Miksi jotkut haluavat salata esim. tulevia matkoja ja muita hienoja juttuja?
Niin, tiedättekö ihmistyypin? Mistään siististä ei kerrota kun esim juurikin vasta matkakohteessa. Räjäytetään siellä sitten yllärinä ilmoille ja salataan muita mahdollisia uusia hankintoja?
Jos olet tällainen, niin miksi teet näin? Haluan tietää!
Kommentit (104)
Köyhät tulee kateellisiksi niin vähästä. Toisekseen olen hyvin yksityinen ihminen, enkä muutenkaan elämöi asioillani.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko ajatella, miksi ei kannata mainostaa julkisesti asunnon olevan tyhjillään?
Itse kerron menoistani esim. facebookissa ystävilleni. En usko, että tulevat ryöstöretkelle meille, käytännössä täysin mahdotonta. Kerromme myös saman kadun lähimmille naapureille tarkat ajat milloin olemme pois kotoa, ja annamme talon avaimen lähimmälle naapurille/ystävälle. Täällä voi myös tehdä poliisille ilmoituksen milloin talo on tyhjillään, ja he käyvät tarkastamassa talon ympäristön silloin tällöin. Käytännössä talo jää tyhjilleen monen silmäparin valvonnan alle.
Kateellisten ystävien takia. Kateellisuuden näkee jo ilmeestä, eikä se oli kovin hauskaa jos olet itse innoissaan matkasta, ja kaverin ilmeestä näkee heti että häntä harmittaa ihan vietävästi. Miksi sellaisille kavereille kertoisi yhtään mitään? Jotkut nauttii kilpailemisesta matkakohteiden tai shoppailujen välityksellä, minä en ole sellainen. Tiedän kyllä monta naista jotka ovat.
Tapanani on kertoa vasta valmiista asioista ja niistäkin valikoiden.
Siis kelle pitäisi kertoa ja ylipäätään mistä hankinnoista - matkathan oli tässä nyt ainoa esimerkki.
Toki lähimmät ihmiset tietää, missä olen menossa, mutten usko, että tämä niin suuresti kaikkia puolituttuja edes kiinnostaa. Toki ei minun matkani nyt niin ihmeellisiä ole. Jos joku töissä kysyy kesälomasuunnitelmia, niin en niitä toki salaile.
Ihmetyttää ap:n puheet mystiikasta ja muusta - ei ihminen, joka ei repostele kaikkia tekemisiään ole mitenkään mystinen. Maailmassa nyt vaan on aika paljon muutakin puhuttavaa.
Tulee vähän mieleen, miten yksi tuttu on vuoden päivät kirjoittanut kirjaa, ja tästä on pidetty somessa yms. kovaa meteliä.
On hehkutettu, miten tänään kirjoitin sitä ja tätä. On tekstinäytteitä, pohdintaa juonesta yms. Ja kaikki siihen tyyliin, kuin olisi jo satavarmaa, että tämä hänen esikoisteoksensa julkaistaan (noin. 1 % kustantamoihin saapuvista kässäreistä julkaistaan, ja niistäkin harva saa ihan ekaa kässäriään läpi).
Samaan aikaan itse olen kaikessa hiljaisuudessa kirjoittanut oman kässärin ja lähettänyt kustantamoon. Kerron tästä julkisesti vain sitten, jos onni potkaisee ja kirja julkaistaan.
Omasta mielestä olisi vain niin noloa hehkuttaa jostain etukäteen kilometrikaupalla, mutta sitten homma ei toteutuisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut tarkoitus dissata ketään :-) eikä asioista ole pakko kertoa toki kenellekkään. Mietin niitä persoonia jotka verhoavat tietynlaisella mystisyydellä tapahtumia.
Ap
Onko tämä Facebook kulttuuri antanut käsityksen, että asioistaan tulee ilmoittaa muille jotta ne tapahtuvat tai ovat olemassa? Sitten aiheuttaa harmia, kun joku omin päin vaan hankkii ja matkustelee eikä tiedota siitä?
Jos ei välitä tiedottaa omista asioistaan erityisesti sinulle, tai ns panttaa tietoa, niin voi vaikuttaa myös se millainen ihminen olet (lörpöttelijä, muiden asioista täysin perillä olija ja muiden henkkoht tiedon jakaja). Vaikka salaisuuksia ei olisikaan, niin en pidä siitä että omista matkoistani ym lörpötellään tuntemattomille juurikin sen takia että asunto on silloin tyhjä. Tai perheeni asioista, tai etenkään hankinnoista. Ja kuten aiemmin joku kirjoitti, niin miksi ilmoittaisin muille etenkään mistään hankinnoistani?
Matkat:
-en halua raportoida someen tarkkoja aikatauluja
-en halua laittaa someen sellaista fiilistelyä hetki hetkeltä matkasta. Jotain kyllä laitan, mutta ei ole tarvetta sellaiseen "Nyt lentokentällä, kohta paikassa xx -> näkymä hotellista -> ruokakuva" -tyyppiseen raportointiin. Katselen kyllä ihan mielellään muiden tällaiset vastaavat.
Kai itse ajattelen, että "isoveli valvoo" tai että joku voisi käyttää tietoa väärin (toki siis vain ääritapauksessa), siksi epätarkkuus. Muuten taas kriteerinä se, että yrittää jakaa jotain kivaa someen, eikä ihan vaan "nyt lentokentällä" -sisältöistä juttua.
Vierailija kirjoitti:
Tulee vähän mieleen, miten yksi tuttu on vuoden päivät kirjoittanut kirjaa, ja tästä on pidetty somessa yms. kovaa meteliä.
On hehkutettu, miten tänään kirjoitin sitä ja tätä. On tekstinäytteitä, pohdintaa juonesta yms. Ja kaikki siihen tyyliin, kuin olisi jo satavarmaa, että tämä hänen esikoisteoksensa julkaistaan (noin. 1 % kustantamoihin saapuvista kässäreistä julkaistaan, ja niistäkin harva saa ihan ekaa kässäriään läpi).
Samaan aikaan itse olen kaikessa hiljaisuudessa kirjoittanut oman kässärin ja lähettänyt kustantamoon. Kerron tästä julkisesti vain sitten, jos onni potkaisee ja kirja julkaistaan.
Omasta mielestä olisi vain niin noloa hehkuttaa jostain etukäteen kilometrikaupalla, mutta sitten homma ei toteutuisikaan.
No mutta uskon, että tuttu hyväksyy tuonkin. Kun jakaa asian somessa, sieltä löytyy vertaistukea. Itselle löytyi ihan erilaisessa asiassa vertaistukea, joten oli hyvä, että laitoin someen, vaikka sekin asia oli sellainen, että herättää mielipiteitä suuntaan ja toiseen (siis myös tuollaisia, että "kuinka noloa"). Jos tuo ei hänen kohdallaan toteudu, en ajattele, että se on noloa, vaan elämää. Siitä riittää varmasti paljon juttua vertaisten kesken.
En raportoi (-> oikeasti laitan vain kuvia) koskaan ennen matkaa vaan vain matkan aikana jos meillä on talovahti ja vain matkan jäälkeen jos kukaan ei vahdi taloa.
En hehkuta matkoja koskaan etukäteen.... miksi helvetissä ja miksi matka on jokin ihme asia?
Yleensäkin en laittaisi mitään ellen tykkää käyttää facebookia järkevänä kuvavarastona.
Miten olosi paranee jostain hehkuttamisesta?? On muutakin elämässä paljon kuin elvistely.
Salaan aina kaikki matkat ja hankinnat. Esitän myös töissä tyhmempää ja osaamaatonta. Tai ehkä ennemminkin niin että en korjaa vääriä käsityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut tarkoitus dissata ketään :-) eikä asioista ole pakko kertoa toki kenellekkään. Mietin niitä persoonia jotka verhoavat tietynlaisella mystisyydellä tapahtumia.
Ap
Voisiko ap kuitenkaan olla, että sinun käsitys siitä mitä normaalisti sukulaisille ja kavereille jaetaan, on erilainen kuin monilla muilla? Tai uskoisin tuollaisen kuitenkin olevan harvinaista, enemmänkin kyse saattaa olla yksityisyyden halusta?
Minä saatan kertoa matkasta esim läheisille ystäville ja läheisille sukulaisille. Hankinnoista tuskin heillekään. Ei siinä mitään mystisyyteen pyrkimystä ole. Minun mielestä jopa talon ostokin oli nyt vain minun ja mieheni välinen asia. Talosta kerrottiin muille kun paperit oli allekirjoitettu, en minä (eikä mies) jaksa päivitellä että nyt katsottiin sellaista ja sellaista, neuvoteltiin nyt pankin kanssa yms. asiaan kuulumattomien ihmisten kanssa. Tuntuisi hölmöltä päivittää jotain monivaiheista prosessia toisille ihmisille. Toli joillekim varmasti sekin luonnollista, mutta eivät kaikki ole luonnostaan sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itsellänikään ei kyllä ole kyse mistään mystisyyteen verhoamisesta, mutta sukulaisista etenkin löytyy näitä kaikkea kadehtivia mielensäpahoittajia, joiden mielestä kaikki kiva minun tekemäni on jotenkin heiltä pois. Joten en viitsi hirveästi asioistani kertoilla kuin niille läheisille, joiden tiedän suhtautuvan asioihin normaalisti. Kälylle ja veljelle en viitsi kertoa enää mitään omia asioitani, kun ovat sen verran monta kertaa jaksaneet ilkeillä matkoistani ja hankinnoistani.
Mä en kerro matkoista somessa, koska en halua, että on liian helppoa tietää milloin meidän talo on tyhjillään. Sieltä sais rosvo noin kymppitonnilla kitaroita, toisella mokomalla vahvistimia ja siihen päälle kaikki muu TV:stä alkaen. Siskoni käy yleensä siellä pari kertaa reissun aikana töiden jälkeen vaihtamassa vähän verhojen asentoa ja hengaamassa hetken ja ottamassa postit laatikosta.
Mä en kerro,koska en jaksa sitä millä rahalla ja ei meillä ois varaa päivittelyä..juuri kiersin 6kauppaa läpi etsien halpaa syömistä yms perheelle😀Eli eletään arkea halvalla niin voidaan sitten lomailla😊
Minulla on hienompi ja kolme kertaa kalliimpi auto kuin meidän pomolla, sain isovanhemmilta perinnön ja siksi ostin sellaisen auton mistä olin haaveillut jonkin aikaa. Kukaan työpaikalla ei tiedä autosta koska jätän sen joka aamu 400 metrin päässä olevalle toiselle parkkipaikalle.
En kerro minne lähdemme mieheni kanssa lomille, enkä kerro missä olimme lomilla, ellei joku kysy että kävittekö jossain.
Minulla on hienoja vaatteita ja asusteita, mutten kehtaa laittaa niitä töihin, ettei kaikki ala syrjimään koska kuvittelevat minun palkan olevan parempi kuin heidän.
Tällaista siis maassa nimeltä Suomi, jossa turhan monet kuvittelevat että toisten mukavat asiat ovat juuri heiltä itseltään pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kerro matkoista somessa, koska en halua, että on liian helppoa tietää milloin meidän talo on tyhjillään. Sieltä sais rosvo noin kymppitonnilla kitaroita, toisella mokomalla vahvistimia ja siihen päälle kaikki muu TV:stä alkaen. Siskoni käy yleensä siellä pari kertaa reissun aikana töiden jälkeen vaihtamassa vähän verhojen asentoa ja hengaamassa hetken ja ottamassa postit laatikosta.
Matkojen ajaksi kannattaa ostaa muutama halpa ajastin, ja ajastaa valoja eri huoneissa vähän eri aikoihin :)
Moni ulkomainen rikas tai miehen kautta rikas nainen esitellyt instagramissa mm. monen kymmenen tonnin krokotiilinnahkalaukkukokoelmiaan, huippumuotia, kodin designerhuonekalusisustuksia sekä tauluja, ja tämä saanut rikollisliigat liikkeelle. Eräänkin instagrammaajan kaupunkikoti kuulemma ryöstettiin kaksi kertaa. Jotenkin ällöttävä ajatella että vieraat ihmiset ovat olleet lukaalissasi poimimassa kalleimpia päältä, etenkin kun näissä perheissä on vielä nuoria lapsia kotona.
Ruotsalaisbloggaajan koti ryöstettiin sillä välin kun oli matkoilla, kertoi että kaikki mummovainaan perintökorutkin vietiin ja niitä ei saa koskaan takaisin.
Uskoisin että noilla on kodin hälyytysjärjestelmät kunnossa kun omaisuudet tuota luokkaa, mutta roistot taitavat olla muutaman askeleen niissäkin edellä.
En näe mitään syytä jakaa tekemisiäni sellaisten ihmisten kanssa, joita ne eivät suoranaisesti kosketa. - Eli en myöskään räjäyttele mitään toisten kommentoitavaksi, saavat kuulla, jos saavat kuulla.
Turha herättää kateutta jo etukäteen, sitä kun muutenkin sataa niskaan kun (jälleen kerran) unelmamatkalta palaat...