Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä mielestäsi CMX:n kappale Ruoste kertoo?

Vierailija
12.10.2017 |

Sanat:

Hei

Katso kuinka hiljaa

Kaikki käy

Mutta vuodet on lyhyet

Ja kun kuu ja aurinko ovat yhdessä taivaalla

Minä kerään kaiken pihalle esiin ja poltan

Niin

Kirjat ja paperit

Ehkä myös

Huonekalut ja muistot

Kaikki valheet jotka tulevat elämän tielle

Kaikki hyvä mikä estää näkemästä

Se on ruoste

Savu nuolee raunioita

Tiedäthän miltä tuntuu

Lämmittää käsiään

Palaneiden kotien tuhkassa

Hei

Katso kuinka hiljaa

Sataa taas

Tomu vuotten ylle

Ehkä nämäkin murhaajankädet etsivät päätä

Jota silittää ja tuntea maailman paino

Se on ruoste

Savu nuolee raunioita

Tiedäthän miltä tuntuu

Lämmittää käsiään

Palaneiden kotien tuhkassa

Minulle tulee mieleen, että siinä kerrotaan pinnalisuudesta ja jostain 'turhuuksien roviosta',

jossa laulaja haluaa polttaa asioita jotka ovat hyviä mutta ne pitäisi laittaa oikeaan tärkeysjärjestyksene,

koska muuten estävät näkemästä jos jäämme tuijottamaan vain niitä? Oletteko kuunnelleet, mitä ajattelette?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee mieleen, että kertoja on varoituksista huolimatta rakastunut ihmiseen, jolle suhteista lähteminen on arkipäivää. Kun kulissit lopulta kaatui, niin näki toisen sellaisena kuin on, ja sitten oli aika tuhota tuo vaihe elämässä.

Ja nuo murhaajan kädet -kohta voisi viitata siihen, että kertojan entinen on jo löytänyt uuden "uhrin" ja ehkä kertojakin satuttettuna etsii itselleen uhrin, uuden kumppanin, ja kohtelee tätä samoin kuin itseä kohdeltiin.

Vierailija
22/74 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on aina vaivannut nuo murhaajankädet, kielikuva se varmaan on, mutta mitä sillä tarkoitetaan? Liittyykö se siihen menneen ja muistojen hävittämiseen?

Erosin, koska toinen osapuoli halusi lähteä. Myöhemmin tajusin, että omat "murhaajankäteni" olivat aivan tasaveroisesti mukana eroon johtaneissa asioissa, vaikka luulinkin olevani niin syytön ja hyljätty.

T. Henkinen murhaajatar.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-palstan kiehtovin ketju.

Vierailija
24/74 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku väitti toisessa ketjussa, että kertoja polttaa talonsa ja perheensä. Minä en kyllä näe sitä ihan niin, varsinkaan perheeseen ei viitata.

Vierailija
25/74 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudan oksiideista.

Vierailija
26/74 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kertoo AW Yrjänän taipumuksesta tekotaiteellisuuteen ja kyvyttömyydestä laatia ymmärrettäviä sanoituksia.

Vierailija
27/74 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiessani nyt tätä uutta Akin romaania, huomaan kompastuvani samaan kuin hän/Hän. Yliananylisointiin.  Hänen tuotantonsa tunnetusti vilisee  intertekstuaalisuutta kirjallisuudesta uskontotieteiden kautta taidehistoriaan ja polititiikkaan.

En ole Aurinko - levyn jälkeen juurikaan kuunnellut CMX:n musiikkia, mutta kaikki runokokoelmat kylläkin.

En halua näin käyvän,  mutta toivon syvästi että Aki ei kaadu viittaustensa taakan alla - jotkut biisit nimittäin ovat täysin tyhjiä ilman intertekstuaalista kehystä.  Toiset seisovat omilla jaloillaan tukevasti. 

En osaa irroittaa musiikista " Ruostetta".

Elämästä se kertoo.

Vierailija
28/74 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessahan toi kertoo konmarituksesta, mutta en ymmärrä miksi pitää polttaa toisten kodit ja olla murhaaja.

Sound of silence on dystopiakuvaus yhteiskunnasta, jossa ilmaisuvapaus on riistetty. Ihmiset elävät television edessä, eivätkä edes huomaa näin käyvän.

Fahrenheit 451.

Tiivistit juonen hyvin ja hyvä kirja onkin. Toi biisi taas on ihan hanurista.

Vierailija
29/74 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kuulostaa kuin lämmittelisi käsiään palaneiden goottien tuhkassa.

Siitä sitten tulee vähän erilainen mielikuva.

Vierailija
30/74 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on aina vaivannut nuo murhaajankädet, kielikuva se varmaan on, mutta mitä sillä tarkoitetaan? Liittyykö se siihen menneen ja muistojen hävittämiseen?

Se on metafora itsessä asuvalle pahuudelle. Kukaan meistä ei ole viaton.

Vierailija
31/74 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessahan toi kertoo konmarituksesta, mutta en ymmärrä miksi pitää polttaa toisten kodit ja olla murhaaja.

Sound of silence on dystopiakuvaus yhteiskunnasta, jossa ilmaisuvapaus on riistetty. Ihmiset elävät television edessä, eivätkä edes huomaa näin käyvän.

Fahrenheit 451.

Tiivistit juonen hyvin ja hyvä kirja onkin. Toi biisi taas on ihan hanurista.

Alapeukuttaja ilmeisesti tarkoittaa ettei ole lukenut kirjaa?

Vierailija
32/74 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tulkitsen biisin näin.

tavaroiden polttaminen; on vanhan unohtamista. kaikki unohdetaan niin että ne on lopullisia enkä enää koskaan palaa menneeseen. kuten talon polttaminen, ei sitä voi peruuttaa ja kasata uudelleen. miltä tuntuu käsin lämmittely tuhkassa? tarkoittaa sitä että on haikeeta kun ensin on ponnistellut sen työpaikan tai suhteen tai esim harrasteauton kanssa. ja nyt pitää siitä luopua ja jättää se elämä taakseen.

kertoja piiskaa itseään nimittämällä itseään murhaajaksi, koska on myöntänyt tehneensä elämässä virheitä kun on tähän tilanteeseen joutunut, että joutuu luopumaan tärkeästä hankeestaan. ja nyt etsii uutta kohdetta, (suhdetta,työtä, harraste autoa) jonka jo valmiiksi tietää jossain kohtaa kämmäämänsä, koska on erittäin pettynyt itseensä. (miettii,aina mulle käy näin. mä en koskaan onnistu, olen luuseri)

Vierailija
33/74 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyromaani? sanat kuulostaa vähän siltä..

Vierailija
34/74 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä Australia :( <3

Vierailija
35/74 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biisi kertoo Hitleristä, joka katselee Berliinin pommitusta sodan viimeisinä päivinä ja keskustelee Eva Braunin kanssa.

Fakta.

Vierailija
36/74 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

cmx= yäk

Vierailija
37/74 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bosnian sodasta eli entisen Jugoslavian hajoamisesta 90- luvun alussa, milloin biisikin on tehty. Nöin muistaaksi itse Yrjänö on sen kertonut.

Vierailija
38/74 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän kertoo Bosnian Sodasta

39/74 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotaveteraani tekee kuolinsiivousta?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
40/74 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän