Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää meidän yksityisen mökkitien käyttö?

Vierailija
08.10.2017 |

Eli meillä pieni tie n. 300m mökin pihaan. Tien varteen olemme tehneet pienen parkkipaikan vieraita varten. Nyt marjastajat ja muut käyttää tuots kun menevät metsään.

Kyltti löytyy jo jossa lukee yksityisalue. Pitääkö siihen puomi laittaa? Sellaista ei itsekään jaksaisi availla ja sulkea. Mitä tehdä??

Kommentit (747)

Vierailija
341/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin muu auttaa kuin puomi. Tutuilla oli vähän samanlainen tilanne. Kerran kun lähtivät kaupungille mökiltä ja lukitsivat portin siksi aikaa (pari tuntia) niin palatessa oli hermostunut marjastaja jumissa :)

Kannattaa pitää akkurälläkkä mukana, niin pääsee puomin takaa poiskin:)

Vierailija
342/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puomi ja järeimmällä lukolla kiinni. Tai sitten sähköportti mikä kätevin itselle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä jotka menevät selkeästi merkitylle yksityisalueelle tai -tielle, oli puolia tai ei.

Vierailija
344/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen maalta kotoisin, meillä noin 50 ha metsää enkä osaa muuta sanoa kuin että olette te sekaisin puomeinenne, ap ja muut.

Teillä on sitten niin paljon metsää että marjastajat ja sienestäjät mahtuvat sinne ilman että heidän tarvitsee tunkeutua yksityistielle/parkkipaikalle max 300 metrin päähän talosta?

Vierailija
345/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen ajamassa tielle, jonka alussa on kyltti "yksityistie", niin en sinne aja. Kyllä marja/sienipaikkoja löytyy muualtakin. Miksi mennä sinne, minne joku ei halua muiden menevän?? Ihan vaan kiusallaan??

En minäkään. Eikä tulisi suoraan sanottuna mieleenkään alkaa siinä selvitellä, onko kyltti lainmukainen liikennemerkki/kieltomerkki/tienviitta/mitälie ja onko siihen haettu lupaa kunnalta yms. "koska jokamiehenoikeus"... Sinä aikana olisin saanut marjat kerättyä jostain muualta.

Vierailija
346/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyltti "yksityisalue" ei juridisesti merkkaa mitään. Laki ei tunne moista käsitettä eikä siis ota kantaa saako sellaisella liikkua vai ei. Laittakaa kyltti jossa kerrotte kyseessä olevan yksityistie, jonka käyttämisen omistaja on kieltänyt niin alkaa olla merkitystä. Se pysäköintialue kannattaa taas selkeästi kyltittää pysäköintipaikaksi lisäkilvellä "pysäköinti sallittu vain omistajan luvalla"

Vierailija
347/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi kerran kun näkyy marjastaja luvattomasti parkissa, niin ei muuta kuin iso kivi tuulilasista läpi. Tuskin kovin montaa 300 - 500€ lasin vaihtoa tarvitaan että tajuavat lopettaa tunkeilemisen.

Kiinnihän tuosta ei voi jäädä kun kuka sitä tietää vaikka olisi tippunut puusta :D

Toinen hyvä jekku on pistää naula nojaamaan rengasta vasten niin että kun lähtee ajamaan niin satavaramasti on rengas puhki. Siinä voi sitten näön vuoksi harmitella että voi voi kun taisi viime viikolla kaatua naulalaatikko just siihen.

Rikokseen yllyttäminen. Vinkattu poliisille.

Vierailija
348/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen ajamassa tielle, jonka alussa on kyltti "yksityistie", niin en sinne aja. Kyllä marja/sienipaikkoja löytyy muualtakin. Miksi mennä sinne, minne joku ei halua muiden menevän?? Ihan vaan kiusallaan??

Mutta eihän toi kyltti kerro mitään siitä haluaako omistaja sinne ajettavan vai ei. Yksityisteillä saa lähtökohtaisesti ajaa ellei omistaja sitä erikseen kiellä.

Vierailija
349/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rälläkkä ja rautasaha. Niillä pääsee pitkälle..

Pääset riistakameraan ja saat sakot.

Kai tiedät että salakuvaaminen on kiellettyä, metsässäkin. Sakot tuosta tulee korkeintaan kameran asentajalle.

Vierailija
350/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks teidän elämä on noin vaikeeta? Miks pitää änkeytyä toisten teille ja pihoille pyörimään maassa missä lääniä riittää. Valtio ja kunnat omistaa niin paljon metsää, että sieltä kyllä riittää sieniä ja marjoja jokaiselle. Valtio ja kunnat on myös ystävällisesti tehnyt teitä ristiin rastiin, joten pummatkaa kaverilta kyyti tai menkää metsään taxilla. Ajattakaa se taxi/kaveri sinne yksityistielle, sekin on ihan ok, ei tapahdu tien tukkivaa pysäköintiä. Riehukaa aikanne metsässä ja pummatkaa kyyti takaisin, tai menkää bussilla, polkupyörällä, jalkaisin. Mitä iloa siitä saa että vittuilee pysäköimällä autonsa kaikkien tukkeeksi? Tuleeko tärkeä olo vai mitä tällä mulkkuilulla halutaan ilmaista?

Mä katsastelen kartasta paikat mihin pääsee autolla ja jos autoa ei saa parkkiin mihinkään, JÄTÄN MENEMÄTTÄ tai hommaan kyydin. Ei kiinnosta tippaakaan rälläköidä puomeja, pysäköidä poikittain tielle tai kiukutella lakikirja kädessä kuinka tien reunasta puuttuu joku lain määräämä kyltti kokoa se ja se, heijastavuudella tämä ja tuo. Eläkää hitto ihmisiksi ja käyttäkää energianne muuhun kuin mulkkuiluun yksityisteillä ja -alueilla.

Vierailija
351/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän toi kyltti kerro mitään siitä haluaako omistaja sinne ajettavan vai ei. Yksityisteillä saa lähtökohtaisesti ajaa ellei omistaja sitä erikseen kiellä.

En aja sinne, koska ymmärrän, että kaikista tien kuluista vastaavat yksityiset ihmiset. Ei kasvoton yhteiskunta, vaan ihan tietty porukka, jotka sen tien osakkaita ovat.

Ja muuten - kyllä se kyltin laittaminen sinne ihan varmasti jotakin merkitsee - Sinua fiksummat kyllä tajuavat asian.

Vierailija
352/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen maalta kotoisin, meillä noin 50 ha metsää enkä osaa muuta sanoa kuin että olette te sekaisin puomeinenne, ap ja muut.

Mä olen kans maalta, meillä on metsää 259 ha enkä tykkää marjastajien tavasta tukkia teitä. Eli jättää auto tielle niin ettei siitä pääse ohi.  Tien päässä on  kyllä pysäköintikieltokyltti.

Vierailija
353/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ihan totta. Enpä ole tullut ajatelleeksikaan. Olen luullut että jos on kyltti yksityistie niin se ilman muuta tarkoittaa että sitä ei ajeta mutta voihan se tosiaan olla että omistaja suorastaan haluaakin että tuntemattomat sitä käyttävät, muuten vain haluaa kyltillä ilmoittaa omistuksensa, ilman mitään rajoitteita.

Vierailija
354/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rälläkkä ja rautasaha. Niillä pääsee pitkälle..

Pääset riistakameraan ja saat sakot.

Kai tiedät että salakuvaaminen on kiellettyä, metsässäkin. Sakot tuosta tulee korkeintaan kameran asentajalle.

Tämähän on muuten ongelmallinen juttu noin niinku yleisesti. Jos omistamassaan metsässä on riistakamera, joka ei osoita tielle ja jolla lähtökohtaisesti ei ole tarkoitus edes kuvata ihmisiä, ja siihen kameraan tallentuu esimerkiksi ympäristörikos, niin voiko tuota kuvamateriaalia käyttää todisteena? Pitääkö *jossain* olla joku yksi kyltti, että metsässä on tallentava kameravalvonta, kun eihän sitä nyt joka puunoksaan voi asettaa kun mistäs sen tietää mitä kautta sinne joku saattaa hiippailla. Tuollaisia riistan kuvaamiseen tarkoitettuja kameroita lisäksi siirrellään yleensä paikasta toiseen. Se nyt on selvää, että jos on risteys, vaikka olisi pihatie tai mikä vaan, niin siinä pitää kyltti olla jos kamera tiellä liikkujia kuvaa oli puomi tai ei. Lisäksi on lähtökohtaisen dorkaa asettaa tuollainen kamera ilman sitä kylttiä, kun asia pitäisi hyvinkin olla ihmisillä tiedossa.

Meillä on pihapiirissä useampi kamera, ihan jo senkin vuoksi jos joku päättää vaikka varastaa yhden.

Vierailija
355/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yksityisteillä saa lähtökohtaisesti ajaa" - mistä tähän perustelu, virallinen sellainen eikä oma tulkinta?

Vierailija
356/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telamiinat ovat yksi hyvä vaihtoehto.

Vierailija
357/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän houkutuksen, mutta moisella lukitsemisella voi itse syyllistyä johonkin en kyllä tiedä mihin.

Ainakin typeryyteen. Jos mökki syttyy tuleen tai marjastaja saa sydärin, avun saanti viivästyy puomin vuoksi.

Jokamiehenoikeus sallii sekä sienestyksen, marjastuksen että tilapäisen yksityistien käytön.

Miten pieni on mökkiläisen mieli...

Vierailija
358/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityistiestä ja ajokiellosta kertova liikennemerkki riittänee melko pitkälle, ja jos haluaa karsia myös ne liikennemerkistä piittaamattomat autoilijat, niin sitten myös se puomi. Tämä siis mikäli valtio tai kunta ei ole tukenut tien perusparannusta viimeiseen kymmeneen vuoteen, eikä kunta ole myöntänyt kuluvan vuoden aikana kunnossapitoavustusta. Jos on, niin satunnaista ulkpuolista käyttöä ei ole oikeutta kieltää.

Vierailija
359/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ihan totta. Enpä ole tullut ajatelleeksikaan. Olen luullut että jos on kyltti yksityistie niin se ilman muuta tarkoittaa että sitä ei ajeta mutta voihan se tosiaan olla että omistaja suorastaan haluaakin että tuntemattomat sitä käyttävät, muuten vain haluaa kyltillä ilmoittaa omistuksensa, ilman mitään rajoitteita.

Täälläpäin moni tiekunta on laittanut yksityistiekyltin teilleen, vallankin läpiajoteillä tuon toivotaan edes vähän hillitsevän tarpeetonta ajelua. Yksityistiekyltti ei kuitenkaan velvoita millään tavalla noudattamaan tuota toivetta. Jos ajelut taas jollakin yksityistiellä -oli se merkattu yksityistieksi tai ei- ovat säännöllistä ja usein toistuvaa laatua, niin tiekunta voi siitä lätkäistä maksun kyseiselle kulkijalle. Nuo ovat kaikenlisäksi suoraan ulosottokelpoisia maksuja, eli tiekunta saa kyllä rahansa tavalla tai toisella. Meidän tiekunnassa ei edes viitsitä laittaa mitään perintään minkään toimiston kautta, koska se on vaivalloista. Asianosaiselle vain laitetaan tiedoksianto,että maksu siirtyy ulosottoon. Eräs osakas tällä hetkellä makselee kohtuu kovaa hintaa siitä, että ei ole alle satasen tiemaksuaan halunnut jostain syystä maksaa.

Satunnainen liikenne yksityistiellä on sallittu, jos siinä ei ole mitään erillistä kieltoa tai puomia. Ja minulle nyt on aivan sama onko tuo kielto itse tehdyn näköinen vai ei, kyllä sitä tien omistajat ja osakkaat saavat päättää ketkä kyseistä tietä käyttävät.

Ja muistakaa nyt se, että kävelyä ja polkupyöräilyä ei voi millään puomeilla estää, koska se ei ole laillisestikaan mahdollista. En pysty tajuamaan sitä, että joillekin täällä on ongelmana myös pyöräilijät ja kävelijät. Pihaanhan he eivät tietenkään saa tulla, mutta teillä ja metsissä voivat vapaasti liikkua. Myöskään pelloilla ei saa liikkua ellei niitä ole puitu/niitetty. On julmetun törkeää miten tämänkin ketjun mukaan jossain jotkut parkkeeraavat vain autonsa toisten puimattomiin viljapeltoihin, se ei ole sallittua ja pitäisi normaalilla järjelläkin olla käsitettävissä.

Vierailija
360/747 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisalue on se sana joka siihen kylttiin pitää laittaa. 

Miksi? Se sana ei kiellä mitään, eikä salli mitään.

Jos yksityisalue-kylttiin yhdistetään puomi tai portti, on viesti useimmille meille täysjärkisille ihan selvä.

Ja kyllä se on sitä myös lain edessä.

hohhoijakkaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme