Mitä järkeä antaa lapsille aina ihan samanlaisia nimiä tusinoittain?
Kaikkia Ida Marioita, Ida Sofioita, Ella Sofioita, Aada Sofioita, Ellen Amandoja, Emil Olivereita jne löytyy aivan valtavasti tusinoittain. Ja en sano tätä haukkumalla, sillä edellämainitut nimet ovat ihan nättejä ja hyviä kyllä, eli turha loukkaantua jos tuon niminen muksu löytyy.
Eikö kannattaisi mieluummin antaa niitä vähän harvinaisempia nimiä? Mun mielestä on vaan hauskaa, jos joku vauva saa nimen esim. vaikka Felicia! Heti semmonen uus tuulahdus. Tai vaikka Tuulikki! Tai Aini! tai Veronika?
Kommentit (191)
Oletko sattunut huomaamaan, että nimien suosio vaihtelee eri aikoina?
Hyvät klassikkonimet pysyvät suosittuina, kun taas jesset, kuurat ja misset kuulostaa tyhmiltä jo viiden vuoden päästä.
Oletko huomannut sitä, että kun edellinen samanniminen sukupolvi alkaa olla siirtymässä haudan lepoon, nimet tulevat uudelleen muotiin? Niinpä hiekkiksellä leikkivät nyt urhot, arvot, väinöt, einot, vilhot, eelikset, ainot, hildat, sylvit sun muut.
Oma nimeni on tosi suosittu( Sofia), mutta itse rakastan nimeäni ja mielestäni se on todella kaunis ja tykkään kun se on kuitenkin kansainvälinen vaikka on myös vanha suomalainen nimi. Ala-asteella luokalla oli toinen Sofia,mutta ei se koskaan minua haitannut. Toinen nimeni on silti kyllä harvinaisempi eli tällä nimiyhdistelmällä ei kauhean monta sofiaa kulje. Pointtini on kuitenkin se, että nimeni yleisyydestä huolimatta olen ikionnellinen ettei äitini päätynyt johonkin muuhun nimeen koska olisi kokemut pakolliseksi nimen harvinaisuuden.
Melkein jokaisella työkaverillani on lapsen nimi Elias.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sattunut huomaamaan, että nimien suosio vaihtelee eri aikoina?
Hyvät klassikkonimet pysyvät suosittuina, kun taas jesset, kuurat ja misset kuulostaa tyhmiltä jo viiden vuoden päästä.
Oletko huomannut sitä, että kun edellinen samanniminen sukupolvi alkaa olla siirtymässä haudan lepoon, nimet tulevat uudelleen muotiin? Niinpä hiekkiksellä leikkivät nyt urhot, arvot, väinöt, einot, vilhot, eelikset, ainot, hildat, sylvit sun muut.
Mutta miksi pitää matkia muita ilman mitään omaa mielipidettä?
"En ymmärrä, miksi pitää lapsen elämä pilata vain sen vuoksi että ollaan olevinaan niin kansainvälisiä tai uniikkeja lumihiutaleita."
Mun lapsilla on erikoiset nimet. En valinnut nimiä sen takia että olisimme olevinaan jotenkin erikoisia vaan tykkäsimme nimistä ja halusimme antaa just ne nimet lapsille. Ei siinä mitään erikoisuuden tavoittelua ollut. Mulla on erikoinen nimi itellänikin ja se ei ole pahemmin haitannut vaikka nimeäni on ihmetelty.
Ne nimet jotka on tosi suosittuja ja joita on paljon lapsilla, niin kuvittelen ne lapset tietynlaisiksi. Esimerkiksi Ella ja Veeti vaikka niin ei niistä kummempaa mielikuvaa synny, perus tenavia. Mutta taas jos kuulee että jonkun lapsi on Reiska tai Käpy-Kuikka niin niistä nimistä tulee jonkun näkönen mielikuva. Kiva että annetaan myös erikoisempia nimiä.
Omalla lapsella on tavallinen nimi. Hän ja toinen mammakerhossa käyvä tyttö ovat ainoita, ja heidän nimet muistetaan! Muiden 12 lasten nimiä on vaikea muistaa, kun löytyy Tilennaa, Iidisiä, Vynessaa jne. Terveisiä tutuille.
Teen töitä vauvojen ja heidän vanhempiensa parissa, ja ihmettelen ihan samaa. Isloja tuntuu olevan nyt joka ryhmässä yksi tai kaksi. En oikein ymmärrä, miksi kukaan haluaa nimetä oman lapsensa niin, että kaikilla on sama nimi? Isla on mielestäni oikein kaunis, kuten monet muutkin suositut nimet, mutta kyllähän se vähän kuluttaa sitä nimeä jos on kovin yleinen.
Kummastuttaa. Toisaalta ehkä vanhemmat ajattelevat, että täytyy antaa juuri se oikea nimi koska onhan lapsen nimeäminen ainutkertaista. Trendit vaihtelevat.
Mitä mieltä olette poikien nimistä Felix, Frans tai Filip?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, mutta toisaalta liiallisuuksiinkaan ei pidä mennä. Esim. Angelia on mielestäni todella kummallinen nimi tai joku vaikka Rihanna suomalaisella.... Ap:n ehdotukset olivat oikein hyviä.
Kaverin tytär on Agatha, enkä edelleenkään osaa sitä lausua.
Lapset lausuu Akatta.
Ruma nimi.
Miten Alexandra? Minusta kaunis nimi, mutta onko erikoisuuden tavoittelua antaa lapselle? On ruotsinkielinen sukunimi, mikäli sillä on jotain merkitystä.
En ymmärrä, mielestäni Sofianna on ihana nimi joka yhdistää 2 hienoa nimeä, toki kaikki Sofiannat jotka tunnen ovatkin hyvin sympaattisia tyttöjä eli tämäkin saattaa vaikuttaa mielipiteeseeni kys. Nimestä