Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako omistusasunto?

Vierailija
08.10.2017 |

Olen nyt niin ja näin asian kanssa. Onko omistusasunnon kuukausikulut kalliimmat mitä normaalisti vuokralla? Entä jos haluaa muuttaa, onko asunto/talo kannattavampi myydä vai vuokrata eteenpäin? Kertokaa kokeneemmat.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perin 300 000 euroa. Jos vainajat olisivat asuneet vuokralla, perintö olisi ollut max kymppitonneja.

Oma asunto lisäksi lähes maksettu, kohta pärjää 250 e vastikkeella ja korkoakin menee enää pari euroa kuussa.

Sanoisin, että kannattaa.

Onnistut vakuuttavasti perustelemaan, että on taloudellisesti järkevämpää olla rikas kuin köyhä. Eiköhän tuo ole selvää muutenkin.

Vierailija
22/28 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Odota pari vuotta, kunnes asuntojen hinnat laskevat. Nyt rakennetaan paljon uutta, mikä tarkoittaa, että vanhojen asuntojen hinnat alkavat pian laskea. Kun sitten joskus ostat, niin ole tarkka siitä milloin talossa on putket tehty. Putkiremppojen hinnat ovat korkeat ja saatat saada taakaksesi ison laskun. Tällä hetkellä -65-75 vuonna rakenettuihin tehdään niitä. Asuntojen hintojen arvonnousu on tullut tappiinsa ja leijunut jo pidempään samalla tasolla. Keskuksien ulkopuolella ne ovat jo laskeneet.

Uusissa asunnoissakin kannattaa pitää pää kylmänä. Niistä harva on viime aikoina saanut omiaan pois. Uusista asunnoistakin voi tinkiä ja tarjota alempaa hintaa. Tätä moni ei ole tajunnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perin 300 000 euroa. Jos vainajat olisivat asuneet vuokralla, perintö olisi ollut max kymppitonneja.

Oma asunto lisäksi lähes maksettu, kohta pärjää 250 e vastikkeella ja korkoakin menee enää pari euroa kuussa.

Sanoisin, että kannattaa.

Vuokralla asuessa olisi jäänyt rahaa ostaa Applen osakkeita ja olisit nyt miljardööri...

Sitä on niin helppo laskeskella kaikenlaista. Todellisuudessa asiat on monimutkaisempia.

Vierailija
24/28 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista. Asun pohjoisessa joten hinnat ovat halvempia mitä pk seudulla. Miehen kanssa asutaan ja meillä on kaksi lasta molemmilla vakityöt, joten tulojen mukaan ottaisimme max 15 vuoden lainan, ehkä vähempikin aika piisaisi.

Tällä hetkellä vielä suht nuorehkona ihmisenä mietityttää että asummeko seuraavat 15 vuotta ainakin samassa asunnossa, jos perhekokokin kasvaa tulee isomman asunnon tarve väistämättä eteen. Sikäli kyllä houkuttelisi enemmän omistusasunto kun ajattelee pidemmällä tähtäimellä.

Ap

Vierailija
25/28 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla eläminen on vaivatonta ja helppoa. Jos joku hajoaa, soittaa vaan vuokranantajalle eikä ole iteltä pois. Jos haluaa muuttaa, niin muuttaa- ei sido mihinkään.

Aivan varmasti on. Sinä maksat sen nousevana vuokrana.

26/28 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lähiaikoina pohtinut asuntolainan ottamista. Mielestäni oman asunnon ostaminen saattaa olla elämän fiksuimpia päätöksiä ja ehdottomasti suosittelen sen harkintaa edes jossain vaiheessa elämää. 

Annan esimerkin ajatuksistani: Asun tällä hetkellä vuokra-asunnossa, jossa maksan vuokraa 835 euroa kuukaudessa. Olen asunut kolme vuotta kyseisessä asunnossa ja nopeasti laskettuna olen maksanut noin 30 000 euroa vuokranantajalleni. Summalla, joka maksettu vuokranantajalleni, olisi voitu hyödyntää maksamalla omaa asuntolainaa pois. Asuminen vuokralla saattaa ehkä tuntua turvallisemmalta vaihtoehdolta, mutta pidemmän päälle ajateltuna omistusasunto on fiksumpaa. Kun asuntolaina on maksettu, jää ainoastaan asuntovastikkeen poismaksaminen. 

Jos asunto ei miellytä vaikka kymmenen vuoden päästä, on mahdollista myydä asunto tai vuokrata asuntoa toiselle henkilölle. 

Riskit täytyy kuitenkin huomioida. Jos joudut myydä asunnon syystä tai toisesta ja asunnon arvo laskee, olet luultavasti edelleen pankille velkaa. Työpaikan täytyy olla varma ja sen menetys saattaisi olla iso ongelma. Jos oma taloudellinen tilanne sallii, kannattaa tarttua tilaisuuteen hyvän asunnon löydyttyä. 

Vierailija
27/28 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on omistusasunto jonka ostin paikkakunnalta jossa haluan viettää eläkepäivät. Asunto on tällä hetkellä siis vuokrattu.

Asun itse vuokralla ja on helppo siirtyä minne vaan töiden perässä. Vuokratulot kattaa osan asumiskuluistani ja eläkkeelle jäädessä on tiedossa edulliset asumiskustannukset velattomassa asunnossa.

Erittäin fiksusti toimittu! Vähintään jotain tämänkaltaista suosittelisin vaikkapa niille, jotka ovat lapsiperheenä jumissa kalliissa vuokra-asunnossa eivätkä pysty säästämään niin paljon että saisivat ostettua oman. Tai jotka esim. lasten koulun vuoksi haluavat asua alueella, josta heillä ei ole varaa ostaa asuntoa. On todellakin järkevää varautua niihin eläkepäiviin ja hankkia edes se eläkepäivien pieni asunto, jonka vuokralaiset maksavat velattomaksi ja jossa itse pärjää eläkkeen turvin.

Vuokra-asuminen eläkkeellä on ihan nou nou nou! Nämä ovat niitä vanhuksia, jotka joutuvat miettimään ostavatko ruokaa vai lääkkeitä, kun rahat ei vaan riitä.

Vierailija
28/28 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni kannattaa ehdottomasti, jos siis varasi siihen riittävät. Itse en ostanut sijoitusta, vaan kodin. Kodin, jossa viihdyn ja jossa on hyvä olla. Toki laskin ja tutkin, jotta en tee omalle taloudelleni tuhoisaa kauppaa. 

Oman kodin voin remontoida juuri sellaiseksi kuin itse haluan, eikä ole vaaraa että vuokrasopimus irtisanotaan. Yksikään vuokra-asunto ei ole tuntunut yhtä paljon kodilta kuin tämä.