Miten estää meidän yksityisen mökkitien käyttö?
Eli meillä pieni tie n. 300m mökin pihaan. Tien varteen olemme tehneet pienen parkkipaikan vieraita varten. Nyt marjastajat ja muut käyttää tuots kun menevät metsään.
Kyltti löytyy jo jossa lukee yksityisalue. Pitääkö siihen puomi laittaa? Sellaista ei itsekään jaksaisi availla ja sulkea. Mitä tehdä??
Kommentit (747)
Ei se puomikaan aina auta. Me pudetään puomia aina kiinni vaikka oltaisiinkin mökillä. Kerran mummo käveli puomilta ja tuli koputtelemaan ja kyseli että voisimmeko avata puomin jotta pääsee lähemmäksi metsää.
Voi että ihmisillä on otsaa...
Onhan nämä säälittäviä tyyppejä nämä puomittajat ja reviiripuolustajat. Jos satun jonkun mökkitiellä kerran vuodessa käymään, niin tuskin siitä maailma kaatuu.
Ei ole paljon yhteisöllisyyttä tässä maassa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kyllä nyt vähän huolestuttaa teikäläisten puutteelliset tiedot. Yksityistietä saa käyttää ja sen poskeen saa pysäköidä. Mä toistan: yksityistietä saa käyttää ja sen poskeen saa parkkeerata.
Näin silloin, jos ei tunkeudu pihapiiriin, estä liikennettä, ja kyse ei ole säännöllisestä käytöstä, vaan esim. marjastuksesta.
Jos panette sinne kieltokyltin, sitä ei tarvitse noudattaa jos se ei ole luvallinen ja liikennemerkin säädökset täyttävä.
Tien saa sulkea puomilla, muttei sen sisäpuolelle saa vangita ketään. Tämänkin pitäisi nyt olla jokaiselle ihan selvää, ettei vapaudenriisto ole ok. Varsinkaan ei, jos sen yksityistien alussa ei ole selvästi liikennemerkillä ilmaistu ajokieltoa ja sitä, että tiellä on käytössä puomi.
Ja kyllä, minulla ON mökki ja sille yksityistie. Kyse ei ole kateudesta, vaan laintuntemuksesta.
Voi ny helvetti sentään kuinka kujalla olet. Jos tie on maanomistajan omalla kiinteistöllä ja ihan vaikka itse päkertämä sinne ei ole kenelläkään mitään asiaa ja kaikki itse tehdyt kyltit ja varoitukset ovat täysin käypiä. Tie kiinteistöLLÄ on eri asia kuin tie kiinteistöLLE.
Ei pidä paikkaansa. Yksityistiet eli yksityiselle maalle tehdyt, avustuksia saamattomat tiet ovat kaikki samalla viivalla, vaikka osakkaiden määrä olisi tasan yksi.
Niitä saa satunnaisesri käyttää ja niille saa pysäköidä, kunhan ei tule pihalle eikä estä tontin omistajaa käyttämästä tietä.
Ja tämä siis on Suomen tieyhdistyksen kanta, ei marjastajien.
Opettele nuija lukemaan saamasi linkit, niin ei tarvitse luulotella.
http://www.tieyhdistys.fi/site/assets/files/1366/yksityisteiden_tienkay…
https://www.aamulehti.fi/autot/saako-sivullinen-kayttaa-yksityistieta-9…
Hölöttelet edelleen tonteista, osakkaista ja yhdistyksistä. Linkeissä puhutaan monelle kiinteistölle johtavasta tiestä. Tiedätkö edes mikä on oma tie ja mikä on yksityistie?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisalue ei kiellä mitään ja autolla saa ajaa satunnaisesti yksityiteillä ja sinne tien varteen saa myös pysäköidä. Ap on nyt pahastunut siitä että joku toimii niin kuin yleensä toimitaan. Laittakaa siihen pysäköintikieltomerkki ja lisäkilpi "pysäköinti vain luvalla". Jos tie on omin rahoin tehty, eikä siihen ole saatu avustausta, eikä ole mitään rasitetta jonka mukaa joku muukin saa käyttää tietä, niin silloinhan se voi myös sulkea puomilla. Ja puomin kanssa on sitten hyvä muistaa että puomin taaksen motittamien ei myöskään ole sallittua.
No mitäs sitten tehdään, jos pitäisi lähteä mökiltä pois, mutta jonkun auton on puomin sisäpuolella eikä heihin saa yhteyttä? Itse en ainakaan jättäisi lukitsematta mökin turvallisuuden kannalta.
Motitettu soittaa häkeen ja pelastuslaitos (VPK) tulee leikkaanmaan lukon irti.
Juuri näin ja motitettu maksaa uuden lukon sekä vpkn laskun jos ei ole hengenhätää
Sen takia mulla on akkurälläkkä takakontissa sienireissuilla. Ei tartte soitella, sahaa vain lukon poikki.
Sinkkumies
Antaa palaa. Meillä on kameravalvonta sekä omassa pihassa että puomilla. Nopeasti video ja rekkari poliisille ja sinä maksat toisen omaisuuden tuhoamisesta. Tulee yhtäkkiä halvemmaksi ostaa se paketti sieniä tai puolukoita vaikka torilta
Vierailija kirjoitti:
Itke valita ja uikuta niin perkeleesti! Vie oikeuteen! MEIDÄN kaksi neliötä maaperästä. Periaate ja alkukantainen reviiripuolustusreaktio ennen järkeä!
Me täällä hovioikeudessa nauramme kahvitauolla näille spedeille, jotka käyvät loputonta sotaansa mm. siitä onko rajamerkki 2 senttimetriä tuolla suunnalla vai sittenkin täällä suunnalla, naapurin maalla herran tähden!
Näin juuri,suomalaiset on täysin hulluja mitä tulee noihin rajakiistoihin ja tienkäyttö juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan nämä säälittäviä tyyppejä nämä puomittajat ja reviiripuolustajat. Jos satun jonkun mökkitiellä kerran vuodessa käymään, niin tuskin siitä maailma kaatuu.
Sinkkumies
Olet kyllä yks kynttilä. Tajuatko että se on sulle yksittäinen ja satunnainen kerta mutta siitä kulkee miljoona muutakin satunnaista kulkijaa ja nopeasti ne jokaisen satunnaiset kerrat kasvaa isoksi määräksi liikennettä jonka kulkemisesta maksaa tien omistaja tien ylääpitomaksuina
Jos tien ja parkkiksen käytöstä olis ihan konkreettista haittaa. Siis tietä joutus korjaamaan useammin näiden marjastajien takia tai parkkis olis täynnä just silloin kun sitä itse tarvis niin silloin laittaisin puomin. Jos taas haitta olis lähinnä omassa päässäni eli siis ärsyyntyisin tieni käytöstä niin antaisin olla. Koittaisin opetella ärsytyksestä pois. Koska kyllä se puomikin ärsyttäis yhtälailla, siis se availu ja kiinnilaittaminen. Ja tavallaan myös kokisin, että ärsyttäminen ei ole mikään syy pistää tietä kiinni, jos sen tien käytöstä ei muuta haittaa koidu. Itseään on hyvä välillä haastaa muuttumaan. Tässä olis hyvä paikka miettiä miksi ärsyynnyn ja miten sen sais pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisalue ei kiellä mitään ja autolla saa ajaa satunnaisesti yksityiteillä ja sinne tien varteen saa myös pysäköidä. Ap on nyt pahastunut siitä että joku toimii niin kuin yleensä toimitaan. Laittakaa siihen pysäköintikieltomerkki ja lisäkilpi "pysäköinti vain luvalla". Jos tie on omin rahoin tehty, eikä siihen ole saatu avustausta, eikä ole mitään rasitetta jonka mukaa joku muukin saa käyttää tietä, niin silloinhan se voi myös sulkea puomilla. Ja puomin kanssa on sitten hyvä muistaa että puomin taaksen motittamien ei myöskään ole sallittua.
No mitäs sitten tehdään, jos pitäisi lähteä mökiltä pois, mutta jonkun auton on puomin sisäpuolella eikä heihin saa yhteyttä? Itse en ainakaan jättäisi lukitsematta mökin turvallisuuden kannalta.
Juuri näin ja motitettu maksaa uuden lukon sekä vpkn laskun jos ei ole hengenhätää
Sen takia mulla on akkurälläkkä takakontissa sienireissuilla. Ei tartte soitella, sahaa vain lukon poikki.
Sinkkumies
Toivottavasti on timanttilaikka kanssa. Muuten et meidän portista pääse ja kameraankin vielä tallennut
Meillä on lukittava puomi, eikä se kyllä ole koskaan ärsyttänyt millään lailla se puomin käyttö. On todella pieni vaiva nousta autosta sen verran, että avaa tai sulkee sen puomin. En ymmärrä mikä siinä ärsyttäisi, en ole koskaan edes ajatellut, että se voisi jonkun mielestä olla ärsyttävää tai vaivalloista. Mutta puomin takia ei jouduta pelkäämään niin paljon murtovarkaita, sen takia se on ihan välttämättömyys ja vain positiivinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Ei se puomikaan aina auta. Me pudetään puomia aina kiinni vaikka oltaisiinkin mökillä. Kerran mummo käveli puomilta ja tuli koputtelemaan ja kyseli että voisimmeko avata puomin jotta pääsee lähemmäksi metsää.
Voi että ihmisillä on otsaa...
Itse olen samassa tilanteessa todennut, että sori yksityistie. Jos marjastaa haluat, niin joudut kävelemään sieltä mihin autosi saat. Meillä on hyvät apajat meidän mailla, mutta olemme aidanneet koko alueen korkealla aidalla, jotta villieläimet jne pysyy pois ja vähentää myös hämäräperäistä toimintaa. Huvittuneena katsottiin, kun tämä jätti auton kauemmas ja lähti kiertämään aitaa yrittäen löytää tietä sisään.... Ei tajunnut tämä tyyppi, että olisi voinut tulla sieltä puomin ali ja lähteä metsään sen sijaan, että yrittää löytää avonaisen kohdan aidasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Antaa palaa. Meillä on kameravalvonta sekä omassa pihassa että puomilla. Nopeasti video ja rekkari poliisille ja sinä maksat toisen omaisuuden tuhoamisesta. Tulee yhtäkkiä halvemmaksi ostaa se paketti sieniä tai puolukoita vaikka torilta
Hohhohooho.. kympin lukkoko kallis? Jatkan sienestystä edelleen puomeistanne huolimatta. esim. 5 kg kanttarelleja maksaa 100e kaupassa.
Sinkkumies
Yksityistien käytöstä voi vaatia maksun jos ei puomia viitsi laittaa. Tien käyttöä on helppo valvoa vaikka riistakameralla. Jos ei maksua kuulu niin sitten vain lasku auton omistajalle rekisterinumeron perusteella. Jokamiehen oikeuteen ei käsittääkseni kuulu maksuton toisen tien käyttö jos tien ylläpitoon ei ole saatu varoja.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Yhteisöllisyys on siis sinusta sitä että yksi maksaa ja kärsii ylläpidosta ja siitä liikenteestä mikä käy ja muut nauttivat sen toisen panoksesta ja rahoista?
Viimeksi kun tarkistin yhteisöllisyys on sitä että kaikki laittaa panoksensa asiaan josta kaikki voivat nauttia yhdessä.
Mutta sitten taas en ole edes yllättynyt sun järjenjuoksusta(tai siis sen puutteesta) mitä olen kommenttejasi täällä lukenut.
Ihan varmasti annan palaa, jos olen jumissa puomin takana. Meinaatko, että jätän autoni siihen tai menen tuhertamaan itkua jollekin mulkulle?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ketä oikeasti haittaa auto tien vieressä, mun tie ei herran jumala sentään.
Jotkut on niin tarkkoja omasta tontistaan. Lapsuudessani muistan naisen, joka tuli ulos huutamaan lapsille, jotka oikaisivat heidän tonttinsa kulman poikki. Tuo tontti kasvoi lähinnä pujoa, ja oli silloin vielä kamala kuoppainen rytökasa, mutta olihan se silti heidän omaisuuttaan, ja voi kulua kun siitä kävellään. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Ilkivalta ja toisen omaisuuden tuhoaminen on rikoslain mukainen rangaistava rikos. Jos rälläköit puomin tai lukon, niin syyllistyt rikokseen ja maanomistaja eli puomin omistaja tekee sinusta rikosilmoituksen poliisille. Lueppa sinkkupoika vähän iltasi iloksi rikoslakia:
35 luku
Vahingonteko
Joka oikeudettomasti hävittää tai vahingoittaa toisen omaisuutta, on tuomittava vahingonteostasakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Törkeä vahingonteko
Jos vahingonteolla aiheutetaan
1) erittäin suurta taloudellista vahinkoa,
2) rikoksen uhrille tämän olot huomioon ottaen erityisen tuntuvaa vahinkoa tai
3) historiallisesti tai sivistyksellisesti erityisen arvokkaalle omaisuudelle huomattavaa vahinkoa
ja vahingonteko on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä vahingonteosta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.
Yleinen ilmoitus "YKSITYISALUE", tai "PUOMI" ovat ärsyttäviä jokamiehen oikeuksien näkökulmasta ajatellen. Saat toki sen puomin laittaa, ei se kuitenkaan estä kiertämistä. Piha alueesta kertova taulu on monelle jo riittävä.
Tilanteet ja ongelmat ovat erilaisia joten sen mukaan...
Esimerkiksi Suomenlahdessa on saari johon rannanomistajat ovat kieltäneet rantautumisen, saaren sisäosa on kuitenkin valtion aluetta... ,että sellainen juttu hm...
Vierailija kirjoitti:
Pummeja löytyy aina. Meilläkin tullut kajakkinaisrt laituriin kun kuulemma näytti niin nätiltä paikalta pitää taukoa
Ja meillä veneilevät saksalaisturistit ankkuroivat veneensä meidän laituriin ja pystyttivät leirinsä meidän kaivon viereen. Olivat juuri sen verran kuulleet jokamiehen oikeudesta, että luulivat tuon (= toisten pihapiiriin) leiriytymisen olevan luvallista. Väittivät vielä vastaan, kun selitin heille asian oikean laidan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Hohhohooho.. kympin lukkoko kallis? Jatkan sienestystä edelleen puomeistanne huolimatta. esim. 5 kg kanttarelleja maksaa 100e kaupassa.
Sinkkumies
Tajuatko että joudut maksamaan enemmän kuin sen lukon? Siihen yleensä päälle tulee vielä sakkoja ja jos oikeuteen revitään niin ne kulut päälle.
Ei ole vaan se on hyvin hoidettu yksityistie.