Hullujen päivien hinnat edelleen kusetusta
Voi, miksi Stockmann ei ole vieläkään oppinut hinnoittelemaan Haamuhintojaan edes samalle tasolle kuin kilpailijat myyvät ihan normitarjouksissa? Se keltaisten kassien huuma oli ja meni jo 80-90-luvulla, nykyään KAIKKI tarkistetaan netistä ennen ostopäätöstä.
Kommentit (170)
Minä luulin joskus että Stockmann haluaa tulla Suomen vastineeksi Ruotsin NK-luksustavarataloketjulle, mutta sehän on samanlainen nykyään kuin Sokos. Pelkkä Sokos Kakkonen! Ei vakuuta.
Olen tavallinen pienituloinen ihminen ja olen vallan hyvin pärjännyt kymmeniä vuosia käymättä sen enempää hulluilla päivillä kuin markettien tarjoushyllyilläkään. Jos tarjousten perässä hiihtämällä säästäisinkin teoriassa vaikka muutaman kympin, se menisi kuitenkin käytännössä äkkiä johonkin hulluun aleheräteostokseen. "Nythän mä voin ostaa tän kun just säästin tuossa!"
Kovin monilla ihmisillä on tapana ostaa vaikka mitä "kun se on niin halpaa". Itse ostan sen, mitä tarvitsen tai oikeasti haluan, en hinnan, muodin tai alennuksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Hullut päivät on konseptina vanhentunut netin valtakautena. Lisäksi jos oikein muistan niin alunperin Hulluilla päivillä oli enemmän oikeasti hyviä tarjouksia.
Tai sit me ei vaan TIEDETTY oikeasta hintatasosta. No, hajuvesiä kyllä sai aikaisemmin usein halvemmalla kuin lentokentältä. Sekin on muuttunut.
Mä kävin hakemassa tietsikkaan liittyvän jutun puoleen hintaan. Ei paha. Netistä tilaamalla ei saa samaan. Herkusta mausteita ja pikkaisen muuta, ihan täsmäjuttuja, mitä muutakin olisin ottanut, mutta nyt sai halvemmalla. Hintataso täytyy tietää, jotkut kyllä siellä vetää ihan hullunkiilto silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi joka vuosi SAMAT tuotteet? Vai ostaako joku kuluttaja oikeasti joka vuosi sen saman päällystakin, saman jakkaran, saman maton, saman lampun ja samat käsineet? :D
Aivan samaa ihmettelen! Toi ralph laurenin pink pony tms. hajuvesi on nyt kolmatta vuotta samalla hinnalla hullaritarjouksessa. Kuinka monta rekkakontillista ne on sitä silloin joskus tilannut?
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi joka vuosi SAMAT tuotteet? Vai ostaako joku kuluttaja oikeasti joka vuosi sen saman päällystakin, saman jakkaran, saman maton, saman lampun ja samat käsineet? :D
Stocka on ostanut ison poistoerän jotain tuotetta, ja koska se on vanhaa sesonkia, sitä ei voi ottaa trendikkyyttä tavoittelevaan normaalivalikoimaan. Tuote on siis myytävä loppuun hullareilla vaikka sitten useampana vuonna peräkkäin. On paljon ihmisiä jotka katsovat vain merkkiä ja alennusprosenttia tajuamatta että tuotteen myyntiarvo on ehtinyt tippua jo sen verran että pyydetty hinta on lähellä tuotteen senhetkistä arvoa. Käytännössä nämä tuotteet ovat outlet-tuotteita -outleteissahan ideana on myydä edellisten sesonkien ylijäämiä yms. täysin myyntikuntoisten erien tuotteita isoilla alennusprosenteilla- joita ei markkinoida outlet-tuotteina vaan annetaan se vaikutelma että kyseessä olisivat reilusti alennetut normaalivalikoiman tuotteet.
"Laatumerkkikin" on Stockalla muuttunut vuosien varrella mielikuvaksi. Ei Stockalla ole pitkään aikaan näkynyt todellisia huippumerkkejä vaan valikoiman taso on pudonnut vauhdilla kohti Helsingin keskustan Sokosta. Aiemmin näillä tavarataloilla oli selvä ero: Stockalla oli paljon laajempi tuotevalikoima ja laadukkaita merkkejä joita ei muualta saanut. Nyt kun tuoteryhmiä on karsittu kovalla kädellä ja kalleimmat merkit ja erikoisuudet on karsittu valikoimasta, Stockasta on tulossa uusi Anttila edesmenneen tilalle. Ja tällä ne kuvittelevat vielä menestyvänsä, vaikka tosiasiassa ollaan päästy vain siihen tilanteeseen että Helsingin keskustassa on jälleen aidon luksustavaratalon mentävä kolo.
Stockan perustajalla joka aikanaan perusti hienon tavaratalon, taitaa pitää nykyään kiirettä haudassa pyörimisessä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ketä sinusta Stocka "kusettaa"?
Väittääkö Stocka, että siellä nyt tarjouksessa olevat ovat ehdottomasti halvimmalla hinnalla? "Näitä tuotteita et saa mistään halvemmalla", missä Stocka sanoo niin?
No ei missään.
Ja jos jotain vastaavaa merkkiä saa hakemalla muualta, se ei ole sama kuin että täsmälleen samaa on kaupan halvemmalla.
Minä ainakin haen Stockalta lapsille hullareilta vaatteita jatkossakin. Näistä syistä:
- Stockalla on myynnissä kerralla paljon melko huokeita vaatteita, ja koska lasken omalle ajalleni arvoa, otan mieluummin kertarykäisyllä päivityksen lasten vaatevarastoon kuin kierrän eri liikkeitä. En tykkää shoppailusta niin paljoa, että viitsisin nähdä paljon vaivaa.- Stockalla on myynnissä kivoja merkkejä, joista osaa ei myydä missään muualla.
- Netistä en osta vaatteita, koska haluan itse nähdä, millaisesta kankaasta ja miten hyvin ne on valmistettu ja millainen koko on. Edestakainen palauttelu on työlästä ja epäekologista.
Se, että joku voi hakemalla ja vaivaa näkemällä saada jostain saman muutaman euron halvemmalla on minulle yhdentekevää.
Mutta hauskaa, että joku aina puolen vuoden välein saa asiasta moraalisen närkästyksen kehitettyä. Onko kyse kateudesta tai tyhmyydestä, en osaa sanoa.
Tämä. Mitä se ketään kutittaa, mistä muut ostaa romppeensa? Ap:n kotipaikkakunnalla ei ole Stockmannia, ja sen takia muutkaan ei saa siellä asioida? Anna olla ihminen!
Kusettaminen tarkoittaa ap huijaamista. Ei tuossa ketään huijata, vaan niillä on myyntikampanja, ja hintojen vertailu muiden liikkeiden hintoihin on AINA ASIAKKAAN tehtävä.
En ole ikinä nähnyt missään liikkeessä alennusmyyntiä - siis laajaa, useita tuotteita kattavaa - jossa kaikki myynnissä olevat tuotteet olisivat varmasti halvempia kuin missään muualla.
Totta kai ihan jokaisessa alekampanjassa on mukana tuotteita, joita etsimällä ja kovasti hakemalla löytää jostakin, vähintään nyt netistä, halvemmalla.
Näin siis mm. jonkun kehumilla Mammuttimarkkinoilla tai 3+1-päivillä. Mukana on tuotteita, joita saisi aika laillakin halvemmalla muualta.
Minä ainakin haluan tukea Stockmannia enkä mitään epämääräisiä verkkokauppoja. En halua, että yksikään suomalainen kauppa enää lopettaa.
Mäkin tuen mielelläni Stockaa ja löysinkin ihan hyviä tarjouksia. Keltasesta muovikassista joutuu muuten nyt pulittamaan 10 senttiä.
"Totta kai ihan jokaisessa alekampanjassa on mukana tuotteita, joita etsimällä ja kovasti hakemalla löytää jostakin, vähintään nyt netistä, halvemmalla."
Totta turiset. Harva silti saa päänsärkyä ja beserkkiraivon siitä, että Mammuttimarkkinoilla tarjouksessa olevan tuotteen hinta on 95 senttiä enemmän kuin S-marketin hinta. Miksi tällainen tunteenpalo - kuin ap:llakin on - juuri Stockan suhteen? En ymmärrä.
Onko se tuo Stockan yhä jossakin määrin elitistinen maine yhdistettynä palstamammojen herravihaan vai mitä tämä on, että joka hullarien yhteydessä täällä joku raivoaa yhdestä mainoskampanjasta kuin se olisi suurin epäkohta Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Totta turiset. Harva silti saa päänsärkyä ja beserkkiraivon siitä, että Mammuttimarkkinoilla tarjouksessa olevan tuotteen hinta on 95 senttiä enemmän kuin S-marketin hinta.
Kyllä mä saan siitä raivarit ja marssin jopa 20 sentin hintaeron takia S-markettiin :D
Hullujen päivien vaatteet on ainakin bulkkitavaraa, eivätkä ole laadultaan mitenkään linjassa Stoccan vaatimusten kanssa. Olen ostanut "edullisesti" Kashmir-neuleen. Sama tuote löytyi Tallinnasta puoleen hintaan. Arvaa harmittiko? 2 pesun jälkeen se näytti jo lumpulta.
Vierailija kirjoitti:
"Totta kai ihan jokaisessa alekampanjassa on mukana tuotteita, joita etsimällä ja kovasti hakemalla löytää jostakin, vähintään nyt netistä, halvemmalla."
Totta turiset. Harva silti saa päänsärkyä ja beserkkiraivon siitä, että Mammuttimarkkinoilla tarjouksessa olevan tuotteen hinta on 95 senttiä enemmän kuin S-marketin hinta. Miksi tällainen tunteenpalo - kuin ap:llakin on - juuri Stockan suhteen? En ymmärrä.
Onko se tuo Stockan yhä jossakin määrin elitistinen maine yhdistettynä palstamammojen herravihaan vai mitä tämä on, että joka hullarien yhteydessä täällä joku raivoaa yhdestä mainoskampanjasta kuin se olisi suurin epäkohta Suomessa?
Minä vähän epäilen, että se on pikemminkin ihmisten ahdistusta nykyelämän heikon hallinnan takia. Samaan tapaan kuin vaikkapa ravitsemuksessa, jossa ihmiset tuijottaa yksittäisiä ruokia hullunkiilto silmissä ja kuvittelee hallitsevansa elämää kun eivät syö eineksiä. Niin Hullarien paheksuminen on paitsi a) suosittua, myös b) tapa kuvitella hallitsevansa elämän epävarmuutta, kun on "tiedostava kuluttaja" ja vertailee hintoja.
Ei sillä, tietysti hintoja saa ja jopa kannattaa vertailla, mutta jos nyt vaikka kuvitellaan jonkun tarvitsevan 10 asiaa, jotka saa hullareilta 125 eurolla kolmessa vartissa ja yhdellä ajomatkalla, niin onko se oikeaa säästöä, jos hän säästääkseen vaikkapa 17 euroa joutuu hakemaan ne 10 asiaa seitsemästä eri kaupasta ja suhaamaan monta tuntia ympäri kaupunkia?
Tai vaihtoehtoisesti sukkuloimaan netissä, hakemaan tuotteita postista, palauttamaan osan (koska ostikin väärää kokoa tai ei tykkääkään vaatteesta IRL), tilaamaan uudestaan, hakemaan taas postista ja palauttamaan vieläkin jonkun....
Vaivallekin pitää laskea rahallinen arvo.
Vierailija kirjoitti:
Hullujen päivien vaatteet on ainakin bulkkitavaraa, eivätkä ole laadultaan mitenkään linjassa Stoccan vaatimusten kanssa. Olen ostanut "edullisesti" Kashmir-neuleen. Sama tuote löytyi Tallinnasta puoleen hintaan. Arvaa harmittiko? 2 pesun jälkeen se näytti jo lumpulta.
Tallinnan matkan hinta laskettuna sen neuleen päälle? Et taida osata pestä, jos mikään neule näyttää lumpulta jo kahden pesun jälkeen. Mulla ei edes Lidlistä ostetut halparätit näytä lumpuilta kahden pesun jälkeen.
Itse en ole enää vuosiin jaksanut rynniä paikanpäälle, sillä yritin kerran noin 10 vuotta sitten hakea Tapiolan Stockalta useampaa tuotetta, joita en saanut vaikka olin 8.00 paikalla ovien auetessa. Mutta nyt löysin nettikaupan: tänä aamuna ostin Kahvikoneen (200 e halvemmalla kuin muualta), käsilaukun (säästö 100 e) ja muutaman säännöllisesti käyttämäni kosmetiikkatuotteen (halvempaa kuin tax freessä). Ihmettelen vaan että mitä Stocka tästä hyötyy, kun paikan päälle menin aikoinaan muutamaan sisäänvetotuotteen perässä ja samalla heräteostin kassikaupalla lastenvaatteita, sisustustavaraa ym. ja nyt voin vaan poimia harkitut merkkituotteet netistä enkä edes katso muuta valikoimaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tallinnan matkan hinta laskettuna sen neuleen päälle? Et taida osata pestä, jos mikään neule näyttää lumpulta jo kahden pesun jälkeen. Mulla ei edes Lidlistä ostetut halparätit näytä lumpuilta kahden pesun jälkeen.
Etkö tiennyt, että LIDL:n halparätit ovat todella kestäviä? Niistä on paljon keskustelua netissä, vuodesta toiseen näyttävät kuin uusilta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaan että mitä Stocka tästä hyötyy, kun paikan päälle menin aikoinaan muutamaan sisäänvetotuotteen perässä ja samalla heräteostin kassikaupalla lastenvaatteita, sisustustavaraa ym. ja nyt voin vaan poimia harkitut merkkituotteet netistä enkä edes katso muuta valikoimaa...
No, nyt on potentiaalisia ostajia koko Suomi täynnä eli myyntiä tulee enemmän, kun jokainen pääsee netistä ostamaan. Nettiostajat varmaan käyvät kaiken läpi. Heräteostoksia on jopa helpompi tehdä netissä kuin paikan päällä.
Kaikki kun ei asu 100 km säteellä Stokkasta, mikä on varmaan kipuraja siihen, että lähtee ajelee autolla Stokkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaan että mitä Stocka tästä hyötyy, kun paikan päälle menin aikoinaan muutamaan sisäänvetotuotteen perässä ja samalla heräteostin kassikaupalla lastenvaatteita, sisustustavaraa ym. ja nyt voin vaan poimia harkitut merkkituotteet netistä enkä edes katso muuta valikoimaa...
No, nyt on potentiaalisia ostajia koko Suomi täynnä eli myyntiä tulee enemmän, kun jokainen pääsee netistä ostamaan. Nettiostajat varmaan käyvät kaiken läpi. Heräteostoksia on jopa helpompi tehdä netissä kuin paikan päällä.
Kaikki kun ei asu 100 km säteellä Stokkasta, mikä on varmaan kipuraja siihen, että lähtee ajelee autolla Stokkalle.
Sitä heräteostosten tekoa vähentää ainakin mulla tehokkaasti se, että kun saan sen kuumille kiville menevän hyvän tarjoustuotteen ( jonka takia ylipäänsä vaivaudun koko putiikkiin) siirrettyä tarjouskoriin klo 7.00 aamulla, niin kello alkaa juosta ja 20 min. myöhemmin kori tyhjenee ja silloin se eniten haluamani tarjoustuote on todennäköisesti loppuunmyyty. Sivu saattaa myös hidastella rutkasti, ja vaikka nettikauppapelittäisikin niin en ehdi 20 minuutissa käydä naisten (omat), lasten ja miesten (teini) +kodinosastoja läpi. Eli ostamatta jää kaikki muu kuin etukäteen harkitut parhaat tarjoukset jotka juuri ja juuri ehtii siirtää ostoskoriin kellon raksuttaessa.