Haluan erota mutta mies ei lähde
Olen niin väsynyt ja toivoton. Inhoan miestäni ja alan olla tosi katkera hänelle siitä, miten hän on minua kohdellut ja kohtelee. Olen sanonut haluavani erota mutta hän ei vaan lähde.
Asunto on minun, joten en voi lähteä itse. Mies vaan on ja pysyy ja samalla tekee minun elämästäni yhtä p*skaa. Hän sotkee, varmasti tahallaan. Tietää että siuvoan lopulta kuitenkin, koska en pysty saastan keskellä itse elämään.
Kun yritän saada hänet lähtemään, hän vain nauraa pilkallisesti.
Ahdistaa ja v*tuttaa. Miten kukaan voi olla tuollainen ja miksi? Minä en jaksa enää edes riidellä.
Mikä avuksi?
Kommentit (49)
Pystyisin pitämään talon yksinkin, niin teen käytännössä nytkin. Ja osaan huolehtia omakotitalosta.
Ei vaan huvittaisi lahjoittaa miehelle omaisuutta jonka eteen hän ei ole tehnyt mitään. Huonekalut saisi minun puolestani viedä vaikka kaikki.
Tuli mieleen että eikös avioerossa ole mahdollisuus hakea myös kohtuullistamista tms. ilman avioehtoakin, kun voi selkeästi osoittaa että on vastannut yksin omaisuuden hankkimisesta ja ylläpidosta?
Emme ole olleet naimisissa kovin kauan, eikä näköjään olisi ikinä pitänyt mennäkään. Häiden jälkeen mies sanoi että "nyt olet minun". Hyi helvetti, nyt tiedän mitä se tarkoitti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaihdata lukot miehen ollessa poissa ja nosta miehen tavarat rappukäytävään valmiiksi, sieltähän ne löytyvät. Uudet avaimet omaan taskuun äläkä vahingossakaan avaa ovea!
Noin ei valitettavasti voi Suomen lain mukaan tehdä.
Ketään ei saa häätää kotoaan - paitsi oikeuden päätöksellä. Jos AP alkaa vaihdella lukkoja tai kannella miehensä tavaroita ulos, niin mies voi kutsua poliisit, hänet päästetään omaan kotiinsa ja AP viedään putkaan ja saa niskaansa rikossyytteen.
Ketään ei siis Suomen lain mukaan voi häätää kotoaan paitsi oikeuden päätöksellä. Eikä oikeus määrää mitään häätöjä parisuhdetapauksissa, paitsi ihan erikoistapauksissa, kuten jos häädettävä on esim. hengenvaarallinen muille asunnossa asuville.
Oikeus noudattaa häätöjen määräämisessä lakia, eikä siellä ole muita häätöperusteita kuin vuokran maksamatta jättäminen, muiden asukkaiden häiriköinti ja vuokranantajan asunnon tuhoaminen. Ja lisäksi tuo vaarallisuus muille.
Vierailija kirjoitti:
Jos talo on nimissäsi niin käsittääkseni voit sen myydä.
Sitten sijoitat siitä saatua rahaa siten ettei mies pääse käsiksi. Miehetkin tekee tällaista halutessaan eroa.
Tämä tosiaan on se toinen vaihtoehto.
Toinen on häätöpäätöksen hakeminen oikeudelta.
Käräjäoikeudessa halutessaan saa tuomion yhteiselämän purusta. Yleensä kyllä vastapuoli lähtee neuvottelemalla, tuomion jälkeen viime kädessä poliisit kantavat ulos.
Ei muutakuin oikeusapua hankkimaan. Mutta ensin kyllä pitäisi kyllä yrittää neuvottelemalla saada aikaiseksi sopu.
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin pitämään talon yksinkin, niin teen käytännössä nytkin. Ja osaan huolehtia omakotitalosta.
Ei vaan huvittaisi lahjoittaa miehelle omaisuutta jonka eteen hän ei ole tehnyt mitään. Huonekalut saisi minun puolestani viedä vaikka kaikki.
Tuli mieleen että eikös avioerossa ole mahdollisuus hakea myös kohtuullistamista tms. ilman avioehtoakin, kun voi selkeästi osoittaa että on vastannut yksin omaisuuden hankkimisesta ja ylläpidosta?Emme ole olleet naimisissa kovin kauan, eikä näköjään olisi ikinä pitänyt mennäkään. Häiden jälkeen mies sanoi että "nyt olet minun". Hyi helvetti, nyt tiedän mitä se tarkoitti.
Ap
Jos avioliitto on kestänyt alle 5v. niin kohtuullistamista voi hakea. Karkeasti sanottuna joka vuodelta puoliso saa avio-oikeutta 20%. Eli yksi vuosi 20%, toka vuosi 40%, kolmas 60% jne. Viiden vuoden jälkeen sitten täysi 100%. Yleensä kohtuullistaminen kyllä vaatii sitä, että toinen osapuoli on todella varakas ja toinen saisi siten kohtuutonta etua toisen omaisuudesta. En oikein usko, että velkainen omakotitalo sais oikeuden kohtuullistamaan avio-oikeutta. Ei taida miehes kuitenkaan saada niin niin paljon etua. Velathan ensin vähennetään omaisuudesta ja se tasataan sitten puolisoiden kesken. Mutta voithan kysyä lakimieheltä. Ja koittaa vähän laskeskella paljonko se miehes sun omaisuudesta sais. Että kannattaako oikeuteen lähteä, sekään kun ei ole ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sijoitat siitä saatua rahaa siten ettei mies pääse käsiksi. Miehetkin tekee tällaista halutessaan eroa.Tämä tosiaan on se toinen vaihtoehto.
Myyminen ei ole vaihtoehto, sillä yhteistä asuntoa ei lain mukaan saa myydä ilman puolison lupaa. Ei vaikka omistaisi sen yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sijoitat siitä saatua rahaa siten ettei mies pääse käsiksi. Miehetkin tekee tällaista halutessaan eroa.Tämä tosiaan on se toinen vaihtoehto.
Myyminen ei ole vaihtoehto, sillä yhteistä asuntoa ei lain mukaan saa myydä ilman puolison lupaa. Ei vaikka omistaisi sen yksinään.
Ja jotenkin olen käsittänyt että myös talo on periaatteessa yhteinen. Mutta ap on sen yksin maksanut ja hoitanut. Vai onko ap ostanut talon yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdata lukot miehen ollessa poissa ja nosta miehen tavarat rappukäytävään valmiiksi, sieltähän ne löytyvät. Uudet avaimet omaan taskuun äläkä vahingossakaan avaa ovea!
Ketään ei saa häätää kotoaan - paitsi oikeuden päätöksellä. Jos AP alkaa vaihdella lukkoja tai kannella miehensä tavaroita ulos, niin mies voi kutsua poliisit, hänet päästetään omaan kotiinsa ja AP viedään putkaan ja saa niskaansa rikossyytteen.
Ketään ei siis Suomen lain mukaan voi häätää kotoaan paitsi oikeuden päätöksellä. Eikä oikeus määrää mitään häätöjä parisuhdetapauksissa, paitsi ihan erikoistapauksissa, kuten jos häädettävä on esim. hengenvaarallinen muille asunnossa asuville.
Oikeus noudattaa häätöjen määräämisessä lakia, eikä siellä ole muita häätöperusteita kuin vuokran maksamatta jättäminen, muiden asukkaiden häiriköinti ja vuokranantajan asunnon tuhoaminen. Ja lisäksi tuo vaarallisuus muille.
Kyllä oikeus häätää myös parisuhtetapauksissa. Kunhan on ensin haettu päätös yhteiselämän päättymisestä. Sen jälkeen oikeus antaa häätöpäätöksen. Ei kukaan voi ikuisesti jäädä toisen asuntoon asumaan.
Rahallahan tuosta selviää. Kyllä se mies siitä lähtee, kun saa osituksessa kunnon pesämunan uuden elämän alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki on sun kanssas vähän eri mieltä. Tuomioistuin tosiaan voi häätää puolison yhteisestä asunnosta.
6 luku (16.4.1987/411)
Yhteiselämän lopettaminen ja avioero
Yhteiselämän lopettaminen
24 § (16.4.1987/411)
Tuomioistuin voi puolisoiden yhteisestä tai toisen puolison hakemuksesta:
1) päättää, että se puolisoista, joka on enemmän asunnon tarpeessa, saa jäädä asumaan yhteiseen kotiin;
2) velvoittaa toisen puolison muuttamaan yhteisestä kodista; ja
3) oikeuttaa puolison käyttämään sellaista toiselle puolisolle kuuluvaa irtainta omaisuutta, joka kuuluu puolisoiden yhteisesti käytettäväksi tarkoitettuun asuntoirtaimistoon taikka on puolison työväline tai tarkoitettu puolison tai lasten henkilökohtaista käyttöä varten; sopimus, jonka omistaja tekee toisen puolison käytettäväksi näin annetusta omaisuudesta kolmannen henkilön kanssa, ei rajoita sanottua käyttöoikeutta.
Olen ostanut talon yksin, itselleni, juuri ennen mieheni tapaamista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen niin väsynyt ja toivoton. Inhoan miestäni ja alan olla tosi katkera hänelle siitä, miten hän on minua kohdellut ja kohtelee. Olen sanonut haluavani erota mutta hän ei vaan lähde.
Asunto on minun, joten en voi lähteä itse. Mies vaan on ja pysyy ja samalla tekee minun elämästäni yhtä p*skaa. Hän sotkee, varmasti tahallaan. Tietää että siuvoan lopulta kuitenkin, koska en pysty saastan keskellä itse elämään.
Kun yritän saada hänet lähtemään, hän vain nauraa pilkallisesti.Ahdistaa ja v*tuttaa. Miten kukaan voi olla tuollainen ja miksi? Minä en jaksa enää edes riidellä.
Mikä avuksi?
Haet käräjäoikeudesta miehelle häädön. Problem solved.
Täällä yksi samassa tilanteessa oleva. Ostin tosin asunnon vasta kun meidän ero astui voimaan. Olemme kuitenkin asuneet yhdessä, koska arki lapsen hoidon kanssa menisi niin hankalaksi. Nyt kuitenkin mittani on täynnä. Mies on koko ajan kiukkuinen ja hokee, kuinka hänen elämä on p askaa. Häipyy viikonloppuisin omille teilleen ja sulkee puhelimen. Eli minä hoidan lapsen ja ruokaostokset. Syö kyllä jääkaapista, mutta harvoin käy kaupassa. Käyttää kaiken ajan rahapeleihin ja kiukuttelee kun häviää.. Huoh. Ei suostu muuttamaan poiskaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen on valitettavasti laitonta, joskaan kaikki eivät sitä tiedä.
Kyseessä on meillä omakotitalo. Kalliiksi tulisi vaihtaa lukotkin.
Sitten tässä on eräs nolo ongelma: Meillä ei ole avioehtoa. Olin tyhmä kun menin naimisiin ilman sitä, kyllä tiedän. Kuten moni muu, minäkin uskoin että liitto olisi hyvä.
Minä olen säästäväinen, miehestä on (varmaan juuri sen vuoksi) tullut holtiton rahankäyttäjä. Minä olen käyttänyt rahani niin, että olen mm. tämän talon pystynyt hankkimaan ja muitakin säästöjä. Miehellä ei ole mitään, koska tuhlaa kaikki rahansa.Pitää yrittää mies jollain konstilla saada allekirjoittamaan avioehto. Sitten kai voin käsittääkseni avioerohakemuksen yhteydessä hakea häätöä?
Ap
Eipä taida jälkikäteen avioehto toimia? Käytä mieluummin luotettavaa bulvaania, jolle siirrät omaisuutesi siksi aikaa. Lainoillakin voit pelailla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut talon yksin, itselleni, juuri ennen mieheni tapaamista.
Ap
Asunto on edelleen sinun. Avioerossa varallisuutenne lasketaan yhteen ja köyhempi saa tasinkoa kun sitä jaetaan puoliksi.
Kun eroaa, ei ole enää parisuhdetta.
Mies lähtee nalkuttamalla, eikös ne aina näin kommentoi, miehet. Töissä kuuntelin erästä pariskuntaa ja nainen naukui ja nalkutti kuten Kätevän emännän Samulin emäntä :D Sääliksi kävi miesparkaa.
Ottaisin yhteyttä pätevään asianajajaan ja kysyisin kunnolliset neuvot omien etujen turvaamiseksi.
Onko talo jo velaton?