Ei hitsi.. Pitääkö tässä ryömiä päivystykseen KUUKAUTISKIVUN takia?!
Olen siis 37v, en mikään teini. Eilen alkoi järkyttävä selkäsärky, myös rintoja särki ja nyt sitten päällä niin pahat mahakrampit että makaan vain kippurassa sohvalla. Kuukautisten pitäisi alkaa tällä viikolla ja joskus on ollut mahakipuja niitä ennen muttei näin pahana!
Nauretaanko minut pihalle, jos menen päivystykseen?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Mulla jokaikiset kuukautiset JA ovulaatio niin kipeät, että itken. EI endometrioosia. Kaikki hormihoidet kokeiltu, ne helpottivat kipuja mutta sivuoireet niin pahat, että oli pakko lopettaa. Lääkärit eivät siis mahda yhtään mitään, ei yksityiset eikä julkiset. En voi kuin kärsiä ja odottaa vaihdevuosia tuomaan helpotusta. Eli ihan turhaan menet lääkäriin, varsinkaan päivystykseen!
No mulla auttoi ihan hormonikierukka, joten ei se lääkäriinmeno aina turhaa ole. Muiden on turha kärsiä sen takia että SULLE ei apuja ole löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jokaikiset kuukautiset JA ovulaatio niin kipeät, että itken. EI endometrioosia. Kaikki hormihoidet kokeiltu, ne helpottivat kipuja mutta sivuoireet niin pahat, että oli pakko lopettaa. Lääkärit eivät siis mahda yhtään mitään, ei yksityiset eikä julkiset. En voi kuin kärsiä ja odottaa vaihdevuosia tuomaan helpotusta. Eli ihan turhaan menet lääkäriin, varsinkaan päivystykseen!
No mulla auttoi ihan hormonikierukka, joten ei se lääkäriinmeno aina turhaa ole. Muiden on turha kärsiä sen takia että SULLE ei apuja ole löytynyt.
ultrallako ovat antaneet diagnoosin, ettei endoa ole?
Itselläni alkoi järkyt alavatsakivut 10v sitten kuopuksen syntymän jälkeen. Kivut tulivat aina 1,5vkoa ennen kuukautisten alkua ja loppuivat heti menkkojen alettua. Vuosien myötä kivut pahenivat niin paljon, että lähes joka kuukausi olin useamman päivän pois töistä. Öisinkään en kipujen aikana pahemmin saanut nukuttua. Kipuihin söin Panacodia ja Tramalia, mutta niistäkään ei ollut apua.
Ultrassa löytyi ainoastaan pieni myooma kohdusta, sekä kystia. Sanoivat, että endometrioosi näkyisi ultratessa, joten sitä ei voi olla. Andenomyoosia epäilivät ja lopulta kipujen ja runsaiden menkkojen takia pääsin kohdun poistoon. Leikkaus kesti lopulta neljä tuntia runsaiden kiinikkeiden ja endometrioosia takia, jota löytyi myöskin sisäelimistä. Kohdunpoistosta nyt kuusi vuotta ja vatsakivut jäivät leikkauspöydälle, lukuunottamatta noita muutaman kerran kystan puhkeamisen vuoksi tulevia kipukohtauksia.
Minä menin tässä hiljattain sietämättömän menkkakivun takia yksityisen lääkäriaseman päivystykseen. Ei ollut onneksi mitään sen kummempaa hätää, lähestyvät/alkavat vaihdevuodet vaan aiheuttaa näitä erikoisia kuukautisia että välillä on kauheat kivut, välillä ei mitään, välillä vuodan kuin seula, välillä vähän tuhrua... Mutta sain Panacodit lääkkeeksi ja auttoi paljon paremmin kuin buranat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ultrallako ovat antaneet diagnoosin, ettei endoa ole?
Itselläni alkoi järkyt alavatsakivut 10v sitten kuopuksen syntymän jälkeen. Kivut tulivat aina 1,5vkoa ennen kuukautisten alkua ja loppuivat heti menkkojen alettua. Vuosien myötä kivut pahenivat niin paljon, että lähes joka kuukausi olin useamman päivän pois töistä. Öisinkään en kipujen aikana pahemmin saanut nukuttua. Kipuihin söin Panacodia ja Tramalia, mutta niistäkään ei ollut apua.
Ultrassa löytyi ainoastaan pieni myooma kohdusta, sekä kystia. Sanoivat, että endometrioosi näkyisi ultratessa, joten sitä ei voi olla. Andenomyoosia epäilivät ja lopulta kipujen ja runsaiden menkkojen takia pääsin kohdun poistoon. Leikkaus kesti lopulta neljä tuntia runsaiden kiinikkeiden ja endometrioosia takia, jota löytyi myöskin sisäelimistä. Kohdunpoistosta nyt kuusi vuotta ja vatsakivut jäivät leikkauspöydälle, lukuunottamatta noita muutaman kerran kystan puhkeamisen vuoksi tulevia kipukohtauksia.
Ultralla on tutkittu, se mitä on tutkittu. Yliopistosairaalan ylilääkäri joka tutki oli sitä mieltä, että mirenaa kannattaa kokeilla. Se kun monesti lopettaa kuukautiset kokonaan, jolloin kivutkin katoaa. Ja näin kävi mun kohdalla. Ensin tuntui siltä, että kierukka ei auta mitään. Tuli näet parit ihan tavalliset kivuliaat kuukautiset. Sivuoireitakin oli. Kolmannet kuukautiset oli enää tiputtelua ja kivut hävis kokonaan. Samoin sivuoireet. Tällä on menty nyt reilut 6 vuotta. Keväällä vaihdettiin kierukka uuteen. Elämänlaatu on parantunut huimasti. Ei kipuja, ei buranaa. En tiedä onko endoa vai ei, apu siihen on kuitenkin löytynyt. Se riittää mulle.
Vierailija kirjoitti:
Kumitissi kirjoitti:
Sulla on endometrioosi.
Jota voidaan hoitaa tulehduskipulääkkeillä.
Mitä tosiaan luulet lääkärin voivaan tehdä? Määrätä sitä burnanaa?
Mulla poistettiin se tähystyksessä...ei näkynyt edes ultrassa. Syön hormoneja sen ennaltaehkäisyyn. ...ei paljon buranat auttaneet 😈
Vierailija kirjoitti:
Hieman ot, mutta oletteko päässeet tästä vaivasta kärsivät työterveyteen vai onko mennyt omasta pussista?
Tottakai kova kipu vaikuttaa työssä selviytymiseen. Sieltä on hyvä aloittaa ja itse ainakin saan nopeammin ajan työterveysasemalle kuin tavalliselle terveysasemalle.
Et sinä kivuiltaisi pystyisi somettaa kuule
Yhteyttä välittömästi tässä tapauksessa päivystykseen tai paikan päälle vaikka taksilla. Jaksamisia!
Vierailija kirjoitti:
Et sinä kivuiltaisi pystyisi somettaa kuule
Minä sometin teho-osastolla ja tuonne eivät kovinkaan hyväkuntoisia huoli. Kivut olivat aika-ajoin kipuasteikolla yhdestä kymmeneen 30.
auts. Mulle tulee vastaava 3-4krt vuodessa. Kipu alkaa aivan yhtäkkiä kovana ja kestää sellaiset 6-12 tuntia ja loppuu yhtä äkillisesti kuin alkaakin. Ekoja kertoja kun kipu tuli, kävin päivystyksessä ja aina löytyi puhjennut kysta. Enää en vaivan takia ole lääkärille mennyt, kun tiedän sen kuitenkin menevän ohi. Kipu on kuitenkin kystan puhjetessa aina todella kova. Edellisen kerran kipukohtaus tuli keväällä normaalia kovempana ja lopulta menin päivystykseen. Odotin siellä viisi tuntia hirveissä kivuissa ja 10min ennen kuin pääsin lääkärin vastaanotolle kipu lakkasi kuin seinään. Hiukan oli noloa selitellä vaivaa lääkärille:(