Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä ihmeestä tunnistan narsistin kun on kuitenkin alussa ihana?

Vierailija
09.10.2017 |

Pidän normaalin itsevarmoista miehistä.

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti uskoo muiden olevan samanlainen kuin itse on.

Hän saattaa nähdä sen normaalina. Tulee kauhea hätä puolustaa itseään manipuloivien ja epäluotettavien ihmisten keskellä.

Vierailija
122/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain jo tänne aiemmin kirjoitinkin mutta nyt lisää paremmalla ajalla. Narsisti kehittää mitä ihmeellisimpiä selityksiä omalle käytökselleen eikä myönnä, että teki itse väärin. Tuntemani miespuolinen narsisti petti tyttöystäväänsä mutta koki sen oikeutetuksi, koska ei saanut tyttöystävältä seksiä riittävästi plus että seksi satunnaisen seuralaisen kanssa oli tosi hyvää. Alkoholia kuluu myös runsaasti mutta se naamioidaan viiniharrastukseksi. Eihän sitä missään nimessä voisi alentua niin rahvaanomaiseen toimintaan kuin oluen juonti.

Sama tapaus myös näkee tosi usein muissa kateutta ja siis selittää muiden toimintaa kateudella. Itse en kuitenkaan tällaista ole havainnut, vaikka olen ollut läsnä samoissa tilanteissa. Ei ole kovin kouluttautunut tyyppi mutta silti näkee itsensä työelämässä jotenkin muita spesiaalimpana. Korostaa karisman merkitystä ja panostaa etenkin työpukeutumiseen mutta sanomisista puuttuu monesti oikea sisältö.

Mustasukkaisuus esimerkiksi jos työtilaisuuteen lähtenyt avec juttelee iloisesti jonkun toisen tilaisuudessa mukana olevan miehen kanssa. Tanssiminen muiden kanssa esimerkiksi lavatansseissa on myös selvä syy mustasukkaisuuteen, vaikka toinen tekisi sen puhtaasta kohteliaisuudesta. Kumppanin omat menot, harrastukset yms. tulkitaan suhteen heikkoudeksi ja se taas on syy turvautua pettämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä mainittu outo olo saattaa ilmetä myös siten, että itse tiedät mikä on totta, mutta kuulet siitä huolimatta persoonastasi tai olosuhteista aivan käsittämättömiä väitteitä. Tulee vahva todellisuusristiriita.

Juuri niin. Tuo tekniikka tunnetaan nimellä gaslighting, ja sen käyttäjä pyrkii saattamaan uhrinsa epävarmuuden tilaan tai jopa tämän mielenterveyden järkkymään. 

Esimerkkinä tällaisesta käytöksestä on esimerkiksi se, että valehtelusta tai ristiriitaisista puheista kiinni jäänyt kieltää kaiken tai kyseenalaistaa jopa toisen osapuolen mielenterveyden, esimerkiksi sanomalla 

"En ymmärrä, mistä puhut."

"En ole koskaan sanonut noin."

"Oletko nyt ihan varma, ettet kuvittele?" 

Gaslightingin käyttäjä saa omille valheilleen lisäpontta siitä, jos tietää toisesta osapuolesta arkoja asioita: "Sinä nyt kyllä varmaan kuvittelet. Sullahan on ne masennuslääkkeetkin, eli olet siis ihan todistetusti hullu. Lääkkeet ovat sekoittaneet päätäsi entisestään."

Jne. 

Olipa osuva kuvaus. Tällaista käytöstä sain narsistiselta esimieheltäni. Lopulta meni terveys.

Vierailija
124/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytyy näköjään paljon esimerkkejä tästä caslighting-metodista.

Kannattaa lukea, niin tunnistaa milloin sitä sinuun käytetään. 

Vierailija
125/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tullut todella osuvia havaintoja. Kirjoitin täällä jo aikaisemmin, mutta tässä omat kokemukseni. Kun tutustuin tähän mieheen, hän oli mitä huomaavaisin ja todella mukava, kyseli kuulumisia, ja jälkikäteen ajateltuna oli vähän liiankin kiva. Siis niin ystävällinen ja herrasmies ettei tosikaan.

Sitten, kun olimme tunteneet jo vähän pidemmän aikaa, niin minulle tuli oikeasti huolia elämääni ja ajattelin, että hänelle voin hyvin kertoa näistä, koska oli aina ollut niin lämminhenkinen. Mutta, asiat kääntyivätkin ihan päälaelleen. Hän näennäisesti vakuutteli, miten haluaa kuulla huoliani ja olla läsnä, mutta käytös oli ihan päinvastaista. Tyyliin: "puhutaan ehdottomasti tästä lisää, soitan sulle", mutta ei koskaan soittanut. Tai kun olimme sopineet, että puhutaan puhelimessa silloin silloin (hänen aikaehdotuksensa), niin olikin lähtenyt kavereidensa kanssa johonkin, eikä voinutkaan puhua puhelimessa. Sitten kun hermostuin näistä, niin syy oli minun, kun olen niin hankala, eikä koskaan pahoitellut tällaista käytöstä. Itseäni aina ihmetytti, että eikö hän tajua, että muut näkevät tuon ristiriidan sanojen ja käytöksen välillä, mutta hän ei varmaan välitä sellaisesta. Tai välittää siinä vaiheessa, kun ihmiset eivät vielä tunne häntä, mutta sitten kun ollaan tutustuttu paremmin, niin kohtelee ihmisiä (ainakin minua) aivan välinpitämättömästi. Ja sitten taas kohdatessamme käyttäytyy kuin olisi mitä parhain ystävä, ja on yhtäkkiä aivan superkiinnostunut asioistani.

Vierailija kirjoitti:

Oma huomioni on että heiltä puuttuu kykyä tuntea myötätuntoa toista ihmistä kohtaan tai ajatuksen tasolla hän ei osaa asettua toisen ihmisen asemaan.

Suhteen alussa hän voi olla ihana mutta kaikki ihanat sanat ja kivat yllätykset ovat sitä varten että uhri saadaan koukkuun.

Vierailija
126/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrkivät yleensä saamaan lähelleen ihmisen, joka on kiltti, hyväsydäminen ja empaattinen. Eikä mielellään osaa sanoa EI tai muuten pitää kiinni rajoistaan, vaan joustaa ja joustaa omasta mukavuudestaan narsistin hyväksi.

Tällaista suhdetta narsistin on helppo pyörittää kertomalla sydäntä särkeviä tarinoita menneisyydestään, lapsuudestaan ja ilkeistä ihmisistä silloin, kun uhri näyttää yrittävän kieltäytyä toimimasta kuten hän haluaa. Narsisti lainailee rahaa ja tavaraa, palveluksia ja pyrkii hyötymään koko ajan. Kun uhri kaipailee rahojaan, löytyy aina joku narsistista riippumaton syy, miksei niitä saa.

Vierailija
127/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistejakin on erilaisia. Mutta sanoisin, että itselläni hälytysmerkkejä on, jos henkilö on liian hyvä ollakseen totta. Jos hän on sosiaalinen tai ennen kaikkea puhelias mutta hänellä ei kuitenkaan tunnu hirveästi olevan läheisiä ystäviä, varsinkaan pitkäaikaisia tällaisia.  Ystävättömyys tai kaverittomuus ei  tietystikään ole hälytysmerkki narsismille mutta, jos henkilö vaikuttaa todella itsevarmalta ja sitten hänellä on yksi kaveri ja tämäkin on vähän aran oloinen ja täysin kyseisen henkilön vastakohta. Niin se voi olla hälytysmerkki, koska narsistit on usein kateellisia hyvin menestyville ja keräävät lähipiiriin enemmänkin tällaisia myötäilijöitä, jotka nostattavat hänen egoaan. Samoin monien henkilöiden kanssa välit menneet poikki ja tämä johtuu tietysti kaikista muista kuin hänestä itsestään. Myös eristäminen muista henkilöistä, esim. sinun läheisistäsi. Sitä ei tehdä suoraan, vaan epäsuorasti. Esim. manipuloimalla.

Voi myös kokeilla narsistille kehua jotakin henkilöä esim. tämän kaveria tms. ja katsoa miten hän reagoi tähän. Narsistille esim. vaikea myöntää, jos joku on häntä parempi jossakin ja yleensä tällaisia henkilöitä kohtaan piilo'''tuillaan.

Vierailija
128/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä jutuista tosi moni sopii mun mieheen.

- Esitti alussa supermukavaa

- Saa raivokohtauksia, joiden aikana menee "ihmeelliseen tilaan" = järkipuhe ei auta

- Ei ole kovinkaan kummoisissa väleissä vanhempiensa kanssa

- Hänellä ei ole oikeastaan kavereita (yksi jota tapaa harvoin)

- On mustasukkainen, jopa menneisyydelleni

- Arvostelee vaatteitani, käytöstäni (syyttä)

- Hänessä ei ole koskaan vikaa. Kääntää asiat aina niin, että muut ovat syyllisiä

Ei hän silti ole narsisti. Ei esim. valehtele. Tai ole mitenkään itsekäs.

Kaikki narsistit eivät saa hallitsemattomia raivokohtauksia, vaan hämmentävät toista taitavammin. Toisaalta taas esim. trauman kokenut saattaa saada selittämättömiä raivareita, joita ei kykene mitenkään suitsimaan.

Vierailija
129/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä jo mainitsikin, että narsistin tunnistaa tekonaurusta. Juurikin näin. Lisäisin vielä että nauru loppuu kuin seinään ja on taas välittömästi naama vakavana in control.

Vierailija
130/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä aika äkkiä (heti)kun muuttuu sellaiseksi sinua mitätöiväksi jne. ja kun on saanut seksiä kanssasi(esim 2 kk tapaamisen jälkeen)Jätä aluksi kylmästi ja katso miten reagoi...siitä tunnistat kyllä narsistin.Kokemusta on.

Vierailija
131/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä aika äkkiä (heti)kun muuttuu sellaiseksi sinua mitätöiväksi jne. ja kun on saanut seksiä kanssasi(esim 2 kk tapaamisen jälkeen)Jätä aluksi kylmästi ja katso miten reagoi...siitä tunnistat kyllä narsistin.Kokemusta on.

öö no miten tuohon jättämiseen narsistin mielestäsi pitäisi reakoida?

Vierailija
132/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali mies ei sano sinusta sinulle itsellesi tarkkoja määritelmiä sinusta.

Normaali saattaa sanoa, että tykkää susta ja olet ihana ja sulla on kauniit silmät jne.

Narsku kertoo tämän lisäksi, kuinka näet asiat ja miten reagoit niihin. Ainakin hänen mielestään.

Vierailija
133/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsku saattaa sanoa, että käyttäydyt lapsellisesti tai typerästi tai ettet ymmärrä kokonaisuutta. Ehkä käyttäydet peräti hysteerisesti tai epäluuloisesti?

Vierailija
134/167 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIrjoittelin tuolla ylhäällä...nyt vasta tajuan miten hyvin nämä palaset sopivat tunteemaani mieheen (johon olin ennen todella ihastunut), nyt olen huomannut, millainen hän on.

Tässä vielä muutamia havaintoja:

-En koskaan ole kuullut hänen kritisoivan itseään, nauravan itselleen tai myöntävän, että teki virheen jossakin asiassa.  

-Kun hän haki työpaikkaa hän sai aivan kamalan raivokohtauksen, kun kuuli että joku ulkopuolinen taho arvioi hänen hakupaperinsa (ei siis talon sisäinen menettely)

-Hän on aina kaikessa omassa mielestään hyvä ja sanoo myös näin "olen kyllä todella hyvä työssäni", olen kyllä todella hyvä harrastuksessa xx", olen kyllä todella hyvä yhteydenpidossa kavereihini".....Luulen, että hänellä on sellainen käsitys itsestään, että on kaikessa ylivertaisen hyvä. Jos joku on eri mieltä, niin saa raivarin....tai pitää mykkäkoulua.   

Vierailija
135/167 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä mainittu outo olo saattaa ilmetä myös siten, että itse tiedät mikä on totta, mutta kuulet siitä huolimatta persoonastasi tai olosuhteista aivan käsittämättömiä väitteitä. Tulee vahva todellisuusristiriita.

Juuri niin. Tuo tekniikka tunnetaan nimellä gaslighting, ja sen käyttäjä pyrkii saattamaan uhrinsa epävarmuuden tilaan tai jopa tämän mielenterveyden järkkymään. 

Esimerkkinä tällaisesta käytöksestä on esimerkiksi se, että valehtelusta tai ristiriitaisista puheista kiinni jäänyt kieltää kaiken tai kyseenalaistaa jopa toisen osapuolen mielenterveyden, esimerkiksi sanomalla 

"En ymmärrä, mistä puhut."

"En ole koskaan sanonut noin."

"Oletko nyt ihan varma, ettet kuvittele?" 

Gaslightingin käyttäjä saa omille valheilleen lisäpontta siitä, jos tietää toisesta osapuolesta arkoja asioita: "Sinä nyt kyllä varmaan kuvittelet. Sullahan on ne masennuslääkkeetkin, eli olet siis ihan todistetusti hullu. Lääkkeet ovat sekoittaneet päätäsi entisestään."

Jne. 

Lisään tähän vielä, että gaslightingin käyttäjän väitteitä ei voi todistaa vääräksi. Häntä ei voi voittaa millään argumenteilla. Pikemminkin on niin, että jokaikinen tekemisesi on todiste hulluudesta

Narsku tietää sinun käyttävän mieliala- tai muita keskushermostoon ja psyykeen vaikuttavia lääkkeitä. Narsku siis tietää, että olet käynyt psykiatrilla tai käyttänyt mielenterveyspalveluja. Narskulle tämä on todiste siitä, että olet hullu

Sinulle on määrätty lääkettä, jota käytetään yleisesti hulluuden hoitoon. Narskulle tämä on todiste siitä, että olet hullu - riippumatta siitä, mihin vaivaan lääke on määrätty. 

Narsku olettaa, että hulluuteen määrätty lääke muuttaa käyttäytymistäsi ja persoonaasi. Narskun mielestä lääke siis tekee sinusta vielä hullumman ja kaikki tekemisesi ja sanomisesi menevät hulluuden piikkiin. 

Koska olet hullu ja syöt lääkkeitä, muistikuvasi eivät voi olla luotettavia. Kuvittelet asioita.

Jos lopetat lääkkeen käytön (lääkärin luvalla ja valvonnassa), narskulle se on taas yksi todiste siitä, että olet hullu. Olit hullu alunperin, lääke teki sinusta vielä hullumman, ja lääkkeen lopetus tottakai tekee sinusta hullun, koska et pärjää ilman lääkettä. 

Narsku tietää nämä asiat, koska hän on sinua fiksumpi. Hän on lääkäreitäkin fiksumpi, vaikkei olisi koskaan opiskellut mitään. Et voi voittaa narskua väittelyssä, koska olet tyhmä, hullu ja lääkkeistä sekaisin. Narskun mielestä hullua ihmistä saa myös kiusata ja mustamaalata, koska narsku on tätä ylempänä kaikin tavoin. 

Teitpä siis mitä tahansa, se on aina todistus huonoudestasi ja ennen kaikkea hulluudestasi

Vierailija
136/167 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhä varmempi siitä, että äitini on ainakin jonkun verran narsistinen. Mykkäkouluilu sekä isälleni ja myös minulle, jos kyseenalaistan jotain. Hän diagnosoi muita ihmisiä ja väitti minua hulluksi, kun sain psykiatrin kirjoittamana unilääkkeitä. Kerran hän päätti, että minulla on aivovamma ja katkaisi välit kuukausiksi, kun loukkaannuin siitä. Välit palasivat vasta,kun pyysin anteeksi loukkaantumista.

Hän pääsi aikoinasn suhteilla johtajaksi, mutta jäi lopulta jostain syystä pois työstä, en tiedä miksi. Hänellä ei kai ole oikein pitkäaikaisia ystäviä vaan on erakoitunut. Toisaalta hän vaikuttaa ihan normaslilta eikä minusta voi näin hänet läheisestikäön tuntien ehdottomasti sanoa, että olisi narsisti. Hän tuntee empatiaa kai normaalisti ja on valtaosan ajasta ihan tavallinen.

Se mikä tällaisissa ihmisissä on vältettävää ja tuhoavaa on, että he ottavat oikeudekseen määritellä, millainen toinen ihminen on. Sitä ei muka saisi vastistaa vaan antaa narsistisen ihmisen.päättää niin merkittävistä asioista yoisen ihmisen identiteetistä. (Mieheni tekee vähän samaa. Hän voi sanoa vaikka, että 'kirosanojen käyttäminen ei sovi sinulle' koska hänellä on mielikuva siitä, millainen olen ja se on se oikea mielikuva enkä itse voi tuntea itseäni paremmin tietenkään.) Barsistinen ihminen siis ylittää ihmisen henkisen koskemattomuuden rajat. Ja saa hyvin pitkiä mykkäkoulukohtauksia eilkä koskaan pyydä anteeksi vaan aina muiden pitää luoda sopu.

Mieheni on siis myös narsistinen ja kun mainitsin tästä äifilleni ja kerroin jotain tapahtumia suhteessamme, äitini asettui puolustamaan miestäni eikä minua. Narsisti puolustaa aina toista narsistia. Veljeni on katkaissut käytännössä välit äitiini, ei vihamielisesti, mutta eivät ole tekemisissä juurikaan.

En huomannut miehesdäni yhtään ainoaa narsistista piirrettä ennen kuin jäiden jälkeen, vaikka yritin tarkkailla. Hän tuntui täydelliseltä ja liian hyvältä ollakseen totta, mutta ihan oikeadti sitä. Hän myös esim pelastaa vahingoittuneita eläimiä ja oli hyvä isä lapsilleen. Haukkui exäänsä, mutta luulin, että aiheesta. Ei koskaan menetä malttiaan eikä huuda. Kokee oikeudekseen muokata toista mieleisekseen, mikä paljastui vasta myöhemmin.

Vierailija
137/167 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä jutuista tosi moni sopii mun mieheen.

- Esitti alussa supermukavaa

- Saa raivokohtauksia, joiden aikana menee "ihmeelliseen tilaan" = järkipuhe ei auta

- Ei ole kovinkaan kummoisissa väleissä vanhempiensa kanssa

- Hänellä ei ole oikeastaan kavereita (yksi jota tapaa harvoin)

- On mustasukkainen, jopa menneisyydelleni

- Arvostelee vaatteitani, käytöstäni (syyttä)

- Hänessä ei ole koskaan vikaa. Kääntää asiat aina niin, että muut ovat syyllisiä

Ei hän silti ole narsisti. Ei esim. valehtele. Tai ole mitenkään itsekäs.[/quote]

Narsismista en tiedä, mutta kyllä tuo melko itsekkäältä käytökseltä kuulostaa. Jos hänellä on taipumusta kääntää kaikki muiden syyksi, hän luultavasti valehteleekin.

Vierailija
138/167 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin n klo 8.29 tuon, jossa on narsistinen äiti ja mies. Täsmennän sen verran, että en tiedä onko minussa narsistisiä piirteitä. Enkä tiedä olenko itse mikään yliempaattinen ja kiltti. Se on kuitenkin vaikeaa minulle, että en osaa vetää rajoja ja puolustaa itseäni. Välillä tuntui mieheni suhteen, kuin hänellä olisi konkreettisesti käsi sisälläni kehossa, siis hän ylitti rajani niin rankasti ja paljon. Arvosteli eikä saanut loukkaantua eikä ottaa edes niitä asioita puheeksi.

Konkreettinen esimerkki toisen muokkaamisesta, joka tulee mieleen, on eilisillalta. Hän haluaisi, että vedän pikkuhousut päälle tiettyyn asentoon, joka on kuulemma se oikea. Yleensä ne ovat ylläni väärin. Eli roikkuvat liian alhaalla. Eilen kun nousin sängystä ja palasin, hän peukutti "hyvä" ja hymyili kannustavasti ja sanoi, että hyvältä näyttää takaapäin. Luulin ensin, että hän tarkoitti, että olen nätti takaapäin. Mutta se olikin, että olin kuulemma vetänyt ne pikkuhoisut vahingossa oikeaan asentoon kerrankin. Useimmiten saan aiheesta ns risuja mutta nyt kerrankin siis ruusuja, kun hän yrittää kasvattaa minua toimimaan oikein.

Suhteen alkupuolella hän kehui minua usein, vasta häiden jälkeen arvosteli. On kerran sanonut, että huomasi heti alkumetreillä, että minulla on huono itsetunto ja päätti alkaa tietoisesti pönkittää sitä. (Pitäisikö olettaa, että itsetunnon murentaminen häiden jälkeen on.muös tietoista? Sitä hän ei ole koskaan myöntänyt.)

En tiedä osaanko kuvata oikein, mutta tarkoitan, ettei narsistinen ihminen välttämättä ole mikään raivoava malttinsa menettävä hirviö. Ei hän välttämättä koskaan edes huuda tai korota ääntään. Hän vain pitää itseään parempana ja ylempänä kuin muut ja kokee, että hänen näkemyksensä ihmisistä ovat oikeita ja hänellä on oikeus muokata muita mieleisekseen. Ei pyydä anteeksi, koska ei ole tietenkään koskaan väärässä. Vaatii kunnioitusta muilta, mutta ei itse kunnioita muita heidän itsensä tähden, siis automaattisesti yhtä suuren ihmisarvon perusteella, vasn pidättää oikeuden päättää, kuka ansaitsee kunnioitusta.

Treffeillä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, jos mies/nainen on hyvin itsevarma ja karismaattinen. Mieheni esim osasi jotenkin aina sanoa juuri oikeat sanat oikeasn aikaan. Tuntui olevan myös samalla aaltopituudella. Ajattelin, että tämä on ihan kohtalon määräämä Se Pikea.

Vierailija
139/167 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden narsististen henkilöiden kanssa tuleva outo olo johtuu toisinaan sanojen, eleiden ja toiminnan välisestä ristiriidasta.

Aivosi ymmärtävät vain puheen, mutta alitajuntasi huomaa eleet ym.

Vierailija
140/167 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä loistava esimerkki taas yhdestä:

"Vanhus kuoli rutiköyhänä kadulle"

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710102200447581_u0.shtml

Aina, kun ihana Narsistirakkaus alkaa pyytää rahaa, ota kamppeesi ja häivy. Äläkä usko mitään selittelyjä jälkikäteen, vaan ota etäisyyttä koko tyyppiin!