A-Studion köyhä yh maksaa lapsen musiikkikoulun maksuja 200 €/kk
Ja valittaa että pitää nälässä olla kun ei rahat riitä ruokaan.
Kommentit (556)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siitä omaehtoisesta opiskelusta saa sen 9 euroa per päivä....
Paitsi kun ei saa enää. Työkkärin höpöhöpökursseista kyllä saa, mutta jos itse etsii jonkin kiinnostavan opiskelupaikan, niin ei tipu.
Kyllä saa.
T. Omaehtoisesti yliopistossa opiskellut FM
Vierailija kirjoitti:
Se ei edes osanut ääntää sitä sanaa franchise, äänsi sen franseesee...
No mut hei täähän onkin tosi oleellinen asia tässä keskustelussa! Voi kettu mitä urpoja täällä pyörii...!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei edes osanut ääntää sitä sanaa franchise, äänsi sen franseesee...
No mut hei täähän onkin tosi oleellinen asia tässä keskustelussa! Voi kettu mitä urpoja täällä pyörii...!
No kyllä se kertoo aika hemmetin paljon yrittämisen tasosta, jos ei osaa edes itse kertoa, millainen yrittäjä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä opiskelee kun on noin kallista.
Jos lapsi on lahjakas ja pääsee valintakokeeseen osallistumalla musiikkiopistoon voi saada vapaaoppilaspaikan. Pitää saada hyvät pisteet, meillä oli 39/40.
Minä köyhä yh hyödynsin tämän ja musiikinopetus oli ilmaista. Piti muistaa vain hakea lausunto ja leima sosiaalitoimistosta.
Ei tuota asiaa markkinoida, sain tietää yhdeltä toiselta yksinhuoltajalta jonka lapset myös harrastivat musiikkia.
En nähnyt ohjelmaa, olisiko se jossain nähtävillä niin katsoisin.
Hmm, aika erikoista kylläkin, jos musiikinopetus maksaa 2400/vuosi. Meillä useampi lapsi on käynyt soittotunneilla niin yksityisllä kuin musiikkiopistossa. Musiikkiopistossa maksaa tyyliin noin 700/vuosi ja monista paikoista toimeentulotuenasiakkaat saa alennusta. Yksityiselläkin pitäisi ottaa paljon enemmän kuin yksi soittotunti viikossa tuohon 2400e/vuosi.
Tuskin vuodessa maksaa 2400, esimerkiksi kesäkuukausilta ei varmaankaan mene maksua.
Hintavertailusi perusteella vaikuttaa siltä, että olet maksanut yksityisille pimeästi. Tämän naisen lapsi käy kaiketi yksityistä koulua, joka ei saa kunnan ja valion tukea. Näissä kouluissa kaikki (opettajien palkat, hallinto, tilavuokrat) kustannukset katetaan oppilasmaksuilla. Useimmilla tulee päälle 24 % arvonlisävero. Valtionosuuksia saavien oppilaitosten opetus on arvonlisäverotonta; tämän lisäksi todellisista kustannuksista oppilaat maksavat vain noin 15-20 % (lukukausimaksu on tyypillisesti tällöin 350-400 euroa), loput menevät verovaroista. Käytännössä ei-tuetut yksityiset koulut järjestävät toimintansa tehokkaammin kustannuksin. On todella epäreilua alalla vallistevan kilpailun kannalta, että osa oppilaitoksista on vapautettu alvista, vaikka opetuksen sisältö on sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen harrastusmaksun suuruutta. Mun lapset on Helsingissä musiikkiopistossa, johon ei ole pääsykoetta ja maksu 350 eur/lukukausi. Ollaan otettu myös yksityistunteja, niitä saa alkaen 20 eur/kerta.
Niin, eli esim. nyt syksyllä maksu on 350 e/4kk = 87,50 e/kk
Lisäksi nainen sanoi maksavansa soitinta 100 e/kk. Varmaan osamaksulla hommannut.
20 e/kerta = pimeästi
Ahaa, no sitten 200 e varmaan sisältää soittimen vuokran/osamaksun sekä nuotteja ja muuta materiaalia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on hyvä äiti ja antaa kaikkensa, ettei lapsen tarvitsisi kärsiä. Itse hän sairastaa ja kituuttaa. Ettäs kehtaat kadehtia.
Joo, mutta eiköhän se lapsi näe, että äiti kärsii. Miltä sen luulet tuntuvan?
Lapselle on varmasti kamalaa tajuta, että oma äiti valittaa itku kurkussa ettei jaksa enää eikä pysty ostamaan itselleen edes tarpeeksi ruokaa, kun rahat menee lapsen musiikkiharrastukseen. Ja vielä kamalammalta se tuntuu, jos innostus musiikkiin lopahtaa. Siinä tilanteessa lapsi tuntee helposti tuplasti syyllisyyttä, kun äidin valtavat uhraukset tuntuu menneen ikään kuin hukkaan. Vaikka eihän se lapsen syytä ole, että sen äiti on tehnyt huonoja valintoja.
Ymmärrän hyvin, että lapselle tärkeästä, kehittävästä ja hyödyllisestä harrastuksesta halutaan pitää kynsin hampain kiinni, jos elintaso romahtaa ja odotettavissa on valoa tunnelin päässä. Tarkoitan siis tilannetta, jossa äiti uskoo saavansa kelvollisesti palkattuja töitä lähitulevaisuudessa tai lapsi lentää piakkoin pesästä. Mutta tämä äiti kertoi olleensa köyhä koko ikänsä, eli lapsen kalliiseen harrastukseen ei olisi oikeastaan koskaan ollut varaa. Miksi kerjätä ehdoin tahdoin verta nenästään laittamalla lapsi sellotunneille, kun rahat on muutenkin vähissä?
Nakkikeiton ja läskien kauhistelijoille tiedoksi: kauppojen tarjouksia ja leipäjonon valikoimia ei voi valita. Tiedän itse eräänkin kaupan, jossa myydään kaikki parasta ennen -päiväyksen ohittaneet tuotteet 0,20 €/kpl. (Ja kyse on parasta ennen- eikä viimeinen käyttöpäivä-merkinnästä, joten mitään lakeja ei rikota.) Kyseinen yh saattoi saada nakkinsa sellaisesta supertarjouksesta, että ne oli lähestulkoon ilmaisia. Taisitten se saattoi saada ne ilmaiseksi esim. leipäjonosta.
Vierailija kirjoitti:
Tällä naisella on varmasti ollut elämässään ikäviä sattumuksia. Ei voinut kuitenkaan välttyä ajatukselta, että köyhyys ja kurjuus on ollut myös omien valintojen tulosta. Ja oman luonteen, kaikesta kun tuntui löytyvän valittamista, Nyt hän on sitten sellaisessa jamassa, että tarvitsisi paljon tukea että pääsisi taas jaloilleen henkisesti. Vaikea sanoa, mikä kokonaisuudessa on mennyt eniten pieleen, mutta tämän hallituksen syyksi tuota ei voi laittaa.En ymmärtänyt sitä makkarakastiketta. Samalla rahalla olisi varmasti saanut kauden kasviksia ja olisi voinut tehdä hyvää kasvispataa, risottoa tms. Marjoja saa metsästä. Samoin sieniä. Samalla tulisi hyötyliikuntaakin.[/quote Minäkin teen joskus makkarakastiketta on hyvää joskus ,mitä pahaa siinä on ? Eikä tarvitse miettiä mitä syö, onneksi on sen verran rahaa, että ruokaan riittää!
mmm
Vierailija kirjoitti:
Nakkikeiton ja läskien kauhistelijoille tiedoksi: kauppojen tarjouksia ja leipäjonon valikoimia ei voi valita. Tiedän itse eräänkin kaupan, jossa myydään kaikki parasta ennen -päiväyksen ohittaneet tuotteet 0,20 €/kpl. (Ja kyse on parasta ennen- eikä viimeinen käyttöpäivä-merkinnästä, joten mitään lakeja ei rikota.) Kyseinen yh saattoi saada nakkinsa sellaisesta supertarjouksesta, että ne oli lähestulkoon ilmaisia. Taisitten se saattoi saada ne ilmaiseksi esim. leipäjonosta.
Ei se halpakaan makkara kaipaa jauhorasvakastiketta...
Humanisti muusikkoperheestä vailla työtä kommentoi:
Soittotaito ei ole tuon väärti. Enemmän merkkaisi lapselle hyvinvoiva äiti.
Jos tulevaisuutta ajatellaan niin lapsen kannattaisi harjoitella koodaamaan mieluummin.
Itsellä viulunsoitosta rasitusvamma, hip hei. Sellon sijaan lapsi voisi mennä esim kuoroon jos musiikki on tärkeää. Kitara on halvempi ja käytännöllisempi, helppo opetella myös itse. Lapselta tulisi kysyä haluaako edes soittaa. Taitotaso keskinkertainen.
Ei pitäisi liikaa romantisoida soittoharrastusta.
Teki pahaa katsoa tuota haastista. Poliitikon ilme näytti osan aikaa ivallisella ja vahingoniloiselta. Yh taas todella katkera. Huh huh! Köyhyyspropagandaa munkin mielestä :/
Lapselle kaikkea hyvää tulevaisuuteen!
Vierailija kirjoitti:
Humanisti muusikkoperheestä vailla työtä kommentoi:
Soittotaito ei ole tuon väärti. Enemmän merkkaisi lapselle hyvinvoiva äiti.
Jos tulevaisuutta ajatellaan niin lapsen kannattaisi harjoitella koodaamaan mieluummin.
Itsellä viulunsoitosta rasitusvamma, hip hei. Sellon sijaan lapsi voisi mennä esim kuoroon jos musiikki on tärkeää. Kitara on halvempi ja käytännöllisempi, helppo opetella myös itse. Lapselta tulisi kysyä haluaako edes soittaa. Taitotaso keskinkertainen.
Ei pitäisi liikaa romantisoida soittoharrastusta.
Teki pahaa katsoa tuota haastista. Poliitikon ilme näytti osan aikaa ivallisella ja vahingoniloiselta. Yh taas todella katkera. Huh huh! Köyhyyspropagandaa munkin mielestä :/
Lapselle kaikkea hyvää tulevaisuuteen!
Roihuvuoren seurakunnalla olis hyvätasoinen nuortenkuoro...
Marjoja saa metsästä. Samoin sieniä. Samalla tulisi hyötyliikuntaakin.
Taas tuo,, hei, katkaravut 3,49e 200g , köyhien kannattas mennä hakeen ne itse etelä-kiinan mereltä, tulis sitä liikuntaa kans. ja parempaa keittoa.
xxl kirjoitti:
Marjoja saa metsästä. Samoin sieniä. Samalla tulisi hyötyliikuntaakin.
Taas tuo,, hei, katkaravut 3,49e 200g , köyhien kannattas mennä hakeen ne itse etelä-kiinan mereltä, tulis sitä liikuntaa kans. ja parempaa keittoa.
Tuolta on oikeesti kävelymatka ihaniin metsiin. Itse käyn joka aamu. Tekee mielettömän hyvää. Merenrantaa ja metsää.
Tällä ohjelmalla petasi itselleen joulupaketit ja sen lisäksi ilmaiset lapsen harrastukset plus virkistysreissut pitkäksi aikaa.
Kun meiltä lähtee iso kirppiskuorma, voi sanoa banaanilaatikollista nettoaa max 20 euroa.
Mutta kun saan lahjoituksia koko ajan, tai esim pesen ystäväni kodin ikkunat, tulee taas 3 muovikassillista vaatteita ja 2 kirppisroinaa .
Vuosien saatossa niistä on tullut 4 numeroinen summa, ilman pilkkuja välissä.
Ennen kaikkea, jatkuva tarpeettomien tavaroiden vastaanottaminen, pakkaaminen tarkoittaa ettei halua kotona nähdä mitään ylimääräistä. Kaikki ylimääräiset kivi tuikut ja Kalevala korut on vuosia sitten myyty.
Kun teen vaihtokauppoja, esim hammashoitaja tarjosi pientä muovikassillista minihammasharjoja ja tilalle otti n 10 vaatetta ja muutaman itse kynttilän jämistä tehdyn kynttilän, tajusin, ettei tarvi hammastahnaa ostaa vuosikausiin, tahnoissa oli päiväys, joka oli just menossa vanhaksi.
Jopa päivä on jossain vaiheessa nälkä. Leipäjono pyörii, samoin jogurttikone. Puuroa syödään joskus jopa 3 krt päivässä.
Lopputulos ei ole ylipainoa, haluan äärimmäisen harvoin jotain materiaalia ja koti on aina siisti. Ja esikoisen harrastus maksaa 30 e kk.
En ymmärrä yhtään, miksi näitä köyhiä otetaan aina esille mediassa. Siis näitä jotka itkee kuinka tuet ei riitä ruokaan, vaikka oikeasti tuet ei riitä siihen kaikkeen tarpeettomaan jonka ne priorisoi perustarpeiden edelle. Ongelma ei ratkea nostamalla tukia. Niin isoa summaa ei olekaan, ettei jostain löytyisi joku jolta loppuu ruokarahat kesken.
Olen itsekin köyhä yh Helsingistä. Työskentelen matalapalkka-alalla ja palkkani on n. 1 900 € kuussa. Mulla on 2 kouluikäistä lasta, joiden isä asuu ulkomailla eikä osallistu kustannuksiin millään tavalla. En voisi kuvitellakaan maksavani 200 €/kk lasten harrastuksista, koska rahan täytyy riittää myös moneen muuhun. Lapsillani on silti hyvät harrastukset.
Kerran viikossa on ilmainen seurakunnan kerho, jossa askarrellaan, lauletaan, pelataan seurapelejä ja tehdään paljon muuta kivaa.
Toinen harrastus on eräs budolaji, jossa oppii paljon hyödyllisiä taitoja. Treenit on 2 kertaa viikossa koko kouluvuoden ajan ja maksaa alle 200 €/lukuvuosi/lapsi. Budopuvun saa uutena muutamalla kympillä, käytetyn selvästi halvemmalla. Vyökokeet on junnuille ilmaisia, mutta välillä vyön väri vaihtuu. Uusi vyö maksaa jotain vitosen luokkaa, mutta käytettyjä vöitä saa jopa ilmaiseksi (vaikkei olisi köyhäkään - moni tahtoo eroon vanhoista vöistään, pois tilaa viemästä).
Budotreeneissä käy lapsia eri yhteiskuntaluokista ja luokkaerot häivyttyy hyvin. Kaikki pukeutuu samannäköisiin pukuihin, treenaa yhdessä, ryhmähenkeen panostetaan jne. Ehkä erot tulee enemmän esiin sitten kun lapset on yläkoulussa, mutta ainakin nyt siellä on sellaisetkin kaverukset, joista toisen isä on juoppo ja äiti pitkäaikaistyötön ja toisen vanhemmat lääkäreitä.
En ole vienyt lapsiani kertaakaan Lintsille tai jätskikiskalle, mutta turha siitäkään on ottaa stressiä. Elämässä on paljon tärkeämpiä asioita ja yksi tärkeimmistä on se, että tekee parhaansa niillä resursseilla jotka on käytössä eikä vertaile elämäänsä ja elintasoaan liikaa muihin.
Iso osa köyhyyden ongelmallisuudesta on siinä, että nykyään eletään yltäkylläistä kulutusjuhlaa - ainakin monien mielikuvissa. Kun kauppojen hyllyt on pullollaan toinen toistaan kalliimpia herkkuja ja tv:ssä, naistenlehdissä ja blogeissa esitetään herkkuruuat arkisina asioina, köyhä ei helposti tajua, kuinka moni paremmin toimeentuleva syö lähinnä samaa sikanautaa kuin sekin. Kun joka paikassa esitetään että naisella kuuluu olla 50 erilaista purkkia ja purnukkaa ihonhoitoon, pelkkään halpaan perusvoiteeseen tyytyminen koetaan nöyryyttävänä, vaikka se riittäisi omiin tarpeisiin hyvin.
Olen itse opiskelija eikä köyhyys ole mulle mikään ongelma, vaikka käytän elämiseen vähemmän rahaa kuin toimeentulotukiasiakkaana saisin. Uskon sen johtuvan pitkälti siitä, että suurin osa kavereistani on köyhiä opiskelijoita, joten elintasoni ei ole sen huonompi kuin muillakaan. Lisäksi opiskelijan ei tarvitse selitellä/hävetä köyhyyttään, koska kaikki "tietää" että köyhyys on pelkästään tilapäistä ja opiskelu on panostus tulevaisuuteen. Mulla tosin köyhyys saattaa hyvinkin jatkua koko eliniän, koska alani työllisyystilanne ja palkkaus on mitä on. Mutta kyse on omasta valinnasta ja ainakin nyt tuntuu, että haluan tehdä sitä mitä rakastan vaikka joutuisin luopumaan monesta muusta.
Katsoin sen lyhyemmän version haastattelusta ja mikä siinä on että köyhyys näytetään aina tämmöisessä valossa :( reippaasti ylipainoinen köyhä valittaa NÄLKÄÄ ja pistää 200 e kuussa lapsen harrastukseen? Oikeesti? Tämmösiäkö kaikki "köyhät" on?
Sympatiaa naiselle muuten, vaikutti olevan ihan hukassa. Pelkkä rahallinen apu ei häntä tule auttamaan.