Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meneekö äideille asetetut vaatimukset jo yli laidan?

Vierailija
13.10.2017 |

Mielestäni menee jo hysterian puolelle varsinkin kun kyse on lapsista ja sokerista, joka nousee pinnalle tämän tästä.
Eräässä ryhmässä eräs äiti haukuttiin pystyyn kun taaperonsa oli suklaapatukan löytänyt ja syönyt sen. Kauhea kaaos yhdestä patukasta ja lapsi jäi henkiin siitä kumminkin. Joka päivä joku tekee sokeriin liittyvän päivityksen, voiko sitä ja tätä syödä, vaikuttaako rintamaitoon jne. Ihan kun se sokeri nyt jotenkin olisi hengenvaarallista. Elossahan moni ollaan kun ei ainakaan tietääkseni äitiemme aikaan meidät saaneina vauhkonneet mistään sokerista tai muustakaan ruoka-aineesta kuten nykyään.
Jotenkin tullut tunne että maalaisjärki on todellakin katoamassa nykyäideiltä kun lukevat kaikenlaisia suosituksia ja orjallisesti niitä noudattavat, aivan kuin ne olisi jotain lakipykäliä tai miltei raamatun sanaa mitä on toteltava tai käy huonosti.

Nykyään äitiydestäkin on muutenkin tehty jonkinmoista suorittamista ja kilpailua.
Ihan oikeasti. Eihän näissä kaiken maailman vauhkoomisissa ole mitään järkeä enää. Ei ihme että syntyvyyskin laskee kun naiset ovat epävarmoja kaiken maailman suositusten äärellä ja uskaltaako tässä enää mitään syödäkään kun kaikki on lähes tulkoon saatanasta. Imetys on saatanasta ja pulloruokinta on saatanasta. Ristiriitoja löytyy. Imetyksestä on tullut tabu vaikkei siinä edes tissiä juurikaan näy ja enemmän niitä tissejä näkyy somessa, mainoksissa, baareissa jne. kun yhdenkään imettävän äidin tissejä.

Kuka ihan oikeasti kyttää äitejä ja oikein odottaa milloin mahdollisesti vauvan on nälkä jotta päästään mieli pahoittamaan imetyksestä?
Kun vastaavasti katsotaan tappavasti myös sitä pulloruokintaakin samaan aikaan ;)

Itsellä on kaksi pullolla kasvatettua esiteiniä ja ovat yhtä sekasyöjiä kun muutkin perheessä. Terveitä, normaalisti kehittyviä lapsia ovat vaikken kaiken maailman suositusten mukaan elettykään. Ja ovat saaneet sitä kamalaa sokeriakin. Odotan kolmatta muksua ja olen alkanut huomaamaan miten paljon jaksetaan vauhkota moisista asioista kun en muista vauhkottiinko 12-13 vuotta sitten lainkaan. Sen ainakin että alkuun painostettiin imettämään mutta omalla kohdalla siitä ei vain tullut mitään,kun maito ei noussut juuri lainkaan rintoihin ja ei millään riittänyt kummankaan kohdalla se vähäinenkään mitä sattui tulemaan, joten korvike pullosta oli ainoa vaihtoehto. Ei muuten ollut yöheräämisiä lainkaan,se ei taida tänä päivänä olla normaalia edes jos ei lapsi ei herätä 20 kertaa yössä syömään ;)

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu neuvoloissakin niin paljon siitä millaisen henkilön sattuu siellä saamaan vastaansa. Minulla oli esim kerran sellainen ihan lääkäri joka oikein järkyttyneenä huudahti että "noin usein!" kun kerroin kuinka useasi 3-4 kk vauvani syö. Silloin meillä ei ollut mitään säännöllistä rytmiä enkä muistanut edes laskeskella tarkkaan kuinka paljon vauva pullosta juo milläkin kerralla. Olisi pitänyt lääkärin mielestä tasan tietyn verran aina juoda ja just tietyin väliajoin ruokailla kuin aikuinen olisi.

No kyllähän se rytmi siitä myöhemmin muodostui kun kiinteät aloitettiin, eikä vauva kärsinyt mitenkään että annoin ihan omaan tahtiin alussa juoda maitoa. Myöhemmin myös kun vaihtui muita työntekijöitä meitä palvelemaan niin olivatkin ihan toista maata, paljon rennopia ja ymmärtäväisempiä ja ottivat juuri meidän tilanteen huomioon.

Vierailija
42/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ottaa huomioon että lapset ovat erilaisia joten yksi "malli" ei sovi kaikille.

Meillä on 2 rauhallista lasta jotka ovat pienestä pitäen leikkineet yksinkin vaikka monta tuntia tyytyväisinä. Aina olen saanut mennä rauhassa vessaan, suihkuun tai vaikka viemään roskia ja lapset eivät ole tehneet sillä välin mitään ihmeellistä. Jos sanoin että äiti menee nyt vessaan ja leiki sinä niillä duploilla sen aikaa niin siinä se lapsi yhä leikki duploilla kun tulin takasin. Ja molemmat ovat leikkineet omassa pihassa 3v. lähtien yksinkin (näköyhteys kuitenkin) ja ikinä ei kumpikaan lähtenyt mihinkään.

Ja tyttö on jo 20v. ja poika 16v. ja yhä ovat elossa. Sokeria ja hömppäruokaa on syöty koti/juhla/kouluruuan lisäksi ja molemmat ovat tosi hoikkia, kaikkiruokaisia, terveitä ja reikiä 0.

Olen nauttinut lapsiperhe-elämästä ja nautin yhä äitinä olemisesta vaikka olenkin enää se kanaemo taustalla hössäämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee ja nykyään musta tuntuu että olen koululainen, niin sotkee koulut vanhemmat mukaan kodin ja koulun yhteistyöllä.

Ovat teinejä niin ehkä saan kohta rauhan.

On se kumma että koululta ei koskaan soiteta isälle. Sitten soittavat jos eivät saa mua kiinni ja valittavat miehelleni ettei äiti vastaa.

On se kumma että jos teini lähtee koulusta pois koska kipeä niin sekin täytyy soitella vanhemmille.

Pelkkä viesti riittäisi.

Koko ajan vaaditaan enemmän ja enemmän mutta vaan äidiltä.

Muistakaa että ette puhu asioistanne niin ei voi niin paljon syyllistää ja vaatia.

Tämä on kyllä ihme, että miksi just sille äidille on pakko soittaa. Itse jouduin sanomaan aika monesti (joka hoitajalle erikseen), että nyt oikeesti soita sille lapsen isälle. Mies hoitaa tarhaan viennit ja huolehtii oikeat vaatteet, koska menee myöhemmin töihin ja on se joka lapsen sairastuessa lähtee kotiin. Silti ne soitteli ensisijaisesti mulle aina, jos oli jotain ja minä soitin miehelle, että nyt se on sairastunut.

Vierailija
44/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulusta soitetaan yl. eka sille jonka nimi on siinä yhteystietolapussa ekana. Jos se äidin nimi on 1. niin se laitetaan 1. sinne koulun tiedostoihin. Moniko äiti täyttää sen lapun ja tietysti laittaa omat tiedot ykköseksi. Miehet harvemmin niitä lappusia täyttelee...

Vierailija
45/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulusta soitetaan yl. eka sille jonka nimi on siinä yhteystietolapussa ekana. Jos se äidin nimi on 1. niin se laitetaan 1. sinne koulun tiedostoihin. Moniko äiti täyttää sen lapun ja tietysti laittaa omat tiedot ykköseksi. Miehet harvemmin niitä lappusia täyttelee...

Mä laitan miehen täyttämään lappuset :D

Vierailija
46/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muilla ollut raskaana ollessa hirveä himo maksalaatikkoon mutta sen runsaan a-vitamiinin takia sitä ei saa syödä? Mulla olis hirvee himo saada maksalaatikkoa voisilmällä 🙈

Vierailija
47/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee joillain yli, mutta sitä pitää osata suodattaa. Asiat pitää tehdä niin kuin omalle perheelle on parhaaksi. Äidin jaksaminen vaikuttaa suoraan lapsen hyvinvointiin. Joskus tuntuu, että äidit unohtavat tämän ja kiillottavat vain kruunuaan kärsimyksillään.

Minulla oli synnytyksen jälkeinen masennus. Se oli hirveää, mutta opetti pitämään huolta omasta jaksamisesta ja ottamaan äitiyden rennosti. Lapsi on ollut melko säännöllisesti mummolassa yökylässä yksivuotiaasta saakka. Ensin vain yhden yön, mutta nyt viisivuotiaana saattaa olla isovanhempien kanssa reissussa viikonkin. Lapsi saa syödä sokeria melkein joka päivä. En näe totaalikieltämisessä mitään hyvää. Pari suklaapalaa tai karkkia ruoan jälkeen opettaa kohtuullista herkkujen syöntiä. Ylilyöntejä ja ahmimista ei ole koskaan tullut. Lapsella on ollut oma tabletti kaksivuotiaasta ja katsomme paljon leffoja eikä meillä ole määriteltyä ruutuaikaa. Silti lapsesta ei ole tullut ruuturiippuvaista zombia.

Vierailija
48/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Ainoa paikka missä olen kuullut imettämisen olevan hirveä juttu on vauva-palsta. Nyt sitten myös sokeri on ilmeisesti huono juttu.

En ole kokenut mitään paineita äitiydestä enkä ole kuullut muidenkaan tuntemieni äitien valittavan mistään. Olen aina ajatellut, että on oma asiani koska annan sokeria ja miten hoidan lapseni syömisen. Omaa järkeä olen käyttänyt ja niin on muutkin tuntemani äidit.

En oikeasti tajua mistä valitat ja kuka niitä vaatimuksia sinulle nyt oikein laittaa. Tuntuu, että tällä palstalla jatkuvasti valitetaan kuinka äideille asetetaan liikaa paineita. Olenkohan jotenkin kummajainen kun en koe tätä mitenkään vaikeaksi ja raskaaksi asiaksi...

Mulla on ihan sama näkemys asiasta. Sitä paitsi en koe, että äitinä olisin jotenkin enemmän vastuussa tai "vaatimusten alla" kuin lasteni isä. Luulen, että nämä vaatimukset ovat ihan näiden äityleiden omissa päissä - kun joku toinen tekee asiat "paremmin", tunnetaan alemmuutta, josta tulee illuusio jostain vaatimuksista.

Me hoidetaan lapset ihan rennolla otteella, toki pyritään siihen, että lapset saa liikuntaa, terveellistä ruokaa, seuraa ja ennen kaikkea rakkautta. Mutta ei koeta itseämme huonommiksi vanhemmiksi, vaikka jäätäisi sadepäivinä sisälle tai syötäisi joskus lounaaksi pelkkiä ranskalaisia. Meitä ei myöskään olla neuvolassa moitittu mistään, vaikka ollaan oltu rehellisiä (ei käytetä esim. margariinia tai rasvatonta maitoa, mitä neuvola taas suosittelee).

Vierailija
49/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monia jotka orjallisesti tekivät niin kuin suositukset olivat ja nyt on lapset moniallergisia. Ei se kannata olla suositusten orja

Vierailija
50/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa äidit jotka ottavat lapset mukaan vessaankin :D

Ei voi olla erossa heistä senkään vertaa että paskalla käyvät ilman katrastaan

Jos konttaava ja pystyyn nouseva lapsi hakkaa koko ajan vessan ovea ja huutaa perään tai lähtee omin päin kiipeilemään kirjahyllyyn, niin mieluummin minä otin lapsen vessaan mukaan. Tuo vaihe ei kauaa kestänyt, joten turhaan siinä irvistelet.

Osaako lapsi olla yksin ollenkaan?

Osaa, joo, muutti jo 7 vuotta sitten omilleen.

Vierailija
51/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on kyllä saanut karkkipäivän karkit ja välipäivinäkin joskus namia ja jätskiä jos on halunnut.

Lapsi on nyt 22v, hoikka, eikä yhtään paikkaa hampaissa.

Aika kumma että on elänyt noinkin vanhaksi?

Mitenkäs ne irtokarkkeja ja suklaata joka päivä suitsuttavat mammat, joko on arkku hankittu?

Vierailija
52/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aivot on varmaan vaan liian miesmäiset kun en ole koskaan kokenut äitiydessä mitään ongelmia. Enkä äitiyttä minään kilpailuna. Ei ole kyllä tultu kauheasti bondailtua muiden äitien kanssa, paitsi sellaisten siistiin tyyppien joiden kanssa lähden myös viinilasin puhumaan ihan muista jutuista kuin lapsista.

Ja kukaan ei varmaan uskalla sanoa mulle mitään mistään, koska olen neuvolaterkka ammatiltani ja mulla on fiksut, kohteliasta ja normaalipainoiset, hammasreiättömät lapset herkuista huolimatta.

Haenpa suklaata.

Miksi kuulutte johonkin mammaryhmiin??

Vierailija
53/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos konttaava ja pystyyn nouseva lapsi hakkaa koko ajan vessan ovea ja huutaa perään tai lähtee omin päin kiipeilemään kirjahyllyyn, niin mieluummin minä otin lapsen vessaan mukaan. Tuo vaihe ei kauaa kestänyt, joten turhaan siinä irvistelet.

Osaako lapsi olla yksin ollenkaan?

Ei, sellainen alle 2v lapsi ei tosiaan osaa olla yksin ollenkaan, eikä kuulu ollakaan.

Vierailija
54/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äitiysneuvolan sh otti aika löysästi ja totest näistä ruokasuosituksista että syöt kypsää ruokaa ja vältät vakuumipakattua kalaa, käytä aivojas loppujen suositusten kanssa. Ja näillä on nyt pärjätty 24vk. Eiköhän pärjätä se 16vk vielä lisää. 

Vierailija
55/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muilla ollut raskaana ollessa hirveä himo maksalaatikkoon mutta sen runsaan a-vitamiinin takia sitä ei saa syödä? Mulla olis hirvee himo saada maksalaatikkoa voisilmällä 🙈

Minulla oli sama juttu, kun odotin esikoista, joten joka päivä meni maksalaatikkoa, maksapihvejä tai maksamakkaraa. Raskaus oli yli puolenvälin, kun uutisissa kerrottiin, että liiallinen a-vitamiinin saanti aiheuttaa sikiövaurioita, joten odottajia kehotetaan välttämään maksaa. Olin ihan paniikissa loppuraskauden. En tiedä, miten olisin selvinnyt, jos lapselle olisi tullut jotain. Ainakin raskausaikana kannattaa miettiä mitä syö ihan oman mielenrauhan vuoksi.

Vierailija
56/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä annoin huutaa ja kolhia itseään kun ei siihen kuollut kumminkaan. Elossa on edelleen. Kehitti itsesuojeluvaistoa kun varoituksista huolimatta teki mitä halusi ja välillä sattui ja välillä ei. Vessaan en mukaan ottanut jos nyt sattui oven takana parkumaan. Siihen parkumiseen kukaan kuole. Lohdutin kyllä jälkeenpäin.

Itsekin kakarana kiipesin kirjahyllyyn, alashan sieltä tultiin mööpelin kanssa, vintin tikkaat olivat kiva paikka kiipeillä jne. Tämä 90- luvun alussa. Elossa minäkin olen. Myöhemmin sitten putoilin hevosen selästä eikä menoa haitannut sekään, uudestaan vaan.

Minä itse saan sen käsityksen että jos ei koskaan saa sitä kokemusta turvallisesta pohjasta, vaan on aina vain oman itse suojeluvaistonsa varassa, niin tuppaa aina leikkimään hengellään sitä rajaa etsien. Toinen vaihtoehto sitten tosiaan on se että ei uskalla kokeilla mitään, koska tietää että joutuu yksin kantamaan seuraukset. Tässä muutenkin taidetaan puhua 1v puolin ja toisin jolloin sitä tietoisuutta ei ole samalla tavalla. Eikä olisi myöskään muistia.

Vierailija
57/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ennen vanhaan hyvän äidin statuksen saamiseen riitti että huolehti lasten ruokkimisen, vaatetuksen, pesemisen, läksyissä auttamisen ja lääkärissä käyttämisen ja katsoi illalla että kaikki lapset ovat tulleet yöksi sisään. Lapset saattoivat lähteä kesäisin uimaan ilman aikuista valvojaa, ajaa pyörällä ilman kypärää, kiipeillä puissa, hakata halkoja ja vuolla puukolla puunkappaleista pikku-ukkoja ilman että kukaan olisi paheksunut vanhempia.

Mutta nykyään pitää kokata kaiken maailman gluteenittonia ja laktoosittomia erikoisruokia, ostaa lapselle hienoja uusimman muodin mukaisia vaatteita ja kenkiä, tsekata Wilma joka päivä sekä osallistua koulun ja kodin välisiin yhteistyöjuttuihin. Ja tietenkin sormiruokailla vauvan kanssa, käydä vauvauinneissa, kasvattaa taapero lapsentahtisesti, viedä lapset kalliisiin huvi -ja vesipuistoihin, huolehtia että niillä on läppärit, tabletit ja älypuhelimet sekä matkustaa koko perhe etelänlomalle vähintään kerran vuodessa. Ja silti mikään ei riitä.

Vierailija
58/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus ennen vanhaan hyvän äidin statuksen saamiseen riitti että huolehti lasten ruokkimisen, vaatetuksen, pesemisen, läksyissä auttamisen ja lääkärissä käyttämisen ja katsoi illalla että kaikki lapset ovat tulleet yöksi sisään. Lapset saattoivat lähteä kesäisin uimaan ilman aikuista valvojaa, ajaa pyörällä ilman kypärää, kiipeillä puissa, hakata halkoja ja vuolla puukolla puunkappaleista pikku-ukkoja ilman että kukaan olisi paheksunut vanhempia.

Mutta nykyään pitää kokata kaiken maailman gluteenittonia ja laktoosittomia erikoisruokia, ostaa lapselle hienoja uusimman muodin mukaisia vaatteita ja kenkiä, tsekata Wilma joka päivä sekä osallistua koulun ja kodin välisiin yhteistyöjuttuihin. Ja tietenkin sormiruokailla vauvan kanssa, käydä vauvauinneissa, kasvattaa taapero lapsentahtisesti, viedä lapset kalliisiin huvi -ja vesipuistoihin, huolehtia että niillä on läppärit, tabletit ja älypuhelimet sekä matkustaa koko perhe etelänlomalle vähintään kerran vuodessa. Ja silti mikään ei riitä.

Ja tietenkin viedä pirpanat kaikenlaisiin harrastuksiin pienestä pitäen. Kouluiässä treenejä pitää olla ainakin kahtena iltana viikossa ja lapset pitää tietenkin viedä niihin omalla autolla koska olisi vastuutonta antaa esim. 11-vuotiaan matkustaa yksin (tai harrastuskavereiden kanssa) bussilla seitsemän aikaan illalla. Ja jos harrastus on joukkuelaji niin viikonloput kuluvat pelimatkoilla.

Vierailija
59/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tuli niistä rokotuksistakin mieleen kun niistäkin jotkut vauhkoontuvat täysin kun jotkut eivät halua rokottaa omista henk.koht. syistään ja varmasti ovat itse saaneet kaikki rokotteet lapsina kumminkin.

Itse aion rokotuttaa tämänkin lapsen. Kuten aiemmatkin.

Siinäkään en näe mitään järkeä että sillä omalla ideologialla evätään lapselta esim. lihan syönti koska ei niitä lisäravinteitakaan saa antaa lapsille mitä saa vain eläinkunnan tuotteista. Varmasti ovat puutostilasta jostain mitä eivät saa syödä koska vanhemmilla on jokin elämää hallitseva vakaumus. Siinä ei kyllä ajatella sitä lasta lainkaan, mielestäni.

Miten ihmeessä omat vanhempamme ja heidän vanhempansa ovatkin selvinneet ilman näitä vaatimuksia ja miljoonia suosituksia? Tai miten esim. minäkin olen hengissä selvinnyt tähänkin päivään saakka?

AP

Kasvisruuasta ei tule lapselle minkäänlaisia puutostiloja. Tiukka veganismi saattaisi sellaiselle altistaa,mutta kasvissyöjät käyttävät usein myös munia ja maitotuotteita. Huomaa että tietosi asiasta ovat jääneet jonnekin 90-luvulle.

Vierailija
60/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nikn ja nukkua perhepedissä useampi vuosi kun pitää olla läsnä 24/7. Ei edes vessassa käydä ilman lasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme