärää. Jos mies elättää niin mikäs siinä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uliuliuli ja byhyy.
Teen töitä ja maksan veroja. Mulle on Ossi ja Ossin työttömyys ihan yhdentekevää. Tehkööt mitä lystää, on mulla suurempiakin huolia maailmassa kuin se mihin kaikkeen mun veroeurot venyy. Raha sitä ja tuotto tätä, se on kyllä tälläkin palstalla ihmisille näemmä kaikki kaikessa.
No hyvä! Maksa sä sitten veroilla loisten eläminen jos ei kerran kiinnosta eikä haittaa! Mua haittaa ja pitäisin mieluummin sen osuuden veroista joka menee pummien elättämiseen ihan itselläni ja sehän varmaan sulle siis sopii ku sulle asia on ihan yhdentekevä.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta sinä haluat kai sitten maksaa kontrolli- ja kyttäysjärjestelmät, joilla pidetään huoli, että korvauksia saavat vain työhalukkaat? Maksat varmaan myös muut kulut, jotka syntyvät, jos ihmisiltä viedään oikeus asuntoon ja ruokaan. Itse elätän mielummin työhaluttomia ja pääsen varmasti halvemmalla.
Ei kuule, mulla on ihan muut suunnitelmat enkä aijo enää kauaa osallistua millään tavalla tän älyvapaan touhun rahoittamiseen.
Meinasitko muuttaa kiertoradalle tai mahdollisesti Kuuhun?
Voi kuule! On paljon muitakin maita kuin Suomi! Sellaisia maita joissa jokainen huolehtii itsestään ja saa itse pitää tienaamansa omaisuuden eikä tarvitse sitä Osseille jakaa! Suomi on hyvä maa köyhille (toistaiseksi). Rikkaille täällä asuminen on taloudellinen itsemurha. Tai oikeasti rikkaita täällä ei edes ole, siitä huolehtii verotus.
Totta! Jossain vaiheessa maksajat saavat tarpeekseen ja lähtevät rahoineen muualle. Ossit voivat sitten täällä maksella tukia toisilleen. Ei tää loputtomiin näin tuu jatkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tukka pois ja töihin!
Tämä oli erittäin hyvin tiivistetty!
Ossi ei ole päässyt itsensä kehittämisen asteelle edes nelikymppisenä, että joskus sitä nyt vaan on otettava lusikka kauniisti käteen.
Kenenkään vaan ei pidä ostaa tai lukea työtävieroksuvan lusmun kirjaa. Ainoa saavutus ja äijä on keski-ikäinen.