Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meneekö äideille asetetut vaatimukset jo yli laidan?

Vierailija
13.10.2017 |

Mielestäni menee jo hysterian puolelle varsinkin kun kyse on lapsista ja sokerista, joka nousee pinnalle tämän tästä.
Eräässä ryhmässä eräs äiti haukuttiin pystyyn kun taaperonsa oli suklaapatukan löytänyt ja syönyt sen. Kauhea kaaos yhdestä patukasta ja lapsi jäi henkiin siitä kumminkin. Joka päivä joku tekee sokeriin liittyvän päivityksen, voiko sitä ja tätä syödä, vaikuttaako rintamaitoon jne. Ihan kun se sokeri nyt jotenkin olisi hengenvaarallista. Elossahan moni ollaan kun ei ainakaan tietääkseni äitiemme aikaan meidät saaneina vauhkonneet mistään sokerista tai muustakaan ruoka-aineesta kuten nykyään.
Jotenkin tullut tunne että maalaisjärki on todellakin katoamassa nykyäideiltä kun lukevat kaikenlaisia suosituksia ja orjallisesti niitä noudattavat, aivan kuin ne olisi jotain lakipykäliä tai miltei raamatun sanaa mitä on toteltava tai käy huonosti.

Nykyään äitiydestäkin on muutenkin tehty jonkinmoista suorittamista ja kilpailua.
Ihan oikeasti. Eihän näissä kaiken maailman vauhkoomisissa ole mitään järkeä enää. Ei ihme että syntyvyyskin laskee kun naiset ovat epävarmoja kaiken maailman suositusten äärellä ja uskaltaako tässä enää mitään syödäkään kun kaikki on lähes tulkoon saatanasta. Imetys on saatanasta ja pulloruokinta on saatanasta. Ristiriitoja löytyy. Imetyksestä on tullut tabu vaikkei siinä edes tissiä juurikaan näy ja enemmän niitä tissejä näkyy somessa, mainoksissa, baareissa jne. kun yhdenkään imettävän äidin tissejä.

Kuka ihan oikeasti kyttää äitejä ja oikein odottaa milloin mahdollisesti vauvan on nälkä jotta päästään mieli pahoittamaan imetyksestä?
Kun vastaavasti katsotaan tappavasti myös sitä pulloruokintaakin samaan aikaan ;)

Itsellä on kaksi pullolla kasvatettua esiteiniä ja ovat yhtä sekasyöjiä kun muutkin perheessä. Terveitä, normaalisti kehittyviä lapsia ovat vaikken kaiken maailman suositusten mukaan elettykään. Ja ovat saaneet sitä kamalaa sokeriakin. Odotan kolmatta muksua ja olen alkanut huomaamaan miten paljon jaksetaan vauhkota moisista asioista kun en muista vauhkottiinko 12-13 vuotta sitten lainkaan. Sen ainakin että alkuun painostettiin imettämään mutta omalla kohdalla siitä ei vain tullut mitään,kun maito ei noussut juuri lainkaan rintoihin ja ei millään riittänyt kummankaan kohdalla se vähäinenkään mitä sattui tulemaan, joten korvike pullosta oli ainoa vaihtoehto. Ei muuten ollut yöheräämisiä lainkaan,se ei taida tänä päivänä olla normaalia edes jos ei lapsi ei herätä 20 kertaa yössä syömään ;)

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, menee nykyään jo hysterian puolelle.

Eikä tarvitse kuulua edes mihinkään mammaryhmään, saat kuulla ihan vaikka leikkipuistossa tuntemattomilta palautetta, kun teet tässä ja tässä väärin 😀

Kesällä käytiin jätskillä, silloin 1,5v poikani myös sai pikkuisen jätskipallon kuppiin. Istuimme pöytään syömään, ja ei kauaa mennyt kun viereisestä pöydästä katseltiin kauhuissaan tätä lapsen kaltoinkohtelua 👍

Odotan sitä päivää, kun lasu ottaa yhteyttä.

"Kuulemamme mukaan olette käyneet lapsenne kanssa jäätelöllä, pitääkö paikkansa?" 😂

Ja totean lopuksi, että nassikka ei saa jätskiä kuin harvoin, ja hänen hampaansa on pesty ekan hampaan puhkeamisesta lähtien + syö xylitol -pastilleja aterioiden jälkeen. Ettei joku nyt ihan slaagia saa 😉

Vierailija
2/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen syntyi 90-luvun lopulla. Minulla oli silloin kaveri, jolla oli suunnilleen saman ikäinen vauva. Kaveriäiti antoi vauvalleen suklaapatukoita suunnilleen heti kun vauva niitä osasi itse syödä. Muuten oli kyllä tosi fiksu ja huolehtiva äiti. Nykyään tuollasesta tulis lasu ja somemyrsky. Ihan normaali nuori nainen siitäkin vauvasta on kasvanut. On tosiaan asiat muuttuneet eivätkä välttämättä pelkästään parempaan suuntaan. Äidit on tosi tiukilla ja väsyttävät itsensä kaiken maailman säännöillä ja itse kehitetyillä vauvan/lastenhoitovaatimuksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen miettinyt etteikö nämä nykyäodit kysy ehkä sen maalaisjärjen omaavilta äideiltään neuvoja vaan joka ryhmästä missä vain sattuvat olemaankaan.

Ja en ymmärrä näiden gugguu (vai mikä se oli??) ym. hienojen merkkien päälle yhtään mitään :D

Sen ainakin että hinnat ovat pilvissä. Mitä järkeä? Ei mitään jos multa kysyttäisiin.

Niin ja olen 31 v, maalaisjärjen omaava äiti. Olen vain alkanut pohtimaan näitä juttuja lapsiin liittyviä keskusteluja seuranneena. Olenko ainoa jonka mielestä koko meno on mennyt järjettömäksi?

AP

Vierailija
4/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinpä...mun vanhin lapsi on jo 18v, on saanut jätskiä, sokeria, mehuakin ja jopa suklaamuroja. Imetetty 9kk, huudatus unikoulun käynyt, ei ollut ihokontaktissa tai kantorepussa, vaunuissa kuljetettiin. Ei ollut nettiä, mistä kysellä neuvoja. Ei ollu tietoa kaikenmaailman goretexeistä, ekan  Reima puvun sai varmaan 6v, sitä ennen mentiin ihan "merikttömillä". Erittäin fiksu, terve, hoikka nuori nainen, tulee kirjoittamaan vähintään M paperit keväällä, opiskelee ja käy osa-aikatöissä samalla.

Paljon hyvää on tulut kehityksen mukana, mutta tämä kamala vauhkoaminen kyllä lisää varmasti äitien ahdistusta ja sitä kautta lasten pahoinvointia

Vierailija
5/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kun lapsikuolleisuus on kääntynyt laskuun ja lapsia tehdään yhä vähemmän, on lapsista tullut entistä tärkeämpiä projekteja vanhemmilleen. Lapset eivät vain putkahtele pesueen jatkoksi. Ollaan aikaisempaa kiinnostuneempia siitä, mitä lapsen tutkitusti kannattaa syödä ja miten lapsi tutkitusti kasvaa parhaiten tunne-elämältään eheäksi ihmiseksi. Kuritusväkivaltaa ei enää hyväksytä, koska tunnistetaan sen haitallisuus.

Samalla on tullut kaikenlaisia lieveilmiöitä. Vallalla oleva uuskonservatismi tuntuu asettavan paineita erityisesti juuri äideille. Pitäisi synnyttää ja imettää juuri oikealla tavalla, olla kotona mahdollisimman pitkään ja olla jokin mielipide kasvatustrendeistä. Tuntuu, että ne on nimenomaan jossain äitiyskuplassa eläviä muita mammoja, jotka näitä vaatimuksia toisilleen asettaa.

Höpsönhöö, sanon minä. On tosi hyvä, että vanhemmat ovat kiinnostuneita siitä, miten lapsen parhaiten saa kasvatettua, mutta kaikista vaatimuksista on turhaa ottaa painetta. Kun lapsella on läheisyyttä, rakkautta, turvallisuutta, arvostusta, rajat, järkevää ravintoa ja rokotukset kunnossa, niin loput asiat saavat puolestani olla.

Vierailija
6/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuli niistä rokotuksistakin mieleen kun niistäkin jotkut vauhkoontuvat täysin kun jotkut eivät halua rokottaa omista henk.koht. syistään ja varmasti ovat itse saaneet kaikki rokotteet lapsina kumminkin.

Itse aion rokotuttaa tämänkin lapsen. Kuten aiemmatkin.

Siinäkään en näe mitään järkeä että sillä omalla ideologialla evätään lapselta esim. lihan syönti koska ei niitä lisäravinteitakaan saa antaa lapsille mitä saa vain eläinkunnan tuotteista. Varmasti ovat puutostilasta jostain mitä eivät saa syödä koska vanhemmilla on jokin elämää hallitseva vakaumus. Siinä ei kyllä ajatella sitä lasta lainkaan, mielestäni.

Miten ihmeessä omat vanhempamme ja heidän vanhempansa ovatkin selvinneet ilman näitä vaatimuksia ja miljoonia suosituksia? Tai miten esim. minäkin olen hengissä selvinnyt tähänkin päivään saakka?

AP

Vierailija
7/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli laidan meneminen tarkoittaa että ne heitettäisiin pois/romukoppaan tms.

Vierailija
8/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maalaisjärkikin vaihtelee ajan myötä. Sain omat lapseni 90-luvun alkupuolella ja ainakin lasten mummojen mielestä muutaman kuukauden ikäiselle vauvalle annettavaan perunaan pitää laitta voita ja suolaa makua tuomaan, kun "eihän se pelkkä peruna maistu millekään". Samoin vauvalle voi antaa yöksi sokerivesipullon, niin vauva pysyy tyytyväisenä. Kiitos sokeriveden, omat hampaat oli niin pahoin reikiintyneet jo maitohammasvaiheessa, että pysyvät hampaat puhkesivat jo valmiiksi reikäisinä.

Esikoista odottaessa odottajaa kehotettiin välttämään allergisoivia ruokia viimeisen raskauskuukauden aikana, mutta toista odottaessa suositus olikin kääntynyt päälaelleen. Nykyisistä ravitsemissuosituksista minulla ei ole tietoa. Minua ei ihmetytä, miksi pienten lasten kanssa ollaan tarkkoja. Ensimmäiset vuodet ovat kuin talon perustus, jos siinä mennään pieleen, on koko talo vinossa.

Vierailija
9/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä synnyin äideille opetettiin että korvike on parempaa kuin äidinmaito. Ja sokerivettä juotettiin tuttipullosta.

Vierailija
10/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene, jokaisen on mahdollista käyttää omaa järkeään.

Jos toiselle imetys, sokerittomuus ym. on elämässä suuressa roolisissa ja itku tulee yhdestä suklaapalasta, niin miksi sinä siitä stressiä otat.

Sitä en hyväksy, että muita lähdetään haukkumaan jostain turhasta syystä. Helvetin lapsellista ohi kuulijoiden kommentoida jos vaikka lapsi syö karkkia, kuinka heillä ei ikinä niin tehtäisi.

Äidit voisivat vaan olla hieman suvaitsevaisia toisilleen, jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, älä sano mitään.

Vierailija
11/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa äidit jotka ottavat lapset mukaan vessaankin :D

Ei voi olla erossa heistä senkään vertaa että paskalla käyvät ilman katrastaan

Vierailija
12/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene, jokaisen on mahdollista käyttää omaa järkeään.

Jos toiselle imetys, sokerittomuus ym. on elämässä suuressa roolisissa ja itku tulee yhdestä suklaapalasta, niin miksi sinä siitä stressiä otat.

Sitä en hyväksy, että muita lähdetään haukkumaan jostain turhasta syystä. Helvetin lapsellista ohi kuulijoiden kommentoida jos vaikka lapsi syö karkkia, kuinka heillä ei ikinä niin tehtäisi.

Äidit voisivat vaan olla hieman suvaitsevaisia toisilleen, jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, älä sano mitään.

En tässä hauku ketään mutta ihmettelen suuresti etteikö se oma järki pelaa lainkaan kun kaikki mikä on suositusten ja vaatimusten ulkopuolella on saatanasta ja niistä tehdään numero? Kun sanot eriävän mielipiteesi, saat kaikki mammat kimppuusi, vaikka ihan maalaisjärjellä huomautat että lapsihan ei kuollut siihen esim. suklaapalaan minkä söi (vai kuoliko?).

AP

Vierailija
13/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koskee muitakin aioita kuin sokeria..

Varsinkin tökkii se, että missä mies voi tehdä virheitä vaikka kuinka monta kertaa, äidillä eli naisella se on kerrasta poikki. Lasu tulee jos joku näkee sun juovan pari olutta ja siitä päättelee että jahas, tuolla on kyllä nyt ongelma. Vaikkei siis lapset olisi lähimaillakaan..vaan hoidossa..

Tämmöseatä kokemusta minulla.(

Vierailija
14/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuntuu siltä että lapset ovat enemmän valtion omaisuutta kuin vanhempien. Kaiken maailman suositukset, mitä neuvolassakin jaellaan, ja kuitenkin ne heti kohta muuttuu. Itse ei ihminen tietenkään kykene arvioimaan mikä omalle lapselle parasta, mennään vaan kaikki suositusten mukaan, miten nyt valtio sattuu milloinkin sanelemaan.

Vierailija
15/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos konttaava ja pystyyn nouseva lapsi hakkaa koko ajan vessan ovea ja huutaa perään tai lähtee omin päin kiipeilemään kirjahyllyyn, niin mieluummin minä otin lapsen vessaan mukaan. Tuo vaihe ei kauaa kestänyt, joten turhaan siinä irvistelet.

Vierailija
16/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin tökkii se, että missä mies voi tehdä virheitä vaikka kuinka monta kertaa, äidillä eli naisella se on kerrasta poikki. Lasu tulee jos joku näkee sun juovan pari olutta ja siitä päättelee että jahas, tuolla on kyllä nyt ongelma. Vaikkei siis lapset olisi lähimaillakaan..vaan hoidossa..

Itsekin ihmettelin, kun tuossa yhdessä pitkässä ketjussa yksi mies kertoi, miten mukava oli olla lapsen kanssa kotona, kun pystyi päivälläkin "nappailemaan olutta". Enpä ole yhdenkään äidin tuollaisella nähnyt kehuskelevan, mutta eipä se äidille olisi sallittuakaan. Naisille on hirveän tiukat ohjeet, mutta miehet saavat hoitaa lapsia "omalla, rennolla tavallaan".

Vierailija
17/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sisäpiirin tieto että eräs lasten sossu pahempi viinisieni kuin moni muu, kuka alkkikseksi leimataan.

Ja tuskimpa ne sossutkaan kersojaan hoitoon lähettää joka kerta kun kotonaan alkoa maistelevat.

Onhan se vaan kivaa jeesustella ja torua muita, niin tuntee itsensä paremmaksi ihmiseksi.

Vierailija
18/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos konttaava ja pystyyn nouseva lapsi hakkaa koko ajan vessan ovea ja huutaa perään tai lähtee omin päin kiipeilemään kirjahyllyyn, niin mieluummin minä otin lapsen vessaan mukaan. Tuo vaihe ei kauaa kestänyt, joten turhaan siinä irvistelet.

Minä annoin huutaa ja kolhia itseään kun ei siihen kuollut kumminkaan. Elossa on edelleen. Kehitti itsesuojeluvaistoa kun varoituksista huolimatta teki mitä halusi ja välillä sattui ja välillä ei. Vessaan en mukaan ottanut jos nyt sattui oven takana parkumaan. Siihen parkumiseen kukaan kuole. Lohdutin kyllä jälkeenpäin.

Itsekin kakarana kiipesin kirjahyllyyn, alashan sieltä tultiin mööpelin kanssa, vintin tikkaat olivat kiva paikka kiipeillä jne. Tämä 90- luvun alussa. Elossa minäkin olen. Myöhemmin sitten putoilin hevosen selästä eikä menoa haitannut sekään, uudestaan vaan.

Vierailija
19/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako lapsi olla yksin ollenkaan?

Vierailija
20/65 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin äitiys on järjetöntä suorittamista ja kilpailua nykyään. Osasyy on varmasti lähtöisin neuvolasta, kun tulet raskaaksi niin kaikki on kauhean tarkkaa, perhe seulotaan ja puututaan ruokailuihin, saat tarkan listan mitä kaikkea et saa syödä ja mitä sinun tulee syödä, tai muuten olet jo valmiiksi huono äiti. Kun suositukset on kaikille samat, on muiden äitien helppo arvostella, unohdetaan että perheet ovat erilaisia ja jos toisella on eri tottumukset kun itsellään niin toinen on "huonompi" kun itse kilpaillaan kuka noudattaa kaiken maailman suosituksia paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä