Lue keskustelun säännöt.
Maisterit työvoimakoulutuksessa?
04.10.2017 |
Onko joku maisteri työllistynyt työvoimakoulutuksen jälkeen?
Millaiset maisterit päätyvät työvoimakoulutukseen?
Kommentit (3)
Itse olen DI:nä käynyt aikoinaan kolmessa työvoimakoulutuksessa. Sain 3. koulutuksen ansiosta aluksi määräaikaisia työsuhteita, myöhemmin olen saanut vakituisen työsuhteeen. Minulla koulutukset liittyivät lähinnä IT-alaan.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kiitos vastauksesta. Pääkaupunkiseudulla työllisyystilanne hieman erilainen kuin täällä Itä-Suomessa. Mutta selvensi ajatuksia. Tuo "oma erityisosaaminen" - olen FM aineenopettaja, tavis kaikin puolin - hieman mietityttää. Äkkiä ei tule mieleen mitään erityistä.
Työskentelen eräässä ministeriössä ja olen ohjannut työelämävalmennuksessa olleita, mm. kahta oikeustieteen maisteria. Toisella aika pitkäkin työttömyys takana, mutta tuo työharjoittelumahdollisuus oikeasti pelasti hänet ja hän pääsi vakinaiseen virkaan muualle, ei meidän ministeriöömme. Toisen työttömyys oli kestänyt aika lyhyen aikaa ja hän käytännössä lähti myös muutaman kuukauden kuluessa töihin ja tämä oli kuitenkin relevanttia työtä mitä teki.
Eli joo, riski toki jos työnantaja väärinkäyttää mahdollisuutta saada käytännössä ilmaista aputyövoimaa ja tuon toimintamallin osalta uudistuksia on tehtykin. Mutta tiedän siis useampia ylemmän korkeakoulututkinnon saaneita, jotka ovat saaneet työelämävalmennuksen jälkeen töitä ja tiedän sellaisia, jotka eivät ole saaneet ainakaan koulutustaan vastaavaa työtä. Eli riippuu tutkinnosta, omasta työkokemuksesta, omista erityisosaamisesta ja markkinatilanteesta. Mutta tärkeää, että on jotain sellaista erityisosaamista, jota muilla ei ole liittyen vaikka harvinaisempaan kielitaitoon tms.