Mistä voi ostaa joutomaata eteläisestä tai lounaisesta päin Suomea harrastuskäyttöön?
Kaikki metsätilat ovat jotain kallista metsää tai arvokasta peltoa. En tarvitse sellaista.
Kommentit (31)
No paljonko tarviit ja mikä on budjetti?
Vierailija kirjoitti:
Pari tonnia. En tiedä millaisen määrän sillä saa joutomaata mikä ei itsessään tuota mitään, mutta kainuussa verottaja arvioima käypähinta vuonna 2017 kitu- ja joutomaalle on 50€ha. En tiedä mitä se on etelässä, joten jos joku sen minulle osaa kertoa, niin olen kiitollinen.
Ongelma: Lounaisessa Suomessa ei taida olla kovinkaan isoja yhtenäisiä joutomaa-alueita, samassa joutuu ostamaan metsää ympäriltä. Lisäksi ongelmaksi voi muodostua rasitetien paikka: itse en ole erityisen halukas myymään maata, jos samalla joudun luopumaan metsämaasta tienpohjaksi.
Luontoharrastajille pitäisi olla oma kauppapaikka jossa ns "arvottomat" maapläntit voisi vaihtaa omistajaa. Eläimille se arvoton alue voi olla unelma paikka joka tekee siitä myös kiinnostavan luontoihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari tonnia. En tiedä millaisen määrän sillä saa joutomaata mikä ei itsessään tuota mitään, mutta kainuussa verottaja arvioima käypähinta vuonna 2017 kitu- ja joutomaalle on 50€ha. En tiedä mitä se on etelässä, joten jos joku sen minulle osaa kertoa, niin olen kiitollinen.
Älä unta näe että maan oikea hinta olisi sama kuin verotusarvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuosta välittäjän sivuilta sen poimin. https://www.mhy.fi/kainuu/tietoa-meista/kiinteistovalitys
jos jollain on parempia hintoja kertoa joutomaalle, niin tänne vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuosta välittäjän sivuilta sen poimin. https://www.mhy.fi/kainuu/tietoa-meista/kiinteistovalitys
jos jollain on parempia hintoja kertoa joutomaalle, niin tänne vaan.
Se on verottajan käypä arvo, ei myyntihinta.
Laita ilmoitus vaikka Toriin. Joku maanomistaja saattaa bongata sen ja tarpeenne kohtaavat.
Vierailija kirjoitti:
Luontoharrastajille pitäisi olla oma kauppapaikka jossa ns "arvottomat" maapläntit voisi vaihtaa omistajaa. Eläimille se arvoton alue voi olla unelma paikka joka tekee siitä myös kiinnostavan luontoihmiselle.
Kuka on niin hullu, että myy maata luontoharrastajalle? Samalla menettää omatkin maansa, koska tuosta alkaa prosessi, jolla luontoharrastaja ryhtyy vaatimaan koko ympäröivää maa- ja metsätalousaluetta suojelukohteeksi. Kun se hänen rakastamansa nyppynävertäjä tarvitsee tilaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on niin hullu, että myy maata luontoharrastajalle? Samalla menettää omatkin maansa, koska tuosta alkaa prosessi, jolla luontoharrastaja ryhtyy vaatimaan koko ympäröivää maa- ja metsätalousaluetta suojelukohteeksi. Kun se hänen rakastamansa nyppynävertäjä tarvitsee tilaa!
Myisitkö metsästäjälle?
Meillä olisi sinällään turhaa maata läntisellä uudellamaalla viitisen hehtaaria luovuttuamme hevosista. Emme kuitenkaan ole myymässä, koska omaa rauhaa ei voi rahalla mitata.
Ei ole olemassa joutomaata. Kaikille puuttomille alueille voi istuttaa taimia kasvamaan ja tuottamaan hyvät rahat jälkipolville.
Ei ole joutomaata kirjoitti:
Ei ole olemassa joutomaata. Kaikille puuttomille alueille voi istuttaa taimia kasvamaan ja tuottamaan hyvät rahat jälkipolville.
Kalliollekin?
Ei ole joutomaata kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Joutomaa
Joutomaa on arvoton[1] eli maatalouteen ja muuhun taloudelliseen hyötykäyttöön sopimaton maa-alue.[2] Metsätaloudessa joutomaaksi määritellään alue, jolla puusto kasvaa vuoden aikana vähemmän kuin 0,1 m³/ha (kuori mukaan luettuna).[1] Tämä tarkoittaa käytännössä ainoastaan yksittäisiä pensastavia ja kituliaita puita.[3] Esimerkiksi lentohietikot, kalliot ja kelvottomat suot ovat joutomaita.[1]
Kukaan ei muu etelä/lounaisSuomesta mitään "joutomaata" 50/ha. Kuppaisimmalla suollakin on LS-alueen arvo, kallioinen paikka voi olla tonttimaata tai tietyissä paikoissa kallioinen alue on hyvinkin arvokas jos sinne voisi perustaa murskaamon.
Jostain Lapista voi saada jänkhää 500-1000/ha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myisitkö metsästäjälle?
Miksi myisin? Metsästys hoituu vuokrasopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei muu etelä/lounaisSuomesta mitään "joutomaata" 50/ha. Kuppaisimmalla suollakin on LS-alueen arvo, kallioinen paikka voi olla tonttimaata tai tietyissä paikoissa kallioinen alue on hyvinkin arvokas jos sinne voisi perustaa murskaamon.
Jostain Lapista voi saada jänkhää 500-1000/ha.
Kyllä tuolla hinnalla täytyy saada jo metsää Lapissa. Etelässä metsä on kalliimpaa kun set tuottaa paremmin. Joutomaasta on turha kuvitella saavansa tuollaisia hintoja, mutta jokainenhan saa pyytää mitä haluaa sekä jokainen maksaa halutessaan.
Joutomaan hinta tippuu alle 100€/ha ellei sitten satu olemaan pääkaupunkiseudulla jossa hinnat pompsahtavat. Miksi kukaan maksaisi tuhansia euroja maasta jossain hevonpers**stä jos se ei tuota mitään?
Joutomaakaupasta
Kyllä se maa tuppaa olemaan kallista etelässä ja sen lisäksi varsin harvoin edes myynnissä. Maata on välillä myynnissä etuovella, oikotiessä, torissa, paikallisissa lehdissä, huutokaupat. comissa yms. Itse olen kans katsellut, jos saisi ostettua vaikka suota muutaman hetaarin että saisi metsästysmahdollisuuden jostain Turun lähiseuduilta, mutta kyllä se tiukassa on.
Yksi olisi tietysti se että etsisi sopivia paikkoja, selvittäisi omistajan ja kysyisi suoraan.
Suhteita ei tietenkään kannata myöskään aliarvioida. Itse en ole vielä viitsinyt alkaa kysylemään tutuilta että olisiko jollain tiedossa, silla rahat pitäisi sitten myös löytyä heti takataskusta jos joku kiinnostuu myymään.
Mitä Ap tekisi joutomaallaan? T. Utelias
Tilaat kuorma-autolla pihaan pari kuormaa.