Valtaosa väestöstä tulee aina olemaan konservatiiveja
Tähän on looginen selitys: konservatiivit lisääntyvät (lestat esim) keskimäärin enemmän kuin liberaalit. Näin ollen keskimäärin suurin osa väestöstä tulee aina olemaan konservatiiveja, toki suurin osa heistä maltillisia sellaisia.
Ajatuksia?
Toki siirtymistä puolin ja toisin tapahtuu ajattelumaailmassa, mutta luulen että tämä on se iso kuva tilanteesta.
Kommentit (16)
Vanhemapan on hyvä olla konservatiivi, mutta nuorena liberaalimpi. - Se, että vaikka omat vanhemapni ovat konservaitiivisia monessa suhteessa, niin ei ole tehnyt minusta ainakaan vielä konservatiivia. Toisaalta myös omat vanhempani ovat monessa suhteessa liberaalimpeja kuin vastaavasti omat vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemapan on hyvä olla konservatiivi, mutta nuorena liberaalimpi. - Se, että vaikka omat vanhemapni ovat konservaitiivisia monessa suhteessa, niin ei ole tehnyt minusta ainakaan vielä konservatiivia. Toisaalta myös omat vanhempani ovat monessa suhteessa liberaalimpeja kuin vastaavasti omat vanhempansa.
Huhhuh
Vierailija kirjoitti:
Koska poliittinen kanta ei ole perinnöllinen, "looginen syysi" perustuu väärille premisseille.
Kyllä se vaikuttaa. Kepulaisuus ainakin periytyy sukupolvelta toiselle jo äidinmaidosta ja on ylipäätään jonkinlainen elämäntapa. Tämä on selvästi huomattavissa pienillä paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh
Mitä huhhuttelua tuossa oli? Usein nuoret kapinoivat vanhempiaan vastaan ja haluavat muuttaa maailmaa. Vanhemmiten kangistutaan kaavoihin, muistellaan menneitä ja ajatellaan konservatiivisesti.
No ei se aina mene niin. Uskovien lapsista tulee joskus ateisteja ja päinvastoin. Samaa tapahtuu politiikassa esim. kunnon oikeistojyrän Wille Rydmanin vanhemmat ovat vassareita.
Ei. Se miksi maapallolla tulee konservatiivinen enemmistö hallitsemaan, johtuu siitä että perimmiltään ihminen on pelokas, tuomitseva ja ahdasmielinen. Suurin osa ihmisistä kieltäytyy kasvamasta ihmisenä, johon koko liberaalinen ajatusmaailma perustuu. Joku syyttää ajanpuutetta, toinen kiinnostuksen puutetta.
Yhteistä on ,että harva on valmis muuttumaan paremmaksi ihmiseksi. Koska se vaatii työtä, itsetutkiskelua ja objektiivista näkökulmaa. Ei uskalleta kohdata itseään ja käsitellä asioita. Näkeehän sen täysin selvästi globaalisti, kun miettii kuinka brutaalia ja itsekästä ihmisen käytös on joka suhteessa.
Onko Pentti Linkola vihreä vai persu? Jos joku vastaa tähän kysymykseen, niin sen jälkeen pystyn luokittelemaan itseni.
Minä olen liberaali konservatiivi tai konservatiivinen liberaali, johtuu vähän aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen liberaali konservatiivi tai konservatiivinen liberaali, johtuu vähän aiheesta.
Arvo- ja talouskonservatismi tai -liberalismi ovat aika eri asioita.
Itseasiassa monissa "sivistyneissä" maissa liberaaleja on enemmän kuin konservatiiveja, ja liberaalin maan konservatiivit on liberaalimpia kuin konservatiivisen maan liberaalit. Liberaalin ja konservatiivin raja on hyvin häilyvä ja riippuu mihin vertaa, maailma on mennyt pitkään koko ajan liberaalimpaa kohti, käytännössä uskontojen alusta asti, ennen uskontoja esim. kristinuskoa ihmiset oli monissa asioissa aika liberaaleja, siis luonnollisia, elämä oli rankkaa eikä turhia mietitty kun hengissäsäilyminen oli jokaisella se ykkösasia.
Mitä enemmän tulee mamuja, niin sen enemmän konservatiiviset ajatukset saavat alaa. Ne pojat ei homoja ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Onko Pentti Linkola vihreä vai persu? Jos joku vastaa tähän kysymykseen, niin sen jälkeen pystyn luokittelemaan itseni.
Niin äärivihreä että se on jo lähellä persua :) Linkolahan ei arvosta ihmiskuntaa luonnon yläpuolelle, mutta persut tekevät niin. Linkolan mielestä olisi parempi kun ihmiskunta tuhoutuisi niin maailma pelastuisi, kun taas persuille luonto on ihan se ja sama.
Sekametelisoppa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipilä on näitä kaikkea.
Mistähän löytäisin sellaisen kuvan, jossa Esko Valtaoja on ilman paitaa?
Vierailija kirjoitti:
Sekametelisoppa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipilä on näitä kaikkea.
Sipilä on lestadiolainen ja arvokonservatiivi. Yrittää vain olla puhumatta koko asiasta, ettei ärsyttäisi turhaan liberaalimpia ihmisiä.
Koska poliittinen kanta ei ole perinnöllinen, "looginen syysi" perustuu väärille premisseille.
Tästä huolimatta alkuperäinen havaintosi on oikea. Suurin osa väestöstä on ainakonservatiiveja. Se johtuu siitä, että vallitseva yhteiskunnallinen tilanne on useimmille turvallisemman tuntuinen kun tuntematon, toisin sanoen, vain harvoilla on joko varaa riskiin tai ei mitään menetettävänä.
Konservatiivisen merkitys sen sijaan vaihtuu sukupolvelta toiselle.