Lapsen ulkoilu yksin/kavereiden kanssa?
Hei! Sellaista tässä pohdin, että minkä ikäiset muilla ulkoilee yksin? Tähän vaikuttaa tietysti hurjasti asuinpaikka..
Meillä isommat lapset, eli 5v tyttö ja 7v poika on pihalla yksin. Asutaan omakotitalossa rauhallisella alueella. Naapurustossa on omakotitaloja ja rivitaloja. Näihin rivitaloihin pohdinnan aiheeni liittyykin..
Nimittäin kun lapseni ovat yksin pihalla, he usein menevät rivitalon leikkipaikalle muiden lasten seuraan. Siellä useimmiten aikuinen paikalla ja nyt mietinkin että kokeeko tämä aikuinen häiritsevänä sen, että meidän lapset käy siellä. Kokemuksia?? En millään lailla oleta, että hän vahtisi meidän lapsia, vaan lapset ovat tietenkin minun vastuulla pihalla yksin, mutta ymmärrän että lapsilla voi keskenään tulla eteen kinaa ym mihin aikuinen joutuu puuttumaan.
Onko mielestäsi sallittua mennä rivitalon yleiselle leikkipaikalle, vaikkei siellä asukaan??? Ihan noin teoreettisena kysymyksenä vaikka.
Missään tapauksessa en lastani laskisi toisten omalle pihalle, jos ei ole kutsuttu, mut tuohan on kuitenkin yleistä aluetta, ja vaikea kieltää lasta sinne menemästä, jos muita on ulkona. Enkä aina ehtisi itse pihalle silloin kun lapset sinne menisi..
Kommentit (35)
.. tunnen rivitalon lapsiperheet, päivittäin melkein ollaan tekemisissä, ja he eivät mulle suoraan sanoisi ettei meidän lapset saisi siellä olla. Siksi täältä hain ajatuksia, mut ne oli niin.. hmm.. erikoisia, etten voisi kuvitella tuttujen naapureiden noinkaan ajattelevan. Ehkä joskus saattavat hiukan olla nyreissään jos meidän lapsilla villi päivä tms..
Ja kertaalleen vielä, lapset käyvät siellä kavereiden kanssa leikkimässä, eivät itsekseen eivätkä silloin kun rivitalon lapsia ei siellä ole.
Mun mielestä olis aika nurinkurista, että rivitalon pihalla olis lapsille leikkiseuraa mut heidän pitäis pysyä sieltä pois aikuisten sääntöjen takia. Meidän pihalle on muilla lupa tulla, mutta toisaalta eikö ole meidän helpompi mennä sinne missä on porukkaa enempi kuin käydä kutsumassa kaikki meidän pihalle. Ja kuten aiemmin mainitsin, ainut siellä yksin ulkoileva lapsi ei arkuuden takia uskaltaudu meidän pihalle.
Hmm.. ne joilla omat pihapiirit ja sinne muilta pääsy kielletty, niin miettikääpä miten kurjaa on jollakin lähialueen lapsella yksin omalla pihallaan. Eihän ole lapsen syy että asuu omakotitalossa eikä kavereita riitä omalla pihalla..
tuleepa kumma olo kun luki tämän ketjun...itse asuin lapsena omakotitalossa, ja leikin päivät pääksytysten vastapäisten rivitalojen pihoilla. Yleensä mukana oli rivareissa asuvia kavereita, joskus kavereita, jotka eivät asuneet rivareissa tms. Kuljettiin myös leikkipuistoissa jne. Eipä tullut koskaan mieleenkään, että olisin ollut jotenkin luvattomilla teillä, koskaan ei tietenkään mitään rikottu, eikä siellä mitään yleisiä leluja ollut...
Tosiaan taisi ennen olla lasten leikkiminen paljon vapaampaa, eikä ihmiset niin omistushaluisia kuin nykyään. Ja toisaalta ehkä lapsetkin yleisesti käyttäytyi vähän fiksummin? En tiedä...Toivoisi kuitenkin, että fiksusti käyttäytyvät lapset saisivat suht vapaasti kulkea asuinalueellaan ja tutustua ympäristöönsä ja siinä asuviin lapsiin ja aikuisiin. Itse ainakin sallisin sen muillekin kuin omille lapsilleni.
eihän kukaan sanonutkaan, ettei lapset saisi kavereidensa kanssa leikkiä!!! vaan että rivarileikkis ei ole yhteistä aluetta ja siellä leikkimiseen tarvitaan jonkinlainen ' lupa' eli aikuisten hyväksyntä tai lasten leikkikaveruus tms. ELi vieraalle pihalle ei mennä leikkimään. Ja se ei kyllä ole epäsosiaalista käyttäytymistä ollenkaan vaan kohteliasta ja hyvätapaista. Ainakin itse en halua naapuroston lapsia meille leikkimään noin vain, olemme itse hankkineet sinne paljon hyvää viihdykettä mitä muilla ei ole, enkä usko kaikkien omaisuuttamme kunnioittavan. Vaikka olisimme vuokra-tai omistusrivari, olisi asia sama. Käytöstapoja pitää siis olla kaikilla - niin lapsilla kuin aikuisilla. Ja toisten omaa on kunnioitettava. Tai siksi verrattavaa.
Jos yhtään mietitään lasten näkökulmasta niin tervetuloa myös meidän pihalle leikkimään.Lapset haluavat kavereita ja varmasti myös nämä rivareiden lapset haluavat, ehkä sinun lapsesi eivät enää menisi sinne jos kokisivat olonsa epämukavaksi.
Rivitaloissa asuu muuten näidenkin vastausten perusteella ihmisiä joiden kuuluisi asua omakotitalossa kaukana kaikesta- anteeksi kommentti, mutta kyllä se niin on , että suurin osa suomalaisista on niin kapeakatseisia että juuri katsovat pahasti päälle jos joku " oikaisee" rivitalon pihan läpi...kun taas voi joskus sanoa vaikka päivää!Herätkää- ne on vain lapsia ja haluavat leikkiä.Pahat teot ja kiusaamisen tms. voi hoitaa monella eri tapaa, jokainen aikuinenkin antaa itsestään omanlaisensa kuvan omalla suhtautumisellaan ja käytöksellään.Ei lähdetä itsepäiselle " mun oma linjalle" vaan ainahan voi leluakin hetken lainata!...
Käväise joskus siellä pihalla morjestamass pihan aikuisia!Tai anna lapsillesi lupa pyytää joku kaveri kotiin leikkimään jotta sieltäpäin sitten tulisi ystävä teille...
Itselläni omakohtaisia kokemuksia, eli naapurinpihan vanhat akat kielsivät täysin leikkimisen omalla pihallaan, vaikka tytöllämme oli paljon kavereita tuolla pihalla. Itse toivotin kaikki tyttöni kaverit tervetulleeksi omalle pihallemme, ja kovasti he ovat pihallamme " kyläilleetkin" ... Naapurin piha on kuulemma heidän rahoillaan kustannettu, ja sinne ei ulkopuolisia kaivata. Onneksi oma, meidän rahoillamme kustannettu pihamme soveltuu naapureidenkin käyttöön =) Todella kummallista tuo sotiminen on nykyään, mielestäni lapset saavat toki leikkiä missä leikkivät kavereidensa kanssa, hölmöä määräillä, että " meidän tytön seurassa eivät kyllä naapuritalon kakarat pihallemme tule "
... Missä on suvaitsevaisuus? Tuskin se omilla rahoilla rakennettu piha siitä pilalle menee, jos kaveritkin siellä joskus leikkivät???
Ihmetyttää, ja kovasti. Tiedän, että nykyään ihmeiset ovat hyvin itseriittoisia ja itsekeskeisiä, mutta rajansa kaikella. Onneksi omassa taloyhtiössämme on ihmisiä.
4-vuotiaamme leikkii siis vain omalla pihallaan, koska tietää, että naapuritalossa asuu kiukkuisia akkoja, jotka häätävät kaikki " ylimääräiset " samantien omalta, itse maksamaltaan alueeltaan...
Kannattaa toki keskustella naapurien kanssa, saako heidän pihallaan vierailla =)
piha asukkaiden piha eikä yleinen leikkipaikka. Kotitaloni naapurissa omakotitalossa oli yksi perhe laittanut mistamaansa metsikköön leikkipaikan joka oli koko ympäristön lapsista tosi makea nutta vikka näytti sijaitsevan ei kenenkään tontilla ei sinne menty muuta kuin ko. perheen lasten kanssa leikkimään. Samoin minusta tulee toimia rivareiden pihoissa. Eli jos leikkii rivarissa asuvien lasten kanssa on ihan ok leikkiä seillä mihassa mutta jos kaverit eivät ole ulkona ei mielestäni ole oikein jäädä pihalle leikkimään. Meillä on iso ja kiva leikkipiha jossa mm talvella jääliukumäki, lumiluolia yms joita olen lasten kanssa rakentanut ja kyllä on sanottava että harmittaa vietävästi kun muualta tulee mukloita hajottamaan rakennelmat silloin kun itse ei olla paikalla. Ihan kuin millään mikä on yhteisellä alueella ei ole muuallakaan asuville lapsille mitään merkitystä vaan ovat sallittuja tuhoamisen kohteita. Samoin käynyt leluille. Meillä on paljon yhteisiä leluja leikkipihassa jotka kaikki ton rikottu jos ei viedä lukkojen taakse. Rikkominen tapahtuu illalla kun talossamme asuvat pienet lapset eivät enää ole ulkona eli kyseessä muiden talojen isompia lapsia. Nyt hiukan eksyin sivupoluille alkuperäisestä aiheesta mutta tarkoitus oli sanoa että jos lapsille ei opeteta jo pienenä että myös rivarien pihat ovat asukkaiden omaa aluetta niin isompanakaan eivät tunnu tätä tajuavan vaan ilkivaltaa tehdään kuten yleisilläkin paikoilla. harvoin kuitenkaan kukaantulee paikkoja tuhoamaan omakotitalojen pihaan.
Sitten siihen mitä yksin pihassa oleva aikuinen ajattelisi vieraista lapsista pihassa. Itse olen yleensä ainut aikuinen pihassamme kun itsellä pienet lapset ja minua ei harmita ollenkaan päin vastoin on kiva jos lasten kavereita tulee pihaan leikkimään. Komennan kyllä sitten heitä kuten omianikin ja jos saan nenäkkäitä vastauksia tyyliin " Et sä voi määrätä kun et oo mun äiti" niin tulee lähtöpassit tai otan yhteyttä lasten vanhemppiin sillä näinkin on käynyt. Mutta siis muuten on ihan kiva että lapsia tulee leikkimään että on omille lapsilleni myös seuraa. Muutaman kerran on käynyt niin että pihaan on tullut lapsia muista taloista ja ruvenneet leikkimään meidän leluilla keskenään eikä omaa tyttöäni ole huolittu mukaan jolloin olen komentanut vieraat lapset omille pihoilleen leikkimään. Näin siis meillä ja tämä minun mielipiteeni aiheesta.
Sen verran haluan minäkin kommentoida, että varsinkin kesäsin minua monesti harmittaa erityisesti tämä pihan isompien (10-13v) poikien ja tyttöjen kaverikasat pihallamme. Täyttävät mm. keinut mukaanlukien vauvakeinut ja potkivat palloa keinuista ja silloin kyllä hirvittää olla omien pienempien kanssa pihalla. Keinuissa keinutaan vielä niin lujaa, etten edes uskalla omia pienempiä päästää ulos ilman valvontaa.
Muuten kyllä olen mielestäni aika suvaitsevainen juuri näihin kavereiden vierailuihin. Ja onhan omilla isommillakin kavereita, jotka tulevatlähipihoista silloin tällöin kyläilemaan.
Mutta on kyllä mielestäni aika huippu, jos ajattelee että rivitalojen pihat ovat yleisiä leikkipaikkoja. Toivottavasti haluat sitten osallistua pihatalkoisiin ja pihapaikan kunnostamiseen, kun välineet kuluvat ahkerassa käytössä. Kyllä meillä ainakin kustannuksen näkyvät yhtiövastikkeissa.
miksi sieltä pitäisi lähteä rivitalopihoihin leikkimään?
Meillä on muutaman rivitalon (sama yhtiö) ympäröimä suojaisa ja viihtyisä leikkipiha ja pidän sitä kyllä itsestäänselvästi tämän taloyhtiön omana paikkana. Taloyhtiössämme on aika paljon lapsia, joten pihan lapsilla on oma porukkansa. Tietysti pihalle voi tulla leikkimään kutsuttuna, mutta mikään yleinen leikkipaikka se ei ole. Meidän lapsilla ei ole koskaan ollut tarvetta lähteä muiden pihoihin leikkimään, enkä sitä sallisikaan, ellei kyse ole tuttavaperheestä.
Vähän ihmetyttää, miksi ap edes kysyi koko asiaa, kun ei kuitenkaan sulattanut omastaan eriäviä mielipiteitä...
eli ap:n kysymykseen, jos meidän pihalle tulisi muita lapsia ja tuntisin heidän vanhempansa ei minua haittaisi vaikka lapset tulisivat leikkimään omieni kanssa =)
Tuohon rivarin yleiseen leikkipaikaan vielä, vaikka olisivat kunnan asuntoja tai omistusasuntoja on rivarin leikkipaikka sen taloyhtiön omaisuutta ei yleinen leikkipaikka.
T:mareila
Meidän rivitalon pihalle lapset ovat tervetulleita leikkimään!
Meidän lapset tykkää kovasti että muita lapsia tulee leikkimään meidän rivitalon yhteiseen pihaan, siinähän me päivittäin leikimme!
Ja jos olen siinä itse paikalla, puutun kyllä toisten lasten tekemisiin, jos näyttää, että joku tekee jotain vaarallista..esim. en antanut poikien kiipeillä mattotelineellä, kun näytti vähän hurjalta..
Luotan siihen, että vanhemmat ovat opastaneet lapsiaan, ettei toisten tavaroita saa ottaa jne. ja hyvin on tuo leikkiminen pihalla sujunut! Meidän pihan hiekkalaatikot ja muut on tehty leikkimistä varten, samoin lasten pihalelut, minusta on hyvä vaan että ne kuluu, silloinhan ne on ollut just lasten mieleen!
Me aikuiset voitas opetella tuota solidaarisuutta lapsilta!
Tämän ketjun luettuani en kyllä yhtään enää ihmettele miksi kiusaaminen on niin paljon lisääntynyt jo pienillä. Kotoahan se malli on selvästi saatu..
Me asumme rivarissa jossa talon edessä myös yhteinen leikkipaikka. Jokaisella asunnolla on myös oma pieni pihamaa, joka meillä on aidattu, koska se todellakin on meidän oma. Mutta eipä ole koskaan tullut edes mieleen mennä tenttaamaan leikkarilla olevilta lapsilta että kukas olet, missäs asut ja kenen kanssa tässä olet! Onhan se omienkin lasten kannalta kiva, jos leikkarilla on leikkikavereita. Viis siitä vaikka eivät juuri tässä taloyhtiössä asuisikaan. Eli meidän pihaan ovat vieraatkin lapset tervetulleita, kunhan osaavat käyttäytyä.
Sai lapset leikkiä keskenään eikä rajoja pahemmin osoiteltu. Itse kasvoin omakotitaloalueella ja kyllä siellä sai kulkea pihasta pihaan ilman, että joku tiukkapipo tuli kiljumaan tonttien omistusoikeuksista. Meidänkin pihan läpi kulki joka aamu naapuruston mukulat, kun siitä oli lyhyempi reitti kouluun. Tää on nykyään niin tätä.
mielipide on että siitä vaan, jos todella luotat omiin lapsiisi ja tiedät että he osaavat käyttäytyä! Siitä en tykkää että ns.vapaasti kasvatetut lapset jotka saavat mennä minne tykkäävät ja tehdä mitä tykkäävät, tulevat ilman vanhempiaan ja joudun puuttumaan jatkuvasti heidän tekemisiin! Mutta ennen mekin asuimme rivitalossa, ja musta oli vaan kivaa kun oli paljon lapsia touhuamassa meidän lsten kanssa! Ja tottakai puutun mielelläni leikkeihin, jos ne ei suju, mut en jaksa ns.häirikkölapsia. Aika teräviä mielipiteitä sait, aika yllättävää et jotkut oli jopa sitä mieltä et rivarin piha oli sama kuin taloon sisälle meneminen ;)
Meidän kaupungissamme SAA käydä kaupungin vuokrarivarien ja -kerrostalojen pihoilla leikkimässä. Verovaroin ne on rakennettukin.
Olen taannoin lukenut jostain lehden yleisönosastolta tms. juttua noista taloyhtiöiden leikkipaikoista ja niiden käytöstä. Näin omakotiasukkaana nousi suorastaan niskavillat pystyyn kun törmäsin sellaiseen asenteeseen, että esim. viereisen kerrostalon muksut eivät saisi tulla " meidän talon leikkipaikalle" . Että nämä 15:n leikkivälineet ovat vain 15:n lapsille - eivät 16:n, koska muuten ne kuluvat liikaa jne.
Onhan se toisaalta kohteliasta antaa muiden taloyhtiöiden leikkipaikkojen olla vain heidän muksujen käytössä, mutta jos nyt puhutaan siitä mitä se leikkiminen käytännössä siellä aiheuttaisi. Todennäköisesti lasten kannalta on varsin luonnollinen lähtökohta, että leikkialueet (=yleensä pari keinua ja hiekkalaatikko) ovat kaikkien lasten käytössä, ja että ei katsota pahalla jos joku vieras harhautuu sinne tekemään tuttavuutta talon lasten kanssa. Kukaan muuhan ei varmaankaan häiriinny normaalisti käyttäytyvistä ja leikkivistä lapsista kuin tarkkaakin tarkemmat vanhemmat, jotka näkevät omistushaluisissa silmissään tilanteessa välittömästi ongelmia.
Kuten joku mainitsi, kovin omistushaluinen vahtaaminen leikkipaikkojen suhteen on todennäköisesti omiaan vain aiheuttamaan lapsissa vihamielisiä asenteita toisia lapsia kohtaan, sitä " sä et sais olla täällä" -asennetta.
Lasten leikkien sijoittumisesta vielä sen verran, että todennäköisesti myös omakotitalojen pihoissa leikkii kyllä sangen paljon naapureiden lapsia jos vain satutaan olemaan yhtään samansuuntaisissa leikeissä, ja eiköhän se ole aika suuri rikkaus jos lapset oppivat omassa pihapiirissään tuntemaan suuren joukon myös muiden talojen lapsia. Ja oppivat siihen, että ei ole vaarallista jos menee vahingossa väärään keinuun keinumaan, koska se ei olekaan " oma" .