Miksi jotkut haluavat salata esim. tulevia matkoja ja muita hienoja juttuja?
Niin, tiedättekö ihmistyypin? Mistään siististä ei kerrota kun esim juurikin vasta matkakohteessa. Räjäytetään siellä sitten yllärinä ilmoille ja salataan muita mahdollisia uusia hankintoja?
Jos olet tällainen, niin miksi teet näin? Haluan tietää!
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Osaatko ajatella, miksi ei kannata mainostaa julkisesti asunnon olevan tyhjillään?
eli sun parhaat ystävät käy tyhjentämmässä sun kämpän kun kuulee että olet lomamatkalla? Oletpa hyvät ystvät valinnut. Tai sitten olet psykoosissa. mitä muuta he tekevät sinulle? Tyhjentävät kukkarosi kun nukut? Varastavat omenat puistasi? Kaivavat kuopan ovesi eteen että kaatuisit sinne? Laittaavat lentokoneeseen pommin, jos saavat kuulla millä lennolla lähdet? Kuule, tuohon on hyvät lääkkeet olemassa, käännyppä rohkeasti asiantuntijan puoleen.
vai onko sulla niin musta omatunto ystäviesi edessä, että ihan OIKEASTI pelkäät henkesi edestä?
surullista..
halutaan tehdä omasta persoonasta jotenkin "mysteeristä".
"ha haa, mullapa on salaisuus, jota muut ei tiedä"
Ainoa keino päteä kun ei muutakaan ole.
Miksi tarvisi kertoa?
Jokaisella on omat syynsä olla kertomatta. Nämä tulkinnat siitä mistä kertomatta jättäminen johtuu on aika yksisilmäisiä ja syyllistäviä osin. Jokaisella on jokin syy ja sen syyn voitte vaan saada tietää henkilöltä itseltään.
Mun syy on usein se että kerron kyllä tutuilleni, jos jutellaan puhelimitse. Sosiaalisessa mediassa en jaa tietoa itsestäni juurikaan.
Ja joskus tulee lähdettyä reissuun päivän varoituksella. Jos ei kukaan soita reissussa ollessa, niin saattaa jäädä kokemus kertomatta.
Lisäksi minulla myös on ystäviä, jotka valittavat rahasta ja kertovat olevansa kateellisia siitä kuinka jollakin on niin ja niin paljon rahaa käytettävänään. Nämä tyypit asuvat kauniissa kodissa ja kaikki on upouutta. Minulla tavarat on vanhoja, mutta rahaa on sitten hieman ylimääräistä laittaa reissuihin. Ihmisille jotka ovat valittaneet ko. aiheesta, en kerro suunnitelmiani, koska en halua lisätä heidän stressiä. Kysehän vain omista valinnoista mihin sitä rahaa riittää joidenkin kohdalla.
Joskus nuorempana parikin tyyppiä lemppasi minut facebookista pois, koska lomapäivitykset sieppasi niin. Heillä olisi ollut rahaa paljon kalliimpaan luksus lomaan, jos eivät olisi 100€ laittaneet joka viikonloppu kurkusta alas baarissa...
eihän tuommosilla minä minä ihmisillä ole sosiaalista elämää tai ystäviä, tunnen näitä. Saahan sitä salata vaikka nimensä jos joku kysyy, mutta turha tulla vinkumaan ystävyyttä sitten kun sinä haluaisit sitä multa! Ohhoh!
Etkö ole saanut sydänystäviä, kukaan ei tullut merkkipäivillesi, tai osoita ystävyyttä, koska olet niin täynnä vain itseäsi. Mitään et halunnut jakaa , niin ole nyt sitten yksin.
Vierailija kirjoitti:
kyllähän tuo on joku psykiatrinen sairaus taustalla. EI normaali ihminen koe tarvetta salata noin isoja tai mukavaia asioita ystäviltään. Päinvastoin, yhdessä iloitaan ja suunnitellaan matkoja ja jaetaan vinkkejä tai varoituksia joistain kohteista jne.
Mulla oli ennen tuollalailla käyttäytyvä, erittäin EPÄLUULOINEN ystävä, oltiin parhaita ystäviä kauan,. liian kauan. Hän juuri teki näitä temppuja. Salasi kaiken. Koin sen jonkinlaisena skitseofrenian muototna, koska tiesin kyllä kaikesta muustakin päätelen että hän epäili minua lähes kaikesta. Alkoi ottamaan päähän, koska mitäään aihetta ei ollut, päinvastoin hän ITSE oli mitä kieroin, salakavalin, ja häijyin ihminen mitä olen ikinä tavannut. Salailu meni niin pitkälle että lopetin ystävyyden sitten tästä syystä.
Ei ole terveen ystävyyden merkki tuo. Hän saattaa olla tavallista varakaampi ja huomannut sen miten helpolla saa asioita itselleen, ja näkee muiden ilmeistä että he ihmettelevät, siksi haluaa salata ansaitsematota onneaan "kellä onni on se onnen kätkeköön" tyylin. Mutta niin siinä käy sitten että on yksin, ilman ystäviä.
Oletpa harvinaisen katkera ja ilkeä ihminen, hyi. Ymmärrän hyvin että ystäväsi on salaillut asioita sinulta.
Ei voi ymmärtää miten joku ottaa pulttia kun ei ole toisten asioista perillä. Enemmän kertoo ihmisen häiriöstä tuo. Mitä jos vaikka keskittyy siihen omaan elämäänsä?
Onko AP sitä mieltä, että kaikki tulevat matkat ja hankinnat pitää kertoa heti kun sellaista suunnittelee? Ja asiasta tulee muistuttaa kaikkia vähintään viikon välein?
Vierailija kirjoitti:
fsdfdasfasd kirjoitti:
Minä kysyisin ihan päinvastoin, miksi matkoista ja hankinnoista pitää kehuskella muille? Mikä tarkoitus sillä on? Leveily ja kateuden kaivelu? Hyväksynnän hakeminen? Hei, huomatkaa minutkin?
En minä aikaan kerro tuollaisista muille. Miksi hitossa? Mitä se muita lämmittää, jos minä lähden matkalle tai ostan jotakin? Eihän siinä ole kyse mistään muusta kuin leveilystä, en muutakaan syytä keksi.
Yleensä ystävät puhuvat ja jakavat asioita
Eli silloin kun piipahdan kaverille kylään ja kaveri kysyy mitä kuuluu, niin kerron jos asia on sillä hetkellä mulla päällä (varannut matkan eilen tai lähtö pian tai olen palannut reissusta juuri), muuten on varmaan jotain muuta akuutimpaa kuulumista juteltavana.
Vein kakkosasunnolleni kotoa astiaston ja funtsin pitkin syksyä mitä ostan kotiin tilalle.... ei ollut tarvetta kysellä kenenkään mielipidettä tai ajatuksia, näkevät sitten kun juovat kaffetta niistä kipoista. Miestä taas ei kiinnosta minkä muotoinen kuppi kaapissa on, kunhan on.
Vierailija kirjoitti:
Onko AP sitä mieltä, että kaikki tulevat matkat ja hankinnat pitää kertoa heti kun sellaista suunnittelee? Ja asiasta tulee muistuttaa kaikkia vähintään viikon välein?
Mä olen varmaan 10 vuotta miettinyt että olis kivan käydä joskus Islannissa. Tuskin mulla olis ystäviä jos siitä aina puhuisin kun tavataan.
En ole facessa, sieltä ette saa tietää musta mitään.
En ymmärrä niitä jotka hehkuttaa kaikkia asioita etukäteen. Ihana lähtee, ihana lähtee, eiks teistäkin oo ihanaa.
Mulla on joka päivä sen päivän jutut ja sitten aina kun tulee lähtö niin sitten mietitään reissua. Esim mun facekavereilta tulee niin paljon kuvia ympäri maailmaa, ettei ketään kiinnosta se, että olen joskus lähdössä jonnekin? Sitten saatan laittaa pari kuvaa reissusta, se hukkuu sinne muihin nähtävyyksiin. Jotkut reissaa työkseen, jotkut monta kertaa vuodessa, jotkut käy vain Tallinnassa. Enemmän kiinnostaa mielenkiintoinen kuva, kuin se, kuka missäkin taas on.
Ei kyse ole salaamisesta, vaan yleensä asia ei ap:n tapaisille kuulu millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole salaamisesta, vaan yleensä asia ei ap:n tapaisille kuulu millään tavalla.
OK. Mietippä asiaa nyt oiekasti. Sulla on sydänystävä, jonka kanssa olette olleet bestikset 25 vuotta. Jakaneet kaiken, tikkareista lähtien, olet tukenut häntä kaikessa, ja päinvastoin. No, ystäväsi pääsee vaikka opiskelemaan johonkin unmlmakouluun. Ei kerro sinulle- Menee naimisiin, ei kerro sinulle. Muuttaa kaupunkia, ei kerro sinulle. Ja snä väität naama vakavana että olet edelleen hänen paras ystävä? Okei. Ole ihan rauhassa, mutta oikea ystävyys juuri perustuu molemminpuoliseen kokemusten jakamiseen, elämän elmiseen yhdessä. Kun ei ole pakko olla ystävä, mutta elä sitten tule minulle esittämään hyvää ystävä jos et kuitenkaan ole!
Itselläni oli ex ystävä joka juuri salasi tuonkaltaisia asioita miulta, parhaalta ystävältään. Siloin tajusin että tää oli nyt tässä. Itse kerroin kyllä kaiken, ei ollut mitään järki syytä salailla vaikka naimisiinmenoa. Tää sai just jotain sairasta tyydyst ikään kuin vetää matto toisten jalkojen alta noilla "Pommiuutisillaan": Tätähän se oli eikä mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK. Mietippä asiaa nyt oiekasti. Sulla on sydänystävä, jonka kanssa olette olleet bestikset 25 vuotta. Jakaneet kaiken, tikkareista lähtien, olet tukenut häntä kaikessa, ja päinvastoin. No, ystäväsi pääsee vaikka opiskelemaan johonkin unmlmakouluun. Ei kerro sinulle- Menee naimisiin, ei kerro sinulle. Muuttaa kaupunkia, ei kerro sinulle. Ja snä väität naama vakavana että olet edelleen hänen paras ystävä? Okei. Ole ihan rauhassa, mutta oikea ystävyys juuri perustuu molemminpuoliseen kokemusten jakamiseen, elämän elmiseen yhdessä. Kun ei ole pakko olla ystävä, mutta elä sitten tule minulle esittämään hyvää ystävä jos et kuitenkaan ole!
Itselläni oli ex ystävä joka juuri salasi tuonkaltaisia asioita miulta, parhaalta ystävältään. Siloin tajusin että tää oli nyt tässä. Itse kerroin kyllä kaiken, ei ollut mitään järki syytä salailla vaikka naimisiinmenoa. Tää sai just jotain sairasta tyydyst ikään kuin vetää matto toisten jalkojen alta noilla "Pommiuutisillaan": Tätähän se oli eikä mitään muuta.
Saat sen kuulostamaan kuin ystävä tekisi niitä asioita sinun takiasi. Kuulostaa enemmän siltä, että hänellä on paljon muutakin ajateltavaa. Ja onhan hän aikuinen ihminen. Ihmiset muuttuvat ja odottavat eri asioita ihmissuhteiltaan. Jos naimisiinmenosta ei ole kertonut kenellekään eikä juhlistanut mitenkään, niin sun olisi silti pitänyt saada etukäteen tietää?
Hän on parantunut läheisriippuvuudesta. Ja ottaa tilaa itselleen. Jatka itse samaan malliin jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
eihän tuommosilla minä minä ihmisillä ole sosiaalista elämää tai ystäviä, tunnen näitä. Saahan sitä salata vaikka nimensä jos joku kysyy, mutta turha tulla vinkumaan ystävyyttä sitten kun sinä haluaisit sitä multa! Ohhoh!
Etkö ole saanut sydänystäviä, kukaan ei tullut merkkipäivillesi, tai osoita ystävyyttä, koska olet niin täynnä vain itseäsi. Mitään et halunnut jakaa , niin ole nyt sitten yksin.
Sori mutta minäminäihmiset ovat just niitä jotka postaavat selfien faceen 5min välein ja odottavat kaikkien kommentoivan sitä. Eivät ne, jotka pitävät asiat omana tietonaan. Sä olet ihan väärässä. Elämä on netin ulkopuolella, kuten aidot ystävyydetkin. Eivät netissä.
Vierailija kirjoitti:
kyseessä on jonkunsortin harhaluuloisuussyndrooma, kenties oire puhkeamassa olevasta psykoosista, jossa koetaan vainoharhaa, että muut vahtaavat häntä tai jotenkin sabotoisivat hänen matkasunnitelmiaan, siis jos ketään tällaista ei todellisuudessa ole. Ymmärrän tuon ex.kumppanin mahdollisen oikean sabotoinnin, mutta kun hyville ystävilleenkän ei uskalla kertoa niin silloin tekisin lähetteen psykiatriselle.
Jonkuin sortin grandioosi diagnoosi kenties. "Olen niin mahtava ja suuri että muut yrittävät kampittaa koska kateellisia minulle".
"Olen niin paljon parempi että onneani varastetaan jos paljastan". Todellisuudessa kukaan ei voi sinun matkaasi estää jos jonnekin haluat mennä.
Tässä hyvä esimerkki siitä harhaluuloisuussyndroomasta.
Miksi joku haluaa kertoa ympäri somea ja kyliä avoimesti tulevista matkoistaan?
Onpas mennyt tunteisiin joillain :D Ei ole mun sydämenasia miks jotkut niin tekee, silkkaa uteliaisuutta kysyin kun tiedän pari tällasta tuttavaa. Vai kalikkako kalahti? ;D
AP
Prototyyppi kirjoitti:
Miksi joku haluaa kertoa ympäri somea ja kyliä avoimesti tulevista matkoistaan?
En ehkä saanut pointtiani esille kunnolla. Ei kyse oo siitä että on yksityinen persoona vaan siitä, että mystifoidaan itseä kun on näitä mahtavia salaisuuksia ;-)
AP
kyseessä on jonkunsortin harhaluuloisuussyndrooma, kenties oire puhkeamassa olevasta psykoosista, jossa koetaan vainoharhaa, että muut vahtaavat häntä tai jotenkin sabotoisivat hänen matkasunnitelmiaan, siis jos ketään tällaista ei todellisuudessa ole. Ymmärrän tuon ex.kumppanin mahdollisen oikean sabotoinnin, mutta kun hyville ystävilleenkän ei uskalla kertoa niin silloin tekisin lähetteen psykiatriselle.
Jonkuin sortin grandioosi diagnoosi kenties. "Olen niin mahtava ja suuri että muut yrittävät kampittaa koska kateellisia minulle".
"Olen niin paljon parempi että onneani varastetaan jos paljastan". Todellisuudessa kukaan ei voi sinun matkaasi estää jos jonnekin haluat mennä.