Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummiksi vaikka ei kuulu kirkkoon?

Vierailija
09.10.2017 |

Ystäväni pyysi minua lapsensa kummiksi johon toki ilomielin suostuin. Kuitenkin tajusin vasta myöhemmin, että en enää muutamaan vuoteen ole kuulunut kirkkoon, joten ihan virallinen kummi en ilmeisesti voi olla? Joku helpotus tähän ilmeisesti tuli jokunen vuosi sitten, kun niin paljon porukkaa on eronnut kirkosta. Mutta miten kastejuhlassa pitää toimia, voinko seistä edessä muiden kummien kanssa? Ja pitääkö pappi asiasta "puhuttelun"? :D

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kummi voi olla, jos ei kuulu kirkkoon. Eikä mikään leikkikummi ole mikään kummi ollenkaan, saman verran merkitystä kuin käytetyllä vessapaperilla.

Vierailija
22/41 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni ei kuulutu enää kirkkoon, mutta meidät pyydettiin miehen veljen lapsen kummeiksi siitä huolimatta. Pappi oli tietoinen kirkkoonkuulumattomuudestamme, mutta hövelinä otti meidän seremoniaan mukaan siinä missä kirkkoon kuuluvatkin. Kummitodistuksetkin saatiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua olla kummi. Kummit kusettaa lapsia.

Vierailija
24/41 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kummi. Itse en kuulu kirkkoon ja olen monen lapsen kummi. Olin myös kaste tilaisuudessa ihan samalla tavalla mukana kuin muut kummit. Tosin vain yksi pappi kirjoitti minulle kummitodistuksen. :D. Eli olen siis epävirallinen kummi. Kummi kuitenkin ja paljon olen ollut lasten elämässä mukana.

Vierailija
25/41 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yksi kummeista oli eronnut kirkosta. Kuitenkin aivan samalla tavalla oli muiden kummien kanssa kastetilaisuudessa. Pappi kirjoitti jopa kummitodistuksen kun kerrottiin heti ensi tapaamisessa, että kirkkoon kuulumatonkin kummi kyllä uskoo samoin kun mekin.

Eli ei usko :D

Jos ei uskottais niin silloin oltaisiin pidetty nimiäiset :)

Suurin osa kirkkoon kuuluvista ei usko kirkon oppeja ja silti kastaa lapsensa. Perverssiä.

Vierailija
26/41 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja mieheni ei kuulutu enää kirkkoon, mutta meidät pyydettiin miehen veljen lapsen kummeiksi siitä huolimatta. Pappi oli tietoinen kirkkoonkuulumattomuudestamme, mutta hövelinä otti meidän seremoniaan mukaan siinä missä kirkkoon kuuluvatkin. Kummitodistuksetkin saatiin.

Kirkolle riittää yksi kummi, jos se löytyy, niin höveli pappi voi katsoa läpi sormein myös kirkkoon kuulumattomia kummeja. En tiedä että mikälaisen kirkollisrikoksen hän siinä tekee ja tuleeko seuraamuksia, jos jää kiinni. Mutta aika monet papit ovat edustamaansa organisaatiota liberaalimpia ja ylipäätään kirkkon on pakko olla aika suvaitsevainen jos aikoo sinnitellä valtionkirkkona.

Vierailija
27/41 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla kummi. Itse en kuulu kirkkoon ja olen monen lapsen kummi. Olin myös kaste tilaisuudessa ihan samalla tavalla mukana kuin muut kummit. Tosin vain yksi pappi kirjoitti minulle kummitodistuksen. :D. Eli olen siis epävirallinen kummi. Kummi kuitenkin ja paljon olen ollut lasten elämässä mukana.

https://evl.fi/perhejuhlat/ristiaiset/kummien-valinta-ja-tehtavat

Kirkon oppien mukaan kirkkoon kuuulumtonta ei voi valita kummiksi, mutta onhan jotku papit vihkineet homojakin, vaikka se on kirkossa kiellettyä.

Vierailija
28/41 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko on ahne firma ja se löyhkää tosi mädäntyneeltä. Mihin sitäkin tarvitaan tai kummeja? Ei mihinkään paitsi tyhmiltä rahat pois kirkollisveroina. :-)

Vierailija
29/41 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maikkipontso kirjoitti:

Ei voi olla kummi jos ei ole käynyt rippikoulua tai ei kuulu kirkkoon.

Ei tarvitse kuulua luterilaisevankeeliseen kirkkoon ollakseen kummi, kunhan kuuluu kirkkoon johon ekumeeninen yhteys ja lapsella on joku muu luterilainen kummi. Esim. katolinen voi olla kummina, vaikka ei luterilaiseen kirkkoon kuulu.

Vierailija
30/41 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vain henkinen kummi. Pappi meillä sanoi niin, mutta ei voinut merkitä kummiksi kirkonkirjoihin.

Vierailija
31/41 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata edes kuulua kirkkoon, erota voi ihan netinkin kautta. Säästää ison summan rahaa joka vuosi eikä tarvitse maksaa pappien viinarahoja.... hehhehee, ihan tosi!

Vierailija
32/41 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti eroja riippuen papin tai seurakunnan näkökannasta. Minulla on kaksi ihanaa kummilasta. Ensimmäisen kastejuhlassa kuuluin kirkkoon. Toisen kastejuhlassa en ja sain pitää lasta sylissä. En toki saanut kummitodistusta, mikä ei tehtävääni ole vaikuttanut. Eikä minua ole erotettu ensimmäisen kummilapsen kummin pestistä vaikka erosin kirkosta.

Vierailija
33/41 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummin tehtävä on tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kirkosta eronnut kummi on yhtä järkevä ajatus kuin  liikuntaa vihaava personal trainer.

Tämä

Et kai pyydä vegaaniltakaan suosituksia, mitä tekisi tänään ruuaksi jauhelihasta?

Vierailija
34/41 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paskat! Parille muksulle olen kummeina toiminut, vaikka en kirkkoon ole enään aikoihin kuulunut. Papille olen vaan sanonut asuinkuntani seurakunnan, ja sillä on menty. Ketään ei oikeasti kiinnosta kuulutko kirkkoon vai ei.

Vierailija
35/41 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OlenAteisti kirjoitti:

EI! Vaan Saatana kusettaa ihmisiä. Joka ei usko Jeesusiin, joutuu Kadotukseen. Ja siellä ei ole hyvä olla. Sitten on myöhäistä katua. Ateismi on sama kuin saatananpalvonta. 

Vierailija
36/41 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku todella viisas kirjoitti: ”Kummin tehtävä on tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kirkosta eronnut kummi on yhtä järkevä ajatus kuin liikuntaa vihaava personal trainer.[”

Tämä on niin totta!!! Miksi ihmeessä ei ole Ap:llä järkeä sanoa että kummiksi ei voi ruveta mutta muuten on mieluusti vanhempien tukena. Uusavuton tietämätön tumpelo Ap.

Vierailija
37/41 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että sinua on pyydetty kummiksi, vaikka lasta ei meinata kastaa.

Mitäs järkeä siinä sitten on? Pyydän sukulaistyttöä kukkaistytöksi mutta en mene naimisiin? Pyydän kaveria muuttoapuun mutta en muuta? Ostan silmälasit vaikka näköni on hyvä?

Vierailija
38/41 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että sinua on pyydetty kummiksi, vaikka lasta ei meinata kastaa.

Mitäs järkeä siinä sitten on? Pyydän sukulaistyttöä kukkaistytöksi mutta en mene naimisiin? Pyydän kaveria muuttoapuun mutta en muuta? Ostan silmälasit vaikka näköni on hyvä?

Niin koska kummi on vain kristinuskon opettaja. Mitään muuta roolia hänellä ei ole lapsen elämässä. 😏 Koska itse kävit viimeksi kirkossa omien kummiesi kanssa? Milloin viimeksi luit heidän kanssaan Raamattua? Käythän ja luethan toki itse joka sunnuntai, koska kummisi näin opetti. 😇

Vierailija
39/41 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummin tehtävä on tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kirkosta eronnut kummi on yhtä järkevä ajatus kuin  liikuntaa vihaava personal trainer.

Minä olen kristinuskossa ja sen vuoksi en kuulu kirkkoon.

Vierailija
40/41 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OlenAteisti kirjoitti:

Taitaa olla päinvastoin.

Olen kokenut tapauksia, joissa kummit on valittu nykyisen varallisuuden ja tulevan perinnön toivossa.

Lisäksi kummien oletetaan muistavan kummitettavaansa lahjoin (mieluimmin rahaa) merkkipäivinä ja jouluna. Myös koulutodistuksella voidaan rahastaa kummeja.

Ei kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme