Mistä ihmeestä tunnistan narsistin kun on kuitenkin alussa ihana?
Kommentit (167)
Minulla oli nuorena poikaystävä, joka on varmuudella narsisti, siis ihan virallisesti. Silloin tapaillessamme minulla oli selittämätön paha olo ja siksi lopulta laitoin suhteen poikki. Siinä suhteessa minulla alkoi ilmetä outoa vaikeutta hahmottaa maailmaa, että milä on mustaa ja mikä valkoista, en enää erottanut niitä toisistaan. Ja aloin itse käyttäytyä narsistisesti eli se alkoi tarttua tai huonot puoleni nousivat esiin. Eli enemmän kuin piirteet hänessä, varoituksena toimivat muutokset minussa.
En kuitenkaan ikinä oikein päässyt yli hänestä ja tapailimme uudestaan ja uudestaan vuosien varrella. Silloin luin jostain lehdestä, että mikä ero on oikealla rakkauden tunteella ja riipouvuuden tunteella ja että se ei ollut lainkaan rakkautta vaan ihan puhtaasti riippuvuutta. Eli kannattaa googlata niiden asioiden eroa, jos löytyisi jostain ja miettiä, tunteeko rakkautta vai riippuvuutta, joka tuntuu intohimolta.
No sen jälkeen kukaan mies ei ikinä ns tuntunut samalta. Kaikki muut olivat jotenkin laimeita. Sitten tapasin nykyisen mieheni ja hän kolahti heti. Hän tuntui ainoalta tapaamaltani mieheltä, joka veti vertoja romanttisessa tunnepuolessa sille narsistille. Ajattelin usein, että tarkoittaako se, että hänkin on narsisti. Yritin analysoida häntä sillä silmällä tietoisesti, mutta päädyin siihen, että ihme kyllä hän ei ole narsisisti vaan maailman ainoa Täydellinen Mies. Menimme 4 v seurustelun (siitä oli 2 vuoden yhteisasumista) jälkeen naimisiin ja vasta sitten narsistiset huonot puolet tulivat esiin. Yritin siis tosissani tunnistaa narsismin piirteitä aiemmin, mutten onnistunut. Ainoa mikä toimi varoitusmerkkinä oli, että hän kolahti samalla tavalla kuin se tuntemani oikea narsisti ja tuntui liian hyvältä ollakseen totta.
Vierailija kirjoitti:
Näiden narsististen henkilöiden kanssa tuleva outo olo johtuu toisinaan sanojen, eleiden ja toiminnan välisestä ristiriidasta.
Aivosi ymmärtävät vain puheen, mutta alitajuntasi huomaa eleet ym.
Kyllä, ja hänen juttunsa ovat yleensä hauskoja, sujuvasti kerrottuja tarinoita, jotka jollain tavalla epäilyttävät hieman jopa kuulijaansa: voiko yhdelle ihmiselle sattua ja tapahtua noin erityisiä?
Värikkäät jutut ovat valhetta, jota kerrotaan silmät kirkkaina. Jos hän jää niistä kiinni, ei häpeä ollenkaan, vaan kääntää asian väärinkäsitykseksi, vaihtaa puheenaihetta tms.
On usein myös analyyttinen ja arvioi kriittisesti kaikkea laukoen mielipiteitään suoraan. Tällainen jää mietityttämään, koska on jopa liiankin tuttavallinen ensitapaamisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin n klo 8.29 tuon, jossa on narsistinen äiti ja mies. Täsmennän sen verran, että en tiedä onko minussa narsistisiä piirteitä. Enkä tiedä olenko itse mikään yliempaattinen ja kiltti. Se on kuitenkin vaikeaa minulle, että en osaa vetää rajoja ja puolustaa itseäni. Välillä tuntui mieheni suhteen, kuin hänellä olisi konkreettisesti käsi sisälläni kehossa, siis hän ylitti rajani niin rankasti ja paljon. Arvosteli eikä saanut loukkaantua eikä ottaa edes niitä asioita puheeksi.
Konkreettinen esimerkki toisen muokkaamisesta, joka tulee mieleen, on eilisillalta. Hän haluaisi, että vedän pikkuhousut päälle tiettyyn asentoon, joka on kuulemma se oikea. Yleensä ne ovat ylläni väärin. Eli roikkuvat liian alhaalla. Eilen kun nousin sängystä ja palasin, hän peukutti "hyvä" ja hymyili kannustavasti ja sanoi, että hyvältä näyttää takaapäin. Luulin ensin, että hän tarkoitti, että olen nätti takaapäin. Mutta se olikin, että olin kuulemma vetänyt ne pikkuhoisut vahingossa oikeaan asentoon kerrankin. Useimmiten saan aiheesta ns risuja mutta nyt kerrankin siis ruusuja, kun hän yrittää kasvattaa minua toimimaan oikein.
Suhteen alkupuolella hän kehui minua usein, vasta häiden jälkeen arvosteli. On kerran sanonut, että huomasi heti alkumetreillä, että minulla on huono itsetunto ja päätti alkaa tietoisesti pönkittää sitä. (Pitäisikö olettaa, että itsetunnon murentaminen häiden jälkeen on.muös tietoista? Sitä hän ei ole koskaan myöntänyt.)
En tiedä osaanko kuvata oikein, mutta tarkoitan, ettei narsistinen ihminen välttämättä ole mikään raivoava malttinsa menettävä hirviö. Ei hän välttämättä koskaan edes huuda tai korota ääntään. Hän vain pitää itseään parempana ja ylempänä kuin muut ja kokee, että hänen näkemyksensä ihmisistä ovat oikeita ja hänellä on oikeus muokata muita mieleisekseen. Ei pyydä anteeksi, koska ei ole tietenkään koskaan väärässä. Vaatii kunnioitusta muilta, mutta ei itse kunnioita muita heidän itsensä tähden, siis automaattisesti yhtä suuren ihmisarvon perusteella, vasn pidättää oikeuden päättää, kuka ansaitsee kunnioitusta.
Treffeillä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, jos mies/nainen on hyvin itsevarma ja karismaattinen. Mieheni esim osasi jotenkin aina sanoa juuri oikeat sanat oikeasn aikaan. Tuntui olevan myös samalla aaltopituudella. Ajattelin, että tämä on ihan kohtalon määräämä Se Pikea.
Mies siis sanoi, että huomasi sinulla olevan huono itsetunto. Narsisti pyrkii vastaavilla kommenteilla horjuttamaan omaa käsitystäsi itsestäsi. Tulet epävarmaksi, ainakin mielessäsi mietit onko mahdollista, että sinulla olisi huono itsetunto.
Ehkä miehesi on tuonut saman ajatuksen esiin useammassa yhteydessä. On mahdollisesti perustellut jotain tapaasi toimia tai käyttäytyä huonolla itsetunnolla. Ehkäpä olet jopa toiminut hänen mielitekojensa vastaisesti ja hän on kertonut sen johtuvan huonosta itsetunnosta.
Riittävästi toistoa, niin asia painuu alitajuntaasi ja epäilet yhä vähemmän, ettei sinulla olisi huonoa itsetuntoa.
Huomaamattasi alitajuntasi rupeaa toimimaan noudattaen annettua ohjetta huonosta itsetunnosta. Tämän jälkeen imet helpommin myös muita väitteitä ja ohjeita.
Huono itsetunto on ihan oma päätelmäni. Mies pikemminkin ihmettelee, miten se voi olla huono. Hän on arvostellut minua lihavaksi ja rumaksi ja antaa ymmärtää olevani tyhmä. Sellaiseksi tunnen itseni vaikka ennen luulin olevani kaunis ja laiha ja fiksu. Mies voi samassa lauseessa käytännössä sanoa yhtä aikaa, että olen kaunis ja ruma, kuulen siitä sen ruman ja hän todistaa sanoneensa kauniiksi. Kun kuulen näin väärin, niin hän sanoo minun tulkitsevan häntä virheellisesti tai olevani ylidramaattinen. Tällaista se on. Kun sanon, että itsetuntoni on laskenut, koska hän on nimittänyt niin usein ja eri keinoilla rumaksi, niin hän vilpittömästi hämmästyy, että miten se on mahdollista, kun olen kerran niin kaunis. Joten olen alkanut epäillä, että ehkä kuvittelen kaiken.
En ole asiantuntija, mutta olen katsellut vierestä ystäväni elämää -hän päätyy narsistimiesten kanssa herkästi suhteeseen.
Uskoisin että narsisti ei ole kovin vaatimaton. Tuo varmasti esiin omia saavutuksiaan suoraan tai vähän epäsuoremmin. Itse rakastun miehiin joista vaan näkyy tietty älykkyys ja osaaminen mutta itsensä korostunut kehuminen (sisältää usein muiden mollaamista oman erinomaisuutensa korostamiseksi) on turn off.
Raha. Jollain tapaa haluaa tuoda esiin, että rahaa on. Kehuu sillä. Kertoo mitä joku viskipullo maksoi (ja maksaa ihan överisti).
Sun nauru ei tartu. Puhut puhelimessa sun ystävän kanssa ja purskahdat hulluna nauramaan jollekin asialle. Mies on siinä vieressä, mutta sen sijaan että hän lähes refleksinomaisesti alkaisi itsekin hymyilemään sinun naurullesi, hän on vakava tai vakavoituu jopa entisestään.
Kontrolloi. Alkuun miellyttävästi mutta kontrolloi silti. Pitää tietää missä olet ja kenen kanssa. Tarkistussoittoja, yllätyskäyntejä.
Narsistin diagnoosista en miehen kohdalla tiedä, mutta käytös ja luonne olivat sellaista, joka täyttää monta epäterveen ihmisen piirrettä. Tarina alkoi kuukauden viesteillä ja satojen tuntien puheluilla. Jo puhuessa tuli fiilis, että kävipä hyvä tuuri löytyessä noin samanlainen mies ajatuksiltaan ja arvoiltaan ja kertoi suoraan hakevansa vakaata ihmissuhdetta, irtosuhteita ei harrasta, ei käy baareissa ym. Sovittiin tapaaminen, alussa se virahti koko viikonlopuksi. Oli koko ajan tunne, ettei voi olla hetkeäkään erossa. Yksi viikko oltiin fyysisesti erossa, mutta sitten olikin tiivistä muutama kuukausi.
Alun kivan jälkeen miehestä alkoi putkahdella mustasukkaisuuksia, syytti entistä suhdettani, kun olin ollut sellaisessa ja toisaalta ymmärsi miestä, miksei suhde jatkunut. Mieliala ja mielipide heijaili päivittäin.
Alkon käyttö lisääntyi, saattoi heitellä vaatteita, uhkaili erolla, valehteli, pimitteli menneisyyttään. Ei saanut / halunnut töihin.
Yritti eristää minut suvustani, kavereistani, vahti tulemistani töistä.
Suuttui jopa siitäkin, kun en suuttunut takaisin.
Lopulta oli vienyt rahojani ja kalliita kipulääkkeitäni.
Yksi päivä käskin häipyä elämästäni. Aneli vielä takasin. Laittoi myöhemmin viestiä, kuinka hänellä nyt uusi suhde ja elämä hyvin. Ei kirpaissut.
Ihmettelen, kuinka olen tälläkin hetkellä edes näin toipunut.
Vielä... Deittailuvaiheessa kannattaa tarkkailla, että mitä ominaisuuksia mies/nainen näkee sinussa. Ovatko vain pinnallisia piirteitä. Ovatko ne luonteenpiirteet, joita hän ihailee sinussa, sinussa oikeasti olevia luonteenpiirteitä. Siis narsisti voi ikäänkuin sijoittaa sinuun piirteitä, joita sinussa ei oikeasti ole. Alussa ne ovat hyviä ja voivat imarrella, lopussa huonoja. Siten esim kannattaa kysyä, mitkä piirteet löytyivät ex:stä suhteen alussa ja mitkä lopussa. Hän näkee todennäköisesti ne samat piirteet sinussa suhteen alussa ja suhteen lopussa.
Narsisti on myös pinnallinen. Muistan kun tapasimme vihkipapin ja hän kysyi puhetta varten mieheltäni, että mistä puolista hän pitää minussa. Hän sanoi, että pitää siitä, että olen kaunis. Pappi kysyi, että mistä muusta, sano vaikka kolme. Mies pinnisti ja yritti keksiä, muttei keksinyt muuta kuin kauniin. Pappi kysyi, että ei ole mitään muuta, mikä tulisi mielern. Ei ollut.
Nykyään hän siis saa minut tuntemaan itseni rumaksi. Alussa kauniiksi. Aluksi exänsä ja minä oltiin ilmeisesti ilpisia ja kivoja, nyt samalla tavalla huonotuulisia ja kotitöistä valittavia eikä huomioida tarpeeksi. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että kumpikin pyydetään miestä sulkemaan tai avaamaan ikkunoita ja ovia. Siis eikö olekin törkeää valittaa sillä lailla. Tämä oli kuulemma yksi niitä pahoja ärsyttäviänpiirteitä eksässä. Luulin exänsä olleen kamala tyyppi, mutta se taitaa ollakin ihan samanlainen kuin minä.
Narsisti tekee asioista vaikeita. Sinun täytyy joustaa hänen tahtonsa mukaan. Esimerkiksi jos on sovittu mahdollisesta näkemisestä, niin jos et vastaa kymmenessä minuutissa on se hänen mielestään syy olla näkemättä. Se on sinun vikasi, olisit vain vastannut heti, niin olisitte nähneet.
Minuun ei tartu nauru jos juttu ei ole mielestäni hauska, olenko narsisti?
Siis en osaa tekonauraa, yritän vain hymyillä sitten. Vaikutan kai sitten kylmältä ihmiseltä mutta ei voi mitään.
149
Vierailija kirjoitti:
Moni narsismiin taipuva tuntemani ei ole erityisen älykäs. Vähän tällaista adhd tyyppiä.
ADHD ei vaikuta älykkyyteen, vaikka usea ADHD-ihminen on erittäin älykäs ja luova. Mitä tulee älykkyyteen, sitä mitataan monilla mittareilla, kuten varmaan tiedätkin. Joku voi olla jossain kategoriassa älykkäämpi kuin toisessa jne.
http://adhd-aikuiset.org/portal/index.php?option=com_content&view=artic…
Tunnen 3 täysnarsistia. Kaikki he ovat erittäin älykkäitä ja heillä on iloinen ja luonteva, tarttuva nauru puolin ja toisin ja hyvä huumorintaju. He ovat muuten sattumalta (?) ksikki juristeja. En edes itse ole sillä alalla, joten ehkä tuo on jo aika merkittävä yhtäläisyys.
Neljäs narsisti, jonka tiedän, on tyhmä, haastaa ihmisiä oikeuteen ilemartomin perustein ja häviää aina, hänen naurustaan en tiedä mitään. Hänelläkin on siis päähänpinttymä olla koko ajan tekemidissä lain ja oikeuslaitoksen kanssa. Ehkä se liittyy jotenkin kokemukseen, että narsisti on aina oikeassa ja laki on tehokas lyömäase...
Mutta naurusta ei voi päätellä yhtään mitään narsismista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni narsismiin taipuva tuntemani ei ole erityisen älykäs. Vähän tällaista adhd tyyppiä. Yleensä liioittelevat juttujaan, fiksumpi huomaa heti. Provosoivat keskustelun aikana. Fiksummilla narsisteilla katseesta huomaa yleenkatseellisuuden ja pyrkimyksen nähdä lävitsesi. Parhaiten narsistin kanssa selviää kohtelemalla tyynen rauhallisesti ja aikuismaisen diplomaattisesti. Yritä pitää keskustelu neutraalilla tasolla.
ADHD ja älykkyys tai sen puute eivät liity toisiinsa mitenkään. Adhd-diagnoosin alla on monenlaista kulkijaa,kuten normiväestössä.
Niin onkin. Anteeksi harhaanjotava selitys
Ei siedä sääntöjä tai ohjeita, joita pitää noudattaa. Ovat ihan kauhistus tälle ihmislajille.
Haluavat aina jonkun erikoisjärjestelyn, ettei tarvitse tehdä kuten käsketään. Tai sitten rikkovat sääntöjä tahallaan suurieleisesti asiaa mainostaen.
Haukkuvat ja vähättelevät kaikkea, mikä liittyy sääntöihin, esim. virkamiehiä, jotka työnsä puolesta joutuvat niistä paasaamaan tai rajoja asettamaan: neuvola, lääkärit, juristit, opettajat, poliisi... nämä ovat aina häntä vastaan, eivätkä tiedä mistään mitään. Ottaa henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä aika äkkiä (heti)kun muuttuu sellaiseksi sinua mitätöiväksi jne. ja kun on saanut seksiä kanssasi(esim 2 kk tapaamisen jälkeen)Jätä aluksi kylmästi ja katso miten reagoi...siitä tunnistat kyllä narsistin.Kokemusta on.
öö no miten tuohon jättämiseen narsistin mielestäsi pitäisi reakoida?
Narsisti ei kestä jättämistä! Hän pyrkii kaikin tavoin jatkamaan. Ensin kertoo kauniita tarinoita muuttumisesta, sitten uhkailee itsemurhalla, tapolla tai oikeudella, pahoinpitelee sinut, tuhoaa työpaikkasi (lähettelee sähköpostia pomollesi/asiakkaillesi, soittelee esimiehellesi sinua haukuskellen), kirjoittaa sinusta julkisesti johonkin häväisten sinut, pilaa kaveri- ja sukulaissuhteesi kertoen keksittyjä juttuja sinusta, tappaa koirasi kun olet jossain... miten nyt haluaakaan sinua uhkailla tai kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä aika äkkiä (heti)kun muuttuu sellaiseksi sinua mitätöiväksi jne. ja kun on saanut seksiä kanssasi(esim 2 kk tapaamisen jälkeen)Jätä aluksi kylmästi ja katso miten reagoi...siitä tunnistat kyllä narsistin.Kokemusta on.
öö no miten tuohon jättämiseen narsistin mielestäsi pitäisi reakoida?
Narsisti ei kestä jättämistä! Hän pyrkii kaikin tavoin jatkamaan. Ensin kertoo kauniita tarinoita muuttumisesta, sitten uhkailee itsemurhalla, tapolla tai oikeudella, pahoinpitelee sinut, tuhoaa työpaikkasi (lähettelee sähköpostia pomollesi/asiakkaillesi, soittelee esimiehellesi sinua haukuskellen), kirjoittaa sinusta julkisesti johonkin häväisten sinut, pilaa kaveri- ja sukulaissuhteesi kertoen keksittyjä juttuja sinusta, tappaa koirasi kun olet jossain... miten nyt haluaakaan sinua uhkailla tai kiusata.
Narsisti voi aivan yhtä hyvin suhtautua eroon kylmän viileästi. EIvät he ole välttämättä stalkkereita vaan voivat olla toista ääripäätä. Suhtautua niin välinpitämättömästi ja helpon oloisesti eroon, että toisesta tuntuu, ettei ole ikinä mitään hänelle merkinnytkään. Luultavasti ei olekaan. Narsisti voi erota tunnissa ja jättää uhrin kärsimään vuosiksi ja mennä itse elämässä eteenpäin todella helpon oloisesti, löytää heti uuden ja näyttää onnelliselta ja rakastuneelta. Narsistille ihmiset eivät ole mitään ainutlaatuisia yksilöitä vaan helposti korvattavissa. Jos narsisti aluaa loukata uhriaan mahdollisimman kovasti, hän valitsee näistä sen vaihtoehdon, joka sattuu enemmän. Eli jos vaikka uhrila on voimakas hylätyksitulemise pelko, narsisti voi jättää hänet mahdollisimman traumaattisella ja hylkäävällä tavalla, koska tietää sen olevan pahinta, mitä voi tehdä.
Narsistipa ei ehkä arvaa,että jotkut uhrit voivat itse hankkiutua tähän tilaan,eli kylmä jättäminen ja sehän käy lyhyemmissä suhteissa(muutama kuukausi)narsistin hermoille.Narsisti kyllä paljastaa karvansa jo kahdessa kuukaudessa.
Kuka hänet jättäisi kun on niin täydellinen ja paras kaikista!varmasti jäätävä hiljaisuus siitä seuraa ja narsisti "hylkää".Siksi kannatan tätä vaihtoehtoa,jättää ennenkuin alkaa tulla liian kivuliaaksi...kysyy kyllä rautaista luonnetta naiselta jättää narsku etenkin,kun on jo ihastunut tai rakastunut.Mutta muista,että olet aina Täysin korvattavissa narsistille,hän löytää aina uuden ja sinua ei enään edes muista tai sotkee sinut johonkin niistä useista menneistä naisistaan.Kaikki mitä tarvitse eroon pääsemiseksi on kova ja kylmä luonne,joten unohda empaattisuus.
Narsistin vetovoima perustuu siihen, että se sanoo, mitä haluat kuulla. :D Tyhmiä naisia on helppo vedellä sitten naruista kun tietää, mitä nämä haluavat. Ja sitten nämä naiset roikkuvat narsistien perässä, kun tämä on se ainoa oikea. Naisia on loppujen lopuksi aika helppo vedättää...
Tämä ristiriita ei välttämättä tule esiin heti aluksi, mutta ajan kanssa kyllä. Ja kun sama kaava alkaa toistua, niin on todella tärkeää pysähtyä miettimään, että mistä oikein on kysymys.
Itselleni tuo sanojen ja tekojen ristiriita, jota tuntemani mies harrasti, oli niin hämmentävää ja sekoitti ajatukseni, että jouduin loppujen lopuksi käymään psykologilla. Lisäksi puhuin kaikille ystävilleni tämän miehen käytöksestä lukemattomia tunteja, eikä kukaan ymmärtänyt, mistä oikein on kyse.
Eli perusongelma oli se, että miksi mies sanoo yhtä, ja tekee toista. Ja sitten kun kysyin häneltä asiasta, niin joko loukkaantui tai lupasi kaunopuheisesti korjata asian, mutta lopputulos oli aina se, että käytös ei muuttunut mihinkään, vaan hetken päästä tuli taas joku samanlainen tilanne eteen. Hän saattoi sanoa: "mikään ei voi horjuttaa ystävyyttämme, olet tärkeä, kerro minulle huolistasi", ja sitten kun yritin kertoa näistä hänelle, niin ei vastannut puhelimeen, oli "kiireinen" tai unohti sovitun tapaamisen.... Tällaisia asioita, jotka normaalille ihmiselle olisivat ihan selviä, mutta joita joutui tämän ihmisen kanssa koko ajan selvittämään. Hänen mielestäään tärkeintä oli aina, että hän AIKOI tehdä sanomallaan tavalla, vaikka sitten lopputulos olikin ihan muuta.
Kestin tätä vuoristorataa 2 vuotta. Nyt en enää jaksa tällaista ihmissuhdetta, en ole yhteydessä mieheen.
Vierailija kirjoitti:
Näiden narsististen henkilöiden kanssa tuleva outo olo johtuu toisinaan sanojen, eleiden ja toiminnan välisestä ristiriidasta.
Aivosi ymmärtävät vain puheen, mutta alitajuntasi huomaa eleet ym.
Aa, vielä tuli mieleeni yksi narsistin tokaisu. Hänen suhdehistoriansa on täynnä muutaman vuoden seurustelusuhteita, vaikka on jo yli 35. Ilmeisesti on itse jättänyt naiset suurimmassa osassa tapauksista. Näistä suhteistaan hän kerran totesi että: "kaikki tunteet vain loppuivat, ei ollut enää mitään kiinnostusta tai syytä pitää yhteyttä". Ihmettelin tuota silloin, nyt vasta ymmärrän tämän.
Eli tosiaan ilmeisen helppoa on siirtyä seuraavaan naiseen, kun yhteen kyllästyy.
Mies siis sanoi, että huomasi sinulla olevan huono itsetunto. Narsisti pyrkii vastaavilla kommenteilla horjuttamaan omaa käsitystäsi itsestäsi. Tulet epävarmaksi, ainakin mielessäsi mietit onko mahdollista, että sinulla olisi huono itsetunto.
Ehkä miehesi on tuonut saman ajatuksen esiin useammassa yhteydessä. On mahdollisesti perustellut jotain tapaasi toimia tai käyttäytyä huonolla itsetunnolla. Ehkäpä olet jopa toiminut hänen mielitekojensa vastaisesti ja hän on kertonut sen johtuvan huonosta itsetunnosta.
Riittävästi toistoa, niin asia painuu alitajuntaasi ja epäilet yhä vähemmän, ettei sinulla olisi huonoa itsetuntoa.
Huomaamattasi alitajuntasi rupeaa toimimaan noudattaen annettua ohjetta huonosta itsetunnosta. Tämän jälkeen imet helpommin myös muita väitteitä ja ohjeita.