Miten joku voi kirjoittaa esim. bubi, kun tarkoittaa pubia? Ei voi olla niin vaikeaa
Viimeisin oli tällä palstalla flobata. Ihan järjetöntä.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Taidot ovat erilaisia. Samalla tavalla voisi sanoa, että miksei joku osaa tehdä kärrynpyörää, ei voi olla niin vaikeeta.
Kaikki eivät pysty tekemään kärrynpyöriä, koska heillä on siihen ihan oikeita rajoitteita. Sen sijaan kaikki, jotka pystyvät kirjoittamaan esimerkiksi tälle palstalle, pystyvät kyllä tarkistamaan oikeinkirjoituksen. Ei kannata käyttää sanoja, joiden oikeinkirjoitusta ei tunne.
Kyllä, minäkin teen joskus virheitä. Useimmiten ne ovat näppäilyvirheitä, mutta epäilemättä olen tehnyt joskus myös kielioppi- ja kirjoitusvirheitä. Kukaan meistä ei ole täydellinen. Mutta jos olen vähänkin epävarma jonkun sanan kirjoitusasusta, niin käyn kyllä katsomassa sanakirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuollaiset jopa vakiintuvat kieleen. Esimerkkinä "biisi", joka on suomenkielinen väännös englannin kielen sanasta "piece". Joku joskus tyrkkäsi siihen b:n, ja siihen se jäi.
Ehkä siksi tuo B, koska piisi on hellan levy.
Tuskin sentään. Piisi on hellamerkityksessä niin vanhahtava ja harvinainen sana, että se tuskin on ollut biisi-sanan perusteena. Kyse on enemmänkin ns. hyperkorrektiudesta eli halusta ilmaista asioita paremmin kuin rahvas.
Kebapia söin ja sain diaknoosin.
Yhdellä forumilla oli naivi tyyppi.
Töissä kolleega on todellinen tekiä.
Albinot on hyvin vaaleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loogisempaa kirjoittaa flobata, olkoonkin väärin.
Flobbaa --> flobata.
Miten joku voi vetää herneet nenään noin pahasti jostain kirjoitusvirheestä?
Ap on terapian tarpeessa.
Mitä loogista siinä on, jos englannin kielen flop-sanassa p vaihdetaan b:ksi?
No sitä loogista, että "flobbaa" ei kirjoiteta "floppaa" suomeksi.
Ap voisi itsekin olla ihan hiljaa, kun ei osaa virheettömästi kirjoittaa. Heti otsikosta löytyy virhe, jota ap ei ehkä keksi.
Ihmiset tekevät kirjoitusvirheitä, ei ole niin vakava juttu.
You serious? Kenen olet nähnyt tai kuullut käyttävän sanaa flobata? Ei sellaista olekaan. Se on nimenomaan flopata.
Flobbaa, ei flobata/flopata. Mitä kohtaa sinä et nyt ymmärrä?
Totuus on, että Saara Aalto on lopannu.
. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tiedä että kirjoitetaan peellä eikä beellä.
Vai pitäiskö se jostain tietää?
No esimerkiksi siitä, että se lukee valtavilla kirjaimilla tuhansien talojen seinässä: PUB Tinatuoppi tai Pub Kärrynpyörä
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuollaiset jopa vakiintuvat kieleen. Esimerkkinä "biisi", joka on suomenkielinen väännös englannin kielen sanasta "piece". Joku joskus tyrkkäsi siihen b:n, ja siihen se jäi.
Erreys kuni tärräys, piece on ranskaa,josta se on lainattu sekä englantiin että ruotsiin. Ja saksaankin ja venääseen,joskaan niitä ei siellä käytetä niin paljon että olisivat korvanneet aluperäiset,omaperäiset sanat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidot ovat erilaisia. Samalla tavalla voisi sanoa, että miksei joku osaa tehdä kärrynpyörää, ei voi olla niin vaikeeta.
Kaikki eivät pysty tekemään kärrynpyöriä, koska heillä on siihen ihan oikeita rajoitteita. Sen sijaan kaikki, jotka pystyvät kirjoittamaan esimerkiksi tälle palstalle, pystyvät kyllä tarkistamaan oikeinkirjoituksen. Ei kannata käyttää sanoja, joiden oikeinkirjoitusta ei tunne.
Kyllä, minäkin teen joskus virheitä. Useimmiten ne ovat näppäilyvirheitä, mutta epäilemättä olen tehnyt joskus myös kielioppi- ja kirjoitusvirheitä. Kukaan meistä ei ole täydellinen. Mutta jos olen vähänkin epävarma jonkun sanan kirjoitusasusta, niin käyn kyllä katsomassa sanakirjasta.
Jos kirjoitusvirhe muuten asiasisällöltään ymmärrettävästä tekstistä tulee lukijan mielsessä päärooliin, niin kanattaa jättää kommentoimatta ao. virhettä. Se on asian kannalta nollapostaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Flobbaa --> flobata.
Ap voisi itsekin olla ihan hiljaa, kun ei osaa virheettömästi kirjoittaa. Heti otsikosta löytyy virhe, jota ap ei ehkä keksi.
You serious? Kenen olet nähnyt tai kuullut käyttävän sanaa flobata? Ei sellaista olekaan. Se on nimenomaan flopata.
Flobbaa, ei flobata/flopata. Mitä kohtaa sinä et nyt ymmärrä?
Flopata: Floppaan,floppaat,floppaa,floppaamme,floppaatte,floppaavat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikkapa sanakirjasta. Sellaisen olemassaolosta pitäisi sentään tietää.
Vauvapalstalla sanakirjan kanssa? Kyllä sinulla menee aikaa, kun tarkistat sieltä toisen kirjoittamia sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siksi tuo B, koska piisi on hellan levy.
Taitaa tuo piisi kyllä mieluumminkin ja yleisemmin tarkoittaa tulisijaa kuin hellan levyä.
Mm. vanhojen talojen suurien leivinuunien sivuilla tai nurkissa oli syvennyksinä pienet tulisijat eli piisit, joissa ennen sähkö- kaasu- ja öljylamppujen aikaa poltettiin pientä tulta tai pärettä pihdissä, jotta saatiin valoa pimeisiin iltoihin.
Mutta voihan tuo piisi jollain murrealueilla tai joidenkin perheiden puhekielessä tarkoittaa hellan levyäkin, en sitä kiistä, kun on tullut kierrettyä Suomea ristiin rastiin ja monenlaisia asioita eri nimillä kuullut nimitettävän.
Vierailija kirjoitti:
Flobbaa --> flobata.
Miten joku voi olla niin yksinkertainen ettei välitä äidinkielemme tasosta?
Kirjoitustaidottomat ovat tukiopetuksen tarpeessa.
HANKI ELÄMÄ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikkapa sanakirjasta. Sellaisen olemassaolosta pitäisi sentään tietää.
Vauvapalstalla sanakirjan kanssa? Kyllä sinulla menee aikaa, kun tarkistat sieltä toisen kirjoittamia sanoja.
Tai sit opettelee kirjoittamaan suomea, niin ei tarvitse palstailla sanakirjan kanssa :P
Ompas sun elämä vaikeet! Revi siitä :)
Itse kirjoitin viimeksi gollege ja mietin pitkään mikä vika siinä on. Keksin vasta myöhemmin. Sori, käyn vajaalla ja mulla on onneksi siihen ihan diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Itse kirjoitin viimeksi gollege ja mietin pitkään mikä vika siinä on. Keksin vasta myöhemmin. Sori, käyn vajaalla ja mulla on onneksi siihen ihan diagnoosi.
Minulla ei ole diaknoosia, mutta joskus tulee aivopieruja, kun on kauan aikaa palstaillut. Näkee tekstistä, että joku väärin, muttei keksi mikä.
Tuttavani, jolla oli aivohalvaus, kertoo kirjoittavansa täällä, koska hyvää kuntoutusta aivoille. Aina ei pitäisi olla niin ilkeä, kun ei tiedä kirjoittajan taustoja.
Kukaan ei vissiin ole hiffannut että tuo P kirjaimen korvaaminen B kirjaimella on monen suomenkielisen ominaispiirre? Itse ruotsinkielisenä olen useastikin hämmästellyt miksi monet suomenkieliset erikseen kyselevät "kirjoitetaanko se kovalla vai pehmeällä Peellä" kun kyse on ihan normaalista sanasta, kuten pubi. Monet suomenkieliset eivät siis edes kuule eroa P:n ja B:n välillä, joten helposti se siirtyy kirjoitettuun kieleen myös.
P:n ja B:n sekaantumisesta on monta esimerkkiä, näitä olen huomannut viime aikoina:
bubi, budabest/pudabest, bodybumb
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Flobbaa --> flobata.
Ei ole virhettä.