Missä päin Suomea käytetään sanaa makkari?
Itse olen Varsinais-Suomesta, ja jouduin kerran selittämään kyseisen sanan Etelä-Savossa asuvalle ystävälleni.
Kommentit (41)
Kam(m)ari on suora laina ruotsista: kammare.
Makkari, olkkari ja pukkari kuuluvat ainakin telkkarin sisustus- ja stailausohjelmien sisustussuunnittelijoiden sanavarastoon. Ja aina kun kuulen ne, kirskuttelen hampaitani. Ammattilaisina ainakin itse itseään pitävät sisustelijat halveksivat siinä omaa työtään. Näiden telkkarisisustelijoiden hommissa olisi muutakin huomauttamista, mutta olkoot.
Pohjois-pohjanmaalla Raahessa. Makkari tai kamari.
Ainaki Espoossa ja Helsingissä. Olen syntyperäinen helsinkiläinen ja samoin äitini (syntynyt 40-luvulla) ja äitinikin käyttää makkari sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Makkaria kai kaytetaan ympari Suomen, mutta uusi sana minulle oli pukkari! Ekan kerran sen nahtyani asiayhteydesta lopulta viimein ymmarsin tarkoituksen.
Kieli kehittyy, itse olen asunut poissa Suomesta talla eraa jo yli 10 vuotta.
Pukkari on arkisana pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin että kaikkialla. Onko sille olemassa joku muu lyhenne?
Kamari.
Kamari on vanhaa suomenkieltä 1800-luvulta, sitä ei käytetä muualla kuin ehkä Päätalon Iijoki-sarjassa..[/quote
Raahessa käytetään😁
Pohjanmaalla ja joka paikassa
Olen myös kuullut kamaria käytettävän, ei toki nuorison suusta...
Olen Etelä-Savosta ja käyttänyt koko ikäni sanaa makkari.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa sana kortteeri?
.
Voi tarkoittaa esim. vieraana tai alivuokralaisena oloa.
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaalla ja joka paikassa
Olen myös kuullut kamaria käytettävän, ei toki nuorison suusta...
Minä olen nyt 25v ja aina sanonut makuuhuonetta kamariksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Voi tarkoittaa esim. vieraana tai alivuokralaisena oloa.
Asumista. Esim. "Muori kortteeraa tuolla kamarisa."
Vierailija kirjoitti:
Asumispaikkaa. "minä kortteeraan ny tuola naapurissa."
Olen asunut 20 eri paikkakunnalla ympäri Suomea. Enimmäkseen Etelä-ja Keski-Suomessa, mutta myös vähän pohjoisemmassa, kuitenkin aina Oulun alapuolella ja joka ikisessä paikassa on puhuttu makkarista. Taitaa olla aika yleinen sana ympäri Suomea. Jos ap on joutunut kyseistä sanaa kerran jollekkin selittämään, niin se ei vielä kerro mitään. Voihan se olla, että joku yksi ihminen ei moista sanaa tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumispaikkaa. "minä kortteeraan ny tuola naapurissa."
Eli siis jos joku kysyy että missä se sinä kortteeraat nykyään, niin vastaat että missä asut tai oleskelet.
Raahen korttereisa on pirtit ja kamarit, porstuasta ulos taikka akkunasta kartanolle. Luuta laitetaan porstuan ovempieleen ku lähetään mielihevosella kirkolle ja ostetaan uus kihveli. Kaikki räppänät pittää olla kiinni huushollisa ettei tarvi laittaa tulta pessään ja potkurilla penskat kouluun, sielä syyään rössypottua. Kirkolla pääsee kiriastossa kerran viikosa vauvasivustolle kiriottellee ja ihimettellee sitä etelän langia..
Vierailija kirjoitti:
Raahen korttereisa on pirtit ja kamarit, porstuasta ulos taikka akkunasta kartanolle. Luuta laitetaan porstuan ovempieleen ku lähetään mielihevosella kirkolle ja ostetaan uus kihveli. Kaikki räppänät pittää olla kiinni huushollisa ettei tarvi laittaa tulta pessään ja potkurilla penskat kouluun, sielä syyään rössypottua. Kirkolla pääsee kiriastossa kerran viikosa vauvasivustolle kiriottellee ja ihimettellee sitä etelän langia..
Nimeommaa!
Wiki: Kamari eli kammari oli entisajan asunnoissa arvokkaampi huone kuin tupa, pirtti tai keittiö. Se oli tarkoitettu makuuhuoneeksi (makuukamariksi) tai vierashuoneeksi.[1] Kamari omaksuttiin Suomessa myöhäiskeskiajalla, kun siirryttiin paritupatyyppisiin taloihin, joissa keskellä olevasta eteisestä mentiin joko tupaan tai kamariin.
Tervetuloa 2000-luvulle.