Ei hitsi.. Pitääkö tässä ryömiä päivystykseen KUUKAUTISKIVUN takia?!
Olen siis 37v, en mikään teini. Eilen alkoi järkyttävä selkäsärky, myös rintoja särki ja nyt sitten päällä niin pahat mahakrampit että makaan vain kippurassa sohvalla. Kuukautisten pitäisi alkaa tällä viikolla ja joskus on ollut mahakipuja niitä ennen muttei näin pahana!
Nauretaanko minut pihalle, jos menen päivystykseen?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä varattua lääkäriaikaa odotellessa voi ottaa esim. kaksi 400 mg Buranaa kerralla.
Tiedätkö kauanko jonotusajat ovat Uudellamaalla? 4-6kk mikäli katsotaan ettei akuuttia aikaa tarvita. Ja silloinkaan ei saa aikaa suoraan 6kk päähän vaan soitat joka viikko ja kysyt aikaa ja jos satut pääsemään oikealla hetkellä läpi kun lääkäri on juuri avannut uusia aikoja systeemiin, saatat saada ajan. Tai sitten soitat seuraavalla viikolla uudestaan. Siinä ehtii puolessä vuodessa napsia aika monta Buranaa
nyt valehtelet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä varattua lääkäriaikaa odotellessa voi ottaa esim. kaksi 400 mg Buranaa kerralla.
Tiedätkö kauanko jonotusajat ovat Uudellamaalla? 4-6kk mikäli katsotaan ettei akuuttia aikaa tarvita. Ja silloinkaan ei saa aikaa suoraan 6kk päähän vaan soitat joka viikko ja kysyt aikaa ja jos satut pääsemään oikealla hetkellä läpi kun lääkäri on juuri avannut uusia aikoja systeemiin, saatat saada ajan. Tai sitten soitat seuraavalla viikolla uudestaan. Siinä ehtii puolessä vuodessa napsia aika monta Buranaa
Päivystyksessä voidaan toki todella kivuliaalle potilaalle antaa akuutisti kipulääkettä ja lähettää ihminen kotiin neuvoen soittamaan seuraavana arkipäivänä oman terveysaseman ajanvaraukseen.
Sappikivet voivat oireilla myös todella erehdyttävästi samalla tavalla kuin kovat kuukautiskivut. Jos olisin ap ja olisin kokeillut jo kaikki kotikonstit ja ottanut maksimiannoksen särkylääkettä, menisin päivystykseen.
Jos et pärjää kotona, lähdet päivystykseen. Niin yksinkertaista. Kipusi ei välttämättä liity mitenkään kuukautisiin. Ja kirjoittajalle nro 38, nuo mainitsemasi lääkkeet ovat opiodeja eli voimakkaita kipulääkkeitä. Varmaan tiedätkin, että niitä käytetään vain lääkärin valvonnassa.
Onpa ilkeitä kommentteja! Oliko kovimmalle kärsijälle jokin palkinto luvassa?
Aapeelle, monesti oma vaistokin jo sanoo onko kipu huolestuttavaa ja päivystykseen tai päivystyksen neuvontaan voi aina soittaa.
Ei oireiden perusteella aina voi päätellä, joskus on vain mentävä arvioitavaksi paikan päälle.
Itsellä viimeisin tapaus oli sellainen että kaaduin jäällä aika rajusti, olin hetken tajuton. Pääsin siitä itse lepäämään mutten enää sitten ylös, jalka ei kantanut. Mies pakotti soittamaan päivystykseen ja siellä melkein jo diagnosoitiin lonkkamurtuma vaikka sanoin ettei kipua ole kuin yrittäessä kävellä, joka ei siis onnistunut. Onneksi pidin pääni ja odotin aamuun, kipu hellitti ja jalka toimi. Silloin vaisto sanoi ettei ole mitään isompaa hätää, murtuma olisi koskenut varmasti paljon enemmän.
Minulla on korkea kipukynnys ja aika usein tulee palautetta että hoitoon saa tulla vähemmälläkin vaivalla. Ei ihmisen tarvitse kärsiä kivusta kun niihin on nykyään hoitoa.
Uskon että ihan perusjärkevä ihminen tietää ihan itse onko aihetta lähteö näytille.
Kuolin yöllä kohdun repeämään.
T. Ap
Olin yön osastolla, koska eivät voineet ultrata keskellä yötä. Älkää kysykö miksi, jos se onnistuu synnärillä kai sen pitäisi onnistua ensiavussakin.. Sain kipulääkettä ja pääsin aamulla verikokeiden jälkeen ultraan , jossa todettiin isohko kysta. Se ei vuoda eikä vaadi leikkausta, sain lääkkeet joiden avulla "sulaa" pois ja kuukautiset alkavat! Gynen mukaan tämä kysta aiheutti supistelua muistuttavat kivut. Nyt odotan lääkärinkierrosta ja vapauttamispapereita, todennäköisesti pääsen tänään jo kotiin :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Olin yön osastolla, koska eivät voineet ultrata keskellä yötä. Älkää kysykö miksi, jos se onnistuu synnärillä kai sen pitäisi onnistua ensiavussakin.. Sain kipulääkettä ja pääsin aamulla verikokeiden jälkeen ultraan , jossa todettiin isohko kysta. Se ei vuoda eikä vaadi leikkausta, sain lääkkeet joiden avulla "sulaa" pois ja kuukautiset alkavat! Gynen mukaan tämä kysta aiheutti supistelua muistuttavat kivut. Nyt odotan lääkärinkierrosta ja vapauttamispapereita, todennäköisesti pääsen tänään jo kotiin :)
ap
Hyvä että asiat selviävät ja hoituvat ap!
Arvasin, että sinulla on kystaan liittyvä ongelma, kuulosti niin tutulta. Itse olen jo kaksi kertaa tänä vuonna kokenut kystan puhkeamisen, kivut ovat aivat tajunnan vieviä. Ärsyttää suunnattomasti, kun gynekologisia kipua vähätellään. Ota särkylääkettä ja kärsi -asenteella, kun kovat kivut ovat aina merkki ongelmista, ovat ne missä päin kroppaa tahansa.
Parane pian!
Totta kai epätavallisten ja kovien kipujen takia pitää voida mennä päivystykseen!
Miksi naisen kuukautiskipu, joka voi todella olla kamala! olisi jotenkin vähäarvoisempi kuin esim. kova migreeni tms? Kipu on aina merkki siitä, että jokin on vinossa.
Hyvin usein syyksi paljastuu endometrioosi, mutta voi olla kyse vaikka kohdunulkoisesta raskaudesta joka on todella vakava asia! Ystävättärelläni alkoi työpaikalla armottomat kivut. Oli kuukautisten kaltaista vuotoa vaikkakin niukempaa. Meni kotiin ja yritti sinnitellä. Kun lopulta oli pakko mennä päivystykseen, paljastui munatorviraskaus ja munatorvi oli ehtinyt revetä. Tilanne vakava ja hätäleikkaus. Toinen munasarja poistettiin kokonaan, ja vatsakalvotulehduksen takia joutui viipymään sairalassa kymmenen päivää.
Naiset ovat toisilleen susia! Aina ollaan valmiita nokkimaan toisen silmää, oikein hekumoidaan pirullisuudessa!
Ottaa niin aivoon nämä kommentit, että jos et tyyliin makaa ja itke vaan sohvalla et voi olla kipeä. En saanut puudutetta synnytyksessä kun en vaikuttanut tarpeeksi kipeältä. Sulkeudun kun sattuu, en todellakaan huuda vaan hiljenen. No sitten lääkäri tuli, teki tutkimuksen, samaan aikaan alkoi supistaa ja ihmetteli vaan että eikö suhun satu ollenkaan? No perkele sattuu ja ihan himputin paljon mutta en ääntä silti pidä. Melkeen kokonaan olin jo auki joten se niistä puudutuksista. Ei nyt liity asiaan varsinaisesti, ärsyttää vaan kivun vähättely.
Hieman ot, mutta oletteko päässeet tästä vaivasta kärsivät työterveyteen vai onko mennyt omasta pussista?
Vierailija kirjoitti:
Ottaa niin aivoon nämä kommentit, että jos et tyyliin makaa ja itke vaan sohvalla et voi olla kipeä. En saanut puudutetta synnytyksessä kun en vaikuttanut tarpeeksi kipeältä. Sulkeudun kun sattuu, en todellakaan huuda vaan hiljenen. No sitten lääkäri tuli, teki tutkimuksen, samaan aikaan alkoi supistaa ja ihmetteli vaan että eikö suhun satu ollenkaan? No perkele sattuu ja ihan himputin paljon mutta en ääntä silti pidä. Melkeen kokonaan olin jo auki joten se niistä puudutuksista. Ei nyt liity asiaan varsinaisesti, ärsyttää vaan kivun vähättely.
Sama mulla että kun tulee järkyttävä kipu, sulkeudun. Jouduin synnytyksessä kokemaan niin kovaa yhtäkkistä kipua että muisti meni. Mies ei huomannut mitään, mutta kätilö kysyi minulta että haluatko epiduraalin. Tämän jälkeen seuraava muistikuva on se kun epiduraalin antanut kaveri esitteli itseään selän takana. En edes kääntynyt katsomaan joten en tänä päivänä tiedä minkä näköinen hän oli. Tai sitten sekin on pyyhkiytynyt mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä se lääkäri voi tilanteelle tehdä?
Määrätä kipulääkkeet
Kipulääkkeitä ei saakaa ilman lääkärin määräystä.
Älä näsäviisastele jos et mistään mitään tiedä. Itselläni oli aikoinaan kaameat menkkakivut (oksentelin vessassa myttynä). Ainoa tehoava lääke oli suurina annoksina sellainen lääke, jota ei ilman reseptiä saanut.
Minä menin ko. oireiden takia lääkärille ja sain kuukautiskipuihin tarkoitettua kipulääkettä jota otan 3-4pv ajan kolmesti päivässä. Tämän lääkkeen avulla pysyn pystyssä, ilman sitä olisin saikulla nuo päivät koska kivut niin kovat. Eikä mitään sen kummempaa ongelmaa endrometrioosin yms. kanssa ole, kunhan vain on kovat kivut.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi syy miksi työnantajan kannattaa palkata mies.
Krapulaa ja känniä saikuttava ukko ei koskaan ole hyvä palkattava.
Vierailija kirjoitti:
Hieman ot, mutta oletteko päässeet tästä vaivasta kärsivät työterveyteen vai onko mennyt omasta pussista?
Mulla puhkesi eka kysta lomalla mökillä ollessa. Ambulanssilla paikalliseen sairaalaan ja siellä hoidettiin.
Toka meni ilta-aikaan joten päivystykseenhän se oli mentävä. Ja vaikka olisi mennyt työaikana, niin sairaalaanhan se on mentävä, mitä ne työterveydessä näille mahtaa, kun gynekologi siihen tarvitaan.
Ööö...no jos vaikka antaisi kipulääkettä? -ohis