Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun asiakas haukkuu..

Vierailija
08.10.2017 |

Olen hoitotyössä ja teen työtä asiakkaiden kotona. Minulla on aivan ihania asiakkaita ja olen tykänny työstäni mutta nyt olen saanut uuden asiakkaan joka on vaikeasti masentunut kipupotilas. Hän haukkuu minua mm ulkonäköni vuoksi ja menee henkilökohtaisuuksiin haukkuessaan minua. Tilanteet ovat sellaisia joista en voi lähteä pois vaarantamatta potilasturvallisuutta. Meillä ei myöskään ole toisia työntekijöitäjotka ottaisi tämän asiakkaan. He eivät pysy meillä töissä.

En oikein tiedä mitä tekisin. Yritän olla vain töissä ja hoitaa asiakkaan niin ettei se menisi niin ihon alle. Mutta silti tunnen suurta helpotusta kun pääsen pois sieltä joka tulee itkun kera ajaessani toiseen kohteeseen. Ne tilanteet uuvuttaa mut ja saavat mut pahalle tuulelle. Miten saisin kovetettua itseni niin ettei tarvitsisi joka kerta itkeä kun sieltä lähden pois?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa korvatulpat ja sanot tämän asiakkaan luokse mennessäsi, että joudut käyttämään niitä, koska asiakas on niin huonokäytöksinen ja että et jaksa etkä halua kuunnella hänen kiukutteluaan. Annat asiakkaan valita, joko pidät korvatulppia tai hän pitää suunsa kiinni.

Vierailija
2/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laittaisin asiakkaan edessä kuulokkeet korville ja musan soimaan kun solvaaminen alkaa. Sit hoitaisin työt ja poistaisin. Ovelta iloiset heippa ja huomiseen toivottelut ja pois asunnosta. Ratkaisun eettisyyteen en ota kantaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä esimiehesi sanoo asiaan?

Onko mahdollista kertoa, että kyllä, ymmärrät, että asiakkaalla on paha olla, mutta mikä tahansa käytös ei ole hyväksyttävää?

Vierailija
4/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta huumorilla. Mä oon huomannut sen auttavan monessakin tapauksessa. Ehkä sä oot tosikko, mutta yritä heittäytyä.

Saatat yllättyä. Jaksamista sinulle.

Vierailija
5/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myyjänä asiakkaita, jotka voivat olla hyvin vaikeita ja huonokäytöksisiä. Eka kerta, kun joku tuollainen tapaus on saanut vaikka raivarit (siis kokonaan perusteettomat tai perusteettomat suhteessa asiaan), on tilanne tietysti ollut vaikea, mutta seuraavilla kerroilla olen jo suhtautunut näihinkin etäisyydellä ja lempeämmin. Yleensä itse myös säälin, jos jollain on tarvetta purkautua ja kiukutella tuntemattomalle, ei ole oikeasti hyvin asiat sellaisella ihmisellä. Suhtaudun siis säälillä ja vähän samalla tavalla kuin pikkulapseen, joka ei osaa kontrolloida käytöstään. Erona tietysti se, että nämä eivät yleensä mene henkilökohtaisuuksiin, sitä pitäisin itsekin hyvin loukkaavana.

Vierailija
6/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota esimiehelle, että potilasta hoidetaan pareittain aivan kuin muitakin aggressiivisiä potilaita.

Voit myös yrittää vakuuttaa itsesi siitä, että se on se sairaus kun puhuu eikä itse ihminen sielä sairauden takana, aivan kuin dementiapotilaan kanssa.

Toisaalta saat myös loukkaantua ja suuttuakin potilaalle ja sanoa, että se, että on huonovointinen ei oikeuta huonoon käytökseen, ja haluaako potilas joutua sairaalahoitoon tai laitokseen kun kenenkään ei tarvitse noin huonoa käytöstä kotihoidossa kestää.

Vierailija
7/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuittailisin herttaisella äänellä ja ystävällisesti hymyillen takaisin kielellä, jota asiakas ei ymmärrä. 

Vierailija
8/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista kertoa, että kyllä, ymmärrät, että asiakkaalla on paha olla, mutta mikä tahansa käytös ei ole hyväksyttävää?

Miksi esimiestä pitää sotkea tilanteeseen? Eikö ap voi ratkoa ikävän ongelmansa ihan omin keinoin? Asiakkaan törkeydet vaan tallennukseen, tallennuksen alkuun pvm ja kellonaika ja läsnäolijat siten että asiakaskunnan on tietoinen tilanteesta.

Vierailija
9/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumoria olen yrittäny joka kerta kun lihavaksi ja rumaksi haukkuu. (Kortisonin takia olen turvoksissa).

Koska muita asiantuntevia ei meillä ole (uskomatonta kyllä, vaikka työttömiä on, niin meillä ei juurikaan porukka pysy. ) kuin muutama, ja työtä tehdään vuorotellen. Työnantaja on tietoinen asiasta ja koittaa tsempata niin että pahaa tekee. (Meillä on ihana pomo ja jaksaa tsempata. Töitäkin voi tehdä ihan oman jaksamisen mukaan mutta koska olen ollu firmassa pisimpään niin rankimmat asiakkaat on mulla.)

Vierailija
10/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi esimiestä pitää sotkea tilanteeseen? Eikö ap voi ratkoa ikävän ongelmansa ihan omin keinoin? Asiakkaan törkeydet vaan tallennukseen, tallennuksen alkuun pvm ja kellonaika ja läsnäolijat siten että asiakaskunnan on tietoinen tilanteesta.

Asiakaskunnan on asiakaskin...

Vierailija
11/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanne olisi jos voisi parityöskentelyä tehdä, mutta meitä on tosiaan vaan 3 joista yksi tekee vain 10h viikko.. meillä toisen kanssa on 5-13 asiakasta päivässä.

Tässä kolmen kuun aikana on ollu 4 lähäriä kokeilemassa mutta lähteneet pois kun "työ ei ollu sitä mitä kuvittelivat"...

Vierailija
12/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumoria olen yrittäny joka kerta kun lihavaksi ja rumaksi haukkuu. (Kortisonin takia olen turvoksissa).

Koska muita asiantuntevia ei meillä ole (uskomatonta kyllä, vaikka työttömiä on, niin meillä ei juurikaan porukka pysy. ) kuin muutama, ja työtä tehdään vuorotellen. Työnantaja on tietoinen asiasta ja koittaa tsempata niin että pahaa tekee. (Meillä on ihana pomo ja jaksaa tsempata. Töitäkin voi tehdä ihan oman jaksamisen mukaan mutta koska olen ollu firmassa pisimpään niin rankimmat asiakkaat on mulla.)

Ei sen toisen työntekijän tarvitsisi osata hoitaa potilasta kun olla vain henkisenä tukena. On väärin, että pomosi hyväksyy henkisen väkivallan ja pyytää sinuskin hyväksymään sen. Ei kai ketään pakotettaisi hoitamaan yksin potilasta jolla vaikka nyrkit viuhuu herkästi?

Viimeistään seuraavassa hoitokokouksessa yrittäkää ratkaista asia, paikalle voisi kutsua myös potilaan asioita hoitavan sossun ja mielentesveyspuolta hoitavan tahon edustajan.

Vierailija
13/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti voi, jos keinoja riittää.

Mutta varmaan esimiehellä näkemystä, mitä tällaisissa tilanteissa tehdään ja missä rajoissa voi toimia. Tarvitseeko hoitoalalla kaikkea sietää, vaikka sairaita hoidetaankin.

Vierailija
14/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia Sinulle ap hyvä. Hoitoala on raskas ala, ja sinne hakeutuvat ne kilteimmät ihmiset. Et ansaitse varmaan haukkuja etkä todellakaan sitä , että henkilökohtaisuuksiin mennään. Hoitotyöhön kuuluu osana potilaan tunteiden vastaanottaminen, mutta suoraa haukkumista ei tarvitse sietää. Ne kuitenkin jättävät arvet ja ne tilanteet muistaa pitkään. Yrität parastasi auttaa että toisella olisi hyvä olla ja saat likaämpärin niskaasi, kyllä siinä meinaa itku tulla.

Puhu esimiehesi kanssa tilanteesta. Toivottavasti löydätte ratkaisuja vaikeisiin tilanteisiin

Halaukset toiselta hoitajalta

Vierailija
15/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot esimiehelle ja työsuojeluvaltuutetulle. Ja vaikka vielä luottamusmiehelle.

Vierailija
16/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti voi, jos keinoja riittää.

Mutta varmaan esimiehellä näkemystä, mitä tällaisissa tilanteissa tehdään ja missä rajoissa voi toimia. Tarvitseeko hoitoalalla kaikkea sietää, vaikka sairaita hoidetaankin.

Hoitoalalla ei todellakaan tarvitse sietää kaikkea, mutta en usko että esimies on avain ongelman ratkaisuun kun ongelma on asiakas jonka luona ap:n pitää käydä. Sille asiakkaalle itselleen pitää valjeta että hänen omalla käytöksellään on seuraukset. Ongelmaa ei ratkaise pomon ontot tsemppipuheet.

Vierailija
17/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mun muut asiakkaat ovat mukavia ja heidän kanssaan työt sujuu mainiosti. Ymmärrän kyllä että kovissa kivuissaan tulee sanottua mitä sattuu.

Tää hoitajan ammatti vaatii kyllä sydäntä. Ei tätä muuten jaksaisi.

Jaksamisia teille kaikille muillekkin hoitureille <3

Vierailija
18/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hoitajan ei tarvitse sietää asiakkaalta mitä tahansa vain siksi, että asiakas on kipeä ja hänellä on vaikeaa. Kun asiakas menee henkilökohtaisuuksiin ja ryhtyy haukkumaan hoitajaa, on syytä viheltää peli poikki. Itse olen sanonut suoraan asiakkaalle, että en ole tullut paikalle haukuttavaksi, vaan hoitamaan ja auttamaan. Jos ei asiakas osaa käyttäytyä, hoidan työni keskustelematta mitään ja menen pois. En ole mikään kaatopaikka, vaikka voinkin olla olkapää johon nojata.

Vierailija
19/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ratkaisu olisi se että mä voisin tulla tekemään tuon asiakkaan/potilaan sun puolestas. Mua ei haittaa pätkänvertaa mitä mulle mölistään. Ikävä kyllä mulla ei taida olla tarpeeksi asiantuntemusta kys. hommaan.

Vierailija
20/21 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina höpistään, että ihminen käyttäytyy sairaudestaan johtuen niin. Kyllä niitä häiriintyneitä kusipäitä on kuulkaas ihan näissäkin, jotka nauttivat siitä, kun saavat alentaa jotakuta, joka ei voi tehdä asialle erityisemmin mitään. Ap:n tapaus voi olla eri, jos kipupotilaasta kyse, mutta mulk ku on mulk u yleensä läpi elämän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän