Päiväkodissa vaaditaan että kuravaatteet pestään kotona päivittäin.
Ne vaan ei kerkee kuivumaan aamuksi, jos ne pesee pesukoneessa alkuillasta! Ei niitä kai voi kuivuriinkaan laittaa...
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuravaatteet eivät puhdistu kunnolla huuhtelulla, ne jää ihan likaisiksi vaikka irtohiekka lähtisikin pois. Kun näitä likaisia vaatteita on pk:n pienessä eteisessä kolmetkymmenet pöllyämässä, koko päiväkoti on sen jälkeen ihan likainen.
Miksi kuravaatteiden pitää olla puhtaat märälle hiekkalaatikolle mentäessä?
Siksi, että koko päiväkoti alkaa haista ulolle, jos monen kymmenen lapsen ummehtuneet kuravaatteet jätetään pesemättä.
Ehkä joku jo kertoi saman, mutta oon huomannut, että kurikset kuivuvat nopeammin nurinpäin.
Pesukoneen saa aika nopeasti paskaksi pesemällä päivittäin hiekkaa ja kivituhkaa vaatteiden mukana. Ei kaikkea saa suihkuttamalla irti ennen varsinaista pesua, muutenhan se suihkuttaminen riittäisi muutenkin.
Kaikilla ei ole omas pesukonetta. Taloyhtiön pesukonetta ei voi käyttää joka päivä.
Kuravaatteet kuluu pesukoneessa jos päivittäin pesee, ei ne enää pidä yhtä hyvin vettä. Toki voi ostaa useampia pareja, mutta aika kuluttavaa on joka toinenkin päivä pestä. Halvatkin kuravaatteet tulee kalliiksi, jos niitä on kymmenen parille lapselle.
Meillä ei pyykit kuivu päivässä. Ei aina kahdessakaan. Niin, ilmanvaihto voisi olla parempi ja syksyllä patterit jo aiemmin päällä. Harmi vaan, kun on se halveksittava kaupungin vuokratalot, jotka päättää.
Ihmisillä on paljon syitä, miksi jokapäiväistä kuravaatteiden pesua nyt vain ei voi suorittaa.
Omat lapset ei edes ole päiväkodissa, mutta aika monta syytä keksin miksi minä tai joku muu ei pesisi päivittäin koneessa kuravaatteita, ihan ilman elämän hallinnan ongelmia.
84 jatkaa että sen vuoksi luulisi riittävän esim kerran viikossa (vaikka viikonlopun aikana) pesu, muuten vaan se huuhtelu.
Mutta minkä ihmeen takia päiväkodeissa ei voida suihkuttaa niitä lapsia ulkona vesiletkulla ennen kuin päästetään sisälle? Aikaa tädeillä tuntuu olevan siihen tehottomaan harjalla harjaamiseen, joten se ajankäyttöselitys ei käy. Kostea hiekka irtoaisi heti kosteasta pinnasta ja jäisi ulos. Suurin osa vuodesta on sulan maan rapa-aikaa, joten vesi imeytyy maahan tai valuu sadevesikaivoon. Ja lapset rakastaa tulla suihkutetuksi. Vesimaksua tulee joo hieman, mutta siinäpä taas oiva syy nostaa hoitomaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Mutta minkä ihmeen takia päiväkodeissa ei voida suihkuttaa niitä lapsia ulkona vesiletkulla ennen kuin päästetään sisälle? Aikaa tädeillä tuntuu olevan siihen tehottomaan harjalla harjaamiseen, joten se ajankäyttöselitys ei käy. Kostea hiekka irtoaisi heti kosteasta pinnasta ja jäisi ulos. Suurin osa vuodesta on sulan maan rapa-aikaa, joten vesi imeytyy maahan tai valuu sadevesikaivoon. Ja lapset rakastaa tulla suihkutetuksi. Vesimaksua tulee joo hieman, mutta siinäpä taas oiva syy nostaa hoitomaksuja.
Meillä ne lapset haetaan ulkoilusta. Eli ei mene enää sisään.
No ei taatusti vaadita pesemään päivittäin, mut huuhtelemaan kyllä. Meidän päiväkodissa vanhemmat voi halutessaan huuhtoa kurikset päiväkodin eteisessä ja jättää yöksi sinne kuivumaan.
Näyttää tuostakin olevan liikaa vaivaa nykymammoille. Eikö päiväkodin hoitajat voisi tehdä tuotakin laiskureiden puolesta?
Eipä saa aikuisten farkkujakaan kuivaksi alle 16 tunnin kuivaamisella. Kesällä ulkona joo, mutta syksyllä on niin kosteaa, sumua ja toisinaan tyyni, seisova ilma. Ja se sama kosteus tulee ilmanvaihdon kautta sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneen saa aika nopeasti paskaksi pesemällä päivittäin hiekkaa ja kivituhkaa vaatteiden mukana. Ei kaikkea saa suihkuttamalla irti ennen varsinaista pesua, muutenhan se suihkuttaminen riittäisi muutenkin.
Kaikilla ei ole omas pesukonetta. Taloyhtiön pesukonetta ei voi käyttää joka päivä.
Kuravaatteet kuluu pesukoneessa jos päivittäin pesee, ei ne enää pidä yhtä hyvin vettä. Toki voi ostaa useampia pareja, mutta aika kuluttavaa on joka toinenkin päivä pestä. Halvatkin kuravaatteet tulee kalliiksi, jos niitä on kymmenen parille lapselle.
Meillä ei pyykit kuivu päivässä. Ei aina kahdessakaan. Niin, ilmanvaihto voisi olla parempi ja syksyllä patterit jo aiemmin päällä. Harmi vaan, kun on se halveksittava kaupungin vuokratalot, jotka päättää.
Ihmisillä on paljon syitä, miksi jokapäiväistä kuravaatteiden pesua nyt vain ei voi suorittaa.
Omat lapset ei edes ole päiväkodissa, mutta aika monta syytä keksin miksi minä tai joku muu ei pesisi päivittäin koneessa kuravaatteita, ihan ilman elämän hallinnan ongelmia.
Mainitsit vuokratalot ja tiedän että juuri vuokrataloissa( sääntöön perustuva) on käytäntö että kylpyhuoneessa on oltava patterilämmitys läpi vuoden. Itse asuin aikoinaan kahdessa vuokratalossa ja oli mukavaa kun oli kuuma patteri kylppärissä kesälläkin. Pyykit kuivui nopeasti ja kiva käydä suihkussa lämpimässä kylppärissä.
Olettaisin myös että kaikissa muissakin kerrostaloissa pitää olla kesälläkin lämpö päällä kylppäreissä. Jo kosteusvaurioiden estonkin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuivuu yössä. Pese vaikka heti kun tulette kotiin. Laita lyhytohjelma, esim 30 astetta riittää, jos joka päivä pesee. Sitten henkariin roikkumaan yöksi, ei lyttyyn narulle. Varmasti on kuivat.
Eikö lapset ulkoile päiväkodin jälkeen? Onko päiväkoti ainoa paikka, jossa pääsevät ulos?
Kyllä ulkoilee, mutta ei meidän lapsilla käytetty kuravaatteita, kuin vain päiväkodissa. Ne oli hiostavia. Lasten mielestä koulun alussa parhaita asioita oli se, ettei ollut enää kuravaatepakkoa.
Kuorivaatteet ei kastu läpi ja nekin saa pyyhittyä rätillä taas puhtaaksi.
Kannattaa kuivattaa ne nurinpäin, niin kuivuu ja tosiaan pelkkä suohkutus voi riittää
Mä en pese käytännössä koskaan. Vien kyllä viikonlopuksi kotiin, mutta en pese. Irtohiekat kyllä pyyhin pois.
No en todellakaan pese. Kerran viikossa ehkä. :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kahdet. Aina toinen kuiva ja käyttövalmis.
Ja miljoona mammaa peukuttaa. Kahdet samat vaatteet jotta toiset saa olla "varalla". Ei ihme, että maailma hukkuu jätteisiin.
Näkisin asian niin, että jos kyse on lasten ulkonäössä päikkytädin mielestä niin kyse on turhamaisuudesta ja jos taas liasta niin sitten asia ratkaistaan sillä, että vaate kuivataan henkarissa ja harjataan "puhtaaksi". Kyllä pitäisi riittää jos kura- ja ulkovaatteissa ei ole kiinteää likaa päiväkotiin mennessä.
Itse olen päiväkodissa töissä, ja meillä saa pestä kuravaatteet päikyn eteisessä ja jättää yöksi tarhaan kuivamaan.
Ja itse työntekijänä ajattelen, että näin tekevät perheet toimii fiksusti. Suuri osa perheistä jättää likaiset ja kuraiset sadevaatteet naulakkoon, niille mitään tekemättä.
Sitten kuravaatteet pestään jokapäivä. Mikä tässä on vaikeata? Pesu vie varmaan minuutin kaksi. Meinaatko, että ne lompsii sinne paskaisissa kamoissa ja sotkee koko hoitopaikan?
Eikö tämä ole jokapaikassa selviö? Menetkö työpaikallesi paskaisissa vaatteissa sotkemaan kaikki paikat?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Sitten kuravaatteet pestään jokapäivä. Mikä tässä on vaikeata? Pesu vie varmaan minuutin kaksi. Meinaatko, että ne lompsii sinne paskaisissa kamoissa ja sotkee koko hoitopaikan?
Eikö tämä ole jokapaikassa selviö? Menetkö työpaikallesi paskaisissa vaatteissa sotkemaan kaikki paikat?
Sinkkumies
Niinpä. Toiset eivät ehkä ymmärrä mitä sotkua kymmenet lapset voivat saada aikaan.
t. päiväkodin työntekijä
Ne kuravaatteet pitää pestä jotta lasten ja aikuisten ei tarvi hengittää sitä hiekkapölyä, mikä niistä 20 kurahoususta lähtee kun niitä puetaan eteisessä. Tervetuloa kokeilemaan itse. Terveisin lastentarhanopettaja.