En saanut neuvolasta keskusteluapua koska olen mies ja kuulemma sitä saavat vain naiset.
Elikkäs neuvolassa olimme ja täti kehotti meitä ottamaan rohkeasti puheeksi jos on jotain vanhemmuuteen liittyviä pelkoja tai ahdistuksia. No vaimo meni sitten vessaan ja keräsin rohkeuteni sanoa tädille, että minua vähän pelottaa ja ahdistaa kun omassa lapsuudessa on ollut kokemuksia jotka ovat suoraan sanottuna ihan hirveitä.
Neuvolan täti meni ihan hiljaiseksi ja sanoi sitten, että nyt häntä harmittaa, kun jos olisin äiti, niin hänellä olisi heti puhelinnumero johon soittaa ja josta saisi heti keskusteluapua. Mutta koska olen mies, niin minulle ei sellaisia palveluita ole tarjolla. Kehotti ottamaan asian puheeksi ihan oman terveyskeskuslääkärin kanssa. Joopa joo.
Siis voiko tämä olla totta tämän päivän Suomessa? Että vain äidit voivat saada heille kohdennettua keskusteluapua vanhemmuuden kysymyksiin? Eikö meistä miehistä pidä kukaan huolta?
Kommentit (44)
Hienoa, että otit asian puheeksi. Jossain toisessa ketjussa minä kuitenkin kritisoin mm. lasuviranomaisia siitä, että ei heillä ole oikeasti mitään resursseja puuttua parisuhteessa tai vanhemmuudessa miesten ongelmiin. Valitettavasti minunkin kokemus äitinä neuvolasta ja sitä kautta lasuista on se, että hirveästi ne hokevat ja lässyttävät, että avautukaa mistä vaan parisuhdeongelmistakin, mutta sitten kellään ei ole mitään tarjottavaa. Lähinnä mä luulen, että tuosta sinunkin avautumisesta saattaa herätä nyt vaan se "huoli" lapsen turvallisuudesta eli jos kuvittelit saavasi neuvolasta jotain psykologista tukea ja empatiaa, niin sen sijaan saatat saada lasumerkinnän, koska olet lähtökohtaisesti riski lapselle, jos sinulla on jotain taakkaa harteilla. Seuraava avautuminen joko sinulta tai lapsen äidiltä saattaa olla kohtalokas ja kerran kun huoli herää, niin on jatkuvassa tarkkailussa. Kannattaa hakea sitä henkistä tukea mahdollisimman kaukaa terveyskeskuksesta ja neuvolasta. Jotkut yksityiset järjestävät netinkin kautta erilaisia vanhemmuuskursseja jos pystyy maksamaan siitä. Minun mielestäni noiden sossujen pitäisi miettiä oikeasti sitä isienkin tukemista ja joskus patistamista vastuun ottoon. Nyt se on niin paljon miehistä itsestä kiinni miten paljon vastuuta haluaa ottaa. Oletus kuitenkin, että äitihän se on lähinnä päävastuussa lapsista ja isät... no, ne on vissiin sitten lasten äitien vastuulla, miten kasvattavat siinä sivussa miehestään isän. Terveisiä sossuille, että korjatkaa asennettanne. Tuette omilla palvelumalleillanne naisten alistamista miesten taholta ja miesten vastuuttomuutta iseinä. Jos joskus joku isä haluaisikin tukea vanhemmuuteen, niin aika heitteillä semmoiset miehet ovat.
Joku ammattitaitoinen psykoterapeutti lienee paras ratkaisu, jos on rahaa.
Joo yllättävän paljon sait sentään miehenä irti julkisesta palvelusta.. yleensä vain käsketään pitää turpa kiinni ja häipymään. Toinen esimerkki on väkivaltaa kohtaavat miehet, niillekkin on olemassa ainoastaan auttava puhelin missä voivat oppia olla hakkaamatta naisia..... ei mitään siihen suuntaankaan että hakattu voisi olla mies ja nainen hakkaaja.
Youtube
Ilkka Taipale: mies ja syrjäytyminen
https://www.google.fi/search?q=youtube+mies+ja+syrjäytyminen&oq=youtube+mies+ja+syrjäytyminen+&aqs=chrome..69i57.15307j0j9&client=ms-android-om-lge&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8