Päiväkodissa vaaditaan että kuravaatteet pestään kotona päivittäin.
Ne vaan ei kerkee kuivumaan aamuksi, jos ne pesee pesukoneessa alkuillasta! Ei niitä kai voi kuivuriinkaan laittaa...
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapset olivat päiväkodissa, me ei todellakaan viety kuriksia joka päivä kotiin pestäväksi. Tekeekö joku niin? :O Me huuhdeltiin pahimmat kurat suihkulla siinä päikyn kuraeteisessä. Välillä toki käytettiin kurikset kotona pestävänä, ehkä kerta viikkoon tms.
Paidat, housut jne. kuivuu meillä hyvin yön aikana mutta koneessa pestyjen kuriksien kokonaan kuivuminen kesti kyllä tosiaan kauemmin.
Ongelma on ainakin uudemmissa päiväkodeissa siinä, että ilmastointi menee sen klo 17 jälkeen minimiteholle, joten kaikkien kymmenien kuristen huuhteluvesi jää sinne päikyn sisäilmaan. Näin meille ainakin tätä selitettiin ja sen jälkeen olen kiltisti kuivattanut kurikset kotona. Ei niitä joka käytön jälkeen tarvitse pestä, pääasia, ettei niitä jätä sinne päiväkodille kuivamaan.
Ei mikään ihme, että uudetkin rakennukset homehtuu käsiin ja pitää tehdä homeremonttia parin vuoden välein. Ensin tehdään tiivis hengittämätön energiapihi rakennus, joka vaatii koneellista ilmastointia pysyäkseen kunnossa. Sitten suljetaan / minimoidaan ilmastointi illalla ja lomilla. Sanoisin että oikea ongelma on ihan joku muu kuin se, että peseekö vanhemmat päivittäin kuravaatteet kotona pesukoneessa ja tuo ilmastoinnista säästäminen on ihan hemmetin kallista loppujen lopuksi kun koko rakennus kärsii.
Mä oisin aikoinaan ollu aina ilman työvaatteitta jos en kotona pikaohjelmalla pessyt.
Millaisia nämä nykyajan kuravaatteet ovat? Olen kasvattanut kolme lasta aikuisiksi enkä ole vielä koskaan pessyt pesukoneessa kurahousuja, kurarukkasia enkä sadetakkeja. Jos oikein muistan, niin 80- ja 90-luvun kuravaatteita ei edes saanut pestä pesukoneessa eli niissä oli se konepesun kieltävä merkki.
Meillä ei ole onneksi mitään tuollaisia sääntöjä vaatehuollosta. Itse laitan lasten kuravaatteet oikeinpäin kuivumaan heti kun tullaan kotiin. Kun ulkopinta on kuivunut, harjaan hiekat pois ja käännän vaatteet nurinpäin. Näin sisäpuolikin kuivuu aamuksi. Ja kuivaus tapahtuu henkarien avulla, narulla ei kuivu aamuksi. Kyllähän niistä nyt näkyy, että eivät ole pesun jäljiltä mutta ihan riittävän puhtaat ovat kyllä seuraavaan kurapäivään. Olen kokeillut myös huuhtelua ja sillä pesujälki on aivan samanlaista kuin tuo kuivan hiekan poisharjaaminen.
Jos kuravaatteet vain huuhdellaan viikosta toiseen, vetää sisäpinta homepilkulliseksi.
Päivittäin pesu on mielestäni turhan usein kerran viikossa on hyvä, jos kuravaatteet lähes päivittäin käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kuravaatteet pestään jokapäivä. Mikä tässä on vaikeata? Pesu vie varmaan minuutin kaksi. Meinaatko, että ne lompsii sinne paskaisissa kamoissa ja sotkee koko hoitopaikan?
Eikö tämä ole jokapaikassa selviö? Menetkö työpaikallesi paskaisissa vaatteissa sotkemaan kaikki paikat?
Sinkkumies
Sinkkumies ei ole tainnut koskaan tehdä töitä, joissa ollaan ulkona kuraisena kelissä kuin kelissä. Voinen kertoa, että sellaisilla työpaikoilla _kukaan_ ei pese kuravaatteitaan päivittäin kotonaan pesukoneessa. Pesula kerran viikossa vie muut ulkovaatteet pesuun, sadevaatteet lähinnä itse huuhdellaan tai harjataan puhtaaksi ja jätetään kuivumaan työpaikan kuivauskaappiin. Joku joskus pesee silloin tällöin koneessa, mutta ei todellakaan viikoittain.
Ai niin ja se minuutti tai kaksi. Huuhtelu tai harjaus vie sen verran. Aloittajan ja muutama muu sanoo, että vaaditaan koneella pesu. Se todellakin vie kauemmin kuin kaksi minuuttia, eikä ole muutenkaan kaikille mahdollista tai erityisen toivottavaa.
Olen päiväkodissa töissä ja jokainen huuhtelee kuravaatteet päiväkodin eteisessä käsisuihkulla ja kääntää ne nurinpäin kuivauskaappiin ettei homehdu ja varmasti kuivuvat sisäpuolelta. Ovat kyllä kuivia seuraavana päivänä eikä tartte kotona tehdä sitä rumbaa.
Onko ne niin vaikea pestä? Pesin itse joka päivä, kun onhan se ilkeän tuntuista pukea likaisia kuriksia lapselle.
Jos lapsi tuotiin kuravatteissa sisälle, niin kurahaalari päällä suihkuun ja siellä suihkuteltiin irtoravat pois ja jos tiukenpaa kamaa, niin lisäksi harjausta. Sitten vaan haalarit pois ja kuivumaan.
Jos kuravaatteet tuli kassissa kotiin, niin henkariin roikkumaan ja huuhtelu + harjaus ulkopuolelta.
Kun sisäpuoli pysyikuivana niin pinta kuivui muutamassa tunnissa. Joskus tein saman jo päiväkodin kuranurkassa, etenkin jos metiin kauppaan kotimatkalla.
Ja ihme kyllä, lapset eivät nääntyneet nälkään, vaikka järjestys oli tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vittuako niiden siellä päiväkodissa täytyy laittaa lapset pihalle rämpimään kuraan ja paskaan?! Minä sanoin niille ämmille, että pitäkää lapsi sisällä, niin ei tarvitse vaatteiden mennä paskaan.
:-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kahdet. Aina toinen kuiva ja käyttövalmis.
Ja miljoona mammaa peukuttaa. Kahdet samat vaatteet jotta toiset saa olla "varalla". Ei ihme, että maailma hukkuu jätteisiin.
Niin ja ne tulot. Onko kaikilla edes varaa ostaa kahdet kuravaatteet ja ulkoilupuvut päiväkotia varten?
Meillä ei ole ikävä kyllä aikaa huuhdella kuravaatteita, eikä meillä nurinpäinkään käännetä, mutta sen voisi toki ottaa tavaksi. Meillä on aika monta erityistarpeista lasta, jotka hyppii pitkin seiniä ja ovat erittäin vahdittavia, ei ole aikaa millekkään ei-niin-tarpeelliselle oheistoimminnalle. Ei tosin vaadita vanhempiakaan pesemään kuravaatteita, meille on ihan sama kuinka kuraiset ja hiekkaiset ne kurahousut on, niitä säilytetään jokatapauksessa kuraeteisessä.
Tarha-aikaan pidin kaikkia kaksin kappalein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miljoona mammaa peukuttaa. Kahdet samat vaatteet jotta toiset saa olla "varalla". Ei ihme, että maailma hukkuu jätteisiin.
Niin ja ne tulot. Onko kaikilla edes varaa ostaa kahdet kuravaatteet ja ulkoilupuvut päiväkotia varten?
Kirpparilta.
Jos lapsella on kahdet, ne kuluvatkin vähemmän ja kelpaavat sitten jollekin muulle seuraavalle kierrokselle.
Jäteongelma ei synny siitä, että näitä tarpeellisia on useat, vaan turhasta ja toimimattomasta.
Talvea kohti oon juuri hankkinut varatoppatakin (ei merkkitakki, mutta ok laatua ja näytti käyttämättömältä) uffin poistopäiviltä 2 e, siihen sopivat toppahousut lastenkirpulta vitosella.
Myös kurahousuja oli kahdet, molemmat alle kympillä hankittuja.
Hyvät ulkovaatteet käyttää joku aina loppuun.
Jätevuoressa pilkottaa nasmiaishörsöjä ja kertakäyttöisiä, halpoja muovileluja. Aloittakaa jätteen vähentäminen ja rahojen säästäminen niistä.
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneen saa aika nopeasti paskaksi pesemällä päivittäin hiekkaa ja kivituhkaa vaatteiden mukana. Ei kaikkea saa suihkuttamalla irti ennen varsinaista pesua, muutenhan se suihkuttaminen riittäisi muutenkin.
Kaikilla ei ole omas pesukonetta. Taloyhtiön pesukonetta ei voi käyttää joka päivä.
Kuravaatteet kuluu pesukoneessa jos päivittäin pesee, ei ne enää pidä yhtä hyvin vettä. Toki voi ostaa useampia pareja, mutta aika kuluttavaa on joka toinenkin päivä pestä. Halvatkin kuravaatteet tulee kalliiksi, jos niitä on kymmenen parille lapselle.
Meillä ei pyykit kuivu päivässä. Ei aina kahdessakaan. Niin, ilmanvaihto voisi olla parempi ja syksyllä patterit jo aiemmin päällä. Harmi vaan, kun on se halveksittava kaupungin vuokratalot, jotka päättää.
Ihmisillä on paljon syitä, miksi jokapäiväistä kuravaatteiden pesua nyt vain ei voi suorittaa.
Omat lapset ei edes ole päiväkodissa, mutta aika monta syytä keksin miksi minä tai joku muu ei pesisi päivittäin koneessa kuravaatteita, ihan ilman elämän hallinnan ongelmia.
Jos lapsia on ajateltavissa, kyllä oma pesukone on oltava jo ennen beibiä.
Jotenkin tuli mieleen 1970-luku. Mutta ymmärrän, että kaikilla ei ole.
AP tässä - lueskelin ketjua läpi. Tuo yksi päiväkodin työntekijän vastaus oli hyvä, eli "suuri osa vanhemmista ei tee kuravaatteille mitään, vaan jättää ne kuraisina ja hiekkaisina naulakkoon". Tässä taitaa olla syy meidän päiväkodin pesuvaatimuksiin huutomerkkeineen. Itselle ei tullut mieleenkään, että joku voisi toimia noin - ne kurikset on kerta kaikkiaan niin likaiset ja hiekkaiset, että pakkohan niille on JOTAIN tehdä.
AP
En todellakaan pessyt kuravaatteita päivittäin, eihän siinä olisi mitään järkeä. Huuhdotaan päältä hiekat ja laitetaan kuivumaan.
Ei ole päivittäinen pesu kestävän kehityksen mukaista.
Pikkulapsivaiheessa kuravaatteet on ok, isommilla päiväkotilapsilla ei kotioloissa pidetty kuravaatteita koska se ei ollut tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus kurahousut maksaa Prismassa vajaat 13€, jostain Tokmannilta tai Halpa-Hallista saa suunnilleen samaan hintaan. Lidlissä oli just vasta 9,90€ hintaan. Melko köyhää on varsinkin työssäkäyvällä perheellä, jos ei ole varaa kaksia kurahousuja ostaa. Kirpparilta löytynee vielä edullisemmin. Ei niitten kuravaatteitten tarvi mitään Moloa ja Tiksua olla!
Meillä ei pestä pyykkiä päivittäin, eikä pesty myöskään kuriksia. Huuhdoin ulkopuolen suihkussa, ja pesin muun pyykin seassa silloin kun oli sopivaa pyykkiä koneellinen. Ainakaan ääneen ei kukaan päiväkodin henkilökunnasta valittanut että olisivat olleet liian likaiset.
Niin, se patteri on päällä kylpyhuoneessa. Ei missään muualla. Se yksi patteri talossa ei riitä pitämään syksyllä ilmankosteutta aisoissa koko asunnossa, varsinkin kun ilmanvaihto on päällä vain muutama tunnin kaksi kertaa vuorokaudessa. Kylpyhuoneessa vaatteet kuivuu himpun verran nopeammin kuin olohuoneessa, mutta ei kovin nopeasti siltikään.