Miksi suomalaiset eivät vastaa hymyyn hymyllä?
Mikä hymyilyssä on niin vaikeaa?
Äsken näin metrossa suloisen lapsen ja hymyilin hänelle. Vieressä istuva isosisko ja isä olivat molemmat katsoivat happamina. Pikkulastakaan ei ollut opetettu hymyilemään, vaan hänkin katsoi minua naama peruslukemilla. Oli kuitenkin niin suloinen että väkisinkin hymyilytti kun katsoin häntä.
Muistan vielä ajat jolloin ihmiset vastasivat hymyyn hymyllä, mutta nykyään tuntuu olevan niin paljon ihmisvihaa, että vaikka kuinka ystävällinen olisi, ihmiset kokevat senkin jonain ahdisteluna tai muuten negatiivisena asiana.
Tästä tulee sellainen fiilis, että kannattaakohan sitä enää hymyillä ollenkaan kenellekään. Kuljetaan kaikki naama happamana ja muita inhoten. Ehkä se on sitten parempi?
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on ärsyttävää kun joku tuntematon vastaantulija hymyilee minulle koska en tiedä syytä siihen. se on tungettelevaa.
Tuo ajatus on sinun päässäsi. Kannattaisi ihan tietoisesti opetella pois tuollaisesta asenteesta.
Maissa, joissa hymyillään enemmän (esim. Etelä-Amerikka), ihmisillä on myös enemmän positiivisia tunteita ja he voivat paremmin. Tästä on ihan psykologista näyttöä. Vaikka hymy ensi alkuun tuntuisikin sinusta teennäiseltä, ei sitä kannata ajatella niin, vaan jos yhteiskuntaan saadaa enemmän hymyä, lopulta siitä hyvästä olostakin tulee aitoa. Voisithan ajatella niinkin, ettet vaikka koskaan edes tervehdi takaisin, koska se "ahdistaa".
Kaikkien kannattaisi nyt hiukan mennä sen kuplansa ulkopuolella, kun kaikki ei nyt vain kosketa itseä ja omaa oloa. Voimme ihan aktiivisesti miettiä, voisimmeko itse TEHDÄ jotakin, mikä edistäisi yleistä parempaa oloa.
Täytyy varmaan olla karjalaista sukuperää, että onnistuu luontevasti!
Oliko sinulla maski naamalla? Jos oli niin eivät välttämättä ymmärtäneet/huomanneet sinun hymyilevän, jos taas ei ollut niin ymmärrän saamasi nihkeyden.
Lapsi saattoi vain vierastaa.
Nykyään ei kande hymyillä vieraille,tai ees tuijottaa muuta kuin maata.Oikeesti luullaan vinoiluksi..
Minä hymyilen aina ja kaikille! :)
Vastaan aina hymyyn takaisin tuntemattomalle jatkaen matkaa.Mutta jos hymyn antaja on jostain Asian maasta en vastaa.Käänän aina katseen ales,etten katsokaan.Muslimi miehelle pojalle hymy on seksuaalista takaisin.Eli olet valmista kauraa,sama katse heihihn silmiin. Heidän kultuuri tytöt naiset eivät saa hymyillä vieraille miehille,ei katsoa silmiin.Eikä yksin tavata edes sukulaismiestä sisätilat yksin..Joten te jotka esim.Kyttätte napurin ulkomaalaistaustaista naista: Kulkee eri miesten kanssa. Sukuun kuuluva joku miehistä hakenut hänet kaupaan tai vierailulle.Jos oma puoliso töissä.Koska nainen ei saa yksin liikua tällä Suomi tai kotimaansa mistä tullut.Joten älkää arvailko ja tuomitko toisianne kun ette tiedä mitään.Aikoinaan tälläset kerrostalon pihojen vanhat rouvat kyttäsivät minua.Levittivät kauhea huora.Aina eri mies.Kyllä siskoni mies hakomea haki meitä Laajasaloon viikon lopuksi heille.Kyllä komeat humattavasti minua toisen siskon 3 poikaa kävi meillä ja viellä eri aikaan.Lisäksi oli 2 veljeäni jotka kävivät meillä.Joten miehiä riiti todella Suomalaisena. Ja ihmisten kuvitelmat luulot,tietämttä mitään.Kun en nissä kahvi foorumeissa istunut en edeleenkään jo 68v. saatika jää juoruu vuokratalon piha muiden eläkeläisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sinä! 👍
Tämä siis kaikille hymyilijöille!
Hymyilläänkö sosialistisissa maissa? Hymyiltiinkö Neuvostoliitossa, hymyiltiikö DDRssä, hymyiltiinkö Neuvosto-Virossa? Ei hymyilty. Sosialisti-Suomessa ei hymyillä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset ujostelivat pienenä todella paljon. Kyllä he vastasivat hymyyn, jos henkilö oli etukäteen tuttu. Mutta eivät tuntemattomille. Tiedätkö mitä, se on jopa nykymaailmassa näin äitinä aika kiva, kun lapset on luonnostaan aika epäileviä tuntemattomia kohtaan. Eivätpä ihan heti omatoimisesti lähde tuntemattoman matkaan.
Ja kuten edellä sanottu, isä ja sisko ovat voineet olla väsyneitä. Itse saatan olla niin omissa ajatuksissa varsinkin väsyneenä, etten kyllä huomaa jos joku ympärillä hymyilee.
Aikoinaan ennen polven tekoniveltä istuin meyrossa ja koski polveen ja ilmeisesti oli tuskainen ilme kasvoilla. N 50 v nainen sanoi että Jeesus auttaa. Sanoin että ei täsdä auta Jeesus vaan Kirurgi ja puukko. Ei sanonut mitään.
Ootko sä sitä Jokeri-leffaa nähnyt? Ehkä heille tuli susta samanlainen mielikuva.
Vierailija kirjoitti:
Minä hymyilen aina ja kaikille! :)
Niin miekii! Ja jou’un ain välil vaikeuksii (stalkkereit ym.).
T. Nainen voi kyl lähtee Karjalast, mut karjalaisuus ei naisest.😂
Suomalaiselle on yleensä jompikumpi kahdesta tilasta: on joko humala tai krapula. Humalassa tapellaan ja krapulassa kärsitään, eikä kummassakaan tilassa hymyillä.
Eihän se tietenkään ole parempi, että happamina ja vihamielisen näköisinä kuljetaan. Normaali ihminen kyllä tykkää jos on vastavuoroista hymyä ja rentoa meininkiä. Vaikkakin ihmiset olisivat vieraita toisilleen, niin ilmapiiri olisi tietyllä tavalla 'tilaa antava'. Eli että kaupassa voisi käydä ilman että pitää jännittää, kuka hyökkää kärryn kanssa päälle tai tönii tai töksäyttelee jotakin... (vähän liioittelua tehosteeksi)
Tykkäisin itsekin ap:n tavoin ystävällisistä katseista ja huomaavaisuudesta, ja jos oikein hymylläkin vastataan hymyyn niin se ilman muuta pelastaa päivän. Pari ystävällistä sanaa, hymy, 'etuajo-oikeuden' antaminen kaupassa niille, joilla näyttä kaikesta huolimatta olevan jonnekin jumalaton kiire.
Miksi sitten hymyttömyys on se vallitseva asiantila - ehkä ihmisillä on kurjaa nyt viruksenpelon takia ja siihen ei meinaa millään pystyä sopeutumaan. Eikä me ainakaan samaa tahtia sopeuduta, jokainen luonteensa antamin edellytyksin.
Esitän toisen kysymyksen: miksi jatkuvasti kuulee ulkomaisten turistien kehuvan suomalaisia ystävällisiksi ja ihaniksi ihmisiksi? Koskeekohan tuo heidän antamansa arvio vain lapin ihmisiä?
tutkittu juttu kirjoitti:
Suomalaiselle on yleensä jompikumpi kahdesta tilasta: on joko humala tai krapula. Humalassa tapellaan ja krapulassa kärsitään, eikä kummassakaan tilassa hymyillä.
Miksi pitäisi hymyillä? Hymyileminen ei kerro mitään ihmisen kohteliaisuudesta ja empatiasta. ps. Olen absolutisti. Ei siis humalaa eikä krapulaa.
Suomi on Itä-Euroopan ei-sosialistinen maa, joka yrittää olla länsimaa siinä onnistumatta. Sen huomaa esim siitä, että täällä on samat lääkeaineet sallittuja, kuin entisissä itäblokin maissa, kun taas oikeissa länsimaissa nuo samaiset lääkkeet ovat olleet kiellettyjä joko tehottomuuden tai vaikeiden sivuvaikutusten takia jo useita vuosia. Jos joku lääke on sallittu sekä itä-blokin maissa (kuten kuten Viro, Liettua, Latvia, Puola), itä myydään Suomessa samalla nimellä, kuin itäblokin maissa, kun taas länsimaissa sitä myydään eri nimellä. Jos et usko, vertaapa esim nimiä Cardace ja Tratec, ja vertaa, missä niitä myydään. Kyseessähän on sama lääke, jonka tehoaine on Ramipril. Vastaavan asian huomaa esim akkukäyttöisissä työkaluissa, täällä myydään samoja konepaketteja kuin itä-blokin maissa, länsimaissa myydään eri paketteja. Tämä pätee esim Makitan työkalujen osalta.
Olet siis säännön vahvistava poikkeus (kuten minäkin, sen takia olen tuon asian huomannut).
Piti kirjoittaa Triatec, yksi kirjain tippui. Anteeksi.
Meillä on perinteinen ohje poikalapsille; Räkänokastakin tulee mies, muttei tyhjän naurajasta.
Onko tytöille vastaavaa ohjetta olemassa?
olen samaa mieltä, jos itsellä on kovin vaikeaa ja huono päivä mielellä, ei silloin paljon hymyilytä, mutta kevättä kohti rinta rottingilla mennään!
Suomalainen ajattelee että hymyilijä on "vähän onnellinen".