Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien yhdistys jakoi ruokakasseja (varmaan EU:n) tässä sisältö:

Vierailija
11.10.2017 |

2 kg makaroneja
2 kg vehnäjauhoja
2 kg sämpyläjauhoja
3x 370g Oululaisen hapankorppuja
3x 200g pusseja "pastaa juustokastikkeella"
2 kg kaurahiutaleita
1,5 kg aamiaisviljavalmistetta (eri viljoja, leseitä)
1 purkki 435g Jalostajan hernekeitto
3 purkkia 400g Jalostajan sian- ja naudanlihavalmistetta (säilykelihaa)
2 pakettia Valion 400g rasvaton maitojauhe

Mitähän kaikkea hyvää näistä tekis?
Mitä sinä tekisit?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein pelkkää viljaa. kirjoitti:

Tuosta listalta puuttuu melkein kokonaan proteiinit ja ei ole yhtään kasviksia, juureksia, marjoja tai hedelmiä?

Siihen on dumpattu EU:n maataloustuottajien ylijäämästä helposti säilyvä osuus. 

Eihän tuo nyt oikein sitä ole, mitä ravitsemussuositusten mukaan pitäisi syödä. Kaurahiutaleet, hapankorput ja maitojauhe menettelee. Lihaa riittää kolmeksi viikkoa, kun laskee hernekeitonkin mukaan. 

Venhäjauhoista pyöräyttää näppärä emäntä seitania, jolloin sekin käy, mutta kaikki eivät varmaan osaa.

Vierailija
42/54 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe on ainakin tykännyt juustopastasta aina. Vähän tuunattuna on yksi Eu-kassin parhaista tuotteista.

Tämän ohjeen mukaan olen tehnyt isomman satsin pastaa, joka varmasti riittää kahdelle päivälle koko porukalle. 2 pussia juustopastaa, n.600g broilerin fileesuikaleita, ihan mikä vain marinadi käy.. 1 paprika tai pari tomaattia, 1 prk ruokakermaa. Mausteita: mustapippuria, valkosipulia, chiliä ja hiukan suolaa.

Ruskista broileria (teflonkattilassa on paras, pasta tulee silloin samaan kattilaan). Lisää haluamasi mausteet, ripaus suolaa tekee ihmeitä. Lisää kuutioitu paprika tai tomaatit. Anna broilerien kypsyä kokonaan ja paprikan pehmentyä hiukan samalla. Olen myös lastalla pieninyt broilereita tässä välissä, kaikki saa osansa tällöin. Lisää ruokakerma ja vettä, esim. jos pussin ohjeessa on 6dl vettä, kahteen pussiin pastaa olen laittanut ruokakerman ja noin litran vettä. Anna kuplia hiljalleen pussin neuvoma aika+ noin 5 minuuttia tekeytymistä kattilassa tekee ihmeitä:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo EU: kassit tulee kai tietyin väliajoin ja niitä jaetaan sitten pitkin maata, täällä on tietääkseni tietyt paikat missä niitä jaetaan, työttömien yhdistyksen tiloissa, seurakunnalla (en tiedä onko muissa kuin ev.lut.) ja pari muuta yhdistystä, ja olen kuullut että niitä tulee joku tietty kappalemäärä per jakopiste, ja ne pitää sitten kans jakaa just siitä pisteestä, ei saa viedä toiselle pisteelle vaikka sieltä loppuis kesken ja toisella jäis ylimääräisiä. EU:n hullutusta varmaan sekin sääntö.

Te jotka mietitte että jaetaanko nyt teidän paikkakunnalla, ja jos niin missä, niin googlatkaa varmaan siitä jossain kerrotaan, vähintäänkin työttömienyhdistyksen, SPR:n, seurakunnan tai jonkun muun facesivuilla joka niitä tapaa jakaa.

Vierailija
44/54 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein pelkkää viljaa. kirjoitti:

Tuosta listalta puuttuu melkein kokonaan proteiinit ja ei ole yhtään kasviksia, juureksia, marjoja tai hedelmiä?

Kaikkiko pitäisi saada valmiina? Kai työttömänkin voi olettaa jotain hankkivan itsekin. Varsinkaan tähän aikaan vuodesta juurekset ei maksa kovinkaan paljon ja niitä voi vaikka säilöäkin talven varalle. Marjojakin voi käydä ihan itse ilmaiseksi keräämässä, kun vain jaksaa raahautua metsään.

No tuskin tää oli ainakaan kovin vähävaraisen työttömän kommentti. Siinä vaiheessa kun lähtee noihin jonoihin tietää tasan tarkkaan mitä sieltä saa ja on onnellinen että saa ruokaa. Ja tajuaa myös, että nää on perusjuttuja, jotka on valittu tohon mm. säilyvyyden vuoksi ja jatketta sille mitä itse kaupasta ostaa ja metsästä poimii.

Nää karppaajat ja proteiini vouhkaajat on ihan sivullisia joilla ei ole kokemusta köyhyydestä.

Vierailija
45/54 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sait ilmaiseksi ja kehtaat valittaa. Toiset joutuvat ostamaan ihan itse ruokansa tekemällä töitä.

Ei ole sinunkaan pakko tehdä töitä. Sen kun rupeat työttömäksi ja pääset tuollaisia herkkukasseja noutamaan mitään maksamatta. Työnteko on täysin vapaaehtoista.

Ei tarvitse olla työtön hakeakseen EU-kassia, tai muutakaan vastaavaa ruoka-apua. Kuka vaan voi hakea joka kokee syystä tai toisesta tarvitsevansa.

Ennen vanhaan piti olla kortti mukana.

Vierailija
46/54 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että on tullut ohjeita, mun mielestä olis hyvä että näitä ohjeita jaettaisiin vaikka niiden kassien kanssa, ei tuntuis niin ankeelta, ja tietäis vähän että mitä sitten kaupasta niillä vähillä rahoillaan ostaa. Pitääköhän Martat jossain kursseja että näin teet EU:n ruokakassista hyvää vaihtelevaa ruokaa? Näissä jauhopusseissa ym. ei siis lue mitään ohjeita, koska ne on "merkittömiä" lukee kyllä onneksi esim. Raisio etteivät sentään ulkomailta tule. Valio ja Jalostaja on ainoat merkkituotteet tuossa. Tuo viljalese oli sellanen missä lukee vaan että voi syödä jugurtin tai maidon kanssa aamupalaksi. Köyhän miehen mysliä.

Nuo jauhot ja kaurahiutaleet nyt ei paljoa maksa, en tiedä mitä nuo tuotteet mahtaisi yhteensä kaupassa maksaa, ei nuo montaa euroa ole per kassi. Vähän hassua että toimeentulotukea ei voi antaa enenpää, mutta noita kasseja sitten voi jakaa. Se on kuitenkin vähän eri asia kuin se että kauppojen ylijäämää jaetaan, se nyt menis muuten roskiin. Tuo EU:n ruoka-apu tuntuu samalta mitä viedään Afrikan nälkäänäkeville, säkkejä riisiä... En sitä sano etteikö ole hyvä että jotain annetaan kun kaikki ei vaan pärjää sillä toimeentulotuella tai edes palkallaan jos on velkoja ym. menoja.

ap

Vierailija
47/54 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilja-allergiset sai pari omppua.

Vierailija
48/54 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kummallinen sisältö. Noita aineksia ei koskaan kuulu kauppalistaani.

Luulisi että vähän ajatellaan terveellisyyttäkin. Ei mitään tuoretta.

Vierailija
49/54 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kummallinen sisältö. Noita aineksia ei koskaan kuulu kauppalistaani.

Luulisi että vähän ajatellaan terveellisyyttäkin. Ei mitään tuoretta.

Tuore pilaantuu herkemmin. Noissa pitää olla pitkään ja lämpimässä säilyviä tarvikkeita. Toki sisältöä voisi tuunata niin, että sinne lisäisi vaikka tomaattimurskaa. Kuivatut linssitkin voisi olla hyvä, mutta luulen että nuo jauhot ja muut ovat keskivertoihmiselle helppo- ja monikäyttöisempiä. Ja kuitenkin tuo ruokakassi toivottavasti on vain lisä, ei koko ruokavalio. Pitäisi olla tyytyväinen kun ilmaiseksi saa. Ja itse asiassa ainoat moitteet mitä ruokakasseihin liittyen olen kuullut, liittyvät siihen että uskonnollisten yhteisöjen jakotilaisuuksissa on käytännössä pakko osallistua kristilliseen ohjelmaan, jos haluaa ehtiä ajoissa jakeluun.

Vierailija
50/54 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se juustopasta ON ihan hirveää. Edes teräsvatsainen koirani, entinen katukoira joka syö lähes mitä vaan, ei suostunut syömään sitä.

Kaupan valmispastat ovat ihan hyviä, tuo moska painii täysin eri sarjassa.

Sain siis äidiltäni kaksi pussia kyseistä tavaraa, kolme pakettia kaurahiutaleita ja kaksi pussia jauhoja. Mutsilla oli niitä jauhoja kaapissa 12kg(!), joten leivoin hänelle sämpylöitä ja valkosipulipatonkeja.

En tied mistä äiti avustuksensa hakee, ei kerro. En kuitenkaan näe tuota ruokaa suurenakaan apuna sairaseläkkeellä olevalle vanhalle naiselle.

Kaikkeen on lisättävä jotakin, tuollaisenaan ihan turhaa.

Vierailija
51/54 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo ainakin minulle kelpaisivat, varsinkin jos saisin ne ilmaiseksi. Siitä saisi esim. kaurapuuroa ja sen kanssa maitojauheesta saisi maitoa. Jauhoista, leseistä ja vedestä saisi itse tehtynä esim. sämpylöitä, kyllä minulla olisi varaa ostaa kaupasta esim. öljyä ja hiivaa, kaapissa on suolaa. Makaronista ja siitä säilykelihasta voisi kyhätä jotain ruokaa, siihen voisi ostaa kaupasta esim. pari herne-maissi-paprikapussia, ne eivät paljon maksa. Tai sitä lihasäilykettä voisi laittaa hernekeiton joukkoon. Ostaisin kaupasta jotain halpaa rasvalevitettä ja jotain halpaa leikkeleitä, esim. lauantaimakkaraa ja mahdollisesti halpaa juustoa, joita voisi lisätä vähän hapankorppujen päälle. Pasta juustokastikkeessa olisi jo jonkinlainen ateria, johon voisi vähän sitä säilykelihaa tai vaikka kaupoista ostettuja halpoja kalapuikkoja. Säilykelihasta, sipulista, perunasta, lantusta, porkkanasta, pakastevihanneksista, vedestä ja mausteista saisi keittoa ja jos liha loppuisi/kyllästyttäisi, niin ainakin makkaraa saa halvalla.

Vierailija
52/54 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista aineksista saa monenlaista sämpylää sekä pataleipää, ei tarvitse syödä samanlaisia joka paistokerta. Kaurahiutaleita voi käyttää myös omena-kaurapaistokseen (omenat nyt edullisia) tai kaurakekseihin. Säilyke on hyvää ihan kylmänäkin hapankorpun päällä, mutta siitä saa maukkaan lihakeiton kuten joku jo kertoikin. 

Vierailija
53/54 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että on tullut ohjeita, mun mielestä olis hyvä että näitä ohjeita jaettaisiin vaikka niiden kassien kanssa, ei tuntuis niin ankeelta, ja tietäis vähän että mitä sitten kaupasta niillä vähillä rahoillaan ostaa. Pitääköhän Martat jossain kursseja että näin teet EU:n ruokakassista hyvää vaihtelevaa ruokaa? Näissä jauhopusseissa ym. ei siis lue mitään ohjeita, koska ne on "merkittömiä" lukee kyllä onneksi esim. Raisio etteivät sentään ulkomailta tule. Valio ja Jalostaja on ainoat merkkituotteet tuossa. Tuo viljalese oli sellanen missä lukee vaan että voi syödä jugurtin tai maidon kanssa aamupalaksi. Köyhän miehen mysliä.

Nuo jauhot ja kaurahiutaleet nyt ei paljoa maksa, en tiedä mitä nuo tuotteet mahtaisi yhteensä kaupassa maksaa, ei nuo montaa euroa ole per kassi. Vähän hassua että toimeentulotukea ei voi antaa enenpää, mutta noita kasseja sitten voi jakaa. Se on kuitenkin vähän eri asia kuin se että kauppojen ylijäämää jaetaan, se nyt menis muuten roskiin. Tuo EU:n ruoka-apu tuntuu samalta mitä viedään Afrikan nälkäänäkeville, säkkejä riisiä... En sitä sano etteikö ole hyvä että jotain annetaan kun kaikki ei vaan pärjää sillä toimeentulotuella tai edes palkallaan jos on velkoja ym. menoja.

ap

Googlesta löytyy hyvin reseptejä ja joillakin reseptisivuilla (muistaakseni Yhteishyvä) voi  laittaa hakuun raaka-aineet, joille hakee reseptejä.

Vierailija
54/54 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo pasta juustokastikkeessa on ihan syötävää. Pitäisi kyllä syödä kerralla, koska muuten klimpiksi. Itse sain sitä tupla määrän, kun joillekin ei kelvannut. Nyt ensi viikon ruoka on sitten selvä ja siihen vähän jotain lisuketta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan