Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat, päikyn tädit! Kuinka paljon perheet unohtelevat hoidettavia/muistettavia asioita?

Vierailija
08.10.2017 |

Mietin vaan, kun mulla on täysi työ muistaa kaikki kolmen lapseni asiat, joita tulee joka viikko hoidettavaksi ja muistettavaksi.

Kommentit (261)

Vierailija
21/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon. Tai oikeastaan on ehkä kyse enemmänkin välinpitämättömyydestä kuin unohtelusta. Syyslomaviikon hoitoaikavarauksista on muistuteltu ties kuinka monta kertaa, mutta vain murto-osa on tehnyt varauksen, ja esim. tänään on viimeinen päivä tehdä varaus lomaviikon maanantaille... Yleensä kyseessä on aina samat perheet. Ehkä nämä perheet oppivat vasta sitten, kun ovat 6.30 kolkuttamassa tyhjän päiväkodin ovea, koska ensimmäinen työntekijä saapuu vasta klo 7.30 ensimmäisen hoitovarauksen mukaisesti?

Tässäpä marttyyri väärällä alalla.

^ tässäpä itsensä suvereeniksi julistama minämimä jota ei mielestään mikään yhteinen sääntö koske.

Toivottavasti et oikeasti ole asiakaspalveluammatissa. Kuvottavaa!

Vierailija
22/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta tuollaisesta marttyyrihoitajasta. Kuopuksen eskarissa, ei edes kunnolla valmistunut vielä. Eli mitä lienee edessä kun hän ns leipääntyy.

Minulta murtui käsi, mikä aiheutti aikamoisen katastrofin perheeseen, jonka arki pyöri sen varassa, että kaksi vanhempaa pystyy ajamaan autoa. Ja tekemään kotitöitä.

Kuopukselle olisi pitänyt varata juuri samaan aikaan aika vanhempainvarttiin ja me ei ehditty sitä varausta hoitaa juuri siinä samassa hässäkässä, kun se käteni murtui ja koko perheen arkipaletti piti säätää uusiksi.

Sain silmittömät haukut "välinpitämättömyydestäni" jne.

Joskus oikeasti voisi käyttää jonkinnäköistä tilannetajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon. Tai oikeastaan on ehkä kyse enemmänkin välinpitämättömyydestä kuin unohtelusta. Syyslomaviikon hoitoaikavarauksista on muistuteltu ties kuinka monta kertaa, mutta vain murto-osa on tehnyt varauksen, ja esim. tänään on viimeinen päivä tehdä varaus lomaviikon maanantaille... Yleensä kyseessä on aina samat perheet. Ehkä nämä perheet oppivat vasta sitten, kun ovat 6.30 kolkuttamassa tyhjän päiväkodin ovea, koska ensimmäinen työntekijä saapuu vasta klo 7.30 ensimmäisen hoitovarauksen mukaisesti?

Ehdotat siis että joka päiväkotiin päivystävä työntekijä siltä varalta että sinne halutaan yllättäen tuoda lapsi jota ei ole ilmoitettu? Kuulostaa todella kalliilta. Itseasiassa varmaan olisi halvempaa että ne joka ei ilmoita hoitoaikoja hoitaisi lapset kotona yksityisellä hoitajalla?

En tiedä, en ole tuo päikyn työntekijä.

Vierailija
24/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotat siis että joka päiväkotiin päivystävä työntekijä siltä varalta että sinne halutaan yllättäen tuoda lapsi jota ei ole ilmoitettu? Kuulostaa todella kalliilta. Itseasiassa varmaan olisi halvempaa että ne joka ei ilmoita hoitoaikoja hoitaisi lapset kotona yksityisellä hoitajalla?

Tuolla mrttyyriasenteella ei pitkälle pötki. Täysin työelämään sopimaton.

Vierailija
25/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien puolella kirjoitti:

Paljon. Olen sekä lastenhoitaja että äiti. Itseä vanhempana ihan ärsyttää kuinka paljon päikystä tulee koko ajan jotain lippulappua ja kyselyä. Tuokaa sitä, täyttäkää tämä, tulkaa tänne, menkää sinne, lukekaa nämä.

Hitto, ne lapset on tuotu sinne hoitoon siksi että me voidaan hoitaa omat työmme. Tärkeät asiat on hoidettu hoidon alkaessa ja tarvittaessa voidaan toki varata aikaa ja jutella lisää. Mutta se on ihan oma työnsä koittaa kahden lapsen kanssa muistaa kaikki päikyn toiveet aina minuutintarkoista hoitoaikalapuista (eikö nämä voisi vuonna 2017 hoitaa jo netin tms kautta?) aina siihen saakka miten Kallen ryhmän tädit haluaa että hanskat laitetaan lokeroon esille eikä reppuun tms.

Ihminen voi kerrallaan muistaa viisi hoidettavaa asiaa, ja se varmasti näkyy monen vanhemman arjessa. Kun pitää muistaa esim. lasten hoitoajat, työasiat, koiran hammaslääkäri tänään ja anopin 50-vuotisjuhlat niin kyllä siinä unohtuu lapsen pastillirahat.

Muuten hyvä, mutta oletko tosiaan lastenhoitajana ja jopa uuden vasun myötä sitä mieltä, että päivähoito ei ole ensisijaisesti varhaiskasvatusta lapselle vaan lasten "säilytyspaikka" vanhempien työpäivän ajaksi?

t.lto

Vierailija
26/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli näitä unohtelivia vanhempia...Asiaan tuli muutos,kun eritoten loma-aika kyselyiden kohdalla tehtiin niin,että se joka ei ollut palauttanut lappua ajallaan vaan toi myöhässä passitettiin päiväkodinjohtajan puheille.Jossa johtaja kertoi,että hänen täytyy nyt ottaa yhteys päivystävään päiväkotiin ja kysyä mahtuuko jne...Nyt vanhemmat palauttaa laput ajallaan jane jotka ei tiedä vielä kyselyaikana laittavat lappuun:tiedän siihen x.x päivämäärään mennessä ja ilmoitan sitten.

Meidän kun vaan on tiedettävä kuinka moni saattaa tarvita hoitoa.

Retkiltä jos myöhästyy niin vanhemille jätetään oveen lappu missä ollaan,voivat tuoda joko sinne tai jättää päiväkodille naapuriryhmään.

Ymmärrän vanhempia ettei kaikkea voi muistaa,toivoisin myös vanhemmilta ymmärrystä meille.Meillä on se 22 lasta joita hoidamme ja yritämme muistaa kaikki,aina se ei onnistu.

Vierailija
27/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli näitä unohtelivia vanhempia...Asiaan tuli muutos,kun eritoten loma-aika kyselyiden kohdalla tehtiin niin,että se joka ei ollut palauttanut lappua ajallaan vaan toi myöhässä passitettiin päiväkodinjohtajan puheille.Jossa johtaja kertoi,että hänen täytyy nyt ottaa yhteys päivystävään päiväkotiin ja kysyä mahtuuko jne...Nyt vanhemmat palauttaa laput ajallaan jane jotka ei tiedä vielä kyselyaikana laittavat lappuun:tiedän siihen x.x päivämäärään mennessä ja ilmoitan sitten.

Meidän kun vaan on tiedettävä kuinka moni saattaa tarvita hoitoa.

Retkiltä jos myöhästyy niin vanhemille jätetään oveen lappu missä ollaan,voivat tuoda joko sinne tai jättää päiväkodille naapuriryhmään.

Ymmärrän vanhempia ettei kaikkea voi muistaa,toivoisin myös vanhemmilta ymmärrystä meille.Meillä on se 22 lasta joita hoidamme ja yritämme muistaa kaikki,aina se ei onnistu.

No onpa nyt kamalaa jos se päiväkodinjohtaja joutuu asiakaspalvelutilanteeseen.😂

Myös tuo hoitaja/vanhempi-suhde on vuorovaikutussuhde ja ihmissuhde ja kaikella tuolla päsmäröinnillä ja känkkäröinnillä tekee hallaa vain itselleen ja omalle työyhteisölleen. Ja alalleen.

Käyttäytykää aikuisesti ja ystävällisesti niin saatte samaa takaisin.

Vierailija
28/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitaja88 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsytys on riippuvaista unohduksen laadusta. Eipä ärsytä unohtuneet omalelupäivät, lapsennehan siinä vaan kyynelehtii. Se ettette tule ajoissa retkille, selvä, lähdemme viiden minuutin odotuksen jälkeen ja toinen ryhmä vastaanottaa lapsenne kun lopulta saavutte, sinun lastasi vaan harmittaa kun reissu jää välistä.

Vähän ärsyttää kun ette viitsi ilmoittaa lapsenne poissoloista, menee ruokaa hukkaan. Nykyään kun voitte ihan hyvin laittaa viestiä vaikka keskellä yötä kännykkään ja se odottaa meitä aamulla ja ehdimme perun loppupäiväb ruuat, varsinkin jos lapsellanne on erityisruokavalio, vielä perusruokaa kalliimpi. Muutaman kerran unohdukset eivät haittaa, sitten kun on jatkuvaa, ärsyttää hieman.

Eniten ärsyttää nämä, joita pitää hätyyttää, että saa tärkeitä lomien hoitotarpeita ilmoitetua. Ymmärrän, ettei voi ilmoittaa ennen kuin tietää, mutta paljon löytyy näitä jotka arpoo kuinka paljon vähentää lapsen lomaa, jotta saa vähän "omaa" lomaa. Se ettei nämä tyypit ilmoita omia lomiaan, tarkoittaa sitä etten minä pysty ilmoittamaan omia lomiani ja lapsieni hoitopäiviä. Joka taas vaikuttaa lapsieni päiväkotiini ja niiden työntekijöiden lasten hoitotarpeeseen... kiva kierre eikös?

Jos sinulla on vaikea pysyä kärryillä muistettavista asioista, priorisoi tärkeysjärjestys ja laita kännykkään tai kalenteriin muistutus, että välttämättömimmät asiat tulee varmasti hoidettua.

Vaihda alaa. Oikeasti.

Niinhän ne vaihtaakin mutta se meidän lapset jotka siitä vain kärsivät.

Vierailija
29/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitaja88 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsytys on riippuvaista unohduksen laadusta. Eipä ärsytä unohtuneet omalelupäivät, lapsennehan siinä vaan kyynelehtii. Se ettette tule ajoissa retkille, selvä, lähdemme viiden minuutin odotuksen jälkeen ja toinen ryhmä vastaanottaa lapsenne kun lopulta saavutte, sinun lastasi vaan harmittaa kun reissu jää välistä.

Vähän ärsyttää kun ette viitsi ilmoittaa lapsenne poissoloista, menee ruokaa hukkaan. Nykyään kun voitte ihan hyvin laittaa viestiä vaikka keskellä yötä kännykkään ja se odottaa meitä aamulla ja ehdimme perun loppupäiväb ruuat, varsinkin jos lapsellanne on erityisruokavalio, vielä perusruokaa kalliimpi. Muutaman kerran unohdukset eivät haittaa, sitten kun on jatkuvaa, ärsyttää hieman.

Eniten ärsyttää nämä, joita pitää hätyyttää, että saa tärkeitä lomien hoitotarpeita ilmoitetua. Ymmärrän, ettei voi ilmoittaa ennen kuin tietää, mutta paljon löytyy näitä jotka arpoo kuinka paljon vähentää lapsen lomaa, jotta saa vähän "omaa" lomaa. Se ettei nämä tyypit ilmoita omia lomiaan, tarkoittaa sitä etten minä pysty ilmoittamaan omia lomiani ja lapsieni hoitopäiviä. Joka taas vaikuttaa lapsieni päiväkotiini ja niiden työntekijöiden lasten hoitotarpeeseen... kiva kierre eikös?

Jos sinulla on vaikea pysyä kärryillä muistettavista asioista, priorisoi tärkeysjärjestys ja laita kännykkään tai kalenteriin muistutus, että välttämättömimmät asiat tulee varmasti hoidettua.

Vaihda alaa. Oikeasti.

Niinhän ne vaihtaakin mutta se meidän lapset jotka siitä vain kärsivät.

Yksikään lapsi ei kärsi jos tuollainen öykkäri häipyy maisemasta. Valitettavasti vaan nuo kaameimmat ei tod vaihda, koska tuolla asenteella ei oikeaän työelämään huolita.

Vierailija
30/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti tuollaiset hoitajat ovat kuvottavia, jotka ovat asenteella "tuota vanhempaa ei lapsensa asiat kiinnosta ja vain omaa lomaansa se miettii" liikenteessä. Te ette tiedä perheen tilannetta ja SE EI EDES KUULU TEILLE. Minä kuulun niihin jotka saattavat ilmoittaa lomat aina viime tingassa, joskus olen sen joutunut perumaankin - ihan vain omasta työstäni johtuen, ihan duunari olen ja tehtävä on niinkuin pomo sanelee. Minä en voi sille mitään että saan vuoroni viime tinkaan ja lomatietoja saa aina odotella ja tesin sallimissa rajoissa jopa perua.

Lisäksi ihan riittäisi lapsen hyvä perushoito ilman ylimääräistä härdelliä jota tuntuu nykyään olevan koko ajan. Kun on useampi lapsi, vuorotyö, ikääntyneet vanhemmat, sairaskierteet yms, niin kyllä joskus kalenterimerkinnöistä huolimatta unohtuu ne "tuo päiväkotiin tänään vauvakuva"- jutut. Sori siitä. Me voidaan katsella niitä kotona silloin kun siltä tuntuu, koittakaa te tarjota lapselle hoivaa silloin kun käyn töissä, kiitos. Olisi siihenkin varmaan enemmän aikaa kun ei keksittäisi sirkustemppuja ja joka hiton loman jälkeen alettaisi jo miettiä koska saatte pitää seuraavan loman. Laskenkin jo päiviä että nuorimmainen lähtee kouluun, ihan vain koska nämä teidän vaatimukset ajaa kohta hulluuden partaalle. Voisitte joskus miettiä miten ruuhkavuosiaan elävien perheiden arkea voisi helpottaa, eikä vaikeuttaa. Lähdetään vaikka siitä että myös arvon lastenhoitaja voi lomansa pitää muulloinkin kuin juhannukselta, niin me muutkin tehdään.

Päiväkodilla ei kuulu perheen tilanne mutta heidän silti kuuluu rytmittää oma elämänsä sen mukaan mikä sinulle on helpointa? Vähän ristiriitaista.

Vierailija
31/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän ero taitaa olla siinä että minä tajuan ettei ne työntekijät ole robotteja joiden tarkoitus on palvella minua vaan ihmisiä. Täällä itkevät vanhemmat nyt ymmärrystä mutta onko teillä käynyt pikku minä minä päässääne ymmärtää niitä hoitajia ja että heilläkin saataa olla oma elämä ja siksi esim hoitoajat on tärkeitä?

Vierailija
32/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos meidän päiväkodille. Ovat joustaneet ja muistuttaneet. Olen väsyneenä tehnyt hoitoajat väärin, ne on saanut vielä muutettua. Pahoitellut ja tehnyt ne oikein.

Joskus käynyt niin, että ajatusvirhe niitä

laittaessa. Kolme lasta myös ja ei tukiverkostoa. On muistettava myös kaikki lääkäriajat ja palaverit. Kyllä niitä vain kertyy.

Vierailija
33/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän ero taitaa olla siinä että minä tajuan ettei ne työntekijät ole robotteja joiden tarkoitus on palvella minua vaan ihmisiä. Täällä itkevät vanhemmat nyt ymmärrystä mutta onko teillä käynyt pikku minä minä päässääne ymmärtää niitä hoitajia ja että heilläkin saataa olla oma elämä ja siksi esim hoitoajat on tärkeitä?

Et sinä ole mikään käskyttäjä. Mieti se oma osuutesi, mieti miten sinä viestit, olisiko siinä parannettavaa, mieti mistä vaikeutesi johtuvat ja paranna tilanne.

Sen sijaan että kiukuttelet kuin kolmevuotias.

Vierailija
34/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä ole mikään käskyttäjä. Mieti se oma osuutesi, mieti miten sinä viestit, olisiko siinä parannettavaa, mieti mistä vaikeutesi johtuvat ja paranna tilanne.

Ei minulla ole vaikeaa. Saattaa olla noilla vanhemmilla jotka unohtavat omat lapsensa. Ja niillä työntekijöillä jotka joutuvat sietämään ihmisiä joiden mielestä koko maailman kuuluu pyöriä heidän navan mukana. Kasvattaja ne lapsenne itse jos ei toisen apu kelpaa.

Vierailija
35/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole vaikeaa. Saattaa olla noilla vanhemmilla jotka unohtavat omat lapsensa. Ja niillä työntekijöillä jotka joutuvat sietämään ihmisiä joiden mielestä koko maailman kuuluu pyöriä heidän navan mukana. Kasvattaja ne lapsenne itse jos ei toisen apu kelpaa.

Kun ihmisellä on oikein todella huono itsetunto ja matala älykkyystaso niin suhtautuu vaikeuksiinsa noin. Ottaa henkilökohtaisena loukkauksena aivan kaiken.

Sen sijaan että miettisi asiat aikuisesti - esim sen että onko se lappusten laittelu tätä vuosituhatta...

Ja Suomessahan vanhemmat nimenomaan hoitaa itse. Ja siitä itkee lastentarhanopettajat, että lapset pitää saada hoitoon.

Koettakaa päättää!

Vierailija
36/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain opin heti ensimmäisinä vuosina työelämässä, niin mieti aina oma osuutesi ongelmista ensin. Myös työkavereiden ongelmat ovat sinun ongelmiasi jossain määrin. Se on sitä vastuullisuutta ja oman työnsä kehittämistä. Ei ensimmäinen ratkaisu voi olla vain pesät kätensä ongelmasta ja syytellä muita. Vajota marisemaan, että kun tää on tämmöistä jne.

Muuten sanoisin, että oikeasti lopettakaa se vanhempien kuormittaminen. Vanhemmat tuo lapset hoitoon ja tekee omaa työtään sen ajan. Ylipäätään tämmöinen intoilu osallistaa vanhempia joka asiaan on aivan pepusta. Ei vanhempia kiinnosta. Kyllä lapsi kiinnostaa, mutta kaikenlaiset touhupäivät temppuradalla tai vanhempainillat... Onko pakko, jos ei ole mitään asiaa?

Vierailija
37/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain opin heti ensimmäisinä vuosina työelämässä, niin mieti aina oma osuutesi ongelmista ensin. Myös työkavereiden ongelmat ovat sinun ongelmiasi jossain määrin. Se on sitä vastuullisuutta ja oman työnsä kehittämistä. Ei ensimmäinen ratkaisu voi olla vain pesät kätensä ongelmasta ja syytellä muita. Vajota marisemaan, että kun tää on tämmöistä jne.

Muuten sanoisin, että oikeasti lopettakaa se vanhempien kuormittaminen. Vanhemmat tuo lapset hoitoon ja tekee omaa työtään sen ajan. Ylipäätään tämmöinen intoilu osallistaa vanhempia joka asiaan on aivan pepusta. Ei vanhempia kiinnosta. Kyllä lapsi kiinnostaa, mutta kaikenlaiset touhupäivät temppuradalla tai vanhempainillat... Onko pakko, jos ei ole mitään asiaa?

Olen aikaisemmin jo ehdottanut (mistä ei sitten kuitenkaan tykätty) että aletaan järjestää kahden mukaista hoitoa, se missä on varhaiskasvatus ja muuta toimintaa ja sitten se täällä mainittu perushoito eli säilöön lapsi vanhemman työn ajaksi ilman muuta ylimääräistä.

Vierailija
38/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulussa ei enää kuljeteta lappuja ja lippuja sinne tänne. Niitä ei 75 % kodeista palautettu vaan ne katosivat sen siliän tien. Edes kokeita ei enää anneta kotiin, koska niitä ei tuoda allekirjoitettuna takaisin. Jälki-istuntotiedotteita on turha odottaa.

Sen vuoksi kaikki on siirretty Wilmaan. On huoltajan vastuulla, katsooko hän asiat sieltä vai ei. Oppilaita ei enää rasiteta lainkaan heitä itseään koskevilla tiedotteilla.

Nykyisin, jos joskus harvoin pitää jotain palauttaa tai poikkeuksellista tuoda kouluun, on 1-3 perhettä luokkaa kohden, kun unohtaa näitä.

Vierailija
39/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhempainiltoihin ja temppuratoihin ole pakko osallistua jos ei kiinnosta. Ei ne käsittele kuin sinun lastasi tai ole muuta kuin mukavaa tekemistä sen lapsen kanssa. Ei kaikki voi pakottaa kiinnostumaan.

Vierailija
40/261 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Kun itse olin tarhassa / ala-asteella, oli vain joulu- ja kevätjuhlat, ja pari krt syksyssä ja keväässä tuli pienikokoinen lappu kotiin, jossa muutamalla rivillä ilmoitettiin yksi tai kaksi asiaa.

Kaikki oli tyytyväisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi