Meneekö äideille asetetut vaatimukset jo yli laidan?
Mielestäni menee jo hysterian puolelle varsinkin kun kyse on lapsista ja sokerista, joka nousee pinnalle tämän tästä.
Eräässä ryhmässä eräs äiti haukuttiin pystyyn kun taaperonsa oli suklaapatukan löytänyt ja syönyt sen. Kauhea kaaos yhdestä patukasta ja lapsi jäi henkiin siitä kumminkin. Joka päivä joku tekee sokeriin liittyvän päivityksen, voiko sitä ja tätä syödä, vaikuttaako rintamaitoon jne. Ihan kun se sokeri nyt jotenkin olisi hengenvaarallista. Elossahan moni ollaan kun ei ainakaan tietääkseni äitiemme aikaan meidät saaneina vauhkonneet mistään sokerista tai muustakaan ruoka-aineesta kuten nykyään.
Jotenkin tullut tunne että maalaisjärki on todellakin katoamassa nykyäideiltä kun lukevat kaikenlaisia suosituksia ja orjallisesti niitä noudattavat, aivan kuin ne olisi jotain lakipykäliä tai miltei raamatun sanaa mitä on toteltava tai käy huonosti.
Nykyään äitiydestäkin on muutenkin tehty jonkinmoista suorittamista ja kilpailua.
Ihan oikeasti. Eihän näissä kaiken maailman vauhkoomisissa ole mitään järkeä enää. Ei ihme että syntyvyyskin laskee kun naiset ovat epävarmoja kaiken maailman suositusten äärellä ja uskaltaako tässä enää mitään syödäkään kun kaikki on lähes tulkoon saatanasta. Imetys on saatanasta ja pulloruokinta on saatanasta. Ristiriitoja löytyy. Imetyksestä on tullut tabu vaikkei siinä edes tissiä juurikaan näy ja enemmän niitä tissejä näkyy somessa, mainoksissa, baareissa jne. kun yhdenkään imettävän äidin tissejä.
Kuka ihan oikeasti kyttää äitejä ja oikein odottaa milloin mahdollisesti vauvan on nälkä jotta päästään mieli pahoittamaan imetyksestä?
Kun vastaavasti katsotaan tappavasti myös sitä pulloruokintaakin samaan aikaan ;)
Itsellä on kaksi pullolla kasvatettua esiteiniä ja ovat yhtä sekasyöjiä kun muutkin perheessä. Terveitä, normaalisti kehittyviä lapsia ovat vaikken kaiken maailman suositusten mukaan elettykään. Ja ovat saaneet sitä kamalaa sokeriakin. Odotan kolmatta muksua ja olen alkanut huomaamaan miten paljon jaksetaan vauhkota moisista asioista kun en muista vauhkottiinko 12-13 vuotta sitten lainkaan. Sen ainakin että alkuun painostettiin imettämään mutta omalla kohdalla siitä ei vain tullut mitään,kun maito ei noussut juuri lainkaan rintoihin ja ei millään riittänyt kummankaan kohdalla se vähäinenkään mitä sattui tulemaan, joten korvike pullosta oli ainoa vaihtoehto. Ei muuten ollut yöheräämisiä lainkaan,se ei taida tänä päivänä olla normaalia edes jos ei lapsi ei herätä 20 kertaa yössä syömään ;)
Kommentit (65)
Menee ja nykyään musta tuntuu että olen koululainen, niin sotkee koulut vanhemmat mukaan kodin ja koulun yhteistyöllä.
Ovat teinejä niin ehkä saan kohta rauhan.
On se kumma että koululta ei koskaan soiteta isälle. Sitten soittavat jos eivät saa mua kiinni ja valittavat miehelleni ettei äiti vastaa.
On se kumma että jos teini lähtee koulusta pois koska kipeä niin sekin täytyy soitella vanhemmille.
Pelkkä viesti riittäisi.
Koko ajan vaaditaan enemmän ja enemmän mutta vaan äidiltä.
Muistakaa että ette puhu asioistanne niin ei voi niin paljon syyllistää ja vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koskee muitakin aioita kuin sokeria..
Varsinkin tökkii se, että missä mies voi tehdä virheitä vaikka kuinka monta kertaa, äidillä eli naisella se on kerrasta poikki. Lasu tulee jos joku näkee sun juovan pari olutta ja siitä päättelee että jahas, tuolla on kyllä nyt ongelma. Vaikkei siis lapset olisi lähimaillakaan..vaan hoidossa..
Tämmöseatä kokemusta minulla.(Mulla sisäpiirin tieto että eräs lasten sossu pahempi viinisieni kuin moni muu, kuka alkkikseksi leimataan.
Ja tuskimpa ne sossutkaan kersojaan hoitoon lähettää joka kerta kun kotonaan alkoa maistelevat.
Onhan se vaan kivaa jeesustella ja torua muita, niin tuntee itsensä paremmaksi ihmiseksi.
Tiedän Sossun joka töissä lastensuojelussa. Ryyppää teinin nähden ja jättää yöksi yksin.
Kaverini sai puolivuotta sitten vauvan, on omassa ystäväpiirissäni ensimmäinen. Olen järkyttynyt miten valtavasti hän saa vierailta ihmisiltä huomautteluja ihan joka asiaan koskien. Kaikki huomauttelut eivät todellakaan ole mitään ystävällisiä.
Esimerkiksi ystäväni vauva on vähän kuumempaa sorttia, ei viihdy paksuissa vaatteissa vielä syksyllä ainakaan, joten mummot on hyökännyt sättimään äitiä vaikka eivät tiedä lapsen ominaisuuksista mitään :(
Noh ehkä tämä tieto tulevista huomautteluista ei saa minua jättämään sitä haaveilemaani vauvaa tekemättä mutta osaan suhtautua siihen nyt jo etukäteen ajatuksella toisestasisääntoisestaulos....
Meillä kaikki neljä rintaruokailleet liki 2- vuotiaaseen vauvan tahtisesti, ollaan nukuttu perhepedissä, en ole ketään huudattanut ja terveellisesti syödään, sokeria silloin tällöin, kuitenkin ovat jo pienestä lähtien saaneet kaikkea maistaa.
Ovat vielä kaikki olleet kotihoidossakin.
Ja tosi hyviä ja fiksuja noista näyttää tulevan.
Tämä lapsentahtisuus ja pesäily on sopinut taas meille ja ruokavalion terveellisyys pitää minut ja isännänkin kunnossa.
Mut tiedän että ollaan niitä vihatuimpia, vaikka kuunaan ei olla somessa oltukaan.
Että toi "maalaisjärki" peruste on hauska.
Mun isoäiti ärisi maalaisjärjen perään kun en antanut parikuukautiselle vauvalle konjakkia parempiin yöuniin.
Mun oma äiti puolestaan maalaisjärjellään päätteli, että jos minä imettävänä juon alkoholittoman siiderin niin vauva tulee humalaan.
Mun veljen maalaisjärjellä vauvalle voi hyvin antaa kokista, "kun eihän sillä ole hampaita mitkä voi reikiintyä."
Miehen siskon maalaisjärjellä 4kk vauvalle voi hyvin antaa kokonaisia herneitä tunkemalla niitä suoraan vauvan suuhun tämän ollessa sitterissä.
Kun niiden suositusten perusteena on tutkimuksia, ja ne perusteet on hyvä tietää. Siitä sit voi kyseenalaistaa jos haluaa, mutta tyhmyyden merkki on kyseenalaistaa asioita ainoana perusteena se kovin yksilöllinen maalais"järki".
Kyllä todellakin vaaditaan ihan liikaa.. Meillä on kolme lasta ja oon käyttäny matkasänkyä leikkikehänä niille kaikille pahimmassa konttaus ja kolarointi iässä. Sinne vaan leluja ja ihan rauhassa oon saanu käydä vessassa, viemässä roskat ja hakemassa pyykit ym pientä. Tai kai sekin on rikos jättää vauva hetkeksi itsekseen sinne.. Ei ihme että porukka masentuu kun tuntuu että mikään ei riitä ja aina menee vikaan teki niin tai näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa äidit jotka ottavat lapset mukaan vessaankin :D
Ei voi olla erossa heistä senkään vertaa että paskalla käyvät ilman katrastaanJos konttaava ja pystyyn nouseva lapsi hakkaa koko ajan vessan ovea ja huutaa perään tai lähtee omin päin kiipeilemään kirjahyllyyn, niin mieluummin minä otin lapsen vessaan mukaan. Tuo vaihe ei kauaa kestänyt, joten turhaan siinä irvistelet.
Meillä ei todellakaan tulla vessaan mukaan, sen verran on minullakin äitinä ihmisarvoa, että hoidan vessa-asiat yksityisesti. Lapsi on silloin huoneessaan ovi kiinni eikä siellä ole mitään vaarallista. Se lapsi ei siitä rikki mene, että äiti käy kakalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla erossa heistä senkään vertaa että paskalla käyvät ilman katrastaanJos konttaava ja pystyyn nouseva lapsi hakkaa koko ajan vessan ovea ja huutaa perään tai lähtee omin päin kiipeilemään kirjahyllyyn, niin mieluummin minä otin lapsen vessaan mukaan. Tuo vaihe ei kauaa kestänyt, joten turhaan siinä irvistelet.
Meillä ei todellakaan tulla vessaan mukaan, sen verran on minullakin äitinä ihmisarvoa, että hoidan vessa-asiat yksityisesti. Lapsi on silloin huoneessaan ovi kiinni eikä siellä ole mitään vaarallista. Se lapsi ei siitä rikki mene, että äiti käy kakalla.
Niinpä. Kyllä ne sen 5 min yksinkin pärjää. En ymmärrä sitä että miksi pitää olla koko ajan iholla sen 24/7.
Mä en oo tuntenu, että äitiys olisi jotenkin liian paineistettua. Olen vauvan ja taaperon kanssa kotona ja tää on ihanan leppoisaa. Hommat hoituu niin kuin meille parhaiten sopii. Aina tulee vastaan niitä vanhempia (eli äiteja), jotka on aivan vauhkona/imetyksestä/sokerista/kiintymyssuhdevanhemmudeesta jne. Mutta ei niistä kannata paineita ottaa. Jokainen painottakoon vanhemmuudessaan niitä tärkeimmiksi katsomiaan asioita. Muiden vertaistuelle voi viitata kintaalla, jos se tuntuu vieraalta omaan tilanteeseen. Neuvolan ohjeistukset nyt sentäs perustuu tutkittuun tietoon, mutta ei sieltä mun mielestä ole tullut mitään liiallisia vaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Että toi "maalaisjärki" peruste on hauska.
Mun isoäiti ärisi maalaisjärjen perään kun en antanut parikuukautiselle vauvalle konjakkia parempiin yöuniin.Mun oma äiti puolestaan maalaisjärjellään päätteli, että jos minä imettävänä juon alkoholittoman siiderin niin vauva tulee humalaan.
Mun veljen maalaisjärjellä vauvalle voi hyvin antaa kokista, "kun eihän sillä ole hampaita mitkä voi reikiintyä."
Miehen siskon maalaisjärjellä 4kk vauvalle voi hyvin antaa kokonaisia herneitä tunkemalla niitä suoraan vauvan suuhun tämän ollessa sitterissä.
Kun niiden suositusten perusteena on tutkimuksia, ja ne perusteet on hyvä tietää. Siitä sit voi kyseenalaistaa jos haluaa, mutta tyhmyyden merkki on kyseenalaistaa asioita ainoana perusteena se kovin yksilöllinen maalais"järki".
No tarkointin lähinnä sitä ettei nyt kaikkea tarvitse ihan niin kirjaimellisesti ottaa ja orjallisesti noudattaa kuten monet tuntuvat tekevän.
Monet ovat valittaneet anopeista ja äideistään jotka ovat sitten tehneetkin lasta hoitaessaan vasten suosituksia ja vaatimuksia :D
"Nyt se teki noin vaikka suositukset käskee tekee näin" - tyylillä kiukutellaan ja aivan turhan takia.
Todellakin äideiltä vaaditaan ties mitä enemmän kuin lasten isältä. Isä saa ottaa rennosti, kun äidit syyllistetään ja vaaditaan ties mitä suosituksia noudattamaan. Nämä suositukset kun muuttuvat jatkuvasti joten siksikin kyseenalaistan että onko järkeä noudattaa niin orjallisesti jokaista trendiä, suositusta ja vaatimusta.
AP
Tämä on ilmiönä nimeltään kireä äitiys. Kyse on keskiluokkaisten äitien statuskilpailusta, jossa hyvyydellä pyritään erottautumaan rupusakkien äideistä. Hyvä keskiluokkainen äiti ei syötä sokeria, anna ruutuaikaa tai mutään muutakaan kivaa. Hyvän keskiluokkaisen äidin tulee suorittaa äitiyttä veren maku suussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, että kyllä minä olen nyt huono äiti kun lapsi osaa avata ovet ja vessan ovessakaan ei ole lukkoa 😭 aina olen antanut lapsen liikkua kodissaan missä huvittaa 😢 olen arvoton.
En ymmärrä. Ainoa paikka missä olen kuullut imettämisen olevan hirveä juttu on vauva-palsta. Nyt sitten myös sokeri on ilmeisesti huono juttu.
En ole kokenut mitään paineita äitiydestä enkä ole kuullut muidenkaan tuntemieni äitien valittavan mistään. Olen aina ajatellut, että on oma asiani koska annan sokeria ja miten hoidan lapseni syömisen. Omaa järkeä olen käyttänyt ja niin on muutkin tuntemani äidit.
En oikeasti tajua mistä valitat ja kuka niitä vaatimuksia sinulle nyt oikein laittaa. Tuntuu, että tällä palstalla jatkuvasti valitetaan kuinka äideille asetetaan liikaa paineita. Olenkohan jotenkin kummajainen kun en koe tätä mitenkään vaikeaksi ja raskaaksi asiaksi...
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikki neljä rintaruokailleet liki 2- vuotiaaseen vauvan tahtisesti, ollaan nukuttu perhepedissä, en ole ketään huudattanut ja terveellisesti syödään, sokeria silloin tällöin, kuitenkin ovat jo pienestä lähtien saaneet kaikkea maistaa.
Ovat vielä kaikki olleet kotihoidossakin.
Ja tosi hyviä ja fiksuja noista näyttää tulevan.
Tämä lapsentahtisuus ja pesäily on sopinut taas meille ja ruokavalion terveellisyys pitää minut ja isännänkin kunnossa.
Mut tiedän että ollaan niitä vihatuimpia, vaikka kuunaan ei olla somessa oltukaan.
Miten parisuhteenne voi kun olet niin kiinni ollut lapsissa?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Ainoa paikka missä olen kuullut imettämisen olevan hirveä juttu on vauva-palsta. Nyt sitten myös sokeri on ilmeisesti huono juttu.
En ole kokenut mitään paineita äitiydestä enkä ole kuullut muidenkaan tuntemieni äitien valittavan mistään. Olen aina ajatellut, että on oma asiani koska annan sokeria ja miten hoidan lapseni syömisen. Omaa järkeä olen käyttänyt ja niin on muutkin tuntemani äidit.
En oikeasti tajua mistä valitat ja kuka niitä vaatimuksia sinulle nyt oikein laittaa. Tuntuu, että tällä palstalla jatkuvasti valitetaan kuinka äideille asetetaan liikaa paineita. Olenkohan jotenkin kummajainen kun en koe tätä mitenkään vaikeaksi ja raskaaksi asiaksi...
Monissa someryhmien keskusteluissa olen törmännyt näihin suositus-suorituspaineisiin. Siitä tuli ajatus kysyä että onko menty jo liian pitkälle? Kun monet tuntuvat olevan todella epävarmoja tekevätkö kaiken niinkuin suositukset ym. "määräävät" tekemään.
Tuo sokeri tuntuu olevan se mikä eniten tunteita kuumentaa.
Sekä se mitä saat syödä raskaana ollessasi ja mitä et, mitä saat syödä imettäessäsi ja mitä et jne.
AP
ULIULIULI! Epäonnistuneet "äidit" täällä itkee! Älkää tehkö niitä lapsia, jos ette osaa!
Vierailija kirjoitti:
ULIULIULI! Epäonnistuneet "äidit" täällä itkee! Älkää tehkö niitä lapsia, jos ette osaa!
Osaa niinkö mitä? Noudattaa orjallisesti suosituksia?
Itse jo lapset kasvattanut ja ilman mitään suositusten noudattamista.
Menee yli jos itse lähtee siihen hömpötykseen, vouhkaamiseen ja suorittamiseen mukaan.
Elämä on just niin vaikeaa kuin se itselleen tekee. Käsi sydämellä kuinka moni aidosti nauttii elämästä?
Jos sopivasti relaa ja joustaa vaikka rutiinit ovat tietyissä rajoissa niin elämä on paljon helpompaa. Turha nipotus tappaa kaiken ilon.
Musta on tuntunut jo pitkään että äitiys on yhtä kilpailua :D Et ole Hyvä Äiti jos et kärsi ja ole onneton ja kaikista Paras Äiti on tottakai se joka on kärsinyt eniten raskauden alusta asti.
Aika moni alle vuoden ikäinen ei osaa olla yksin, eikä sen ikäisen tarvitse sitä osatakkaan. Meillä oli todella paha eroahdistus siinä 9-12 kk kohdalla ja silloin ei vessaan yksin menty. (Lapsi huusi niin, että oksensi. Sen jälkeen totesin, että helpompi ottaa mukaan). Eipä sitä kauaa kestänyt. Nykyihminen syö ihan järjettömästi sokeria, joten sen tuputtamista ei todellakaan tarvitse aloittaa kovin pienelle lapselle. (Ja ne sokerin aiheuttamat ongelmat näkyvät vasta aikuisiällä, kun haima väsyy taakkansa alle ja ongelmia alkaa tulla).