Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä RSA toimii?

Vierailija
11.10.2017 |

En vain ymmärrä miten joku voi salata tietoa jollain, muttei sitten purkaa sitä salausta samalla tiedolla.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

KETÄÄN?!? Kaikki käyttää RSA:ta jatkuvasti eikä kukaan tiedä mikä se on ja miten se toimii?

Vierailija
2/12 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideahan on, että sitä "samaa salattua tietoa" ei ole ylimääräisillä henkilöillä. Salatut viestit luodaan ns. julkisen avaimen avulla. Ne voidaan lukea yksityisen avaimen avulla (ja yksityistä avainta ei voida laskennallisesti johtaa julkisesta). 

Jos siis minä vaikka haluaisin tarjota mahdollisuuden lähettää itselleni salattuja viestejä, julkaisisin julkisen avaimen kaikille, mutta  yksityinen avain olisi vain minun tiedossani. Minulle tulevia viestejä ei voisi lukea ilman yksityistä avainta, joka on generoitu samalla julkisen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ideahan on, että sitä "samaa salattua tietoa" ei ole ylimääräisillä henkilöillä. Salatut viestit luodaan ns. julkisen avaimen avulla. Ne voidaan lukea yksityisen avaimen avulla (ja yksityistä avainta ei voida laskennallisesti johtaa julkisesta). 

Jos siis minä vaikka haluaisin tarjota mahdollisuuden lähettää itselleni salattuja viestejä, julkaisisin julkisen avaimen kaikille, mutta  yksityinen avain olisi vain minun tiedossani. Minulle tulevia viestejä ei voisi lukea ilman yksityistä avainta, joka on generoitu samalla julkisen kanssa.

Ilmeisesti joo mutta entä ne kaikki yksityiskohdat?

Vierailija
4/12 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa se ei puhu radion sinfoniaorkesterista. (Pahoittelut tästä.)

Vierailija
5/12 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiskohdat - niitä nyt ei viitsi alkaa tänne kirjoittamaan (pystyisin kyllä, olen tietojenkäsittelytieteen maisteri ja tietoturvakonsultti), kun asiasta löytyy googlettamalla tietoa. Esim ihan wikipediasta https://en.wikipedia.org/wiki/RSA_(cryptosystem)

Vierailija
6/12 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityiskohdat - niitä nyt ei viitsi alkaa tänne kirjoittamaan (pystyisin kyllä, olen tietojenkäsittelytieteen maisteri ja tietoturvakonsultti), kun asiasta löytyy googlettamalla tietoa. Esim ihan wikipediasta https://en.wikipedia.org/wiki/RSA_(cryptosystem)

Pystyt jos haluat. Eli...

Vierailija
7/12 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis. Siinä linkatussa Wikipedian artikkelissa selitetään Operation kohdassa miten se toimii. Alempana on myös erimerkki pienillä alkuluvuilla. Käy se läpi ajatuksella, niin asia selviää sinulle. Ei se kovin monimutkaisista ole. Samalla tavalla DH on periaatteessa yksinkertainen, mutta näiden selittäminen täällä tablettia näpytellen hankalaa.

Vierailija
8/12 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Siinä linkatussa Wikipedian artikkelissa selitetään Operation kohdassa miten se toimii. Alempana on myös erimerkki pienillä alkuluvuilla. Käy se läpi ajatuksella, niin asia selviää sinulle. Ei se kovin monimutkaisista ole. Samalla tavalla DH on periaatteessa yksinkertainen, mutta näiden selittäminen täällä tablettia näpytellen hankalaa.

Entä jos valitsee e:n niin että e=d, tai selkoteksti onkin samanlainen salattuna?

Vierailija
9/12 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto!

Vierailija
10/12 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä oikeasti tiedä kukaan. Laskennallisten tehtävien vaikeuden alarajat ovat alue, josta tiedetään hyvin vähän. Pelkkiä oletuksia, kuten että tekijöihin jakaminen on vaikeaa. 

Vierailija
11/12 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
12/12 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten RSA suojaa siinä tapauksessa että saa käsiinsä viestin niin salattuna kun selkokielellä? Voisi kuvitella että se olisi siinä tapauksessa varsin helposti murrettavissa.