Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteiskunta pistää vammaiset ja lapset lastenvaunuineen vastakkain! Ahdistaa ja pelottaa äitinä tämä

Vierailija
04.10.2017 |

Vessat, bussit, junat.. joka paikassa lapset ja pyörätuolit joutuvat kilpailemaan samoista paikoista. Olen ennenkin saanut lasteni kanssa pahoja katseita, kun olen käyttänyt meille tarkoitettuja palveluita, esim. niitä vessoja, jotka on tarkoitettu sekä pyörätuoleille että lastenvaunuille. Minulla on kaksosten rattaat, jotka eivät mene kasaan. Eilen junassa vanha pyörätuolimies haukkui minut pataluhaksi, kun vein "hänen" tilaansa siellä vaunuineni, vaikka tilat on tarkoitettu myös lastenvaunuille!

Minua on alkanut oikeasti ahdistaa ja pelottaa tämä, että mitä vielä tulee tapahtumaankaan. Mitäs sitten kun kohdalle sattuu joku lapsia kunnolla vihaava vammainen? Eihän tämä vammaistenkaan vika tietenkään ole, kyllä minä sen ymmärrän. Ihmettelen vaan, miksi yhteiskunta pistää meidät tällä tavalla vastakkain joka paikassa? Ja miksi tämä on näin yleisesti hyväksyttyä, että jaamme samat paikat joutuen kilpailemaan keskenämme siitä tilasta ja palveluista? Kylläpä vaan odotan sitä hetkeä, kun pääsen tästä kilpailusta eroon ja lapset kasvavat ulos vaunuistaan!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pyörätuolimies valitti siitä, etten muiden vanhempien tapaan ollut kasaamassa rattaitani välitilaan. Pahoittelin asiaa hänelle, ettei kaksosteni vaunut mene kasaan ollenkaan ja lisäksi mihin muka laittaisin lapseni silloin. Mies paasasi vielä hetken sen jälkeen, mutta itse en sanonut enempää.

ap

Siis, selvyyden vuoksi kysyn, mahtuivatko vaunusi kuitenkin vaunuille tarkoitettuun paikkaan? ymmärrän miestä, jos veit vaunuilla osan hänen maksamastaan paikasta.

Vierailija
22/30 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se pyörätuolimies valitti siitä, etten muiden vanhempien tapaan ollut kasaamassa rattaitani välitilaan. Pahoittelin asiaa hänelle, ettei kaksosteni vaunut mene kasaan ollenkaan ja lisäksi mihin muka laittaisin lapseni silloin. Mies paasasi vielä hetken sen jälkeen, mutta itse en sanonut enempää.

ap

Siis, selvyyden vuoksi kysyn, mahtuivatko vaunusi kuitenkin vaunuille tarkoitettuun paikkaan? ymmärrän miestä, jos veit vaunuilla osan hänen maksamastaan paikasta.

Junaan ei varata paikkoja vaunuille, vaan siellä on kaksi pyörätuolipaikkaa ja pieni tila lastenvaunuille. Lastenvaunuja oli vaan junassa eilenkin paljon enemmän kuin mitä niitä sinne mahtui. Minulle suuttunut pyörätuolimies mahtui kyllä invapaikalleen, mutta minä olin vaunuineni vähän liian lähellä häntä, koska emme yksinkertaisesti mahtuneet mihinkään muuallekaan. Moni kasasi vaunuja tavarahyllykköön, mikäli ne menivät vaan kasaan. Omani eivät mene.

Hieman ihmettelen, että eikö tosiaan muualla muka ole pyörätuoli-ihmisiä, kun täällä pääkaupunkiseudulla heitä ainakin on todella paljon? Ainakin joka viikko matkustan monta kertaa liikuntarajoitteisten matkustajien kanssa samoissa tiloissa ja jaamme wc-tiloja.

Kuten jo yritin aloitukseenikin sanoa, niin tarkoitukseni ei ole hyökätä vammaisia kohtaan. Kaikki vaan eivät pidä lapsista, joten siitä voi seurata rumia tilanteita, kun yksi ihmisryhmä on tällä tavalla pakotettu olemaan jatkuvasti tekemisissä lastenvaunukansan kanssa kaikkialla.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaunusi eivät mene kasaan? Mitkä ne sellaiset vaunut ylipäänsä edes ovat? Meillä oli etukäteen tiedossa, että lasten kanssa tullaan liikkumaan mm. julkisilla, joten se on otettu lastentarvikkeissa huomioon, menevät tarvittaessa pieneen tilaan eivätkä vie kauheasti tilaa koossakaan ollessa. 

Vierailija
24/30 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaahan se olisi, jos kaikilla olisi runsaasti tilaa busseissa ja junissa, ja kaikille olisi kaikkialla omat vessat, mutta mistä tähän revittäisiin tarvittavat neliöt?

Vierailija
25/30 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaunusi eivät mene kasaan? Mitkä ne sellaiset vaunut ylipäänsä edes ovat? Meillä oli etukäteen tiedossa, että lasten kanssa tullaan liikkumaan mm. julkisilla, joten se on otettu lastentarvikkeissa huomioon, menevät tarvittaessa pieneen tilaan eivätkä vie kauheasti tilaa koossakaan ollessa. 

No työntökahvan saa taitettua hieman pienempään tilaan, mutta eipä muuta. Kyseessä tosiaan kaksosten rattaat ja vievät valitettavan ison tilan. Ostin kyseiset rattaat aikoinaan halvalla ja käytettynä, joten ei tullut mietittyä kasaamismahdollisuutta.

En tiedä, johtuisiko se sitten vaunujeni isosta koosta, että olen mielestäni saanut aika paljonkin huonoa käytöstä vammaisilta? Esim. bussissa monta kertaa ovat pyörätuoli-ihmiset kironneet, kun eivät vaikkapa mahdu kyytiin vaunujeni takia. Se on taas ikävää, kun pyörätuolit ja vastenvaunut ovat samoilla paikoilla, mutta ymmärtääkseni toimitaan täyttymisjärjestyksessä. Eli ekana tullut saa jäädä.

Samoin invavessaan on pyörätuolihenkilö tullut melkein ovesta läpi ja mesonnut vessan olevan vammaisille, kun olen ollut lasten kanssa siellä. Todellisuudessa se on oli myös lastenhoitohuone. Eivätkö muka muut äidit saa lapsineen tällaista vihottelua niskaansa?

Minä tosiaan toivoisin vammaisille ja lastenvaunuille täysin omia tiloja, ettei näin erilaisten ihmisryhmien tarvitsisi jatkuvasti tapella niistä keskenään.

ap

Vierailija
26/30 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tuo mies motitettu lastenvaunujen keskelle? Pyörätuolilla kulkevankin on päästävä liikkumaan vessaan ja ulos junasta. Pyörätuolilla ei niin näppärästi mennä esteiden ohi kuin kävellen.

Vierailija
27/30 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös olisi parempi niin, että hankittaisiin lisätilaa ja annettaisiin ihmisille samalla lisää vaihtoehtoja. Pyörätuoliasiakkaat yhteen osastoon ja lapsiperheet toiseen. Muutaman paikan voisi sitten pitää nykyisellään, jos samasta perheestä sattuu löytymään tuoli ja vaunut. Tiedän, ei tule tapahtumaan, mutta aina saa haaveilla.

Vierailija
28/30 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessat, bussit, junat.. joka paikassa lapset ja pyörätuolit joutuvat kilpailemaan samoista paikoista. Olen ennenkin saanut lasteni kanssa pahoja katseita, kun olen käyttänyt meille tarkoitettuja palveluita, esim. niitä vessoja, jotka on tarkoitettu sekä pyörätuoleille että lastenvaunuille. Minulla on kaksosten rattaat, jotka eivät mene kasaan. Eilen junassa vanha pyörätuolimies haukkui minut pataluhaksi, kun vein "hänen" tilaansa siellä vaunuineni, vaikka tilat on tarkoitettu myös lastenvaunuille!

Minua on alkanut oikeasti ahdistaa ja pelottaa tämä, että mitä vielä tulee tapahtumaankaan. Mitäs sitten kun kohdalle sattuu joku lapsia kunnolla vihaava vammainen? Eihän tämä vammaistenkaan vika tietenkään ole, kyllä minä sen ymmärrän. Ihmettelen vaan, miksi yhteiskunta pistää meidät tällä tavalla vastakkain joka paikassa? Ja miksi tämä on näin yleisesti hyväksyttyä, että jaamme samat paikat joutuen kilpailemaan keskenämme siitä tilasta ja palveluista? Kylläpä vaan odotan sitä hetkeä, kun pääsen tästä kilpailusta eroon ja lapset kasvavat ulos vaunuistaan!

Bussilla en pysty kulkemaan, mutta junaan ostan pyörätuolille paikan. Oliko sama paikka myyty kahteen kertaan? Luulen kyllä että lastenvaunuista ei makseta paikkalippua.

Vierailija
29/30 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No työntökahvan saa taitettua hieman pienempään tilaan, mutta eipä muuta. Kyseessä tosiaan kaksosten rattaat ja vievät valitettavan ison tilan. Ostin kyseiset rattaat aikoinaan halvalla ja käytettynä, joten ei tullut mietittyä kasaamismahdollisuutta.

En tiedä, johtuisiko se sitten vaunujeni isosta koosta, että olen mielestäni saanut aika paljonkin huonoa käytöstä vammaisilta? Esim. bussissa monta kertaa ovat pyörätuoli-ihmiset kironneet, kun eivät vaikkapa mahdu kyytiin vaunujeni takia. Se on taas ikävää, kun pyörätuolit ja vastenvaunut ovat samoilla paikoilla, mutta ymmärtääkseni toimitaan täyttymisjärjestyksessä. Eli ekana tullut saa jäädä.

Samoin invavessaan on pyörätuolihenkilö tullut melkein ovesta läpi ja mesonnut vessan olevan vammaisille, kun olen ollut lasten kanssa siellä. Todellisuudessa se on oli myös lastenhoitohuone. Eivätkö muka muut äidit saa lapsineen tällaista vihottelua niskaansa?

Minä tosiaan toivoisin vammaisille ja lastenvaunuille täysin omia tiloja, ettei näin erilaisten ihmisryhmien tarvitsisi jatkuvasti tapella niistä keskenään.

ap

Invavessa tarkoittaa sitä. että se on invavarustettu. Ei sen kummempaa. Sitä voi käyttää kuka tahansa.

T. Pyörätuolilainen

Vierailija
30/30 |
04.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minä viimeksi matkustin (kaukoliikenteen) junalla, siellä oltiin aika vihaisia lähinnä siitä syystä, että lastenvaunut tukkivat mm. ihmisille myydyt polkupyöräpaikat, eikä vaunujen omistajia näkynyt missään.

Itse näen kaikki ryhmät samanarvoisina, ja jos joku pikkulasten vanhempi pelkää pyörätuolilla kulkevia, totean että viimeistään silloin se pelko karisee, kun oma läheinen joutuu pyörätuoliin.

Se on ihan sama, mikä se ihmisryhmä siinä on vastakkain. Kun ihmiset joutuvat taistelemaan tilasta ja palveluista keskenään, se äkkiä synnyttää vihantunteita heitä toisiaan kohtaan, vaikka todellinen syy onkin palveluntarjoajissa. Ymmärrän minä sen, että minä vaunuineni ärsytän vammaisia, joiden tilaa tai palveluita "varastan", mutta kun minullakaan ei ole muita vaihtoehtoja vaunuineni kuin käyttää niitä samoja tiloja ja palveluita.

ap

Kyllä se paikka kaukoliikenteessä kuuluu ensisijaisesti sille, joka on sen varannut. Jos mietitään vaikka viidenkin tunnin junamatkaa, ymmärrän kyllä että paikan varannutta pyörätuoliasiakasta voi aika rankasti ketuttaa, kun siinä paikalla onkin lastenrattaat, joiden omistaja on lähtenyt tyytyväisenä lapsineen leikkivaunuun.

Siitä pyörätuolipaikasta maksetaan, lipussa on paikan numero. Et voi mennä toisen paikalle, vaikka kuinka haluaisit. Olen muutaman kerran matkustanut pyörätuolipaikalla, siellä oli myös parit vaunut. Sopu sijaa antoi. Isät ja äidit olivat hyvin ymmärtäväisiä ja laittoivat vaunut mahdollisimman pieneen tilaan ja ottivat lapset syliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi