Kun asiakas haukkuu..
Olen hoitotyössä ja teen työtä asiakkaiden kotona. Minulla on aivan ihania asiakkaita ja olen tykänny työstäni mutta nyt olen saanut uuden asiakkaan joka on vaikeasti masentunut kipupotilas. Hän haukkuu minua mm ulkonäköni vuoksi ja menee henkilökohtaisuuksiin haukkuessaan minua. Tilanteet ovat sellaisia joista en voi lähteä pois vaarantamatta potilasturvallisuutta. Meillä ei myöskään ole toisia työntekijöitäjotka ottaisi tämän asiakkaan. He eivät pysy meillä töissä.
En oikein tiedä mitä tekisin. Yritän olla vain töissä ja hoitaa asiakkaan niin ettei se menisi niin ihon alle. Mutta silti tunnen suurta helpotusta kun pääsen pois sieltä joka tulee itkun kera ajaessani toiseen kohteeseen. Ne tilanteet uuvuttaa mut ja saavat mut pahalle tuulelle. Miten saisin kovetettua itseni niin ettei tarvitsisi joka kerta itkeä kun sieltä lähden pois?
Ihan vain jos yrittäisit tutustua masentuneen kipupotilaan maailmaan. Yleensä ihmisillä on syynsä käyttäytyä niinkuin käyttäytyvät. Yritä nähdä tämän käyttäytytmisen taakse. Monen masentuneen kipupotilaan elämä on helvettiä, elämänhistoriassa traumaattisia kokemuksia. Jos se, että aikuinen ihminen ei pärjää arjessaan ilman viranomaisen apua on useimmalle meistä iso juttu,, joka saa pinnalle suuria tuntetia. Yritä ymmärtää, ettet sinä hoitajana ole syypää potilaan käyttäytymiseen, vaikka huono käytös ei hyväksyttävää olekaan.
Keskustele esimiehesi kanssa, pyydä työnohjausta.