Joka päiväinen painajainen, matikanläksyt. lapsi ei osaa enkä minä osaa auttaa!
En oppinut ikinä jakolaskua enkä kertotaulua, kaikki muukin matikassa tökkii. olen nyt 38v. Ja 9v tyttären matikanläksyt ovat ihan hirveä painajainen, tyttö itkee ja minuakin alkaa itkettää ! Teen parhaani mutta kun en..
ESim. 60-24, sain sormilla laskemalla 47 ja väärinhän se oli ! Olenkin laittanut Wilman ettei lasta saa syyttää huonosti tehdtstä matikaläksystä .
Kommentit (254)
Matikka sujuu parhaiten laskuhumalassa.
Olisiko lapsen mahdollista saada tukiopetusta? Koulun kautta tai voisitko esim. palkata jonkun opiskelijan opettamaan?
Mulla ei ole itsellä vaikeuksia matikassa, mutta 9v lapsi on tosi herkkä hermostumaan, jos ei heti osaa. Täysin toimivaa ratkaisua en ole keksinyt, mutta vähän auttaa, kun pyydän tekemään itse koulun jälkeen kaikki mitä osaa ja jättämään loput odottamaan. Sitten kotona teemme yhden tehtävän -> jotain muuta -> toisen tehtävän -> taas jotain muuta jne. Näin lapsi ei ahdistu isosta määrästä vaikeaksi kokemiaan tehtäviä. Usein haluaa sitten kuitenkin tehdä tehtävät putkeen. Tärkeintä on varata aikaa ja pysyä itse rauhallisena.
Siis etkö nyt voisi itse opiskella lapsen matikankirjasta noi perusjutut?
Yksin ensin ihan alkeista lähtien luet sitä matikankirjaa. Esimerkki kerrallaan ja teet sitten itse niitä tehtäviä. Sitten kun tajuat ne, opeta ne lapselle.
Aloita vaikka kakkosluokan matikankirjasta, käyt sen alusta asti läpi, vaikka siihen menisi viikkoja. Sitten siirryt kolmosen kirjaan, jos lapsesi on nyt siis kolmosella.
Opiskelet siis itse nyt nuo matikan perusteet aikuisena. Lasten matikankirjoissa on hyvät esimerkit, kyllä aikuisen pitäis ne pystyä opiskelee.
Matikassa on sellainen juttu, että jos joku asia jää tajuamatta, putoat lopullisesti kärryiltä, sillä uusi asia perustuu aina jotenkin siihen aiemmin opittuun.
Lapselle tukiopetusta koulussa. Vanhemmille esim. netin kautta käytävät peruskoulun ja lukion matikan kurssit. Tai ota yhteyttä paikalliseen aikuislukioon.
Toimi nopeasti!
Vähennä ensin tasakymmenet eli 20 ja sitten ykköset eli 4. onnistuiko nyt?
Onko äiti koskaan kuullut sellaisesta kuin laskin? Se laskee laskut puolestasi kun vaan näpyttelet ne sinne. Ja samalla voit lainata lapsen matikankirjoja öisin ja opetella perusjutut nyt, parempi myöhään kun ei milloinkaan :)
Tuon on pakko olla jokin sairaus. Peruskoulun matikassa ei ole mitään vaikeaa missään vaiheessa.
Jos edes vähennyslaskuja ei osaa, niin sitten sinun pitää lopettaa se opettaminen, koska annat ihan väärän signaalin matikasta. Ja hankit jostain tukiopetusta tytölle, jos sattuisi, että omena olisi tippunut hieman kauemmas.
aivoista ei ole muuten tähän päivään mennessä löytynyt erillistä aluetta joka olisi vastuussa matemaattisista kyvyistä
Moni lukiolainen tulisi mielellään teitä opettamaan kotiin, yhdessä lasta ja äitiä. Laita ilmoitus paikalliseen Facebook-ryhmään tai vaikka kaupan ilmoitustaululle. Tarjoa esim. 20€/opetuskerta ja etsi opettajaksi joku pitkän matikan lukija, joka on aina tykännyt matikasta. Se motivoi lastakin yrittämään enemmän.
Katsokaa youtubesta videoita. Löytyy aika hyvin. Oli iso apu kertotauluja tankatessa.
Mä kyllä tajuan lapseni matikkajutut (yläaste) mutta ei tahdo löytyä aikaa opettamiseen.
Kyllä se on open tehtävä opettaa, ikävä jos sinä ohjaat aina vaan huonompaan suuntaan lastasi.
Vierailija kirjoitti:
En oppinut ikinä jakolaskua enkä kertotaulua, kaikki muukin matikassa tökkii. olen nyt 38v. Ja 9v tyttären matikanläksyt ovat ihan hirveä painajainen, tyttö itkee ja minuakin alkaa itkettää ! Teen parhaani mutta kun en..
ESim. 60-24, sain sormilla laskemalla 47 ja väärinhän se oli ! Olenkin laittanut Wilman ettei lasta saa syyttää huonosti tehdtstä matikaläksystä .
Kenen vastuulla ne matikanläksyt on jos ei lapsen? Jos lapsi ei osaa perusasioita ja läksyt on aina väärin tehty, niin ei sitä voi kuitata sillä että laitat wilmaan ettei lasta saa syyttää läksyistä?
Lapsen pitäisi selviytyä perustehtävistä itsenäisesti koulussa opitun perusteella kotona, jos ei selviä ja läksyt on aina hirveää painajaista niin asia pitää ottaa opettajan kanssa puheeksi ja miettiä missä ongelma on ja miten se ratkaistaan, mitä lapsi tekee tunnilla, opiskeleeko vai puuhaako omiaan ja ymmärtääkö opetusta, tarvitaanko tukiopetusta, onko jotain oppimisvaikeuksia jne...
Toisekseen miten on mahdollista että 38 vuotias aikuinen ihminen ei osaa laskea jotain 9 vuotiaalle tarkoitettuja matikan tehtäviä? Ehkä tarvitsisit itsekin vähän ylimääräistä opetusta.
Jos ei ole oppinut jako- saati kertolaskuja niin joko on ollut huono opettaja (kyllä, niitäkin on pilvin pimein) tai sitten lukihäiriön eräs muoto joka vaikuttaa laskemiseen.
Kertolaskut on ulkoaopittavia ja jos sitä ei osaa niin jakolaskut ei voi onnistua.
Harmillista että joko lapsesi on perinyt sinun "virheesi" tai sitten hälläkin on huono opettaja :-\
Ensin kouluun yhteys tukiopetuksesta, sitten mahdollinen opettaja kotiin esim. opiskelija, kannattaa myös miettiä tuon lukihäiriön mahdollisuutta..
Sinulla on ilmeisesti dyskalkulalia? (Hieman kuin lukihäiriö mutta numeroilla)
Pyydä koulua tekemään lapsellesi testit josko olisi jotenkin periytynynyt. Lapsi voisi siten saada tukiopetusta helpommin. Ja kerro lapsellesi ettei ongelma liity mitenkään älykkyyteen, viisaillakin ihmisillä voi olla ongelmia laskemisessa :)
Aika moni aikuinen ei osaa esim. uusimpia laskutapoja tai opettaa niitä. Matikan opettaminen toiselle on tosi vaikeaa kun moni asia perustuu omaan hiffaukseen. Uskon että ap on provo. Eihän se nyt ole ongelma eikä mikään jos jotkut plus ja miinus laskut ei suju päässä (aina voi käyttää laskinta) luulisi että ne ongelmat on enemmän että ei tajua yhtälöitä tai miten ne muodostetaan esim. sanalliset. Itse en ollut hyvä matikassa (kasin luokkaa) mutta silti kyllä vielä yläasteen jutut on pysynyt hyvin mielessä. Joskus joudun esimerkkejä kurkkimaan. Lukion matikka varmaan jo tökkisi enemmän.
Tämähän on selvä provo.
Mulla on oikeesti hiukan vaikeaa matikassa, kun tyttö on lukiossa ja aina just ennen koetta tulee kysymään multa kaikkea. En minä muista enää lukio juttuja kovin hyvin ja en ehdi siinä edes hänen kirjastaan opetella juuri sitä juttua, kun hänellä olis kiire lukea kokeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko lapsen mahdollista saada tukiopetusta? Koulun kautta tai voisitko esim. palkata jonkun opiskelijan opettamaan?
Mulla ei ole itsellä vaikeuksia matikassa, mutta 9v lapsi on tosi herkkä hermostumaan, jos ei heti osaa. Täysin toimivaa ratkaisua en ole keksinyt, mutta vähän auttaa, kun pyydän tekemään itse koulun jälkeen kaikki mitä osaa ja jättämään loput odottamaan. Sitten kotona teemme yhden tehtävän -> jotain muuta -> toisen tehtävän -> taas jotain muuta jne. Näin lapsi ei ahdistu isosta määrästä vaikeaksi kokemiaan tehtäviä. Usein haluaa sitten kuitenkin tehdä tehtävät putkeen. Tärkeintä on varata aikaa ja pysyä itse rauhallisena.
Kannattaisiko opettaa sille lapselle TUNTEIDEN SÄÄTELYÄ??
Älkää nyt herranen aika itkua tihrustako :) Ei kaikilla ole matikkapäätä. Ehkä sun kannattaisi lopettaa se tytön kanssa itkeminen ja kannustaa tyttöä keskittymään ja yrittämään parhaansa. Jos tyttö ei siitä huolimatta ala oppia, täytyy varmaankin pyytää jotain tukiopetusta koululta?