Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään raskauspahoinvointia. Kertokaa kokemuksia.

Vierailija
11.10.2017 |

Plussasin juuri, eli tämä on ihan alussa vasta. Mutta pelkään ihan kamalasti sitä, että oksennan. Ei siis haittaa jos oksennan vaikka kotona, ei minulla mitään sellaista oksennuspelkoa ole. Vaan pelkään, että pahoinvointi iskee jossain, josta en pääse pois tai vessaan! Täpötäydessä ruuhkabussissa, keskellä ruokakauppaa, töissä kun pidän luentoa sadalle opiskelijalle.. Kertokaa kokemuksia, tuleeko raskauspahoinvoinnissa oksennus ihan yllättäen eikä sille voi mitään? Miten olette selvinneet silloin töistä ja ruokakaupoista ja kaikista sellaisista? Onko joku joutunut oksentamaan keskellä ruuhkaista metroa, joka ei pysähdy kuin vasta liian myöhään..

Kommentit (142)

Vierailija
1/142 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin rankasta pahoivoinnista viikkoja. Oksensin kaiken ja yökkäilin vatsa tyhjänäkin.Ainoastaan iltaisin pystyin syömään vähän ja laihduin ensimmäisten kuukausien aikana 4kg. 

Vierailija
2/142 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin rankasta pahoivoinnista viikkoja. Oksensin kaiken ja yökkäilin vatsa tyhjänäkin.Ainoastaan iltaisin pystyin syömään vähän ja laihduin ensimmäisten kuukausien aikana 4kg. 

Tuollaista pelkään. Olitko sinä koko tuon ajan sairauslomalla? Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/142 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin mukana aina paria muovipussia ja muutamaa palaa vessapaperia jos olisin joutunut oksentamaan julkisella paikalla (ei onneksi koskaan tapahtunut). Pahimman pahoinvointiajan olin sairaslomalla töistä.

Vierailija
4/142 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta alkaako se ensimmäinen oksennus siis kuin ihan tyhjästä, vai onko teillä ollut ennakkovaroituksena ensin monta päivää pahaa etovaa oloa tms? Ap. 

Vierailija
5/142 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sille pahoinvoinnille mitään mahda. Noita muovipusseja tosiaan mukaan. Saikkua voi hakea tarvitessa.

Noloa se on julkisesti yökkäillä, mutta ihmiset eivät ikinä ole mitään pahaa sanoneet, itselläni nämä oireet kun kestäneet läpi raskauden.

Vierailija
6/142 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista pelkään. Olitko sinä koko tuon ajan sairauslomalla? Ap.

Olin "onneksi" työttömänä ja pystyin olemaan kotona suurimman osan aikaa. Kävin kyllä kaupassa jne. tyhjällä vatsalla mutta yökkäilyä ei pystynyt etukäteen tietämään. Toista lasta odottaessa olin myös pahoinvoiva ja saatoin oksentaa esim. puskaan kun oltiin ulkoilemassa lapsen kanssa.

Vierailija
7/142 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Se paha olo alkoi yllättävän yhtäkkisesti, mutta sitten jatkui tasaisesti seuraavat 11 viikkoa.

Ja mun vinkki on ihan vaan oksentaa. Aamulla ekaks vessassa tuopillinen vettä, vatsahuuhtelu ja sitten jotain kiinteää.

Kaikki eivät pahoinvointia riesakseen saa. Toinen alkuraskauden oire on ihan tolkuton väsymys. Se on siis oikeasti pahimmillaan sellaista, että nukkuu kävellessään.

Vierailija
8/142 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että kysyit kokemusta pahoinvoinnista, mutta yhtä hyvin voi olla myös ettet pode päivääkään raskauspahoinvointia. Itselläni ei ollut lainkaan pahoinvointia missään vaiheessa, joskin mielialanvaihteluja senkin edestä... :D

Vierailija
9/142 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta alkaako se ensimmäinen oksennus siis kuin ihan tyhjästä, vai onko teillä ollut ennakkovaroituksena ensin monta päivää pahaa etovaa oloa tms? Ap. 

Minulla alkoi kuvotus pari päivää ennen kuin oksensin ekan kerran, eli ei tullut ihan puskista.

Vierailija
10/142 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oksennus tuli joka aamu kun laitoin ripsivaria! Oksensin ja sitten jatkoin aamutoimia, loppupaivana ei oksennuttanut. Yhtena paivana loppui kuin seinaan.

Vierailija
11/142 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille tule raskauspahoinvointia! Minulla ei ainakaan ollut!

Vierailija
12/142 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin loputon paha krapula. Itse makasin sängyssä kaksi ensimmäistä kuukautta. Vessaan nousin.

Vierailija
13/142 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä pahoinvointi viikoilla 6-22. Neuvoni on että syö aamulla semmoista ruokaa mikä on helppo oksentaa, esim. puuro. Jos oksettaa niin oksenna, olo paranee heti. Itse kävin töissä normaalisti vaikka pahoinvointi oli voimakasta. Vain muutaman kerran oksensin töissä. Ei se nyt ihan puskista tule se oksu. Ensin velloo huono olo ja sitä pystyy kyllä pitämään sisällään kunnes se menee ohi tai pääsee ämpärin luo. Turha pelätä, sitä ei enää muistakaan kun pääsee viikoissa eteenpäin.

Vierailija
14/142 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla molemmissa raskauksissa ollut se vellova, etova huono olo pari-kolme kuukautta yötä päivää, mutta molemmilla kerroilla oksensin vain kerran. Samoin useimmilla kavereilla se jatkuva huono olo on ollut pääoire, marginaalissa ne jotka ylipäänsä oksentavat monta kertaa päivässä.

Vierailija
15/142 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaista se on, että oksennus tulisi tuosta vain ja vessaan ei ennättäisi. Muutenhan näkisimme koko ajan kadulla oksentelevia selvin päin olevia naisia. 

Montako olet nähnyt? 

Kerran olen oksentanut puskaan, kun pidättelin oksennusta koko junamatkan ajan. Eräs ystävällinen rouva kysyi, voiko jotenkin auttaa ja selviänkö eteenpäin. Sanoin, että selviän, olen vain raskaana. 

Mutta onhan se useimmille veemäinen ajanjakso raskauden alussa. Lähes koko ajan on vähintään lievästi etova olo ja väsyttää ihan pirusti. 

Vierailija
16/142 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota. Pahoinvointikin on sellanen tunne, et sitä saa myös lietsottua jos sitä oikein "odottaa". Et kannattaakohan etukäteen ihan hirveesti murehtia? Koska voihan olla et selviät ilmankin? Mut jo kyttäät jokaista merkkiä koko ajan ni kohta jo ajat itsesi huonoon vellovaan oloon. Minäkin tosin pelkäsin etukäteen kovasti pahoinvointia, mut selvisin lähes ilman molemmilla kerroilla. Lievää ällötystä oli, mut en kertaakaan oksentanut.

Tsempit!!

Vierailija
17/142 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisesta mulla oli lievää etomista noin kuukauden ajan. Oksensin noin kymmenen kertaa koko aikana ja aina ihan kotosalla eli ei tullut julkioksentamista. Tässä toisessa raskaudessa pahoinvointia ei ollut lainkaan.

Vierailija
18/142 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli etovaa oloa pitkään mutta eka oksennus tuli kyllä "puskista". Olin just lopettanut asiakaskäynnin ja menin vessaan pissalle, en ehtinyt onneksi istua kun tajusin että NYT oksennan. Ja sit oksensin koko mahan sisällön ulos. Sen jälkeen oksensin rv 16 asti muutaman kerran viikossa mutta pystyin paremmin ennakoimaan. Pidin kuitenkin oksennuspussia koko ajan mukana laukussa ja autossa. Onneksi ei tarvinut käyttää kertaakaan vaan olin aina kotona/ehdin vessaan. Pahoinvointi ja vellova olo loppui puolen välin tienoilla mutta yökkiminen on jatkunut koko ajan esim. reaktiona pahaan hajuun. Nyt rv30 oksensin taas pitkästä aikaa ihan yllättäen, kuulemma loppuraskaudessa saattaa tulla huono olo takaisin hormonaalisista muutoksista johtuen.

Vierailija
19/142 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole 100% oire kuten täälläkin jo kerrottu.Itse kuulun niihin joilla ei ollut pahoinvoinnista häivähdystäkään.Synnytyksessä närästi.

Vierailija
20/142 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tunnin työmatka jonka ajoin autolla. Usein piti pidätellä oksennusta ja ettiä paikkaa mihin pysähtyä tyhjentämään vatsan sisältö. Mut kyl sen sai pidäteltyä, et ei tarvinnu päälle oksentaa. :D Myös työpaikan parkkipaikalla piti suorittaa tyhjennys ja töissä aina ennen ruokailua et pysty syömään. Oli aika rankat 2 viikkoa kun piti oksentaa se 5 x päivässä. Siitä seuraavat 6 viikkoa oksensin sillontällöin ja siitä monta viikkoa vielä pidättelin usein oksennusta mut ei tarvinnut oksentaa. Välillä pahoinvointi loppui mutta lopussa palasi taas. Enää ei kuitenkaan oksettanut. Saikkua sain pahoinvoinnin takia kokonaiset 3 päivää vaikka olin jo toista viikkoa oksennellut töissä useasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi