Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä ihmeestä tunnistan narsistin kun on kuitenkin alussa ihana?

Vierailija
09.10.2017 |

Pidän normaalin itsevarmoista miehistä.

Kommentit (167)

Vierailija
101/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota joku hiljainen jurottaja. Tuskin on narsisti

Niinpä.....mutta kun tämäkään ei pidä aina paikkaansa :( Exäni oli kiltti maalaispoika.Kiltti ja vähän ehkä hukassakin itsensä kanssa.Etsi itselleen omien sanojensakin mukaan vahvaa naista.No yhteen mentiin ja aluksi elämä normaalia kovaa puurtamista mutta löytyi normaalia empatiaa ja yhdessä tekemistä ja perhe-elämää.Kunnes mies "voimistui".N. 10v kuluttua alkoivat vaikeudet kun mies opiskeli itselleen perheen kustannuksella paremman ammatin.Jo alkoivat työpaikat vaihtua (aina vika työkavereissa).Kunnes keksi aloittaa yrittäjänä.Alkoi helvetillinen taloudellinen kierre muiden vaikeuksien lisäksi.Firma vaati kaiken ajan ja rahan.Alkoi pitää tietynlaista kaverihovia itsellään,työkohteet vaihtuivat ja hyvätkin työsuhteet muuttuivat lopulta riitaisiksi ja aina oli jokin vika toisessa osapuolessa.Perhe jäi jonnekin sijalle 10.Ei aikaa ,ei tarvetta.Kellään meistä ei ollut koskaan mitään merkitystä.Lapsia sieti mutta minun tarpeeni eivät olleet koskaan mitään.Yhteyttä sukulaisiini ei saanut pitää koska mies koki että se kaikki oli häntä vastaan."Pientä" kivaa nälvimistä joka miehen mielestä huumoria.Tässä vain muutama esimerkki elämästä.Kun lähdin lasten kanssa niin kertoi kaikille miten saan palata kotiin koska tahansa.Nyt 12v kulunut ja elämäni on hyvää.Exän koko kaverihovi hajonnut eikä näitä "ystäviä" enää ole.Terveys heikentynyt ja ainut henkireikä ikuinen työ.Enää siihen ei pysty kuin korkeintaan puoliteholla.Kokee itsensä uhatuksi ja elää hälytysjärjestelmiensä vartioimana talossaan.Surullista mutta totta.

Vierailija
102/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä mainittu outo olo saattaa ilmetä myös siten, että itse tiedät mikä on totta, mutta kuulet siitä huolimatta persoonastasi tai olosuhteista aivan käsittämättömiä väitteitä. Tulee vahva todellisuusristiriita.

Juuri niin. Tuo tekniikka tunnetaan nimellä gaslighting, ja sen käyttäjä pyrkii saattamaan uhrinsa epävarmuuden tilaan tai jopa tämän mielenterveyden järkkymään. 

Esimerkkinä tällaisesta käytöksestä on esimerkiksi se, että valehtelusta tai ristiriitaisista puheista kiinni jäänyt kieltää kaiken tai kyseenalaistaa jopa toisen osapuolen mielenterveyden, esimerkiksi sanomalla 

"En ymmärrä, mistä puhut."

"En ole koskaan sanonut noin."

"Oletko nyt ihan varma, ettet kuvittele?" 

Gaslightingin käyttäjä saa omille valheilleen lisäpontta siitä, jos tietää toisesta osapuolesta arkoja asioita: "Sinä nyt kyllä varmaan kuvittelet. Sullahan on ne masennuslääkkeetkin, eli olet siis ihan todistetusti hullu. Lääkkeet ovat sekoittaneet päätäsi entisestään."

Jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia miehen aikaisemmat suhteet on,olleet? Miten päättyneet? Haluaako mies edetä nopeasti? Ja niin kuin joku kirjoitti niin minkälaiset välit on exiin, sukulaisiin yms. Onko ystäviä ja millaisia? Haluaako ympärilleen vain jotenkin merkittäviä ihmisiä (varakkaita, menestyneitä, älykkäitä...)? Onko esim. vähemmän menestyneet kaverit tippuneet matkasta.

Harrastukset? Tuntemani narsisti on ehdoton yksilöurheilija ja todella kilpailuhenkinen.

Vierailija
104/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pidän normaalin itsevarmoista miehistä." :DDD

Nuo ovat juuri niitä narsistimiehiä, joihin hölmöt naiset ihastuvat. Jos mies on komea, kuin kala vedessä tilanteessa kuin tilanteessa, ei häkelly koskaan tai mieti mitä muuta ajattelevat hänestä, on röyhkeä ja aggressiivinen jos kokee joutuneensa arvostelun kohteeksi...onneksi olkoon, olet löytänyt....normaalin itseva...eiku siis narsistin puolisoksesi.

Vierailija
105/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli hyvä listaus. Itselleni on sattunut tapaus, ei välttämättä narsisti, mutta narsistinen persoona. Ajattelin, aluksi, että miten noin komea mies voi olla noin mukava ja huomaavainen. Osasi kirjoittaa tosi kohteliaita työviestejä, ja huomioi minua pikku lahjoilla. Joo, arvaatte varmaan, mitä kävi.... Kun opin häntä paremmin tuntemaan, niin aloin huomata, että puheet eivät vastanneet lainkaan tekoja, ja ymmärsin, että toisen huomioiminen on vain tapa saada ihailua.  Hän valehteli tarvittaessa päin naamaa aivan kirkkain silmin, ei koskaan pyytänyt anteeksi, aina oli selitys valmiina. Sellaista ihmeellistä vuoristorataa, jossa ensin olet kuningatar, sitten yhtäkkiä olet ilmaa, ei mitään logiikkaa tai jatkuvuutta käytöksessä. Tuntui, että tulen hulluksi, kun en ymmärrä, mitä hän oikein tarkoittaa. Nyt hän on seurustellut jo vuoden yhden mukavantuntuisen naisen kanssa. En ymmärrä, miten suhde voi toimia. No, kuulemma nainen on tosi "joustava", sanoi hän itse.... 

Minä olen tavannut myös tuollaisen miehen. Pesuskestävä narsisti ei tämä minunkaan tuttavuuteni ollut, vaikkakin narsistinen. Mies ei ollut esimerkiksi väkivaltainen tai uhkaava, vaan aina hellä ja kohtelias. Ei koskaan loukannut sanoilla.

Et ole siis koskaan edes tavannut oikeaa narsistia, vaan jonkun jonka kuvittelit ehkä sellainen olevan.

Hyvin todennäköisesti olen tavannut oikean narsistin. Jokainen meistä on. Kaikki eivät vain ole tunnistaneet narsistia.

.

Mahtavaa. Olet tavannut narsistin. Jokainen siis on, vaikka ei ole tunnistanut. Montako kertaa narsistituttusi on sinua pahoinpidellyt humalassa?

Minua ei nyt pysty provosoimaan, aikasi menee hukkaan. Yritä jotain toista.

Voisitko vastata kuitenkin itse kysymykseen? Eli montako kertaa narsisti on sinua pahoinpidellyt?

Vierailija
106/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä jutuista tosi moni sopii mun mieheen.

- Esitti alussa supermukavaa

- Saa raivokohtauksia, joiden aikana menee "ihmeelliseen tilaan" = järkipuhe ei auta

- Ei ole kovinkaan kummoisissa väleissä vanhempiensa kanssa

- Hänellä ei ole oikeastaan kavereita (yksi jota tapaa harvoin)

- On mustasukkainen, jopa menneisyydelleni

- Arvostelee vaatteitani, käytöstäni (syyttä)

- Hänessä ei ole koskaan vikaa. Kääntää asiat aina niin, että muut ovat syyllisiä

Ei hän silti ole narsisti. Ei esim. valehtele. Tai ole mitenkään itsekäs.

Oletpa löytänyt itsellesi tosi mukavan miehen.

Vierailija
107/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen elämässään on vain katkeria, vaikeita ihmisiä, jotka ovat kohdelleet häntä huonosti. Todennäköisesti kaikki entiset kumppanit ovat olleet täysiä sekopäitä ja kuulostavat vainoavan narsistia edelleen.

Vierailija
108/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä jutuista tosi moni sopii mun mieheen.

- Esitti alussa supermukavaa

- Saa raivokohtauksia, joiden aikana menee "ihmeelliseen tilaan" = järkipuhe ei auta

- Ei ole kovinkaan kummoisissa väleissä vanhempiensa kanssa

- Hänellä ei ole oikeastaan kavereita (yksi jota tapaa harvoin)

- On mustasukkainen, jopa menneisyydelleni

- Arvostelee vaatteitani, käytöstäni (syyttä)

- Hänessä ei ole koskaan vikaa. Kääntää asiat aina niin, että muut ovat syyllisiä

Ei hän silti ole narsisti. Ei esim. valehtele. Tai ole mitenkään itsekäs.

Epävakaa persoonallisuus, ex-rajatila.

Vierailija
109/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillitön kontrollin tarve on yksi merkki. Sinulle kerrotaan erittäin tarkasti mitä pitää tehdä. Sitten on parempi tehdä niin, ettei herkkähipiä hermostu.

Haluaa myös kontrolloida omaa totuuttaan. Ei halua, että tietyt tahot pääsevät tekemisiin keskenään, jos on pieninkään riski, että narsistin kertoma totuus ja todellisuus vaarantuisi.

Vierailija
110/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alussa et tunnista yhtään mistään, ellet ole harvinaisen intuitiivinen ihminen. Pieniä merkkejä nimittäin jälkikäteen muisteltuna kyllä väkisinkin tulee mieleen. Mutta rakastuneena ei näe todellisuutta, valitettavasti. Siksi kannattaakin aina edetä suhteessa hitaasti. Narsisti näyttää karvansa vasta kun kokee, että olet koukussa; virallistatte seurustelun, muutatte yhteen, tulet raskaaksi tms. Älä siis rakenna elämääsi seurustelukumppanin varaan ja koeta pitää tuntosarvet koholla, alkuhuumassakin.  

Juuri näin! Rakastuin parikymppisenä täydellisen tuntuiseen komeaan mieheen. Olin niin imarreltu, että menimme heti naimisiin ja saimme lapset. Narsismin merkit paljastuivat kunnolla ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Sen jälkeen aloin pikkuhiljaa kääntyä sisäänpäin. Elän täysin lapsilleni, enkä yritä huolehtia huonosta suhteesta.

Vierailija
111/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti tekee kaikkensa, ettei kertomansa todellisuus / totuus vaarantuisi.

Kontrollinhalu on vahva.

Vierailija
112/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegasin ampuja oli sanonut jollekin naiselle, että on "syntynyt pahaksi".

Kukaan narsistin kynsiin joutunut ei kyseenalaista patologista pahuutta.

Kuitenkin, narsisti voi noinkin ulkoistaa tekonsa jonkin muun syyksi. Juopolla eksällä oli tapana huokaista teatraalisesti: "ei ole minun vallassani", ja piti itseään hellyytävänä ja hauskana ja suuttui kun en hurrannut hänen kanssaan, kun hän oli tehnyt väärin. Hän tietää tekevänsä väärin mutta odottaa silti hyväksyntää.

On sama mitä sanoja käytetään, jollain tasolla narsisti tietää huonoutensa, mutta ei ota vastuuta. Hän siis ymmärtää, mutta ei välitä.

Vierailija
113/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteen alussa mies halusi tavata kavereitani. Jossain vaiheessa ihmettelin kun tytöt eivät enää soitelleet tai ehdottaneet mitään normaaleja juttuja mitä olimme tehneet aiemmin.

Sitten selvisi, että mies oli törmännyt "vahingossa" tyttökaveriin tämän työpaikan (kaupungin toisella puolella) lähellä ja sanonut hänelle, että me keskitytään nyt toisiimme ja toivotaan ettei kaverini enää häiritse meitä. Mies oli ollut oikein vakuuttava eikä kavereilla ollut syytä epäillä. Todellisuudessa, heti kun mies oli saanut minut ansaan eli yhteen asumaan, hän ratkesi ryyppäämään (syy oli kuulemma ettei viihtynyt kotona kun minä olin siellä vaikka oli itse ehdottanut yhteenmuuttoa). Vuosia jälkeenpäin kuulin miten hän oli silloin säätänyt monien naisten kanssa ja haukkunut minua, koska narsisti tarvii mielessään jonkun huonomman, jotta tuntisi itsensä joksikin.

Narsisti on loinen joka pyrkii tekemään muut voimattomaksi, jotta olisi itse olemassa. Varokaa niitä.

Vierailija
114/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, voiko mistään tunnistaa täysin varmasti. Kuitenkin sanoisin, että jos ihmisen seurassa tulee jostain syystä outo tai epämiellyttävä olo, silloin kannattaa ihan oikeasti luottaa siihen omaan vaistoon. 

Jatkan vielä kertomalla esimerkin. Olin joskus tekemisissä henkilön kanssa, joka oli ensitapaamisella oudon lipevä ja flirttaileva. Hän myös kyseli henkilökohtaisia asioita ja alkoi jankuttaa jostain pikkujutusta, joka ei kuulunut hänelle pätkääkään. Minulle tuli hänen seurassaan hyvin omituinen ja kiusaantunut olo. Myöhemmin kuulin, että tyyppi sai hillittömiä raivokohtauksia esim. työpalavereissa, vieläpä ihan pikkuasioista. Hän oli hyvin dominoiva ja sai työpaikkansa ihmiset riitaantumaan keskenään.

En tiedä täyttyvätkö narsistisen persoonallisuushäiriön kriteerit hänen kohdallaan. Kuitenkin minusta tyyppi vaikutti ensitapaamisella oudolta, ja tuo tuntemus osoittautui myöhemmin oikeaksi. 

Vierailija
115/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aika vajaaälyinen/aistinen saa olla jos ei tunnista narsisteja/pelimiehiä/kusipäitä.

Vaan ilmeisesti osa naisista on tälle ihan sokeita?

Itse miehenä kaverinaisten touhuja sivusta seuranneena:

"Oih kun tulisi mies ja veisi jalat alta!"

Sitten tulee tyyppejä jotka näen alle minuutissa esittäjiksi elekielestä/ilmeistä/äänestä ym.

= Naiset ei tajua yhtään mitään vaan vaahtoaa miten ihana mies vie jalat alta, sitten suuttuvat kun kysyn että tuohan vaikuttaa täydeltä kusipäältä.

Menee 1-4kk = samat naiset itkee miten "ei voinut tietää yhyy!!", Joo ei voinut tietää jos joku sanoi suoraan että se on ongelmatapaus? Joo ei voinut tietää kun ulkopuolinenkin näkee heti tyypin motiivit?

No, ehkä se vaan on naisten sosiaalista sokeutta, kun ajatellaan alapäällä eikä järjellä = menee ilmiselvätkin tapaukset prinssistä?

Ihan ekana kannattaa unohtaa se "vie jalat alta" virsi, todella naivia ja tunnekeskeistä = ei jää järjelle sijaa, sitten taas ne kunnollisemmat ei kelpaa kun ei ole psykopaatin kykyä olla häpeilemättä toimiaan

Touche.

Juuri noinkin kävi nuorena, mutta silloin ei ollut sitä tietoa narsismista mitä nyt on, eikä kukaan välittänyt varoittaa. Jospa saisi ne ajat vaihdettua.

Usein narsismi ilmenee juuri pariskunta-asioissa.

Mutta pahaa on myös kun heteronainen kadehtii toista ja juonittelee. Luotettu ystävätär voi osoittautua todella häijyksi. Vaikka hänellä itsellään on ulkoisesti asiat hyvin, hän tarvii että saa halveksua jotain. Naisvaltaisilla aloilla tuota tapahtuu, mutta myös ystävä voi osoittautua pedoksi.

Mutta onko sukupuolittuneen vihan taustalla yleinen ihmisviha? Kadehtiiko mies naista koska tämä on puoleensavetävä ihminen?

Miten hetero narsistimies toimii muiden miesten kanssa?

Vierailija
116/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvihaaja84 kirjoitti:

Paras kysymys ap:n esitettäväksi on, että mistä tietää ettei itse ole narsisti, ja sen takia päädy esittämään näitä narsistisyytöksiä? Tästä yleensä naisen tapauksessa on kyse. Ei nähdä metsää puilta. Nähdään vain muiden virheita, mutta oman käyttäytymisen tunnistamiseen tai analysointiin ei kyetä.

Keskustelupalstoilla on valitettavasti niin, että kuullaan vain toisen osapuolen versio. Ei meillä kuitenkaan ole mitään erityistä syytä epäillä ap:n kysymyksen vilpittömyyttä. Vaikka ap olisikin oikeasti tämän tarinan pahis, tähän ketjuun tulleista vastauksista voi silti olla apua lukijoille. 

Vierailija
117/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvihaaja84 kirjoitti:

Paras kysymys ap:n esitettäväksi on, että mistä tietää ettei itse ole narsisti, ja sen takia päädy esittämään näitä narsistisyytöksiä? Tästä yleensä naisen tapauksessa on kyse. Ei nähdä metsää puilta. Nähdään vain muiden virheita, mutta oman käyttäytymisen tunnistamiseen tai analysointiin ei kyetä.

Ensimmäiset lapsuusmuistoni omasta narsistisesta isästäni liittyvät perheväkivaltaan. En ymmärtänyt, että vika on minussa, koska olin vain viiden vanha.

Vierailija
118/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on soulmate jokaiselle. Hän on täydellinen, ihana, rakastettava, fiksu.... Hän on aina mitä häneltä halutaan. Moni muukin varmasti tuntee samoin kuin ap samasta henkilöstä, ja jokainen näkee kuitenkin aivan eri puolen tästä. Minulla siis valitettavasti on ollut samanlainen tarina kuin ap:lla. Mies ihana. Kehui minut maasta taivaisiin. Kukaan muu ei ollut niin täydellinen hänelle. Hetken päästä minusta tuli sitten vähemmän ihana. Pikkuhiljaa vikoja löytyi enemmän, joita hädissäni yritin korjata niitä, mutta lopulta mikään ei riittäny. Tunsin olevani mitätön. Ap, suosittelen menemään eteenpäin. Mennyt on mennyt niinkuin meni. Menneestä jää ihania muistoja, mutta keskity nykyisyyteen ja tulevaisuuteen ja ennenkaikkea itseesi. Älä valehtele itsellesi, että toinen muuttuu, kun vain teet jotain. Narsistille kaikessa on kyse hänestä, sinun tekemisesi eivät vaikuta häneen, ellei hän hyödy siitä.

Vierailija
119/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei kestä, jos kehutkin jotain toista. Kehu hänen tuttavaansa jostakin asiasta ja katso, pyrkiikö narsisti saamaan sinut pyörtämään sanasi, vähättelemään kehumaasi ominaisuutta/ystävää tai liittämään sen kehutun piirteen osaksi itseään tavalla tai toisella.

Ovat myös usein kateellisia ja kilpailunhaluisia, eivätkä unohda kokemaansa loukkausta, vaan pyrkivät tuhoamaan loukkaajansa.

Hyväksikäyttävät lähipiiriään ja kaukaisempiakin tuttaviaan törkeällä tavalla (normaalit sosiaaliset normit hallitseva ei edes kehtaisi lähestyä muita tuolla tavalla). Rahaa, apua, palveluksia, tavaroita....

Kertovat lennokkaita juttuja ja tarinoita. Omaksuttu usein muualta, mutta kertovat ne ominaan.

Vierailija
120/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kuvittelin saaneeni juuri sen oikean. Mies on niin ihana, että vei täysin jalat alta. Myös hirveän mustasukkainen. Syytti minua muista miehistä. Myöhemmin ymmärsin, että tämä siksi, koska naisia oli itsellään useampia. Rakkaus ei perustu idealle, että toinen on maailman mahtavin...