Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En saanut neuvolasta keskusteluapua koska olen mies ja kuulemma sitä saavat vain naiset.

Vierailija
12.10.2017 |

Elikkäs neuvolassa olimme ja täti kehotti meitä ottamaan rohkeasti puheeksi jos on jotain vanhemmuuteen liittyviä pelkoja tai ahdistuksia. No vaimo meni sitten vessaan ja keräsin rohkeuteni sanoa tädille, että minua vähän pelottaa ja ahdistaa kun omassa lapsuudessa on ollut kokemuksia jotka ovat suoraan sanottuna ihan hirveitä.

Neuvolan täti meni ihan hiljaiseksi ja sanoi sitten, että nyt häntä harmittaa, kun jos olisin äiti, niin hänellä olisi heti puhelinnumero johon soittaa ja josta saisi heti keskusteluapua. Mutta koska olen mies, niin minulle ei sellaisia palveluita ole tarjolla. Kehotti ottamaan asian puheeksi ihan oman terveyskeskuslääkärin kanssa. Joopa joo.

Siis voiko tämä olla totta tämän päivän Suomessa? Että vain äidit voivat saada heille kohdennettua keskusteluapua vanhemmuuden kysymyksiin? Eikö meistä miehistä pidä kukaan huolta?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se menee. Itse asiassa sait poikkeuksellisen hyvää ja empaattista palvelua. Yleensä se on tasoa "ai otatsä muijalta pataan"

Vierailija
2/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmeessä sinä haluat jollekkin neuvolanaieselle ylipäänsä puhua yhtään mistään? Mene nyt psykiatrille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi ihmeessä sinä haluat jollekkin neuvolanaieselle ylipäänsä puhua yhtään mistään? Mene nyt psykiatrille.

En uskalla. Hävettää ja pelottaa liikaa. Olisin ehkä uskaltanut puhua jollekin joka puhuu juuri näistä asioista.

Ap

Vierailija
4/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä tasa-arvoa. Älä kitise iso mies.

Vierailija
5/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko teillä perheneuvolaa erillään äitiysneuvolasta, jos sitä kautta saisi keskusteluapua.

Vierailija
6/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa outoa. Luulisi, että sinne numeroon voi soittaa kumpi tahansa.

Vierailija
7/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niinkuin muutkin miehet, juo itsesi känniin.

Miehet eivät saa puhua tuntemuksistaan, miehelle ainoa hyväksyttävä tapa käsitellä tunteita on juoda itsensä humalaan.

Vierailija
8/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävää. Neuvolajärjestelmä on rakennettu raskauden seurantaa varten, joten resurssit ovat 99% äideille. Voisitko soittaa alkajaisiksi johonkin auttavaan puhelimeen? Tai kirjoittaa asiasta johonkin näistä nettiterapeuttipalveluista (Vastaamo.fi tms.)? Tai soita vielä neuvolaan ja kysy, eikö sinun olisi mahdollista päästä puhumaan neuvolapsykologille. Joskus työntekijät voivat vaan hämmentyä uuden tilanteen edessä, ehkä kuitenkin apua olisi tosiasiassa sitä kautta saatavilla.

Olet todella vastuullinen isä, kun lähdet selvittämään traumaasi ennen lapsen syntymää!

Vierailija
9/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin mies sai keskusteluapua neuvolasta.

Vierailija
10/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kitise iso mies.

En tiedä oletko tosissasi, mutta tämähän tuntuu olevan se yleinen konsensus. Omastakin mielestäni varmaan.

Ap

Vierailija
11/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta keskusteluapua harvemmin saa, mutta melko tietämätön neuvolan täti on jos ei osaa ohjata sinua eteenpäin riippumatta siitä kumpaa sukupuolta hän on. Tosin voi hyvin olla että hän ohjaisi myös äidin hakemaan apua terveyskeskuksen lääkärin kautta ja sitä kautta lähetteellä vaikka tk:n psykologille.

Vierailija
12/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on otettu todella hyvin mies huomioon ja neuvolan täti aina kysynyt myös onko miehellä mitään mielen päällä. En sitten tiedä että jos mies olisi keskusteluapua halunnut olisiko ollut mitään mihin soittaa. Jos ei niin varmasti olisi neuvolan täti etsinyt numeron miehelle.

Vierailija
13/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, ettei saa.

Lähetä asiasta sähköpostia sopivaksi katsomallesi kaupunginvaltuutetulle, jotta hän tekisi asiasta kirjallisen kysymyksen tms. Siten asia nousee keskusteluun ja tulee korjatuksi. Eli niissä kysymyksissä ei tietenkään paljasteta henkilötietoja tms vaan ne tehdään aina yleisellä poliittisellatasolla.

Vierailija
14/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kaupunki on kyseessä?

Vierailija
15/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En uskalla. Hävettää ja pelottaa liikaa. Olisin ehkä uskaltanut puhua jollekin joka puhuu juuri näistä asioista.

Ap

Neuvolan täti puhuu niistä melko pintapuolisesti ja ohjaa tarvittaessa eteenpäin.

Vierailija
16/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä (mies) kun joskus kävin neuvolassa lasten kanssa (olin hoitovapaalla ja vaimo töissä), lapsi punnittiin ja mitattiin, se oli siinä.

Minulta ei kysytty yhtään mitään, enkä itsekään kysellyt, koko ilmapiiri oli aika kummallinen. Suunnilleen suhtautuivat kuin olisin ollut jonkun toisen lasta tuomassa näytille.

Onneksi meillä oli koko ajan kaikki hyvin enkä mitään tukea kaivannutkaan.

Perheneuvonnassa käytiin kyllä pari kertaa, mutta se on eri juttu ... oltiin aika väsähtäneitä molemmat, kovia riitoja turhasta.

Vierailija
17/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella ikävää. Neuvolajärjestelmä on rakennettu raskauden seurantaa varten, joten resurssit ovat 99% äideille. Voisitko soittaa alkajaisiksi johonkin auttavaan puhelimeen? Tai kirjoittaa asiasta johonkin näistä nettiterapeuttipalveluista (Vastaamo.fi tms.)? Tai soita vielä neuvolaan ja kysy, eikö sinun olisi mahdollista päästä puhumaan neuvolapsykologille. Joskus työntekijät voivat vaan hämmentyä uuden tilanteen edessä, ehkä kuitenkin apua olisi tosiasiassa sitä kautta saatavilla.

Olet todella vastuullinen isä, kun lähdet selvittämään traumaasi ennen lapsen syntymää!

Voi kiitos ihanasta kommentista, tuli melkein kyyneleet silmään. Ihan oikeasti mietin tässä että onko tämä nyt niitä juttuja jotka pitää vain kestää niin kuin mies, pitää mölyt mahassaan vai mitä tässä nyt pitäisi tehdä. Tämäkin avautuminen on jo purkanut palloa rintakehässä yllättävän paljon.

Ap

Vierailija
18/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kitise iso mies.

En tiedä oletko tosissasi, mutta tämähän tuntuu olevan se yleinen konsensus. Omastakin mielestäni varmaan.

Ap

Tämähän se on. Mulla on erittäin matala kipukynnys ja eräässä mulle kivuliaassa toimenpiteessä oli hieman hankalaa ja hoitaja tokaisi juuri noin. Eli koska oon mies ja aika isokokoinen sellainen, niin mulla ei ole oikeutta tuntea kipua? 

Vierailija
19/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kaupunki on kyseessä?

Tampere

Ap

Vierailija
20/44 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on äitiysneuvola. Sinä pääset terveyskeskuspsykologille soittamalla ajanvaraukseen.

Vähän sama kuin keskenmenon jälkeen äiti saa neuvolasta sairaslomaa, mutta miehen pitää hakea se omalääkärin kautta.