Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jestas noita kandi-lastentarhanopettajia

Vierailija
12.10.2017 |

sosiaalisessa mediassa o_O Oikeassa elämässä tunnen onneksi vain mukavia mutta tuollako se totuus kulissien takana nyt sitten tulee julki...

Oon siis jäsenenä muutamissa päiväkotiaiheisissa fb-ryhmissä, itse "vaan" äiti ja asiakas. Yliopiston väki vänkää opettajan pätevyyksistä tosi alentavasti muista ja hoitajista puhuen kun taas sosionomi-ltot kantavat huolta varhaiskasvatuksen OIKEISTA ongelmista kuten ryhmäkoosta. Sosionomit taitaa yhteistyön ja mieluummin pitäisin heitä lastentarhanopeina kuin noita pätemistä harrastavia ylimielisiä kandeja!

Ennenhän opettajat joivat kahvitkin eri aikaan ja eri tiloissa kuin vaikka hoitajat. Keittiön väkj kaatoi opeille juomat kuppiin, kun taas hoitajilla oli itsepalvelu. Voi hyvää päivää jos tuohon mennään taas.

Itselleni on tärkeintä, että lapsellani on päiväkodissä hyvä olla, kavereita ja mukavat aikuiset joila on aikaa ja sydäntä pitää heistä huolta!

Älkää kiltit kandit pahastuko :D Oon vaan somekeskustelujen jäljiltä järkyttynyt.

Kommentit (290)

Vierailija
161/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustieteen kandin tutkintorakenne Jyväskylän yliopistossa (minimi):

https://opiskelu.jyu.fi/fi/koulutustarjonta/1-2-246-562-17-690323528210

Kieli-, viestintä- ja orientoivat opinnot 20 op

Kasvatustieteen perusopinnot 25 op

Varhaiskasvatustieteen aineopinnot 50 op

Varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot 60 op

Sivuaine- tai vapaasti valittavat opinnot 25 op

(Esim. Erityispedagogiikka lto:le hyödyllinen)

Sosionomin tutkintorakenne (minimissään):

https://asio.jamk.fi/pls/asio/asio_rakenne_julkaisu.rakenne_osaamisalue…

Työelämävalmiudet 24 op

Sosiaali- ja terveysalan yhteiset perusopinnot 11 op

Asiakkuus muuttuvassa toimintaympäristössä 10 op

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet 6op

Asiakastyö sosiaalialan toimintaympäristöissä 44 op

Sosiaalialan työmuodot ja menetelmät 34 op

Osallisuuden tukeminen sosiaalialalla 15 op

Johtaminen ja kehittäminen sosiaalialalla 16 op

Kehittyvä asiantuntijuus sosiaalialalla 20 op

Yrittäjyys ja innovaatiotoiminta 20 op

Opinnäytetyö 20 op

Vapaasti valittavat opinnot 10 op

Näiden perusteella sanoisin, että sosionomi lto lähestyy työtään sosiaalityön ja perheiden tukemisen näkökulmasta, yo kandi pedagogiikan ja varhaiskasvatustieteen näkökulmasta. Kummatkin asiantuntijuudet todella tärkeitä ja yhtä tärkeitä varhaiskasvatuksessa!

Vierailija
162/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo monta vuotta tehnyt sijaisuuksia päiväkodeissa. Olen huomannut (ja huolissani), että sosionomit eivät juuri ollenkaan ole kiinnostuneita  lasten itseilmaisusta (musiikki, taide, ym). Tehdään mekaanisia askartelutehtäviä ja laulu, ym. jää tosi vähälle. Perinteiset l.opet paljon luovempia ja innostuneita keksimään kaikkea ja innostamaan lapsia.  Mielestäni ei ole hyvä, jos päiväkodissa vain sos.nomin koulutuksen saaneita lastentarhan opettajia.

Saman minäkin olen huomannut. Yliopistossa opiskellaan hyvin laajat kokonaisuudet musiikkipedagogiikkaa ja kuvataidepedagogiikkaa, sekä myös pedagogiikkaa liittyen draamaan ja lastenkirjallisuuteen. Näitä siis opiskellaan koko kolmen vuoden ajan, ja perehdytään erikseen jokaiseen ikäkauteen. Laulamista ja loruttelua pedagogisena keinona varsinkin korostetaan arkisiin hetkiin sopivana pedagogisena käytäntönä, ei vain kerran viikossa toteutettavana musiikkihetkenä.

On tärkeää ymmärtää musiikin, taiteen, elämyksellisyyden ja kulttuurin merkitys lapsen kehitykselle, ja osata suunnitella ikätason mukaista monipuolista ja rikastuttavaa toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se aina yhtä jännä nähdä, miten yhdellä 3,5 vuoden sosionomin tutkinnolla voi tehdä sekä sosiaalityöntekijän (5v ) että lastentarhanopettajan (3v v) töitä ja vieläpä siten, että sosionomi on kumpaankin ammattiin itse asiassa pätevämpi kuin nämä yliopistossa aloillensa erikoistuneet, ja omaa vieläpä paremman käytännön taidot kuin pelkkiä kirjoja kirjastossa päntännyt kädetön akateeminen.

Kokoomuksen äänestäjä

Varhaiskasvatuksen opintoihin yliopistossa ei kuulu pelkkää kirjojen lukemista. Harjoittelujen lisäksi lähes jokaisella opintojaksolla mennään päiväkotiin tekemään lasten kanssa opintojakson sisältöihin tehtäviä harjoituksia.

Vierailija
164/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin lastentarhanopeksi, kumpaan koulutukseen minun kannattaisi hakea?

Riippuu, mikä painotus kiinnostaa. Jos yksittäisen lapsen kasvu ja kehitys > yo ja jos sen ohella myös ryhmä, kasvatusyhteistyö, yhteisöllisyys sekä luovat ja osallistavat menetelmät niin amk. Jälkimmäisessä bonuksena paljon muutakin, jos vaka ei käytännössä olekaan omin ala. Amk:n käyneenä joutuu tosin kestämään tässäkin ketjussa esiin tuotua vähättelyä. Tsemppiä kummin vain valitsetkaan!

Kiitos! Eli sosionomi opiskelee laajemmin kasvatukseen liittyviä asioita? Ehkä alan kallistua tuohon amk puoleen! :)

Taitaa olla sama ihminen, joka vastailee itselleen :D Vai että yliopistossa keskitytään vain yksittäisen lapsen kehitykseen... Ottakaapa sosionomit selvää kandin opintojen sisällöistä, ennen kuin menette levittämään virheellistä tietoa faktoina.

Nimenomaan sosionomi ei opiskele kandia laajemmin varhaiskasvatukseen liittyviä asioita, vaan päinvastoin. Sosionomi opiskelee vain 30 op puhdasta varhaiskasvatusta.

Se, että sinä olet opiskellut sosionomiopinnoissasi vain 30 op varhaiskasvatusta, ei tarkoita, etteikö kukaan muu sosionomi olisi opiskellut enemmän. Koulutussisällöt ja opintojaksotarjonta vaihtelevat kouluittain.

Ei sitä muuallakaan ole enemmän. Väännetäänpä taas rautalangasta.

Jokaisessa ammattikorkeakoulussa sosionomin tutkintoon sisältyy varhaiskasvatusta 60 op. Siihen sisältyy oppari 15 op. Vähennetään sen opintopistemäärä tuosta kuudestakymmenestä. 60 op - 15op = 45 op.

Sitten siihen kuuluu pitkä harjoittelu 15 op. Vähennetään senkin määrä. 45 op - 15 op = 30 op.

Opparin ja harjoittelun jälkeen varhaispedagogiikalle (TEORIA) jää 30 op.

Kun opiskellaan kaikki muut op:t sosiaalipedagogiikkaa yms., omaksi tarkastelukulmaksi valitaan varhaiskasvatus. Tuo esittämäsi ei yksinkertaisesti päde. Kaikki harjoittelut voi myös tehdä vakaan ja moni ltoksi aikova todella tekeekin.

Turha kuitenkin jankata näistä, koska lopputulos ratkaisee. Ja se on se, että sosionomi on yhtä pätevä lastentarhanopettaja kuin tähänkin asti.

Eikös muuten opettajan kuuluisi kannustaa ja pikemminkin auttaa oppimaan lisää kuin vain alleviivata toisten osaamattomuutta ja omaa ylivertaisuuttaan? Tätä hämmästelen.

Vierailija
165/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oli ryhmiksessä. Ihania "tätejä" hoitamassa. Oli aktiviteetreja, mutta ennenkaikkea turvallinen kasvuympäristö pienessä 12 lapsen ryhmässä. Suosittelen lämpimästi, jos lapsella ei erit. tarpeita.

Vierailija
166/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo monta vuotta tehnyt sijaisuuksia päiväkodeissa. Olen huomannut (ja huolissani), että sosionomit eivät juuri ollenkaan ole kiinnostuneita  lasten itseilmaisusta (musiikki, taide, ym). Tehdään mekaanisia askartelutehtäviä ja laulu, ym. jää tosi vähälle. Perinteiset l.opet paljon luovempia ja innostuneita keksimään kaikkea ja innostamaan lapsia.  Mielestäni ei ole hyvä, jos päiväkodissa vain sos.nomin koulutuksen saaneita lastentarhan opettajia.

Silkkaa panettelua ja menee tähän samaan lokakampanjaan. Sosionomi on juurikin opiskellut luovia ja osallistavia menetelmiä ja toimii lapsilähtöisesti. Tuokioiden pitämiseen keskittyneillä pitkän linjan opeilla on sen sijaan ollut paljonkin prosessoimista osallisuudessa. Minä en kuitenkaan yleistä kuten sinä; tapauskohtaista.

Vierailija
167/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on turha kiistellä tutkintojen sisällöistä. Varmana tietona esitetään puolin ja toisin sitä sun tätä, mutta ainakaan omien opintojeni tutkintorakennetta mikään täällä käsitettyistä ei vastaa. Siksi jätän nuo omaan arvoonsa.

Ymmärrän kyllä aloituksen.

Vierailija
168/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatustieteen kandin tutkintorakenne Jyväskylän yliopistossa (minimi):

https://opiskelu.jyu.fi/fi/koulutustarjonta/1-2-246-562-17-690323528210

Kieli-, viestintä- ja orientoivat opinnot 20 op

Kasvatustieteen perusopinnot 25 op

Varhaiskasvatustieteen aineopinnot 50 op

Varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot 60 op

Sivuaine- tai vapaasti valittavat opinnot 25 op

(Esim. Erityispedagogiikka lto:le hyödyllinen)

Sosionomin tutkintorakenne (minimissään):

https://asio.jamk.fi/pls/asio/asio_rakenne_julkaisu.rakenne_osaamisalue…

Työelämävalmiudet 24 op

Sosiaali- ja terveysalan yhteiset perusopinnot 11 op

Asiakkuus muuttuvassa toimintaympäristössä 10 op

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet 6op

Asiakastyö sosiaalialan toimintaympäristöissä 44 op

Sosiaalialan työmuodot ja menetelmät 34 op

Osallisuuden tukeminen sosiaalialalla 15 op

Johtaminen ja kehittäminen sosiaalialalla 16 op

Kehittyvä asiantuntijuus sosiaalialalla 20 op

Yrittäjyys ja innovaatiotoiminta 20 op

Opinnäytetyö 20 op

Vapaasti valittavat opinnot 10 op

Näiden perusteella sanoisin, että sosionomi lto lähestyy työtään sosiaalityön ja perheiden tukemisen näkökulmasta, yo kandi pedagogiikan ja varhaiskasvatustieteen näkökulmasta. Kummatkin asiantuntijuudet todella tärkeitä ja yhtä tärkeitä varhaiskasvatuksessa!

Täällä vielä tarkempi kandidaatin opetussuunnitelma:

https://www.jyu.fi/ops/fi/edupsy/varhaiskasvatuksen-lastentarhanopettaj…

Toivoisin jokaisen tutustuvan näihin linkkeihin ja pohjata tietonsa koulutusten eroista faktaan. Tällä hetkellä täällä mennään pitkälti mutuillen ja omien provosoivien mielipiteiden ja asenteiden varassa.

Vierailija
169/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi oli ryhmiksessä. Ihania "tätejä" hoitamassa. Oli aktiviteetreja, mutta ennenkaikkea turvallinen kasvuympäristö pienessä 12 lapsen ryhmässä. Suosittelen lämpimästi, jos lapsella ei erit. tarpeita.

Ja ajatella, ryhmiksessä ei työskentele lastentarhanopettajia laisinkaan!

Vierailija
170/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös muuten opettajan kuuluisi kannustaa ja pikemminkin auttaa oppimaan lisää kuin vain alleviivata toisten osaamattomuutta ja omaa ylivertaisuuttaan? Tätä hämmästelen.

Tämä. Järkeeni ei käy enkä ole tästäkään ketjusta saanut selville, MIKSI yo-lastentarhanopettajien mielestä sosionomit eivät jatkossakin voisi olla päteviä, kun kerran monipuolista ja toisiaan täydentävää osaamista tarvitaan?

Lto-pula on todellinen. MIKSI kollegoilta halutaan vetää matto jalkojen alta? Eihän normaalissa elämässäkään pyritä saamaan muilta pois vaan mieluummin kaikille lisää. No, kaikki eivät halua sellaista, mutta... jotenkin kuvittelin opettajista enemmän.

Miksei tätä samaa tarmoa kohdentaisi tosiaan vaikka ryhmäkokojen pienentämiseen?

Ei ymmärrä, ei.

Vierailija
171/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopputulos ratkaisee.

Vierailija
172/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika, montaa muutakin työtä tehdään erilaisilla koulutuksilla menestyksekkäästi. Vrt. nyt tämä varhaiskasvatuksen kandi/sosionomi - kiista.

Työ tekijänsä pätevöittää ja persoona ratkaisee myös hyvin paljon.

Tuskin kukaan juuri valmistunut on alansa suurin asiantuntija, oli takana sitten yliopisto tai ammattikorkeakoulu. Työssä lasten kanssa sitä vasta hankkii ammattitaidon, joka muuten koostuu sekä teoriasta että käytännöstä. Pelkillä papereilla ei sitä varhaiskasvatusta hoideta.

Vierailija
173/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai me kentällä olevat yo-ltot ollakaan päättämässä sosionomien kohtalosta nyt tai alunperinkään? Varhaiskasvatus ilman ltoa (oli nyt hyvänen aika kumpi koulutus tahansa!!) ei ole laadukasta varhaiskasvatusta. Ihme nillitystä miten ltot ylipätee ja luo turhia diagnooseja?! Kuka vanhempi oikeasti tietää lapsensa ryhmän hlökunnan koulutustaustan noin hyvin että osaa erottaa kuinka yo-ltot ovat huonoja ja sosionomit hyviä? Ymmärtänette että kummatkin kulkevat lto nimikkeellä ryhmässä!? Itse olen useasti vanhemmille "vain" täti.. Mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa sosionomeista (vaikka tässä ketjussa on aika kummia fiiliksiä tullut).

Vierailija
174/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen itse akateeminen ihminen niin on pakko todeta että kahden lapseni päiväkotihenkilöstöstä jäi parhaiten mieleen lämpimät, innostavat, helposti kohdattavat ja mutkattomat tyypit. Näistä helmistä kaksi oli lastenhoitajaa, yksi lto ja yksi ei mikään. Sosionomeja ei silloin vielä päiväkodeissa ollut.

En vähättele koulutusta mutta lapsen kannalta persoona on tärkein.

Vierailija
175/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua. Ja kuitenkin ihan tavalliset duunariäidit osaa kasvattaa lapsiaan ilman mitään varhaiskasvatusyliopistokanditutkintoa.

On se maailma ihmeellinen paikka.

Vierailija
176/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksella et tee mitään jos asenne on näin huono mitä tämä ketju antaa ymmärtää!!!

Loistava lto tutustuu, kuuntelee ja kohtelee lapsia kauniisti. Aivan sama mikä koulutus siellä on taustalla.

Tämän ketjun perusteella annan mielummin lapseni lastenhoitajille kuin opettajille hoidettavaksi

Vierailija
177/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksella et tee mitään jos asenne on näin huono mitä tämä ketju antaa ymmärtää!!!

Loistava lto tutustuu, kuuntelee ja kohtelee lapsia kauniisti. Aivan sama mikä koulutus siellä on taustalla.

Tämän ketjun perusteella annan mielummin lapseni lastenhoitajille kuin opettajille hoidettavaksi

Ja kohtaa myös vanhemmat ystävällisesti ja kiireettömästi. Eikä pidä itseään muita parempana. Vuorovaikutus on hirveän tärkeää ja itsekin vanhempana tiedän, miten herkästi jää mieleen tilanteet, joissa päiväkodin aikuinen on välinpitämätön tai töykeä.

Kertoilee vanha lastenhoitaja

Vierailija
178/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhaopettaja on hyvä vastaamaan pedagogiikasta, vasuista yms. Sosionomi taas ymmärtää parhaiten perheiden arkea, osaa tukea vanhemmuudessa ja pitää yhteyttä yhteistyötahoihin. Lastenhoitaja on perushoidon ammattilainen, hän hoivaa ja huoltaa.

Kaikki ovat tärkeitä työntekijöitä nykyisessä päiväkotiympäristössä. Pedagogiikkaa tarvitaan, tuleva kouluelämä sitä vaatii. Erityislapset ovat normiryhmissä, on paljon sosiaalisia ongelmia jne. Jonkun pitää ehtiä vaihtaa vaipat, tarkistaa vaatteet ja tyhjentää kuivuri.

Mulle lastenhoitaja  on ok että minä vaihdan vaipat, tyhjennän kuivurin, nukutan lapset jne. Tehkööt lto vasut ja paperityöt, hoitakoot sosionomi yhteydenpidot ja lastensuojelun. Minä tuossa pääsen helpoimmalla. En pidä vasukeskusteluja, en vastaa huoltajien kiperiin kysymyksiin, en taistele sossun kanssa, en tee raportteja neuvolaa tai puheterapiaan. Ei minun koulutus siihen yllä kuten lto:n tai sosionomin.

Olen ihan tyytyväinen.

Vierailija
179/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastentarhaopettaja on hyvä vastaamaan pedagogiikasta, vasuista yms. Sosionomi taas ymmärtää parhaiten perheiden arkea, osaa tukea vanhemmuudessa ja pitää yhteyttä yhteistyötahoihin. Lastenhoitaja on perushoidon ammattilainen, hän hoivaa ja huoltaa.

Kaikki ovat tärkeitä työntekijöitä nykyisessä päiväkotiympäristössä. Pedagogiikkaa tarvitaan, tuleva kouluelämä sitä vaatii. Erityislapset ovat normiryhmissä, on paljon sosiaalisia ongelmia jne. Jonkun pitää ehtiä vaihtaa vaipat, tarkistaa vaatteet ja tyhjentää kuivuri.

Mulle lastenhoitaja  on ok että minä vaihdan vaipat, tyhjennän kuivurin, nukutan lapset jne. Tehkööt lto vasut ja paperityöt, hoitakoot sosionomi yhteydenpidot ja lastensuojelun. Minä tuossa pääsen helpoimmalla. En pidä vasukeskusteluja, en vastaa huoltajien kiperiin kysymyksiin, en taistele sossun kanssa, en tee raportteja neuvolaa tai puheterapiaan. Ei minun koulutus siihen yllä kuten lto:n tai sosionomin.

Olen ihan tyytyväinen.

Minäkin olen työhöni tyytyväinen. Olen kyllä joutunut tai päässyt tekemään ja toteuttamaan tuokiot, keskustelemaan vanhempien kanssa ja vähän kaikenlaista. Tärkeintä on työssäni juuri se läsnäolo ja hoitaminen. Pelkästään sitä en ole voinut tehdä, vaan perinteisesti on menty niin, että jokainen aikuinen vuorollaan vastaa ryhmän toiminnasta. Se olikin epäkohta, kun piti suunnitelmat tehdä ja tarvikkeet etsiä työn ohessa ja lto:t saivat valmistella samat jutut olemalla tunnin vähemmän töissä. Eli kotona oli heillä tunti aikaa laatia asiat. Nämä viimeisest vuodet toivottavasti saan keskittyä perushoitoon ja siihen tärkeään kasvatustyöhön, joka liittyy kaikkeen ihan tavalliseen arkeen.

Vanha lastenhoitaja

Vierailija
180/290 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kohtaa myös vanhemmat ystävällisesti ja kiireettömästi. Eikä pidä itseään muita parempana. Vuorovaikutus on hirveän tärkeää ja itsekin vanhempana tiedän, miten herkästi jää mieleen tilanteet, joissa päiväkodin aikuinen on välinpitämätön tai töykeä.

Kertoilee vanha lastenhoitaja

Ja näitä asioita ei opita kouluissa, joko sinulla on se taito, intohimo tehdä lasten parhaaksi tai sitten ei.

Terv nuori lastenhoitaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän