Mistä mielestäsi CMX:n kappale Ruoste kertoo?
Sanat:
Hei
Katso kuinka hiljaa
Kaikki käy
Mutta vuodet on lyhyet
Ja kun kuu ja aurinko ovat yhdessä taivaalla
Minä kerään kaiken pihalle esiin ja poltan
Niin
Kirjat ja paperit
Ehkä myös
Huonekalut ja muistot
Kaikki valheet jotka tulevat elämän tielle
Kaikki hyvä mikä estää näkemästä
Se on ruoste
Savu nuolee raunioita
Tiedäthän miltä tuntuu
Lämmittää käsiään
Palaneiden kotien tuhkassa
Hei
Katso kuinka hiljaa
Sataa taas
Tomu vuotten ylle
Ehkä nämäkin murhaajankädet etsivät päätä
Jota silittää ja tuntea maailman paino
Se on ruoste
Savu nuolee raunioita
Tiedäthän miltä tuntuu
Lämmittää käsiään
Palaneiden kotien tuhkassa
Minulle tulee mieleen, että siinä kerrotaan pinnalisuudesta ja jostain 'turhuuksien roviosta',
jossa laulaja haluaa polttaa asioita jotka ovat hyviä mutta ne pitäisi laittaa oikeaan tärkeysjärjestyksene,
koska muuten estävät näkemästä jos jäämme tuijottamaan vain niitä? Oletteko kuunnelleet, mitä ajattelette?
Kommentit (74)
Ruoste on jotain menneisyydessä tapahtuneita asioita jotka ruostuttaa nytkin ajatuksia, siis henkistä painolastia. Ja siksi nää menneisyyden painolastit pitää tuhota eri tavoin ennen kuin pystyy etenemään kunnolla henkisesti asiasta eteenpäin.
Siltä tuo ainakin kuulosti. Mutta mahdoton sanoa varmasti jos kirjoittaja ei itse kerro mitä tarkoitti koska kirjoittajalla saattaa olla ollut ihan erilainen idea mielessään.
A.W. Yrjänän kappaleet ovat monitulkintaisia. Minulle biisi kertoo kaatuineista suhteesta, elämästä ja tunteista. Ylipäätään tunteista. T. N27
Päämäärä on saada analyyttinen mieli hetkeksi syrjään ja antaa alitajunnan puhua.
Vierailija kirjoitti:
A.W. Yrjänän kappaleet ovat monitulkintaisia. Minulle biisi kertoo kaatuineista suhteesta, elämästä ja tunteista. Ylipäätään tunteista. T. N27
Yrjänä itse sanoi, että se kertoo Bosnian sodasta ja siitä miten se häntä aikoinaan kosketti.
Jotain sekavaa sienipäissään kirjoitettua tajunnanvirtaa jota kirjoittaja ei kehtaa jälkeenpäin tunnustaa ettei itsekään tajua. Eli normisettiä musiikintekemisessä. Tämä on veikkaukseni ainakin.
Jonkun perintäyrityksen tai ulosottoviraston kynäniskamiehen voimafantasiasta. Olis muuten hyvää odotusmusaa Kelalle tai Intrum Justitialle.
Tässä Yrjänä kertoo kappaleesta. https://musiikintekijat.fi/artikkeli/ruoste-hengaillaan/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on aina vaivannut nuo murhaajankädet, kielikuva se varmaan on, mutta mitä sillä tarkoitetaan? Liittyykö se siihen menneen ja muistojen hävittämiseen?
Tuo yhdistettynä palaneisiin koteihin (monikossa) ovat minustakin hämmentäviä. Viittaa siihen, ettei kaikki liittyisi vain omaan elämään. Vai onko sanojen sointuvuus mennyt merkityksen edelle?
Mitä tarkoittaa songs that voices never shared? Pitäisikö olla voice is?
Kyllä se minusta on ihan voices never share. Lauluja joita äänet ei jaa/äänettömiä lauluja. Mitä se sitten tarkoittaa, en tiedä, jotain jatkumoa niille kahdelle aiemmalle lauseelle,
People talking without speaking
People hearing without listeningehkä telepatiaa, tai ehkä vain syrjäytymistä tms?
Huoh, hsukotus. Ehkä vaan salakuuntelua ja salakatselua tai huhujen ja valheiden levittelyä.
Muuten, jos ihan ajatusleikkinä miettii niin jos joku salakatselisi jotain ilman ääntä, voi saada asioista aika väärän kuvan kuten myös toisinpäin, eli salakuuntelee ilman kuvaa. Pitäisi olla kumpikin, niin näkee kokonaiskuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on aina vaivannut nuo murhaajankädet, kielikuva se varmaan on, mutta mitä sillä tarkoitetaan? Liittyykö se siihen menneen ja muistojen hävittämiseen?
Tuo yhdistettynä palaneisiin koteihin (monikossa) ovat minustakin hämmentäviä. Viittaa siihen, ettei kaikki liittyisi vain omaan elämään. Vai onko sanojen sointuvuus mennyt merkityksen edelle?
Mitä tarkoittaa songs that voices never shared? Pitäisikö olla voice is?
Kyllä se minusta on ihan voices never share. Lauluja joita äänet ei jaa/äänettömiä lauluja. Mitä se sitten tarkoittaa, en tiedä, jotain jatkumoa niille kahdelle aiemmalle lauseelle,
People talking without speaking
People hearing without listeningehkä tel
Tai sitten ihan viestintää netin välityksellä jotenkin muuten kun puhumalla tai kirjoittamalla. Keksisin pari esimerkkiä. Aika erikoisia ja tarvitsee edistyksellistä tekniikkaa.
I think it's about soldier returning home from war, to destroyed home and life.
Tähän on jo saatu vastaus aikaisemmissa kommenteissa. Tämä kappale ei ole kovin monitulkintainen vaan Yrjänän itsensä mukaan se kertoo sodasta.
Se kertoo OPEL autoista ,se on RUOSTE
Sanoo tyyppi monitorinsa ääressä kommunikoiden päivän ainoaa sosiaalista kanssakäymistään tuntemattomien kanssa anonyymipalstalla?
Elämme siis dystopiassa.